باکو یا تفلیس؟ کدام را برای سفرمان انتخاب کنیم؟

4.6
از 9 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
باکو بهتر است یا تفلیس؟
14 تیر 1401 08:00
3

گرجستان و آذربایجان دو کشور مهم منطقه قفقاز، اکنون به دو مقصد بی‌نظیر و توریستی برای گردشگران سراسر جهان تبدیل شده‌اند. این دو کشور از برخی جهات بسیار شبیه به هم هستند و گاهی گردشگران برای انتخابشان سردرگم می‌شوند. با اینکه باکو پایتخت آذربایجان شهر مدرن‌تری است اما تفلیس نیز با حال و هوای اروپای شرقی، یکی از دیدنی‌ترین شهرهای این منطقه محسوب می‌شود.

برای گردشگران ایرانی که علاقه‌مند هستند به مقاصد نزدیک ایران سفر کنند، انتخاب یکی از این دو مقصد دشوار است. کدام شهر برای سفر بهتر و دیدنی‌تر است، باکو یا تفلیس؟ بسیاری از افراد از تجربه مسافران این دو شهر استفاده می‌کنند، امّا با این حال انتخاب مقصد کاملا سلیقه‌ای است و ممکن است پس از سفر به یکی از این دو شهر، تجربه کاملا متفاوتی را به دست آورند. در این مطلب از بلاگ لست سکند قصد داریم اطلاعاتی را از دو شهر تفلیس و باکو در اختیار شما قرار دهیم و به مقایسه آن‌ها از جهات مختلف بپردازیم تا گردشگرانی که قصد دارند با تور باکو یا تور تفلیس سفر کنند به اهدافشان نزدیکتر باشند.

(01-04-22) (9).jpg

baku-tbilisi.png
باکو یا تفلیس؟

معرفی شهر تفلیس، پایتخت جمهوری گرجستان

تفلیس، پایتخت جمهوری گرجستان، روی رودخانه متکواری (کورا) و در قلب منطقه قفقاز قرار دارد. به دلیل نزدیکی به کشورمان یکی از شهرهای محبوب توریستی برای ما ایرانیان است. این شهر تاریخی به دلیل موقعیت استراتژیک و قرار گرفتن بین مسیر قفقاز غربی و شرقی همواره مورد توجه حکومت‌های بسیاری بوده و اغلب توسط آن‌ها غارت می‌شد. تفلیس در طول تاریخ توسط حکومت‌های مختلف مورد تهاجم قرار گرفته است. همچنین شهر تفلیس یکبار به دست مغولان افتاد و در سال 1386 توسط تیمور غارت شد. ترکها این شهر را در چندین نوبت تصرف کردند، سپس تفلیس توسط روس‌ها تصرف شد و در نهایت در سال 1921 پایتخت جمهوری گرجستان شد. 

تفلیس مرکز اقتصادی، سیاسی و فرهنگی گرجستان به شمار می‌آید و جاذبه‌های زیاد و متنوعی را در خود جای داده است. با وجود تاریخ غنی و تنوع ملیت‌های ساکن در این بخش از قفقاز، در زمان حضورتان در تفلیس می‌توانید خانه‌هایی با سبک‌های مختلف معماری را ببینید. تفلیس یک شهر جدید و رو به توسعه است که سعی دارد هر سال بیشتر از بافت تاریخی و فرسوده‌اش کاسته و خود را به شهری پیشرفته در منطقه تبدیل کند. اکنون نیز این شهر مورد توجه گردشگران بسیاری قرار گرفته است. گردشگرانی که علاقه به تاریخ و کسب تجربه‌های جدید در یکی از مهمترین مناطق جهان قدیم دارند. 

Tbilisi background image.jpg
تفلیس پایتخت گرجستان

معرفی شهر باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان

باکو، کلان شهر و پایتخت جمهوری آذربایجان در همسایگی ایران، بزرگترین شهر در دریای خزر و منطقه قفقاز است که در ساحل غربی دریای خزر و سمت جنوبی شبه جزیره آبشرون و اطراف خلیج باکو قرار دارد. باکو پایین‌ترین پایتخت ملی جهان از نظر جغرافیایی و همچنین بزرگترین شهر جهان در زیر سطح دریا است که در 28 متری زیر سطح دریا واقع شده. این شهر یکی از مقصدهای محبوب گردشگری برای ایرانیان و دیگر مردم جهان به شمار می‌آید. اولین اشاره تاریخی به شهر باکو به سال 885 بعد از میلاد برمی‌گردد، اگرچه شواهد باستان شناسی حاکی از استقرار انسان‌ها در آن منطقه در چندین قرن قبل از میلاد مسیح است. در قرن یازدهم میلادی، باکو در اختیار شیروان شاهان بود که در قرن دوازدهم آن را پایتخت خود کردند، اگرچه برای دوره‌ای در قرن‌های سیزدهم و چهاردهم تحت سلطه مغولان قرار گرفت.

