باتومی کجاست؟ راهنمای کامل سفر به باتومی + عکس

4.4
از 187 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
صفر تا صد سفر به باتومی + عکس
13 تیر 1403 08:00
99

سفر به باتومی، از سفرهای پرطرف‌دار میان گردشگران است. در این راهنمای سفر به باتومی، خواهید دانست که باتومی کجاست، بهترین زمان سفر به باتومی چه وقت است و بهتر است چه نکات مهمی را هنگام سفر به این شهر بدانید. با این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند همراه باشید تا باتومی را بهتر بشناسید.

باتومی کجاست؟

باتومی، مرکز یکی از جمهوری‌های خودمختار به‌نام آجاریا در کشور گرجستان است. باتومی، همچنین یکی از مدرن‌ترین و زیباترین شهرهای گرجستان است که در بخش ساحلی جنوب‌غربی این کشور واقع شده است. قدمت این شهر، به قرن هشتم میلادی بازمی‌گردد. شهر باتومی گرجستان به‌عنوان یک بندر و مرکز کلیدی حمل‌و‌نقل منطقه، درحال توسعه است. باتومی امروزی به همراه شهرهای اودسا و کریمه اوکراین، یکی از معروف‌ترین استراحتگاه‌های ساحلی منطقه دریای سیاه است. این شهر، باغ‌های فراوانی دارد و خیابان‌هایش پر از گیاهان عجیب‌و‌غریب است. باتومی، مرکز چای و مرکبات هم محسوب می‌شود و مزارع چای در حومه این شهر قرار دارند.

مشاهده لیست جدیدترین تورهای باتومی

راهنمای سفر به باتومی، بهشت گرجستان و کارهایی که باید انجام دهید
موقعیت باتومی گرجستان روی نقشه

تاریخچه باتومی

باتومی، دروازه دریایی گرجستان و یکی از قدیمی‌ترین و استراتژیک‌ترین شهرهای جهان است. این شهر تاریخی، دوهزار ساله است. اطلاعات اولیه درباره باتومی در آثار ارسطو، فیلسوف یونانی قرن چهارم قبل از میلاد، آمده است. فعالیت‌های باستان‌شناسی انجام‌شده در ورودی شهر و محدوده رودخانه کورولیس‌تسقالی، از سکونت مردم در هزاره اول تا دوم پیش از میلاد در این شهر حکایت می‌کند. باتومی، روابط تجاری نزدیکی با همسایگان خود داشت. تپه‌ای به‌نام ارگ تاماری، مرکز شهر باتومی محسوب می‌شد.

در اواخر قرن پانزدهم، پس از فروپاشی پادشاهی گرجستان، باتومی به شاهزادگان گوریلی رسید. در سال 1547، ترک‌های عثمانی، این شهر را فتح کردند. شهر باتومی، چندین بار توسط گرجی‌ها بازپس گرفته شد؛ ابتدا در سال 1564 توسط رستوم گوریلی که خیلی زود آن را از دست داد و بار دیگر در سال 1609 توسط مامیا گوریلی. در سال 1723 باتومی دوباره بخشی از امپراتوری عثمانی شد.

در سال 1878، براساس معاهده سن استفانو، باتومی به همراه کل منطقه آجارا به امپراتوری روسیه ملحق شد. این شهر تا سال 1886 یک بندر آزاد بود. باتومی گرجستان در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، شاهد توسعه بسیار سریعی بود. در نهایت پس از آغاز جنبش‌های آزادی‌بخش ملی گرجستان در سال‌های 1989 تا 1991 و برقراری مجدد استقلال گرجستان در 26 می 1991، این شهر تا به امروز یکی از شهرهای مهم جمهوری گرجستان محسوب می‌شود.

bazarnaya-ploshchad.jpg
عکسی قدیمی از شهر باتومی

فرهنگ مردم باتومی

فرهنگ گرجستان و به‌تبع آن باتومی، منحصربه‌فرد و پرجنب‌وجوش است. فرهنگ برای گرجی‌ها بسیار اهمیت دارد و این چیزی است که فقط برای گردشگران در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه بخشی حیاتی از هویت روزمره آن‌هاست. این فرهنگ، نه‌تنها برای نسل‌های قدیمی‌تر، بلکه برای جوانان هم ارزش بسیاری دارد. فرهنگ گرجستان در هزاران سال تکامل یافته است و همچنین تأثیرات بسیاری از مهاجمان را در طول تاریخ جذب کرده است. رقص اصیل گرجی، ادبیات، هنرهای زیبا، تئاتر و موسیقی، همگی اهمیت فراوانی در میان گرجی‌ها دارند.

