ناگفته های مهم در مورد زندگی در کیش + فواید و معایب

3.9
از 9 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
اقامت در جزیره لوکس ایران چگونه است؟
29 آبان 1400 08:00
5

هر مسافری که برای تفریح وارد کیش می شود، ممکن است حداقل یک بار به زندگی در این جزیره‌ پر آرامش فکر کند. ناگفته‌های بسیاری در مورد زندگی در کیش به عنوان یک کیشوند (شهروند جزیره کیش) وجود دارد که ممکن است در مسافرت‌های تفریحی مثلا با تور کیش، متوجه هیچ یک از آن‌ها نشده باشید. زندگی در کیش با اینکه در ایران است، امّا درست مانند زندگی در هر نقطه از جهان، شرایط خاص خود را دارد و مثل هر نوع مهاجرتی، مزایا و معایبی دارد. قبل از تصمیم‌گیری برای این کار، باید برای یک تحقیق اساسی دست به کار شوید. بنابراین، در این مطلب از لست سکند می‌خواهیم زندگی در کیش را از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم و ببینیم زندگی در کیش چگونه است که اگر علاقه به زندگی در جزیره کیش دارید، اطلاعات کاربردی و بیشتری دستگیرتان شود.

08.jpg

زمانی که بحث مهاجرت و زندگی در کیش به میان می‌آید به طور معمول اولین چیزی که ذهن افراد را درگیر می‌کند، ابتدایی‌ترین ملزومات و شرایط زندگی در کیش است. مواردی مثل آب و هوا، بازار کار، فرهنگ عمومی مردم و غیره، همگی تعیین کننده‌ کیفیت زندگی شما خواهند بود. در ادامه هر کدام از این موارد که از شرایط زندگی در کیش محسوب می‌شود را بررسی خواهیم کرد.

خورد و خوراک و قیمت کالاها در کیش

قیمت کالا در کیش به خارجی یا داخلی بودن آن بستگی دارد. از آنجایی که کیش از مرکز پخش کالاها فاصله دارد، هزینه‌ حمل و نقل نیز به قیمت اصلی کالاها اضافه می‌شود، برای مثال قیمت میوه و تره بار در کیش از سایر نقاط ایران گران‌تر است. در صورتی که کالاهای خارجی و وارداتی در کیش از پرداخت گمرکی معاف هستند و به طور معمول با صرف هزینه‌ کمتری می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید، امّا به هر حال می‌توان گفت قیمت کالاها چه داخلی و خارجی گران‌تر از شهرهای دیگر ایران است.

سوپرمارکت های کیش
سوپرمارکت های کیش

شرایط اسکان در کیش

خانه‌های کیش عموماً در برج، شهرک یا مجتمع‌های مسکونی قرار دارند. نرخ مسکن در کیش کمی بالاتر از سایر نقاط ایران است. خانه‌های اجاره‌ای در این جزیره نسبت به خانه‌های فروشی متراژ کمتری دارند. به دلیل تنوع در متراژ و موقعیت خانه‌ها، با جستجوی کافی می‌توانید موارد مناسب خود را پیدا کنید. مناطق مسکونی قدیمی در کیش، همانند منطقه‌ سفین، نسبت به سایر نقاط آن ارزان‌تر هستند. برج‌های واقع در خط ساحلی کیش بسیار لوکس هستند و قیمت بالایی دارند. بنابراین اگر زندگی در کیش را انتخاب کنید، لازم است مبلغ بیشتر از معمول را برای اجاره یا خرید خانه در نظر بگیرید.