روسیه سرانجام در سال 1806 باکو را تصرف کرد و در سال 1920 باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شد. برخی معتقدند نام شهر باکو ریشه در زبان فارسی دارد و به معنای وزش بادهای کوهستانی است، زیرا شهرت این شهر هم به دلیل وزش تند بادهایش است و به همین دلیل هم هست که به آن شهر بادها نیز می‌گویند. همچنین باکو مرکز علمی، فرهنگی و صنعتی آذربایجان است. امروزه این کلان شهر آذربایجان، یکی از گزینه‌های مطرح جهت برگزاری رویدادهای بین‌المللی است.

baku
شهر باکو، پایتخت آذربایجان

مقایسه باکو و تفلیس از نظر مسیر دسترسی

با توجه به اینکه این دو کشور در نزدیکی ایران قرار دارند، راه دسترسی به آن‌ها هم از طریق زمینی و هم از طریق هوایی برای گردشگران ایرانی امکان‌پذیر است. فاصله شهر تهران تا شهر باکو در حدود 784 کیلومتر و فاصله تهران تا تفلیس در حدود 1115 کیلومتر است. معمولا گردشگرانی که قصد سفر به این دو شهر را دارند، به دلیل سهولت و همچنین زمان کمتر، سفر هوایی را انتخاب می‌کنند. اما سفر به باکو و تفلیس به صورت زمینی نیز طرفداران زیادی دارد. در نتیجه اطلاع از مسیرها و راه‌های سفر به این دو شهر در انتخاب اینکه به تفلیس برویم یا باکو، کمک اندکی خواهد کرد.

شرایط سفر زمینی به باکو

  • مرزهای آذربایجان با ایران: مرز آستارا و بیله سوار در اردبیل، دو مرز بین ایران و کشور آذربایجان هستند. معمولا مرز آستارا رفت و آمد بیشتری نسبت به مرز بیله سوار دارد، زیرا این مرز به استان‌های غربی کشور نزدیک است. این دو مرز به صورت 24 ساعته به روی مسافران باز هستند.

  • سفر با خودروی شخصی: سفر زمینی به باکو از دو راه اتوبوس و ماشین شخصی امکان‌پذیر است. فاصله مرز آستارا تا شهر باکو حدود 300 کیلومتر و فاصله بیله سوار تا باکو در حدود 200 کیلومتر است. اگر قصد سفر به باکو از طریق خودروی شخصی را دارید به فرض اینکه از مرز آستارا سفر خود را آغاز کنید در حدود 11 ساعت در مسیر خواهید بود. البته این زمان به مدت توقف و معطلی شما در مرز، توقف بین راه و نحوه رانندگی شما نیز بستگی دارد و به حدود 15 ساعت نیز خواهد رسید. اما اگر سفر را از مرز بیله سوار آغاز کنید حداقل 13 ساعت تا 17 ساعت در مسیر خواهید بود. توجه داشته باشید که این مدت زمان به زمانی که از شهر خود تا مرز می‌پیمایید، اضافه خواهد شد.

  • سفر با اتوبوس: اگر قصد دارید این مسیر را با استفاده از اتوبوس طی کنید، باید بدانید که بسته به مدت زمان معطلی در مرز حدود 18 تا 24 ساعت در راه خواهید بود (در حال حاضر این سرویس غیر فعال است).

  • سفر با قطار: لازم به ذکر است که برای سفر به باکو هیچ خط ریلی مستقیمی از ایران به این مقصد وجود ندارد. 

(البته در حال حاضر فقط مسیر برگشت را می‌توانید به صورت زمینی از باکو به ایران بیایید و مسیر رفت زمینی فعلا برقرار نیست)