012315_01.jpg
رقص اصیل گرجی

بهترین زمان سفر به باتومی

بهترین زمان سفر به باتومی از اواسط بهار تا اوایل پاییز، یعنی از اردیبهشت تا مهر است. در این مدت، هوا معتدل و دل‌پذیر و دما، مناسب شنا و تفریحات ساحلی است. تابستان، به‌ویژه ماه‌های تیر و مرداد، محبوب‌ترین زمان برای سفر به باتومی محسوب می‌شود؛ چون هوا گرم و آفتابی است و فعالیت‌های تفریحی و جشنواره‌های زیادی برگزار می‌شود.

آب و هوای باتومی

آب و هوای باتومی، گرم و مرطوب است و زمستان‌هایی بدون برف و تابستان‌هایی تقریباً گرم دارد. میانگین دمای سالانه این شهر 15 درجه سانتی‌گراد است و دمای باتومی در گرم‌ترین زمان خود در ماه اوت، مرداد و شهریور، به حدود 30 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و کمترین دمای آن در ژانویه، دی و بهمن، حدود 5 تا 7 درجه سانتی‌گراد است. این منطقه، آب‌وهوایی معتدل دارد و به‌دلیل ساحلی بودن این شهر، ماه‌های تابستان، از ژوئن تا سپتامبر، بهترین زمان برای سفر به باتومی است؛ زیرا در این ماه‌ها دمای هوا دل‌پذیر و بارندگی بسیار محدود و کم است.

زمستان‌های باتومی: ژانویه، سردترین ماه در شهر باتومی است. میانگین دمای هوا در این ماه، 8 درجه سانتی‌گراد است. سفر در این زمان برای کسانی که قصد دارند از سواحل و تفریحات آبی استفاده کنند، مناسب نیست؛ اما شهر باتومی در این فصل، دیدنی‌های خاص خودش را دارد و می‌تواند برای برخی از بازدیدکنندگان جذاب به نظر برسد. زمستان در باتومی معتدل است. در این فصل به‌ندرت برف می‌بارد. بااین‌حال اگر در زمان بارش برف در باتومی حضور داشته باشید، مطمئن باشید هرگز آن را فراموش نخواهید کرد. دریای سیاه به‌رنگ آبی تیره، سواحل پوشیده از برف، نخل‌ها و ماگنولیاهای همیشه‌سبز، مناظری فراموش‌نشدنی را خلق می‌کنند.

تابستان‌های باتومی: گرم‌ترین ماه در شهر باتومی، ماه اوت (بین مرداد و شهریور) است و میانگین دمای باتومی در تابستان، حدود 25 درجه سانتی‌گراد است. این فصل، بهترین زمان برای سفر به شهر باتومی است؛ زیرا می‌توانید از همه تفریحات آبی و ساحلی لذت ببرید.

راهنمای سفر به باتومی، بهشت گرجستان و کارهایی که باید انجام دهید
باتومی، بهشت گرجستان
batumisnow4.jpg
شهر باتومی در زمستان

چرا به باتومی سفر کنیم؟

باتومی، شهری سرگرم‌کننده و بسیار آرام است. این شهر، برای مسافرانی که می‌خواهند آرامش را در سفرشان تجربه کنند، مقصد مناسبی است. همچنین برای مسافران کنجکاوتر، باتومی زیبایی‌ها و دیدنی‌های بسیاری دارد. باتومی به‌دلیل قرار گرفتن در منطقه قفقاز، آب‌وهوای نیمه‌گرمسیری دارد. به همین دلیل، این شهر نه در زمستان‌ها خیلی سرد است و نه در تابستان‌ها خیلی گرم. این آب‌وهوای دل‌انگیز، در وهله اول توجه بزرگان امپراتوری روسیه را به باتومی جلب کرد و در آن زمان این شهر بندری به‌عنوان یک استراحتگاه تابستانی مشهور شد.