خانه های کیش
خانه های کیش برای اسکان

حمل و نقل در کیش

وسایل حمل و نقل مختلفی در کیش وجود دارد که ارزان ترین آن‌ها مینی‌بوس است. خطوط مینی‌بوس‌ بیشتر مرکز خریدهای مهم و تفریحی این جزیره را تحت پوشش قرار می دهد. امکان بردن خودروی شخصی شما به کیش به شرایطی مثل مدل آن بستگی دارد. سفر با تاکسی نیز یکی از پرکاربردترین روش‌های جا به جایی در این جزیره است. زمانی که در کیش زندگی می‌کنید دو نوع تاکسی را در خیابان‌ها مشاهده خواهید کرد:

  • تاکسی‌های سفید: این تاکسی‌ها سواری‌های دربستی کیش هستند که برایجا به جایی خانوادگی بسیار مناسب هستند.
  • تاکسی‌های زرد: این ماشین ها تاکسی‌های خطی کیش هستند که نرخ کرایه‌ آن‌ها با استفاده از تاکسی متر محاسبه می‌شود.

البته علاوه بر این تاکسی‌ها، این روزها تاکسی اینترنتی علاوه بر تهران در سایر شهرها از جمله کیش هم وجود دارد، بنابراین تاکسی اینترنتی هم می‌توان یک گزینه برای جابه‌جایی داخل کیش باشد.

تاکسی کیش
تاکسی زرد کیش

آب و هوای کیش

سازگاری با آب و هوای کیش نیز یکی از مسائل مهم پیش روی شما برای زندگی در کیش است. میانگین دمای هوای کیش 26 درجه است. گرمای شدید کیش از اردیبهشت ماه شروع شده، در مردادماه به اوج می‌رسد و اغلب اوقات تا آبان ماه ادامه خواهد داشت. با این‌حال تورهای کیش مرداد ماه نیز به این جزیره برگذار می‌شود و طرفداران خودش را دارد. به دلیل احاطه شدن جزیره کیش توسط دریا، گرمایش همراه با رطوبت است و این مسئله اغلب اوقات شرایط زندگی در کیش را سخت می‌کند! البته در فصل2های گرم معمولا تمام فضاهای بسته به کولر مجهزند امّا هوای محیط گرم و شرجی است. از آبان به بعد آب و هوای کیش متعادل می‌شود و به طور معمول کسانی که در کیش زندگی می‌کنند، سرما را تجربه نخواهند کرد.

آب و هوای شرجی کیش
آب و هوای شرجی کیش

شهروندی در کیش

ساکنین جزیره کیش با دریافت کارت کیشوندی از مزایا و تخفیف‌های گوناگونی برای زندگی در کیش بهره‌مند می‌شوند. هنگام دریافت کارت کیشوندی، شما دوره‌های آموزشی زندگی در کیش را سپری خواهید کرد. افرادی که دارای شرایط زیر هستند، می توانند برای اخذ کارت کیشوندی اقدام کنند:

  • سرمایه گذارانی که در شش ماه گذشته در کیش یک منزل مسکونی خریده‌اند.
  • کارفرمایانی که مجوز فعالیت در کیش را دارند.
  • دانشجویانی که مدارک مسکونی دارند.
  • افرادی که شش ماه اخیر، در جزیره‌ کیش مشغول به کار بوده‌اند.

 

فرهنگ مردم کیش

در حال حاضر بیشتر کسانی که در کیش زندگی می‌کنند از شهرهای مختلف به آن جا مهاجرت کرده‌اند. مردم بومی کیش جمعیت کوچکی دارند و فرهنگ آن‌ها شباهت بسیاری به فرهنگ مردم استان‌های هرمزگان و بوشهر دارد. اطلاعات بیشتر درباره فرهنگ مردم بومی کیش را در راهنمای سفر به کیش می‌توانید بخوانید. آمار سواد و اشتغال در کیش بسیار مطلوب است؛ به طوری که بیش از 90 درصد جمعیت آن باسواد هستند. از طرفی قوانین رانندگی و نظافت در شهر کیش در تمام ایران حرف اول را می‌زند و سبب آرامش خاطری برای زندگی در کیش می‌شود.