azerbaijan roads.jpg
جاده‌های آذربایجان

شرایط سفر زمینی به تفلیس

  • مرزهای گرجستانی با ایران: با توجه به اینکه کشور گرجستان فاصله بیشتری نسبت به آذربایجان با کشورمان ایران دارد، مدت زمان سفر زمینی به تفلیس نسبت به باکو بیشتر است. برای سفر به تفلیس از طرق مختلفی می‌توانید اقدام کنید. این سفر می‌تواند از طریق مرزهای دو کشور ارمنستان و ترکیه انجام شود. از طریق مرزهای بازرگان و رازی در ترکیه و مرز نوردوز در ارمنستان می‌توانید خود را به تفلیس برسانید. بهترین مرز برای سفر به تفلیس مرز بازرگان ترکیه است که فاصله آن تا مرز واله (مرز بین گرجستان و ترکیه) در حدود 380 کیلومتر است. البته برخی از گردشگران مرز سارپی را نزدیکترین مرز می‌دانند که باید در نظر داشت، به دلیل همین ویژگی مطمئنا مرزی شلوغ با معطلی بیشتر را تجربه می‌کنید. برای رسیدن به مرز بازرگان باید خود را به شهر تبریز برسانید.
  • سفر با ماشین شخصی: مدت زمانی که به وسیله ماشین شخصی از تهران به تفلیس در سفر خواهید بود بستگی به مهارت رانندگی، میزان معطلی در مرز، توقف در کشور ترکیه و ... دارد و مقدار مشخصی را نمی‌توان برای آن در نظر گرفت. اما اپلیکیشن‌های مسیریابی این نتیجه را نشان می‌دهند که اگر بدون توقف و بدون در نظر گرفتن ترافیک و ... به سمت این شهر حرکت کنید، حدود 17 ساعت در مسیر خواهید بود.
  • سفر با اتوبوس: سفر با اتوبوس از طریق ترمینال غرب تهران امکان‌پذیر است که با در نظر گرفتن معطلی در مرز حداقل 18 تا 24 ساعت طول می‌کشد.
  • سفر با قطار: باید در نظر داشته باشید که مسیر ریلی مستقیمی از ایران به تفلیس وجود ندارد. 

با توجه به مسیرهای دسترسی باکو و تفلیس، انتخاب با شماست که کدام را برای سفرتان انتخاب کنید. اگر علاقه‌مند هستید از کشور ترکیه و شهرهای دیدنی آن هم بازدید کنید، انتخاب شهر تفلیس به عنوان مقصد، این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما اگر دوست دارید هرچه زودتر به مقصدتان برسید و در میان راه تنها از شهرهای کشور مورد نظرتان بازدید کنید، باکو انتخاب مناسبی برای شماست. البته این مسئله هم در نظر بگیرید که در حال حاضر به صورت زمینی فقط از مسیر باکو می‌توانید برگردید و مسیر رفت زمینی برقرار نیست.

georgian roads.jpg
جاده‌های گرجستان

مقایسه باکو و تفلیس از نظر تورهای هوایی

یکی از ساده‌ترین و پرطرفدارترین راه‌های سفر به این دو شهر، استفاده از تورهای هوایی است. این تورها در زمان‌های مختلف سال اجرا می‌شوند و معمولا شرایط خاصی دارند. اگر بخواهیم مقایسه گرجستان با آذربایجان را از نظر تفاوت در تورهایشان بررسی کنیم، چند مورد را باید در نظر داشته باشیم:

  1. مدت زمان سفر هوایی به باکو یا تفلیس: بسته به نوع شرکت هواپیمایی که برای سفر خود انتخاب می‌کنید و مدت زمانی که در آسمان هستید، متغیر است. اما معمولا برای رسیدن به تفلیس از مبدا تهران در حدود 1 ساعت و 45 دقیقه در هواپیما خواهید بود. این زمان برای سفر از تهران به باکو کمتر و حدود 1 ساعت خواهد بود.
  2. نحوه اخذ ویزای باکو یا تفلیس: به لطف لغو روادید بین دو کشور ایران و گرجستان، ایرانیان برای سفر به تفلیس نیاز به اخذ ویزا ندارند و تنها با همراه داشتن پاسپورت (با اعتبار بیش از 6 ماه) و دریافت مهر ورود در زمان ورود به کشور گرجستان می‌توانند به مدت 45 روز در این کشور اقامت کنند. اما این موضوع در مورد کشور آذربایجان و به تبع آن شهر باکو صدق نمی‌کند. برای دریافت ویزای آذربایجان نیاز به پرداخت هزینه و ارائه مدارک است و ویزا را به صورت فرودگاهی یا لیبل می‌توانید دریافت کنید. 
  3. قیمت تورهای باکو یا تفلیس: با توجه به مسیر و مغایرت در واحد پولی این دو کشور، نرخ تورهای آن‌ها نیز متفاوت است. به طور کلی قیمت تورهای تفلیس از تورهای باکو ارزان‌تر است که دانستن این موضوع به شما در انتخاب تور و مقایسه گرجستان با آذربایجان کمک می‌کند.