معماری شهر باتومی، بدون شک یکی از جاذبه‌های اصلی آن است؛ به‌عنوان مثال با قدم زدن در مرکز شهر و تمرکز روی مناطق اطراف تئاتر درام یا میدان اروپا، خانه‌های سنتی روسیه قرن نوزدهم و شاهکارهای مرتفع فوق‌العاده مدرن امروزی را مشاهده خواهید کرد. باتومی شبیه هیچ شهر دیگری در گرجستان نیست. این شهر، بسیار مدرن و زیباست و تضاد شگفت‌انگیزی با دیگر مقاصد سنتی‌تر گرجستان دارد. می‌توان گفت سفر به باتومی، تجربه جدیدی از سفر به گرجستان را در اختیار مسافران قرار خواهد داد.

راهنمای سفر به باتومی، بهشت گرجستان و کارهایی که باید انجام دهید
شهر زیبای باتومی
46.jpg
نمایی از شهر باتومی

فاصله باتومی تا شهرها و مراکز مهم

  • فاصله باتومی تا تفلیس: 360 کیلومتر

  • فاصله باتومی تا تفلیس با قطار: 5 ساعت

  • فاصله باتومی تا ترابزون: 207 کیلومتر

  • فاصله باتومی تا مرز ترکیه: 20 کیلومتر

  • فاصله باتومی تا وان: 648 کیلومتر

  • فاصله باتومی تا استانبول: 1263 کیلومتر

  • فاصله باتومی تا مرز ایران: 560 کیلومتر

  • فاصله باتومی تا ایروان: 449 کیلومتر

  • فاصله باتومی تا تهران با هواپیما: 1398 کیلومتر

  • فاصله باتومی تا تهران به‌صورت زمینی: 1404 کیلومتر

  • فاصله تبریز تا باتومی با اتوبوس: 769 کیلومتر

جاهای دیدنی باتومی

باتومی که اکنون یک مقصد جذاب تابستانی برای بسیاری از گردشگران به شمار می‌‎آید، در سال‌های اخیر دستخوش تغییرات فراوانی شده است. امروزه، بازدیدکنندگان می‌توانند از جاذبه‌های دیدنی گوناگون، رستوران‌های متنوع و زندگی شبانه پرجنب‌و‌جوش این شهر لذت ببرند. اگرچه این روزها باتومی ساختمان‌های مدرن‌تری در مقایسه با گذشته دارد، اما همچنان توانسته جذابیت، ظرافت و محیط آرام و سنتی خود را هم حفظ کند. در ادامه، با برخی از جاهای دیدنی باتومی آشنا می‌شوید.

دلفیناریوم یا پارک دلفین ‌های باتومی (Dolphinarium)

پارک دلفین‌‌های باتومی در سال 1975 افتتاح‌ و در سال 2011 بازسازی شده است. دلفیناریوم باتومی امکان تماشای نمایش دلفین‌ها را با ظرفیت 700 نفر دارد. همچنین بازدیدکنندگان می‌توانند ضمن آشنایی با انواع نمایش، دلفین‌ها را لمس کنند. این نمایش به 3 زبان گرجی، انگلیسی و روسی برگزار می‌شود. نمایش دلفیناریوم در سه سانس و در ساعت‌های 14، 17 و 21 انجام می‌شود.

پارک دلفین ‌های باتومی
پارک دلفین‌ها در باتومی گرجستان
پارک دلفین ‌های باتومی
پارک دلفین‌ها؛ باتومی گرجستان

بلوار باتومی (Seaside Park)

بسیاری بلوار باتومی را که ساخت آن در سال 1881 آغاز شده بود، قدیمی‌ترین جاذبه باتومی می‌دانند. در این سال، فرماندار شهر به یک باغبان آلمانی دستور داد که پارکی را در امتداد ساحل باتومی ایجاد کند. امروزه طول بلوار باتومی که در واقع پارکی در امتداد ساحل است، به 7 کیلومتر افزایش‌ یافته است. در این پارک، انواع مجسمه‌ها، صندلی‌های زیبا و فواره‌های متنوع وجود دارد و قرار گرفتن آن در امتداد ساحل، مسیر پیاده‌روی دل‌نشینی را در اختیار اهالی باتومی و گردشگران قرار داده است.