مردم کیش در اسکله
مردم کیش در اسکله

هزینه زندگی در کیش

 علاوه بر هزینه اسکان، حمل و نقل، مواد غذایی و کالاهای ضروری که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، هزینه‌ آب و برق در کیش نیز نسبت به سایر نقاط کشور گران‌تر است. اداره‌ی آب و برق در کیش خصوصی است به همین دلیل نرخ آن قابل مقایسه با سایر نقاط ایران نیست و کیشوندان باید تا حد ممکن در مصرف خود صرفه جویی کنند. به طور کلی باید در نظر داشته باشید که هزینه های زندگی در کیش گران‌تر از سایر نقاط ایران است.

 

کار و اشتغال در کیش

اگر قرار باشد زندگی در کیش را انتخاب کنید، بدون شک منبع درآمد اصلی‌ترین نقش را در کیفیت زندگی در کیش ایفا می‌کند. از آن‌جایی که هزینه‌های زندگی در کیش بالاست، حقوق افراد نیز نسبت به مناطق دیگر ایران بالاتر است. مشاغل کیش عمدتاً به تجارت و گردشگری مربوط هستند و شرایط کار در کیش به شرایط گردشگری بستگی دارد. به طور معمول، فعالیت در زمینه‌های گردشگری، هتلداری، رستوران‌داری و راه‌اندازی کافه از مشاغل پر رونق و سودمند در کیش هستند. به عنوان نمونه هتل های کیش در طول سال مسافر دارند و تعدادشان روز به روز بیشتر می‌شود. لازم به ذکر است که داشتن مهارت در خدمات فنی خانه و امثال آن نیز در یافتن شغل به شما کمک بسیاری خواهد کرد.

البته در سال‌های اخیر با کم‌رونق شدن گردشگری و وضعیت بیماری کرونا، بیشتر پروژه‌های توسعه و گردشگری در این جزیره هم مثل سایر نقاط ایران تعطیل شده امّا امید است با بهبود اوضاع، کسب و کارها در کیش هم رونق بگیرد که شرایط زندگی در کیش بهتر شود.

مرکز تجاری کیش
مرکز تجاری کیش

درآمدهای زندگی در کیش

همانطور که پیشتر درباره اشتغال در جزیره کیش گفتیم، در این قسمت می‌خواهیم درآمدهای زندگی در کیش را بررسی کنیم که در نهایت ببینیم با وضعیت موجود، شرایط زندگی در کیش چگونه است؟ 

صادرات و فروش

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، به علت قرار گرفتن کیش در منطقه‌ آزاد، قیمت برخی از اجناس (اجناس خارجی) در آن نسبت به مرکز استان کمتر است و شما از طریق فروش کالا به گردشگران می‌توانید درآمد خوبی کسب کنید.

ارائه‌ خدمات گوناگون گردشگری

سالانه بیش از دو میلیون گردشگر داخلی و خارجی به کیش سفر می‌کنند. بنابراین بازار مشاغل مربوط به خدمات گردشگری در کیش داغ است. هتلداری، ایجاد مراکز تفریحی، فعالیت در رستوران و کافی شاپ‌ها بهترین مثال برای این مشاغل هستند. علاوه بر این‌ها، شما می‌توانید با برگزاری و هماهنگی تورهای گردشگری نیز درآمد خوبی کسب کنید.

درآمد تاکسی در کیش

نرخ کرایه‌ تاکسی‌های فعال در کیش از قبل تعیین شده است. همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم در کیش دو نوع تاکسی زرد و سفید وجود دارد. نحوه‌ محاسبه‌ی کرایه در هر یک از این تاکسی‌ها به شرح زیر است:

  • تاکسی‌های سفید (تلفنی): هزینه‌ ورودی این تاکسی‌ها به زمان و مکان ورود مسافرین به بستگی دارند و از 13 الی 37 هزار تومان متغیر است. اگر مسافت طی شده بیش از 7 کیلومتر باشد، به ازای هر کیلومتر حدود 1500 تومان به کرایه‌ی تاکسی اضافه می‌شود.
  • تاکسی‌های زرد (خطی): تاکسی‌های خطی در کیش در مسیرهای اصلی شهر تردد دارند و نرخ کرایه‌ آن ها از 5 تا 8 هزار تومان متفاوت است.
خیابان های کیش
خیابان های کیش