جدیدترین قیمت تورهای باکو

baku-tbilisi.png
فرودگاه بین المللی باکو و فرودگاه بین المللی تفلیس

مقایسه باکو و تفلیس از نظر هزینه سفر

آن‌هایی که اهل سفر هستند می‌دانند که هر دو کشور آذربایجان و گرجستان از نظر هزینه‌های سفر بسیار ارزانتر از اکثر مقاصد هستند. در واقع این دو کشور از ارزانترین کشورهای توریستی برای سفر در میان گردشگران جهان شناخته شده‌اند. اما این مورد برای ما ایرانی‌ها کمی متفاوت‌ است. با توجه به تغییر ارزش پول کشورمان نسبت به دیگر واحدهای پول جهان، نمی‌توان گفت که سفر به این شهرها برای ما بسیار ارزان تمام خواهند شد، اما به دلیل تفاوت کمترشان با ریال نسبت به سایر واحدهای پول جهان و فاصله نزدیک با ایران، سفر به تفلیس و باکو نسبتا مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. واحد پول آذربایجان منات است که در حال حاضر 1 منات حدود 18000 تومان اررزش دارد و واحد پول گرجستان نیز لاری است که در حال حاضر یک لاری حدودا ارزشی معادل با 10000 تومان ایران دارد.

در هر دو کشور، حمل و نقل فوق العاده ارزان است. هزینه غذا نیز نسبتا مناسب است و بازدید از بسیاری از جاذبه‌های باکو و تفلیس رایگان هستند. اما گرجستان از نظر مقرون به صرفه بودن هزینه اقامت نسبت به آذربایجان پیشتاز است. هاستل‌ها، مهمانخانه‌ها و یهترین هتل‌های تفلیس قیمت مناسبی دارند و هر فرد با توجه به بودجه‌اش می‌تواند در آن‌ها اقامت داشته باشد.

اما در آذربایجان، یافتن هتل‌های ارزان و با‌کیفیت برای اقامت بسیار سخت‌تر است. به خصوص در باکو، به استثنای چند مورد از اقامتگاه‌ها، قیمت‌ بهترین هتل های باکو اغلب با قیمت‌های اروپای غربی برابری می‌کنند. بنابراین نتیجه گیری این خواهد بود که در مقایسه باکو و تفلیس از نظر هزینه، سفر به تفلیس مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود.

manat-vs-gel.png
منات واحد پول آذربایجان و لاری واحد پول گرجستان

مقایسه باکو و تفلیس از نظر فضای شهری

همانطور که می‌دانید این دو شهر منطقه قفقاز تاریخ مشترکی دارند، هر دو از ایران جدا شده‌اند و در دو قرن گذشته عضوی از کشور روسیه بوده‌اند. با توجه به سبک معماری زمان شوروی، تفلیس و باکو حال و هوای مشترکی دارند و ویژگی‌هایی مانند ساختمان‌های قدیمی و خیابان‌های باشکوه در هر دو آن‌ها دیده می‌شود. باکو با پشتوانه صنعت نفت خود و درآمدهای نفتی در 15 سال گذشته، سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در بخش توسعه شهری‌اش انجام داده است. به همین دلیل ساختمان‌های مدرن و پیشرفت در ساخت و ساز در تمام نقاط این شهر به چشم می‌خورد.

در مقابل باکو، تفلیس در حال ترمیم و بازسازی خود بعد از انقلاب رز است. پس در باکو با دنیای مدرن‌تری روبه‌رو خواهیم بود. ساختمان‌هایی به سبک غربی و خیابان‌های اشرافی زیادی در این شهر به چشم می‌خورد و این معماری‌های پیشرفته به باکو لقب پاریس شرق را بخشیده است. در مقابل تفلیس بناهایی به سبک اروپای شرقی را در خود جای داده و سبک خیابان‌های آن بیشتر شما را به یاد شهرهای روسیه می‌اندازد.

باکو یک شهر تجاری و پرهیاهو است، اما تفلیس آرامش بیشتری دارد. در هر دو شهر باکو و تفلیس، منطقه شهر قدیمی وجود دارد که نشان‌دهنده تاریخ و معماری اصیل آن‌هاست. شهر قدیمی باکو بدون تغییر و دست نخورده باقی مانده اما شهر قدیمی تفلیس بازسازی شده است.

یکی دیگر از تفاوت‌های برجسته این دو شهر در دلیل پیدایش آن‌ها است. باکو شهری دریایی است و دریای خزر دلیل به وجود آمدن آن است. در صورتی که تفلیس شهری رودخانه‌ای است. این دو شهر از نظر جمعیت هم تفاوت‌هایی دارند که قابل توجه است. جمعیت شهر باکو حدود 3 میلیون نفر است در صورتی که تعداد افرادی که در تفلیس زندگی می‌کنند حدود یک میلیون نفر هستند.