بلوار باتومی
نمایی از بلوار باتومی
بلوار باتومی
بلوار باتومی گرجستان

میدان پیاتزا (Piazza Square)

به‌جرئت می‌توان گفت که میدان پیاتزا، زیباترین میدان شهر باتومی است و همان‌طوری که از نامش پیداست، اصالتی ایتالیایی دارد و به سبک‌وسیاق آن کشور ساخته‌ شده است. میدان پیاتزا مساحتی حدود 5700 متر مربع دارد و توسط مجتمع پیاتزا احاطه شده که شامل هتل، مجموعه‌رستوران‌ها، کافه‌ها و ساختمان‌های دیگر است. گردشگران می‌توانند از معماری زیبا، شیشه‌های رنگارنگ و سرامیک‌های طرح‌دار این منطقه لذت ببرند و در صورت تمایل عکاسی کنند.

میدان پیازا باتومی
نمایی از میدان پیاتزا در شهر باتومی
میدان پیازا باتومی
میدان پیاتزا؛ باتومی گرجستان

مجسمه علی و نینو (Statue of Ali and Nino)

این بنا که به‌نام مجسمه‌ عشق هم مشهور است، در نوع خود یک شاهکار معماری مهندسی محسوب می‌شود. مجسمه علی و نینو در باتومی نشانه عشقی جاودانه است و توسط تامارا کوزیتزاده، هنرمند گرجستانی، ساخته‌ شده است. ساخت بنا به‌صورتی است که در روز، مجسمه‌ها به‌سمت یکدیگر حرکت می‌کنند و سپس در هم ادغام می‌شوند و بعد از آن، از هم دور می‌شوند. این بنای باشکوه از کتابی به همین نام، نوشته کوربان سعید الهام گرفته است. این کتاب، داستان دلدادگی و عشق بی‌سرانجام پسری مسلمان و آذربایجانی و دختری مسیحی و گرجی است. این جاذبه باتومی به‌قدری معروف و خاص است که حتی بسیاری از گردشگرانی که با تور تفلیس به گرجستان می‌روند، برنامه‌ریزی می‌کنند تا به باتومی هم سری بزنند و مجسمه عشق را از نزدیک مشاهده کنند.

مجسمه علی و نینو یا مجسمه عشق
مجسمه عشق در شهر باتومی
مجسمه علی و نینو یا مجسمه عشق
مجسمه علی و نینو؛ باتومی گرجستان

محله‌های دیدنی باتومی

قبل از رفتن به باتومی، مهم است که هدف اصلی سفرتان را مشخص کنید. برخی از مسافران، برای تعطیلات و استفاده از تفریحات ساحلی به باتومی سفر می‌کنند و برخی برای بازدید از دیدنی‌هایش. در این میان، مسافرانی هم وجود دارند که به‌دنبال ترکیبی از این اهداف هستند.

مناطق زیادی در باتومی وجود دارد که بازدید از هریک می‌تواند تجربه‌ای بی‌نظیر را در اختیار مسافران قرار دهد؛ اما به‌طور کلی همه آن‌ها را می‌توان به دو منطقه اصلی تقسیم کرد: باتومی قدیم و باتومی جدید. برخی از مناطق شهر، از ساحل دورترند؛ اما جاذبه‌های چشمگیری دارند. برخی دیگر در کنار دریا قرار دارند؛ اما از مرکز شهر دور هستند. در ادامه، به تعدادی از این مناطق اشاره خواهیم کرد که می‌تواند برای برنامه‌ریزی یک سفر منحصربه‌فرد مناسب باشد.