مزایا و معایب زندگی در کیش

زمانی که شرایط زندگی در یک منطقه را بررسی می‌کنیم، برخی از معایب و مزایای زندگی در آن آشکار می‌شود. بخشی از این مزایا و معایب به سبک زندگی، سلایق و امکانات افراد بستگی دارد؛ برای مثال، سکوت و آرامش حاکم در کیش از جذابیت‌های بارز زندگی در این جزیره است؛ اما ممکن است برخی از افراد زندگی در شهرهای پرجمعیت را بیشتر دوست داشته باشند. اصلی‌ترین مزایا و معایبی که اکثر کیشوندها در مورد آن اتفاق نظر داشته‌اند در زیر در دو عنوان مزایا و معایب زندگی در کیش مطرح شده‌اند:

معایب زندگی در کیش

  • آب و هوای گرم و طاقت فرسای کیش موجب آن شده است در فصول گرم سال به ندرت بتوانید در طول روز از خانه خارج شوید.
  • رطوبت و گرمای هوا باعث بیشتر شدن استهلاک ماشین‌ها و بیشتر شدن سرعت فرسایش آن‌ها می‌شود.
  • به طور معمول قیمت مواد غذایی و برخی از کالاها در کیش گران‌ است.
  • هزینه‌ اجاره و خرید خانه در کیش گران است.
  • آب و برق کیش توسط شرکت‌های خصوصی اداره می‌شود و هزینه‌ آن‌ها از مرکز استان بیشتر است.
  • کیش در منطقه‌ محروم قرار دارد و فاصله‌ زیاد آن از شهر تهران ممکن است در برخی امور دشواری ایجاد کند.
  • افراد زیادی در کیش به دنبال یافتن شغل مناسب خود هستند؛ امّا به دلیل محدود بودن دامنه انتخاب، اغلب نتیجه مطلوبی به دست نمی‌آورند.

مزایای زندگی در کیش

  • آرامش و نظم حاکم در کیش، بسیاری از افراد مشتاق زندگی در این جزیره کرده است و از فواید زندگی در کیش محسوب می‌شود. در کیش بوق زدن ممنوع است، تردد موتورسیکلت‌های بنزینی مشاهده نمی‌شود و مسیرهای دوچرخه‌سواری منظمی وجود دارد.
  • کیش فاقد ترافیک و چراغ قرمز است و قوانین راهنمایی و رانندگی در آن نسبت به سایر شهرها، بیشتر پیگیری می‌شود. اهمیت نظم و نظافت در کیش تا حدی رعایت می شود که در آن ماشین‌های کثیف نیز جریمه می شوند. قوانین کیش را در این لینک بخوانید.
  • کیش یکی از 4 منطقه‌ پر اکسیژن در جهان است. به همین دلیل گردشگران و کیشوندان کمتر دچار خستگی می‌شوند.
  • به دلیل قرار گرفتن کیش در منطقه‌ی آزاد تجاری و رونق صنعت گردشگری در آن، صنعت گردشگری در این جزیره توسعه یافته است.
  • کیشوندان در تمام روزهای سال از زیبایی‌ها و مناظر طبیعی کیش لذت می‌برند.
زندگی در کیش
زندگی در کیش

سخن آخر

امنیت، آرامش، نظم و زیبایی‌های کیش، نظر افراد بسیاری را برای زندگی در این جزیره‌ مرجانی جلب می‌کند. زندگی در کیش شرایط خاص خود را دارد که قبل از تصمیم برای شروع آن باید همه این شرایط را در نظر بگیرید. در این مقاله سعی کردیم ناگفته‌های زندگی در کیش را به طور کلی تحت پوشش قرار دهیم. بهتر است از طریق مطالعه‌ تجربیات افراد ساکن در کیش، از جزئیات بیشتری در مورد زندگی در این جزیره مطمئن شوید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.