از نظر بزرگی و فضای شهر، باکو تفاوت بسیاری با تفلیس دارد. در باکو خیابان‌ها طولانی‌تر و ساختمان‌ها بلندترند، فاصله بین مناطق شهری بیشتر و در نتیجه این شهر بزرگتر است. در تفلیس فواصل کوتاه‌ترند و شما می‌توانید به راحتی به تمام نقاط این شهر دسترسی داشته باشید.

baku-tbilisi-streets.png
مقایسه خیابان‌های باکو و تفلیس

مقایسه باکو و تفلیس از نظر آب و هوا

باکو با تفلیس گرجستان منطقه زمانی یکسانی دارد. باکو معمولاً هوای گرم‌تری نسبت به تفلیس دارد. میانگین دما در باکو 16 درجه سانتیگراد است در حالی که میانگین دمای تفلیس 13 درجه سانتیگراد و تفاوتشان حدود 3 درجه سانتیگراد است. باکو به طور متوسط ​​در ماه جولای گرم‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند و دمای روز ممکن است به 28 درجه سانتی گراد برسد، در حالی که تفلیس در ماه جولای با میانگین دمای بالای 26 درجه سانتی گراد گرم‌ترین روزها را دارد.

سردترین ماه در باکو ماه فوریه است که میانگین دمای هوای آن به 4 درجه سانتیگراد می‌رسد، در حالی که ژانویه سردترین ماه تفلیس است و دمای هوای شب‌های تفلیس اغلب به زیر 2- درجه سانتیگراد می‌رسد. همچنین میزان بارندگی در تفلیس بیشتر از شهر باکو است بنابراین سرسبزی بیشتری را در تفلیس مشاهده خواهید کرد.

tbilisi in winter.jpg
تفلیس در زمستان

مقایسه باکو و تفلیس از نظر جاذبه‌های گردشگری

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشورهای گرجستان و آذربایجان عمدتاً در پایتخت‌ آن‌ها، تفلیس و باکو یا در نزدیکی آن‌ها متمرکز شده‌اند. در جواب این سوال که به باکو برویم یا تفلیس و کدام جاذبه‌های گردشگری بهتری دارد؟ باید بگوییم که هر دو شهر با پیشینه تاریخی غنی خود مراکز گردشگری بی‌نظیری را در خود جای داده‌اند. البته جاذبه‌های تفریحی نیز در این دو شهر وجود دارند که نظر علاقه‌مندان به تفریح را جلب خواهند کرد.

تفلیس یک شهر تاریخی است که نشانه‌هایی از زندگی مدرن و امروزی در جای جای آن دیده می‌شود. شهر قدیمی تفلیس با خیابان‌های پیچ در پیچ و سنگفرش و کلیساهای چند صد‌ساله یکی از مراکز توریستی مهم این شهر است. همچنین در امتداد رودخانه کورا در مرکز تفلیس، تفرجگاه‌های بزرگ، موزه‌ها و ساختمان‌های مدرن قرار دارند. جاذبه‌های گردشگری برجسته تفلیس عبارتند از: قلعه ناریکالا، کلیسای جامع تثلیث، کلیسای جامع سیونی، بازار پل خشک تفلیس و تعداد زیادی موزه که در سراسر شهر یافت می‌شوند. 

باکو، پایتخت آذربایجان گاهی اوقات به عنوان «دبی کوچک» نامیده می‌شود. جدا از شهر کوچک قدیمی باکو، ایچری شهر، فوق العاده تمیز و مدرن به نظر می‌رسد و کنکاش در آن مانند قدم زدن در تاریخ است. منطقه گردشگری در امتداد دریای خزر بین مردم محلی و توریست‌ها بسیار محبوب است و مناظر عالی از شهر را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. جاذبه‌های گردشگری مهم باکو عبارتند از: برج‌ های شعله، مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف، شهر قدیمی ایچری، برج دختر، کاخ شیروانشاهی، خیابان نظامی گنجوی، چشم باکو و  آتشکده باکو.

baku-tbilisi-sights.png
دیدنی‌های باکو و تفلیس

مقایسه باکو و تفلیس از نظر غذا و خورد و خوراک

فرهنگ غذایی در منطقه قفقاز به طور جدی دست کم گرفته شده است. پس از صرف چند وعده غذایی در این منطقه، از اینکه این غذاها را در سایر نقاط جهان نمی‌یابید، تعجب خواهید کرد. اما کدام کشور این منطقه غذای بهتری دارد، گرجستان یا آذربایجان؟

حقیقت این است که اصول کلی غذاهای گرجستانی و آذربایجانی مشابه هستند. نان نقش اصلی را در غذاهای دو شهر تفلیس و باکو ایفا می‌کند. سوپ‌های دلچسب و استفاده از محصولات لبنی محلی (مانند پنیر و ماست) در غذا، به طرز چشمگیری شبیه به هم هستند. غذا در تفلیس از استانداردهای جهانی برخوردار است. خینکالی یکی از معروف‌ترین غذاهای گرجستانی است که در سفر به تفلیس نباید از دست داد. همچنین خاچاپوری به شکل قایق‌های نان پر از پنیر، تخم مرغ یا گوشت، از خوش‌طعم‌ترین غذاهای تفلیس هستند. دیگر غذاهایی که در سفر به تفلیس با آن‌ها مواجه خواهید شد، لوبیانی و کوبداری هستند. وجود گوشت خوک در رژیم غذایی مردمان تفلیس (به دلیل مذهب آن‌ها) متداول است.