  • منطقه ساحلی باتومی: منطقه ساحلی در باتومی، پربازدیدترین قسمت شهر است که جاذبه‌ها، میدان‌ها، کافه‌ها و مغازه‌های زیادی در آن متمرکز شده است. گردشگران در این منطقه می‌توانند در ساحل دریا قدم بزنند و ساختمان‌های جدید و مکان‌های نمادین را مشاهده کنند و در بلوار مخصوص دوچرخه‌سواری کنند. بلوار باتومی با درختان سرسبز، فواره‌های موزیکال، مسیرهای ورزش، کافه‌ها، هتل‌ها و رستوران‌ها، یکی از محبوب‌ترین مناطق برای گردشگران است.
  • خیابان روستاولی باتومی: خیابان روستاولی که به طول ۲ کیلومتر در امتداد خط ساحلی باتومی کشیده شده است، شلوغ‌ترین منطقه شهر باتومی به شمار می‌رود. در این خیابان، هتل‌های معروف هیلتون، شرایتون و رادیسون قرار دارند. بسیاری از رستوران‌ها و کافه‌ها هم در این منطقه متمرکز شده‌اند. روستاولی منطقه‌ای محبوب و مناسب برای گردشگرانی است که می‌خواهند در سفرشان، سرگرمی و تفریح را تجربه کنند. اگرچه این منطقه نسبتاً پرسروصدا و شلوغ است؛ اما نزدیک به دریاست و فاصله ساحل از نقاط مختلف آن، بین 150 تا 200 متر است. سواحل در این منطقه نسبتاً تمیز و در فصل‌های توریستی بسیار شلوغ هستند. در عین حال، بسیاری از جاذبه‌های دیدنی نیز در نزدیکی این خیابان قرار دارند. دلفیناریوم باتومی و پارک 6 می از جاذبه‌هایی هستند که در این منطقه به آن‌ها دسترسی خواهید داشت.
  •  خیابان گورگیلادزه (Gorgiladze): خیابان زوراب گورگیلادزه منطقه‌ای نسبتاً پرجنب‌وجوش و پرسروصداست که در آن می‌توانید انواع مغازه‌ها، بوتیک‌ها و فست فودها را ببینید. به‌طور کلی، این منطقه به دو بخش تقسیم می‌شود: قسمت شرقی آن نزدیک به سیرک و جاذبه‌های اصلی باتومی است و قسمت غربی‌اش به دریاچه نوریگلی و دلفیناریوم نزدیک است. در منطقه Gorgiladze باغ وحش و موزه هنر آجارا قرار دارد. فاصله خیابان گورگیلادزه از ساحل دریای سیاه، حدود یک کیلومتر است.

  • خیابان چاوچاوادزه (Chavchavadze): این منطقه در مرکز شهر باتومی قرار دارد و ساختمان‌های اداری زیادی در آن وجود دارد؛ بنابراین چاوچاوادزه همیشه پرسروصدا و شلوغ است. جاذبه‌های زیادی در این منطقه وجود دارد که از آن‌ها می‌توان به کلیسای جامع، موزه باستان‌شناسی باتومی و میدان تفلیس اشاره کرد. در چاوچاوادزه، بازار مرکزی شهر هم قرار دارد. مغازه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های بسیاری در این منطقه وجود دارند. به‌طور کلی، با توجه به موقعیت مکانی مسافران در چاوچاوادزه، دسترسی به ساحل می‌تواند بین 10 تا 20 دقیقه زمان ببرد. سواحل نزدیک به این منطقه در فصل‌های توریستی بسیار شلوغ هستند.
  • منطقه پارک آبی باتومی: اگرچه این منطقه از مرکز شهر دور است، اما در نزدیکی دریا و تفرجگاه‌‎های ساحلی واقع شده و برای کسانی که با هدف استفاده از تفریحات آبی و سواحل زیبای باتومی به این شهر سفر می‌کنند، ایدئال است. این منطقه در نزدیکی پارک آبی باتومی قرار دارد و بسیاری از دیدنی‌های باتومی، ازجمله رستوران معروفی که به‌شکل یک خانه وارونه است، در این محدوده قرار دارد. اگرچه در این منطقه مراکز خرید بزرگی پیدا نمی‌کنید؛ اما فروشگاه‌های کوچک نیاز شما را برطرف خواهند کرد.
1017_1102956.jpg
محله‌ای در باتومی
5cfa3a1fbd1d2.jpg
بلوار باتومی، از مناطق معروف باتومی

