قوانین کیش؛ از رانندگی تا هتل

4.8
از 14 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
با قوانین متفاوت شهر بدون چراغ قرمز ایران آشنا شوید!
27 آبان 1402 08:00
1

با ورود به جزیره کیش، احتمالاً متوجه تفاوت‌هایش با سایر نقاط ایران می‌شوید. خیابان‌ها و محله‌هایش، ساحل تمیز، تفریحات متنوع، هتل‌های لوکس و ماشین‌های مدرنی که از خیابان‌هایش می‌گذرند، ما را به یاد کشورهای خارج از ایران می‌اندازد. همین موضوع، شما را کنجکاو می‌کند که بدانید قوانین جزیره کیش چیست و چه تفاوت‌هایی با قوانین سایر شهرهای ایران دارد که تا این اندازه، از آن‌ها متمایز شده است. با دانستن قوانین کیش، سؤالات کمتری در سفر به این جزیره برایتان پیش می‌آید و می‌توانید از کارهایی که باعث جریمه‌تان می‌شود، دوری کنید. پس اگر به‌زودی عازم جزیره کیش هستید، این مطلب از لست‌سکند را از دست ندهید.

05.jpg

قوانین عجیب کیش چیست؟

جریمه شدن خودروهای کثیف، ممنوعیت چادر زدن در سطح شهر، ممنوعیت بوق زدن، حرکت با دنده‌عقب و ممنوعیت ورود خودروهای مدل‌پایین، تنها بخشی از قوانین عجیب کیش هستند که احتمالاً در سفر به این جزیره، چه با تور کیش آذر و چه با دیگر تورها، شما را شگفت‌زده خواهند کرد. در این مطلب، نه‌فقط به قوانین رانندگی، بلکه به مقررات معمول که دانستنشان می‌تواند تا اندازه زیادی سفرتان را ساده‌تر کند، اشاره می‌کنیم.

قوانین رانندگی در کیش

قوانین رانندگی در کیش، تفاوت اساسی با سایر نقاط ایران ندارد و قانون‌های رانندگی در این جزیره با سایر نقاط ایران یکسان است. نکته‌ای که وجود دارد، این است که کیشوندها (ساکنان کیش) این قوانین را نسبت به سایر ساکنان ایران بیشتر رعایت می‌کنند؛ تاحدی‌که می‌توان کیشوندها را قانون‌مدارترین شهروندان ایرانی خطاب کرد. اگر قصد اجاره خودرو در کیش را دارید، لازم است درباره رانندگی در این جزیره نکاتی را بدانید و مواردی را رعایت کنید که عبارت‌اند از:

  • در کیش هیچ چراغ راهنمایی و سرعت‌گیری وجود ندارد.
  • اگر خودروی شما ظاهری آلوده داشته باشد و با آن در سطح شهر تردد کنید، پلیس شما را جریمه می‌کند.
  • پرتاب زباله از شیشه‌های ماشین به بیرون، موجب جریمه می‌شود.
  • اگر خودروی شما معاینه‌فنی نداشته باشد، ورود آن به جزیره ممنوع است و در صورت انجام این کار جریمه می‌شوید.
  • قبوض خلافی رانندگانی که در کیش مرتکب خلاف شده‌اند، تنها در این جزیره امکان پرداخت دارند.
  • هنگام رانندگی در کیش، مطمئن شوید که بین خطوط می‌رانید و حق تقدم را رعایت می‌کنید.
  • به‌غیر از کثیف بودن خودرو، مورادی مثل سوار کردن سرنشین اضافه، بوق زدن و نبستن کمربند ایمنی نیز موجب جریمه می‌شود.
رانندگی در کیش
یکی از خیابان‌های کیش

قوانین اقامت در کیش

اگر قصد دارید در تور ایرانگردی، جزیه کیش را انتخاب کنید، لازم است قوانین مخصوصش را بدانید. جزیره کیش مانند هر مقصد گردشگری دیگری در ایران، علاوه‌بر قوانین عمومی کشور، تابع برخی مقرراتی است که فقط به همان شهر یا استان اختصاص دارند. این قوانین، شامل اقامت در کیش هم می‌شود. در این جزیره شما می‌توانید برای اقامت به سراغ بهترین هتل‌ها بروید؛ مثلاً تور کیش هتل ترنج را بخرید یا از بین هتل‌های مقرون‌به‌صرفه ۳ ستاره، اقامتگاهتان را انتخاب کنید. حتی می‌توانید به سراغ بوم‌گردی‌ها یا کمپینگ بروید؛ اما درهرصورت برخی قوانین برای شما ثابت خواهد بود؛ برای مثال در کیش امکان چادر زدن در هر جایی و هر زمانی وجود ندارد. در این جزیره فقط در زمان‌های خاصی، محل‌هایی برای اقامت در چادر مهیا می‌شود. در سال‌های اخیر با برپایی کمپ نوروزی، مسافران اجازه دارند با پرداخت هزینه چادر بزنند.