آذربایجان هم غذاهای بسیار خوبی دارد و البته با ذائقه خاورمیانه‌ای سازگارتر است. شاورما را در تمام نقاط شهر باکو خواهید یافت. این غذا یکی از ساندویچ‌های ارزان این شهر است که البته طعم بسیار خوبی نیز دارد. پیتی، آشی با گوشت گوسفند و سبزیجات، به نظر غذاهایی ساده هستند اما طعم آن‌ها برای مدت زیادی به یادتان خواهد ماند. دوشبارا، پیراشکی پر از گوشت و ادویه، یکی دیگر از غذاهای محبوب در آذربایجان است. به دلیل اینکه بیشتر آذربایجانی‌ها مسلمان هستند، استفاده از گوشت خوک در غذاهای آن‌ها مرسوم نیست.

گرجستان و آذربایجان هر دو غذاهایی عالی، بی نظیر، خوش طعم و ارزان دارند که در رستوران‌های این دو شهر برای گردشگران سرو می‌شوند. البته قیمت غذا در تفلیس و باکو بستگی به درجه رستورانی دارد که به آن مراجعه می‌کنید. مسلما غذاهای خیابانی علاوه بر سادگی، از نظر قیمت هم مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند. به هر حال با توجه به سلایق متفاوت افراد، نمی‌توان گفت کدام شهر غذای بهتری دارد اما در کل این غذاها با سلیقه ما ایرانی‌ها سازگارند.

baku-tbilisi-foods.png
غذاهای باکو و تفلیس

مقایسه باکو و تفلیس از نظر سیستم حمل و نقل

حمل و نقل در این دو شهر توریستی بسیار کارآمد و ارزان است. در تفلیس می‌توانید از ون‌های کوچک، تاکسی یا مترو برای جابه‌جایی بین نقاط مختف شهر استفاده کنید. خیابان‌های تفلیس کمی قدیمی هستند و در برخی مناطق سنگ‌فرش خیابان باعث کندی در عبور و مرور می‌شود. متروی تفلیس سبک دوران شوروی را حفظ کرده و قدیمی و نمور به نظر می‌رسد.

امّا به لطف ذخایر عظیم گاز و نفت طبیعی، زیرساخت‌های حمل و نقل در باکو بهتر از تفلیس است. باکو شهری مدرن است و در نتیجه مترو آن پیشرفته‌تر است. اتوبوس‌هایش شلوغ است اما شما را به مقصد می‌رساند. همچنین فرودگاه باکو جدیدتر و مدرن‌تر از فرودگاه تفلیس است. در خارج از پایتخت، جاده‌های آذربایجان بهتر از جاده‌های گرجستان است. 

baku-tbilisi-public-transportation.png
سیستم حمل و نقل عمومی در باکو و تفلیس

مقایسه باکو و تفلیس از نظر جاذبه‌های طبیعی

شهر تفلیس سرسبزتر از باکو و کوه‌های اطراف آن بلندتر از کو‌های آذربایجان هستند. در تفلیس پارک‌های زیبایی را مشاهده می‌کنید که مردمان محلی برای تفریح به آن‌ها مراجعه می‌کنند. هرچند تفلیس سبزتر است اما زمستان‌های سخت‌‎‌تری نیز دارد. همچنین رود کورا از میان شهر تفلیس می‌گذرد و منظره زیبایی را به وجود آورده است.

باکو نیز از زیبایی‌های طبیعی بی‌بهره نیست و مراکز دیدنی طبیعی بسیاری را در خود جای داده است. همچنین این شهر در جوار ساحل دریای خزر قرار دارد که این موضوع بر زیبایی طبیعی آن افزوده است و سواحل باکو را به محلی برای لذت بردن از دریای زیبای خزر تبدیل کرده است. پس اگر به طبیعت علاقه‌مند هستید هر دو شهر جاذبه‌های بسیاری را در اختیارتان خواهند گذاشت.

