خانه هایی روی آب

4
از 2 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
28 خرداد 1392 01:00
0

هنگامی که سخن از خانه های شناور به میان می آید، بیشتر افراد شهر ونیز ایتالیا را به خاطر می آورند، اما در سراسر دنیا بیش از ده مرکز مسکونی روستایی و شهری وجود دارد که به صورت شناور در میان آبراه ها، دریاها و دریاچه ها قرار گرفته اند و بسیار پرجمعیت هستند. هرچند شهرت هیچ کدام از این شهرها به ونیز نمی رسد اما زیبایی هایشان کم از این شهر ایتالیایی ندارد. در این شماره نگاهی داشته ایم به ده شهری که روی آب بنا شده اند.

سانتاکروز دل ایسلوته ـ کلمبیا

سانتاکروز دل ایسلوته، جزیره ای کوچک در نزدیکی جزایر کارائیب و در کشور کلمبیاست. این جزیره با جمعیتی معادل ۱۲۰۰ نفر، پرجمعیت ترین جزیره شناور جهان محسوب می شود. سطح این جزیره کوچک با ۹۰ خانه پوشیده شده و شاید کمتر بتوان زمین خالی در آن یافت. این جزیره برخلاف دیگر جزایر ساحل تفریحی و پلاژ شنا ندارد.

جالب این که جزیره سانتاکروز بدون گورستان است و ساکنان آن برای خاکسپاری مردگان خود به سرزمین اصلی شان مراجعه می کنند، این تنها نداشته ساکنان این جزیره نیست، در سانتا کروز از وجود نیروی برق هم خبری نیست و مردم جزیره آب آشامیدنی خودشان را هم از سرزمین مادری تهیه می کنند.

خانه هایی روی آب

فلورِس ـ گواتمالا

بخش قدیمی شهر فلورس روی جزیره ای در دریاچه پیتن ایتزا قرار گرفته است. این جزیره با جمعیتی حدود ۱۵ هزار نفر یکی از مراکز جمعیتی مهم این کشور است. فلورس به واسطه جاده ای باریک به سرزمین مادری و بخش جدید شهر متصل شده و به سبب مجاورت با ویرانه های مایان، در طی سال های گذشته این شهر شناور به مرکز گردشگری گواتمالا بدل شده است. معماری فلورس به جهت سال ها استعمار، تاثیر معماری غربی است. خیابان های این شهر شناور، سنگفرش و آرام است و عمده مردم پیاده یا با دوچرخه در شهر می گردند. انواع مراکز اقامتی، رستوران های گوناگون و تورهای گردشگری متعدد در این شهر وجود دارند و به گردشگران خدمات ارائه می کنند.

خانه هایی روی آب

مکزکالتایتن ـ مکزیک

مکزکالتایتن جزیره کوچک انسان ساختی است که در سواحل ایالت نایاریت قرار گرفته است. این منطقه به عنوان زادگاه آزتک ها شناخته می شود و به دلیل آثار باستانی به جا مانده از این قوم، هر ساله گردشگران بسیاری را از نقاط مختلف دنیا به سوی خود می کشاند. در طول فصل خشک، این جزیره همچون یک جزیره معمولی است؛ اما در طول فصول بارانی تمامی سطح آن در آب شناور و با سطح دریا برابر می شود و تردد در آن به وسیله قایق صورت می گیرد. وجود جاذبه های تاریخی فراوان در این منطقه و شناور شدن آن، مکزکالتایتن را به یکی از مناطق گردشگری مهم در مکزیک بدل کرده است. این جزیره دارای جمعیتی ۸۰۰ نفری است و عمده فعالیت اقتصادیشان در حوزه گردشگری است.

خانه هایی روی آب

لیندااُ ـ آلمان

شهر لیندااُ جزیره ای در قسمت شرقی دریاچه کنستانس در ایالت باورایاست. این جزیره از سوی جاده ای باریک به سرزمین اصلی متصل شده است و شهری تاریخی محسوب می شود؛ چراکه بقایای آثاری از امپراتوری روم در قرن یکم میلادی در این جزیره پیدا شده است.

صومعه ای متعلق به قرن سیزدهم میلادی نیز همچنان در لیندااُ وجود دارد و به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی این شهر مورد بازدید قرار می گیرد.

مساحت این جزیره ۷۴۸ متر مربع است و جمعیتی در حدود ۲۵ هزار نفر در آن سکونت دارند. معماری ویژه شهر لیندااُ و موقعیت جزیره ای و شناور آن سبب جذب گردشگران بسیاری به این منطقه شده است تا جایی که امروز صنعت گردشگری مهم ترین بخش اقتصاد این شهر شناور را تشکیل می دهد.