مدارک و شرایط سفر به باتومی

سفر به باتومی از ایران با توجه به اینکه برای اقامت کوتاه‌مدت، نیاز به ویزا ندارد، گزینه‌ای مناسب برای گردشگران ایرانی است. با تهیه مدارک لازم و برنامه‌ریزی دقیق، می‌توانید از جاذبه‌های زیبای این شهر ساحلی لذت ببرید و تجربه‌ای به‌یادماندنی داشته باشید. مدارک لازم برای سفر به باتومی عبارت است از:

  • پاسپورت: پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار از تاریخ ورود به گرجستان ضروری است.

  • بلیط رفت‌وبرگشت: برای اطمینان از بازگشت شما به ایران، باید بلیط رفت‌وبرگشت تهیه کنید.

  • رزرو هتل یا محل اقامت: مدرک رزرو هتل یا محل اقامت در گرجستان برای ارائه به مقامات مرزی نیاز است.

  • بیمه مسافرتی: داشتن بیمه مسافرتی معتبر که هزینه‌های پزشکی و اورژانسی را پوشش می‌دهد، ضروری است.

اقامت در باتومی

با توجه به رشد صنعت گردشگری در شهر باتومی، سرمایه‌گذاران بسیاری از کشورهای روسیه، ترکیه، اوکراین و آسیای میانه برای سرمایه‌گذاری در بخش هتل‌های این شهر به این منطقه آمده‌اند. معمولاً این سرمایه‌گذاران علاقه‌مندند در بخش هتل‌های لوکس سرمایه‌گذاری کنند، ولی هتل‌ها و مراکز اقامتی با قیمت مناسب هم در این شهر در دسترس هستند و به‌نوعی تنوعی از قیمت‌ها برای اغلب گروه‌های درآمدی فراهم‌ شده است. حدود قیمت هتل‌های ارزان باتومی از 50 لاری برای یک اتاق دونفره شروع می‌شود.

اغلب بازدیدکنندگانی که برای اهداف تجاری به باتومی سفر می‌کنند، هتل‌های تجاری را ترجیح می‌دهند. پانسیون‌ها و متل‌های شهری، برای کسانی که به‌دنبال مکان‌های میان‌رده و مقرون‌به‌صرفه هستند، جذاب‌اند. همچنین گزینه‌های اقامتی کم‌هزینه‌تر هم برای دانشجویان و مسافران با بودجه کمتر وجود دارد. علاوه‌بر این، به جای اقامت در یک هتل در شهر باتومی، اجاره آپارتمان‌هایی معادل هتل‌هایی که در همان بازه قیمتی هستند، بسیار رایج است. اکثر هتل‌ها در سمت راست پارک 6 می در مرکز شهر باتومی ردیف شده‌اند. علاوه‌بر این هتل‌های لوکس، ریزورت‌های زیادی در باتومی وجود دارند که دست شما را در انتخاب باز خواهند گذاشت.

rock-hostel-first-line.jpg
هتل‌های باتومی

 چگونه به باتومی سفر کنیم؟

به‌دلیل نزدیک بودن کشور گرجستان به کشورمان ایران، سفر به باتومی از راه‌های مختلفی امکان‌پذیر است. آسان‌ترین و البته در دسترس‌ترین راه، سفر هوایی و ازطریق تهیه تور یا بلیط هواپیما است. در این صورت، پرواز شما مستقیم در فرودگاه بین‌المللی باتومی فرود خواهد آمد و سفرتان بلافاصله آغاز خواهد شد. معطلی و اتلاف وقت در این روش از سفر به حداقل خواهد رسید. البته اگر تمایل داشته باشید از جاذبه‌های مسیر لذت ببرید و زمان برای شما اهمیت چندانی ندارد، می‌توانید از روش‌های زیر هم برای سفر به باتومی استفاده کنید.