baku-tbilisi-nature.png
دریای خزر در باکو و رود کورا در تفلیس

مقایسه باکو و تفلیس از نظر زندگی شبانه

با توجه به وجود رستوران‌ها و کافه‌های بسیار در هر دو شهر تفلیس و باکو سخت است که بگوییم کدامیک زندگی شبانه و پرشور بیشتری دارند. مردمان محلی به همراه گردشگران در رستوران‌ها جمع می‌شوند و شب‌های تعطیل خود را با تماشای موسیقی زنده، میل غذاهای محلی و بازی کردن می‌گذرانند. هر دو شهر مردمان مهمان‌نواز و مهربانی دارند که این مورد باعث می‌شود در شب‌های سفرتان به باکو یا تفلیس حتی لحظه‌ای هم بی‌برنامه نمانید. در تفلیس خیابان‌ معروف شاردنی با تعداد زیادی رستوران و کافه شب‌های سفر را هیجان انگیزتر می‌کند. در باکو نیز خیابان‌های زیادی برای تفریحات شبانه وجود دارد. پس هر دو شهر از نظر زندگی شبانه فعال و پر شور هستند.

baku-tbilisi-nightlife.png
شب‌های باکو و تفلیس

مقایسه باکو و تفلیس از نظر امنیت

گرجستان و آذربایجان هر دو کشورهای امنی برای گردشگران هستند. مردم محلی در هر دو کشور رفتاری بسیار دوستانه دارند. اگرچه طبق تجربیات توریست‌ها و بررسی‌ نظر کاربران لست سکند، مردم آذربایجان رفتار خشک‌تر و جدی‌تری نسبت به مردم تفلیس دارند، اما این موضوع از امنیت باکو نمی‌کاهد. دولت آذربایجان تلاش جدی برای از بین بردن ناآرامی‌های موجود در کشورهای مجاورش انجام داده است. پلیس در مراکز حمل و نقل حضور دارد و امنیت را فراهم می‌کند. همچنین بیشتر مناطق تفلیس نیز امن است و از این نظر در هیچکدام از این دو شهر نگرانی نخواهید داشت.

baku-tbilisi-police.png
پلیس باکو و پلیس تفلیس

مقایسه باکو و تفلیس از نظر فرهنگ و مذهب

تفلیس و باکو هر دو پیشینه فرهنگی مشابهی دارند. این دو کشور منطقه قفقاز بعد از استقلال از نظر فرهنگی تغییراتی داشتند، اما به دلیل گذشته مشترک و البته همسایگی با یکدیگر از برخی جهات مشابه هم هستند. عمده تفاوت بین گرجستان و آذربایجان بحث مذهب آن‌ها است. بر اساس سرشماری‌‌ها، 83.4٪ از جمعیت گرجستان را مسیحیان ارتدوکس، 10.7٪ مسلمان، 3.9٪ ارمنی تشکیل می‌دهند، جالب است بدانید بیشتر مسلمانان ساکن گرجستان، آذربایجانی‌ها هستند.

با توجه به دین غالب در گرجستان، طبیعی است که در سطح شهر تعداد زیادی کلیسا را مشاهده کنید. فرهنگ گرجستان، فرهنگی عجیب و غریب، مرموز و باستانی است که قدمت آن به هزاران سال می‌رسد. عناصر فرهنگ آناتولی، اروپایی، ایرانی، عربی، عثمانی و خاور دور بر هویت قومی گرجستان تأثیر گذاشته و در نتیجه یکی از منحصربه‌فردترین و مهمان‌نوازترین فرهنگ‌ها در جهان را به وجود آورده است. مردم مهربان تفلیس در خیابان به شما لبخند می‌زنند و اگر کمکی از آن‌ها بخواهید، با اینکه زبان انگلیسی را بسیار کم می‌دانند، با جان و دل به شما کمک خواهند کرد.

در مقابل اغلب جمعیت آذربایجان را مسلمانان تشکیل داده‌اند. در جمعیت مسلمانان آذربایجان تقریباً 85 درصد شیعه و 15 درصد سنی وجود دارد. آذربایجان بعد از ایران، دومین درصد جمعیت شیعه در جهان را دارد و غیرمسلمانان مستقر در این کشور عمدتاً روس‌ها، گرجی‌ها، ارمنی‌ها و سایر اقلیت‌های ملی هستند. فرهنگ آذربایجان ترکیبی از عناصر متنوع است که تحت تأثیر فرهنگ‌های ترک، ایرانی و قفقازی شکل گرفته است. این کشور غذاهای بی‌نظیر، ادبیات، هنر و موسیقی شگفت‌انگیزی دارد، که در زمان سفر به باکو و قدم زدن در خیابان‌های این شهر با آن‌ها روبه رو خواهید شد. 

baku-tbilisi-culture.png
لباس محلی باکو و لباس محلی تفلیس

مقایسه باکو و تفلیس از نظر خرید

همه ما می‌دانیم که سفر بدون خرید هرگز کامل نمی‌شود. البته عده‌ای از گردشگران اعتقاد دارند که خرید لذت سفر را از بین می‌برد و بیشتر علاقه‌‎مندند که از جاذبه‌های مقصد بازدید کنند. اما برخی خرید را یک جاذبه می‌دانند و به همین دلیل است که مراکز خرید و خیابان‌های خرید باکو و تفلیس مملو از گردشگران هستند. 