البته سایر قوانین هتل های کیش، کمابیش با بخش‌های دیگر کشور هماهنگ است؛ مثلاً بیشتر آن‌ها در ساعت ۲ بعدازظهر اتاق را به مسافر تحویل می‌دهند و در ساعت ۱۲ تخلیه می‌کنند یا اینکه پذیرش خانم و آقا بدون مدارک محرمیت صورت نمی‌گیرد.

گران‌ترین و لوکس‌ترین هتل‌های کیش کجاست؟

32408211.jpg
هتل ترنج، از هتل‌های محبوب در کیش

قوانین گمرک

ازآنجایی‌که جزیره کیش یک منطقه آزاد تجاری محسوب می‌شود، قوانینش در حوزه‌های تجاری و گمرک و مالیات، متفاوت با سایر نقاط است. شاید مهم‌ترین اطلاعاتی که شما به‌عنوان یک گردشگر دوست داشته باشید دراین‌باره بدانید، قوانین مربوط به خرید کالا و خارج کردن آن از جزیره کیش است. ورود هر نوع کالای تجاری از سراسر جهان به داخل جزیره آزاد است و به‌دلیل اینکه مالیات یا هزینه‌های گمرکی وجود ندارد، قیمت اجناس مختلف، مناسب‌تر از منطقه ویژه اقتصادی و سرزمین اصلی است.

به‌طور کلی گردشگران برای خریدهای شخصی که شامل اهداف تجاری نمی‌شود، نیازی به انجام تشریفات گمرکی و هزینه‌های اضافی خروج کالا از کیش به سرزمین اصلی را ندارند؛ اما خروج کالاهایی مانند ارز، طلا، پوشاک، خوراکی و لوازم الکترونیکی به‌صورت انبوه و با اهداف تجاری، مشمول قوانین خروج کالا می‌شود که تبصره‌های مخصوص به خود را دارد و برای ترخیص آن باید از گمرک اقدام کنید.

لیست مناطق آزاد تجاری ایران

کیش
نمایی از جزیره کیش

قوانین کیشوندی

قبل‌از به اتمام رساندن این مطلب از لست‌سکند، خوب است صحبتی هم درباره قوانین کیشوندی و موارد مرتبط با کارت کیشوندی داشته باشیم. کارت کیشوندی، نوعی مدرک شناسایی است که به ساکنان این جزیره تعلق می‌گیرد و کارت شهروندی جزیره کیش محسوب می‌شود. کیشوندها لزوماً ساکنان بومی این جزیره نیستند و افرادی که به زندگی در این جزیره تمایل داشته باشند هم می‌توانند برای دریافتش اقدام کنند.

کارت‌های کیشوندی در ۶ رنگ مختلف صادر می‌شود که هر رنگ، مشخص‌کننده وضعیت دارندگان این کارت است؛ برای مثال به کسانی که بومی کیش باشند و در این جزیره متولد شده باشند، کارت سبزرنگ تعلق می‌گیرد. رنگ کارت‌ها صرفاً مشخص‌کننده وضعیت دارنده کارت است و هیچ‌گونه برتری بر یکدیگر ندارند. دارندگان کارت کیشوندی اغلب باید دو شرط اصلی را داشته باشند که عبارت‌اند از: سکونت در کیش به مدت حداقل ۶ ماه و داشتن شغل. البته اتباع خارجی، دانشجویان و افراد دیگر هم در شرایط مختلف می‌توانند کارت کیشوندی دریافت کنند.