خانه هایی روی آب

گانویه ـ جمهوری بِنین

بزرگ ترین روستای دریاچه ای آفریقا را می توان در دریاچه نوکویه در میان طبیعت بی نظیر بنین یافت. این روستای شناور که به ونیز آفریقا شهرت دارد در حدود قرن شانزدهم یا هفدهم میلادی ساخته شده است. در آغاز قرن هفدهم کشور بنین (داهومی سابق) در تصرف فون ها، بزرگ ترین قوم این کشور بوده است. افراد این قبیله با پرتغالی ها معامله می کردند و آنها اقوام کوچک تر را شکار می کردند و به عنوان برده به پرتغالی ها می فروختند. گانویه شهری است دفاعی که در برابر شکارچیان انسان ساخته شده است. اکنون در این شهر دریاچه ای بیش از ۲۰۰ هزار نفر زندگی می کنند. تردد در میان خانه ها از طریق قایق امکان پذیر است و شغل اصلی مردم آن ماهیگیری است.

خانه هایی روی آب

یوروس ـ پرو

دهکده یوروس یکی از متفاوت ترین مراکز مسکونی جهان است که در میان دریاچه تیتیکاکا واقع شده است. مردم این دهکده با استفاده از نوعی نی خشک به نام توتورا به ساخت جزایری دست ساز اقدام کرده اند. این مراکز مسکونی برای اولین بار با اهداف دفاعی ساخته شده اند. پس از ساختن هر مرکز اقامتی آن را به آب دریاچه می اندازند و نی ها با خیس شدن در آب سنگین شده و ثابت می مانند. هر مرکز مسکونی به طور متوسط ۳۰ سال عمر می کند و به علت پوسیدگی در عمق و فرونشینی باید پیوسته از بالا ترمیم و جایگزین شود. جمعیت دهکده یوروس در طول فصل های متفاوت و از بین صد تا ۲۰۰۰ نفر در نوسان است. مردم این دهکده بیشتر نیازهای خود را به صورت اولیه و از اطراف دریاچه تامین می کنند و عمده فعالیت اقتصادی آنها تولید صنایع دستی است.

خانه هایی روی آب

ووژِن ـ چین

شهر ووژن یکی از شش شهر باستانی است که در جنوب رودخانه یانگ تسه چین قرار دارد. این شهر شناور دارای مناظر زیبا و چشم اندازهای طبیعی و انسانی گوناگون است. یکی از مهم ترین تفریح های گردشگران در ووژن، گشت زنی میان آبراهه های متعدد این شهر با استفاده از تاکسی های آبی معروف آن است. قدمت این شهر شناور به بیش از ۱۳۰۰ سال می رسد و جاذبه های تاریخی فراوانی چون پل های سنگی قدیمی و کنده کاری های چوبی باستانی دارد. ووژن با داشتن جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان یکی از ده مقصد محبوب چین به شمار می رود. هتل های مجلل، تورهای گردشگری متنوع به همراه تجربه های متفاوت ووژن را به مقصد دلپذیر گردشگران و ماجراجویان تبدیل کرده است.

خانه هایی روی آب

هَلونگ ـ ویتنام

روستای شناور هلونگ در شمال شرقی ویتنام در میان آب های خلیجی به همین نام قرار گرفته است. در این روستای شناور جمعیتی معادل هزار نفر زندگی می کنند. زندگی مردم این روستا پیوندی عمیق با دریا دارد و پیشه اصلی آنها ماهیگیری است. در خلیج هلونگ و در کنار روستای شناور، صخره های عظیم زیبایی از دل آب بیرون زده اند. این خلیج یکی از سایت های مهم جهانی یونسکو محسوب می شود و سالانه گردشگران خارجی بسیاری برای تماشای چشم اندازهای طبیعی و زندگی شناور مردم روستای هلونگ به این نقطه سفر می کنند. سطح این روستا امکان ایجاد فعالیت های گردشگری را ندارد و اغلب بازدیدکنندگان با قایق در اطراف آن گشت می زنند.

خانه هایی روی آب

کوپانی ـ تایلند

دهکده ماهیگیری کوپانی در ایالت فَنگ آنگا یکی از زیباترین مناطق کشور تایلند است و هر ساله گردشگران بسیاری را جذب می کند. این دهکده از سوی اعضای دو خانواده قدیمی ماهیگیر در این منطقه ساخته شده است. اکنون ۲۰۰۰ نفر در این دهکده شناور زندگی می کنند که بیشترشان متعلق به دو خانواده موسس آن دهکده هستند. شغل اصلی مردم کوپانی در گذشته تنها ماهیگیری بوده، اما با شناخته شدن این دهکده در سطح جهان، امروزه کوپانی به مکانی جذاب برای گردشگران خارجی بدل شده و مشاغل مرتبط با گردشگری در آن رونق فراوان دارد. یکی از جاذبه های این دهکده، زمین فوتبال شناور آن است که از سوی کودکان محلی با استفاده از تکه های قدیمی چوب و قایق های ماهیگیری ساخته شده است.

خانه هایی روی آب



منبع : جام جم آنلاین

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.