خرید در تفلیس در مقایسه با سایر شهرهای اروپایی بسیار ارزان‌تر است، اما این را هم باید بدانید که همه اقلامی که در این شهر به فروش می‌رسند، مقرون به صرفه نیستند. به عنوان مثال، لوازم الکترونیکی یا لوازم جانبی موبایل و کامپیوتر در گرجستان نسبت به سایر کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا بسیار گران هستند، اگرچه می‌توانید برخی لوازم الکترونیکی دست دوم را در بازارها یا مراکز خرید تفلیس با قیمت‌های مناسب تهیه کنید. بازارهای خیابانی تفلیس از دیدنی‌های این شهر محسوب می‌شوند که می‌توانید در آن‌ها صنایع دستی گرجستان و سوغاتی‌های ارزشمندی را بیابید. نگاهی به راهنمای سفر تفلیس بیندازید تا با نکات دقیقتر سفر به تفلیس و خرید در آن آشنا شوید.

مشاهده راهنمای سفر به تفلیس

باکو پایتخت آذربایجان نیز مقصد مناسبی برای خرید است. بازارهای رنگارنگ و محلی زیادی در باکو وجود دارد که می‌توانید کالاهای مورد نیازتان را از آنجا خریداری کنید. یکی از محبوب‌ترین بازارها برای خرید در باکو، بازار سبز است. قیمت در این بازار بسیار پایین‌تر از مراکز خرید دیگر و چانه زدن برای قیمت در آن راحت‌تر است. از فرش و عتیقه‌جات گرفته تا لوازم آرایشی، بسیاری از مراکز خرید، بوتیک‌ها و بازارهای باکو تمام برندهای لوکس را به فروش می‌رسانند. قدیمی‌ترین بخش شهر، ایچریشهر (شهر قدیم)، مملو از عتیقه‌فروشی‌های زیبا و مغازه‌های سوغاتی است، اما شلوغ‌ترین منطقه خرید و گردش در اطراف خیابان نظامی در مرکز شهر باکو است.

baku-tbilisi-shops.png
بازارهای باکو و تفلیس

سخن آخر

حالا به سوال اول متن برمی‌گردیم، به باکو برویم یا تفلیس؟ جواب این سوال را فقط خود شما می‌دانید. اینکه کدام شهر را برای سفر خود انتخاب کنید کاملا بستگی به سلیقه و هدف شما از سفر دارد. با توجه به اینکه این دو کشور از بسیاری جهات شبیه به هم هستند، تصمیم گیری در مورد اینکه مقصد بعدی شما کدام شهر باشد، باکو یا تفلیس، بسیار سخت و سلیقه‌ای است. اما این موضوع را با شما در میان بگذاریم که هر کدام از این دو شهر ویژگی‌های خاص خود را دارند و از جهات بسیاری دیدنی هستند.

جالب است بدانید حتی نظر افرادی که به این شهرها سفر کرده‌اند، به شما کمک چندانی نخواهد کرد. زیرا این موضوع کاملا بستگی به علایق شما دارد. ما در این مطلب سعی بر این داشتیم که شما را با تفاوت‌ها و اشتراکات این دو شهر بیشتر آشنا کنیم تا با دید بهتری در مورد انتخابتان تصمیم‌گیری کنید. اگر به هر کدام از این شهرها سفر کرده‌اید، شما نیز می‌توانید اطلاعات خوبی را در اختیار دیگر کاربران قرار دهید. پس در قسمت نظرات تجربه خود را با دیگر کاربران در میان بگذارید. 

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

غزاله مظلوم پرست
غزاله مظلوم پرست

وقتی یک رشته تحصیلی نامرتبط با شغل، ذوق دانستن، عشق به نوشتن و علاقه به گردشگری درون من به هم رسید، تبدیل به ترکیب عجیبی با عنوان «زیست‌شناس نویسنده در حوزه گردشگری» شدم! وقتی که می‌نویسم، روحم همراه نوشته‌هایم سفر می‌کند. آنچه من را دست به قلم می‌کند، عشق به سفر است. اکنون با هر نوشته، نقطه جدیدی از جهان را کنکاش می‌کنم که شاید هیچگاه موفق‌ به دیدنش نشوم!