کارت کیشوندی شامل تسهیلاتی از جمله سهولت در ورود به جزیره کیش، خروج از آن و بهره‌مندی از تخفیف‌های مناسب در رستوران‌ها، مراکز ورزشی و تفریحی می‌شود. البته فراموش نکنید که داشتن یا نداشتن کارت کیشوندی، ارتباطی با رعایت کردن یا رعایت نکردن قوانین جزیره کیش ندارد و هرکسی که وارد این جزیره می‌شود، باید به قوانین آن احترام بگذارد.

همه‌چیز درباره کارت کیشوندی و نحوه دریافت آن

lastsecond.ir-kish-rules-kishvandi-card.jpg
نمونه‌ای از یک کارت کیشوندی

برخی قوانین کاربردی برای مسافران

بسیاری از ما به‌دلیل بی‌توجهی به قوانین مربوط به مقصد، چه در سفرهای خارجی و چه در سفرهای داخلی، ممکن است سفر را به کام خودمان تلخ کنیم. البته این قوانین و مقررات محدود به آنچه در کتاب‌های قانون مطرح شده‌اند، نمی‌شود. گاهی ممکن است مربوط به یک قانون عرفی باشد؛ از برخورد با افراد محلی گرفته تا نوع پوشش و خوردن غذاهای خاص. در جزیره کیش، دانستن برخی از این مقررات می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های فردی شما در سفر تأثیر بسزایی داشته باشد. همچنین ممکن است دانستن برخی از نکات در انتخاب مدت‌زمان تورتان اثر بگذارد؛ به‌طوری‌که به‌جای یک تور بلندمدت، به سراغ تور ارزان کیش ۳ شب و ۴ روز بروید. برخی از قوانین کاربردی جزیره کیش عبارت‌اند از:

  • شنا در همه سواحل کیش، به‌غیر از پلاژها ممنوع است.
  • تقریباً همه پاساژها و مراکز خرید، ظهرها تعطیل می‌شوند. 
  • نرخ تاکسی‌ها در کیش ثابت است و تاکسی‌های سفیدرنگ، خودروی دربستی هستند.
  • قوانین پوشش در کیش با دیگر نقاط کشور تفاوتی ندارد.
lastsecond.ir-kish-rules-kish-taxis.jpg
برخی از تاکسی‌ها و وسایل حمل و نقل در کیش

خرید تور کیش

کیش با قوانین خاص و سبک زندگی لوکس مردمان و مسافرانش، همیشه در انتخاب‌های علاقه‌مندان به سفر دیده می‌شود. دقیقاً به همین دلیل هم خرید تور کیش اهمیت خاصی پیدا می‌کند؛ چراکه یک پکیج خوب می‌تواند نویدبخش رفاه شما در طول سفر باشد؛ اما سؤال اینجاست که چطور این تور خوب را پیدا کنیم. پیشنهاد ما به شما، رفتن به صفحهٔ تور کیش لست‌سکند است. در این صفحه می‌توانید انواع پکیج‌های سفر به کیش را در آژانس‌های گوناگون، ببینید و از میان آن‌ها مناسب‌ترین گزینه را برای خودتان انتخاب کنید.

البته یک نکته مشخص درباره سفر به کیش، هزینه زیاد تفریحات و خدمات رفاهی است و باید گفت که ممکن است حتی پس از جست‌وجو در صفحه تور کیش و مقایسه قیمت‌ها، هنوز هم هزینه تور کیش به نظرتان راضی‌کننده نیاید. در این صورت پیشنهاد ما به شما، استفاده از گزینه تور اقساطی کیش است که می‌تواند با قسط‌بندی هزینه تور، به شما در مدیریت هزینه سفرتان کمک فراوانی کند.

سخن آخر

کیش، توریستی‌ترین جزیره ایران است که آن را با تفریحاتش می‌شناسیم؛ اما این جزیره، صرفاً یک مکان توریستی نیست و مثل سایر شهرها سکنه دارد؛ بنابراین قوانینی هم بر آن حکم‌فرماست. در این مطلب از لست‌سکند، به برخی از قوانین جزیره کیش اشاره کردیم. امیدواریم این اطلاعات در سفرهای بعدی شما به کیش، کمک‌کننده باشد. اگر می‌خواهید به اطلاعات بیشتر و کاربردی‌تر درباره جزیره کیش دسترسی داشته باشید، مطلب راهنمای سفر به کیش را از دست ندهید. اگر تاکنون به جزیره کیش سفر کرده‌اید، چه قانون یا قوانینی در این جزیره توجه شما را جلب کرده است؟

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.