  • سفر به باتومی با خودروی شخصی: اگر اهل جهانگردی با خودروی شخصی هستید، باید بدانید برای سفر به باتومی با ماشین شخصی، به مدارک و اقداماتی نیاز دارید که باید قبل از سفر انجام دهید. این مدارک شامل گواهی‌نامه بین‌المللی، پلاک بین‌المللی، دفترچه مالکیت یا کارت مالکیت خودرو، برچسب CD و IR، کاپوتاژ یا مجوز خروج از کشور، بیمه 10 روزه ماشین و پرداخت تفاوت هزینه بنزین است. علاوه‌بر این، باید در نظر داشته باشید ایران با کشور گرجستان مرز مشترکی ندارد؛ بنابراین برای سفر به باتومی گرجستان باید به یکی از کشور‌های ترکیه و ارمنستان سفر کنید. از مزایای این روش می‌توان به گشت‌وگذار راحت در شهر باتومی و تماشای زیبایی‌های مسیر اشاره کرد.
  • سفر به باتومی با قطار: درحال‌حاضر، قطار و خط ریلی مستقیم از ایران به باتومی وجود ندارد؛ اما مسافران می‌توانند با سفر به هریک از سه کشور ارمنستان، ترکیه و آذربایجان، سفری ریلی را به گرجستان تجربه کنند.
  • سفر به باتومی با اتوبوس: اگر ساکن شهر تهران هستید، سفر از این طریق بسیار آسان خواهد بود؛ زیرا اتوبوس‌های تهران به باتومی به‌طور مستقیم از ترمینال‌های بیهقی یا غرب تهران به مقصد باتومی حرکت می‌کنند. این اتوبوس‌ها در مسیرشان در شهر تبریز توقفی خواهند داشت. به همین دلیل، مسافران تبریزی هم می‌توانند از آن استفاده کنند. فقط کافی است از ساعت رسیدن اتوبوس به تبریز اطلاع پیدا کنند. مسافرانی که در شهرهای دیگر ایران ساکن‌اند و قصد سفر با اتوبوس به باتومی را دارند، باید به تهران سفر کنند. البته باید خاطرنشان کرد که این اتوبوس‌ها فصلی هستند و باید قبل از سفر از برنامه حرکت آن‌ها مطلع شد. البته می‌توانید تور زمینی باتومی هم انتخاب کنید که با اتوبوس انجام می‌شود.
scania-oghad-bus-gharepeyma.jpg
سفر به باتومی با اتوبوس

حمل‌ونقل در باتومی

در باتومی مانند هر شهر توریستی دیگر، امکان رفت‌وآمد توسط وسایل حمل‌ونقل عمومی وجود دارد. همان‌طور که می‌دانید، این سرویس‌ها ازنظر هزینه بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. انواع وسایل حمل‌ونقل عمومی در باتومی عبارت است از:

  • اتوبوس‌های باتومی: مسافران می‌توانند با استفاده از کارت باتومی از سرویس‌های حمل و نقل اتوبوس در شهر باتومی استفاده کنند. یک کارت می‌تواند توسط چند نفر استفاده شود. تعداد زیادی اتوبوس زرد و خاکستری در شهر وجود دارد که برای مسیر‌های مختلف استفاده می‌شوند. برخلاف مینی‌بوس‌ها، اتوبوس‌ها طبق برنامه حرکت می‌کنند و فقط در ایستگاه‌های تعیین‌شده توقف می‌کنند. همچنین دو ایستگاه اتوبوس در مرکز شهر باتومی وجود دارد. برای اطلاع از برنامه حرکت این اتوبوس‌ها می‌توانید از مردم محلی کمک بگیرید. آن‌ها شما را به خوبی راهنمایی خواهند کرد.
  •  مینی‌بوس‌های باتومی: برخلاف اتوبوس‌ها، مینی بوس‌ها هنگام رسیدن به مقصد از شما پول نقد دریافت می‌کنند. مینی بوس‌ها در باتومی با یک دست تکان دادن توسط مسافران پیاده، توقف می‌کنند و نیازی نیست برای استفاده از آن‌ها به ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی مراجعه کنید. علامت روی شیشه جلوی مینی بوس، شماره آن را نشان می‌دهد. مینی‌بوس‌ها نه تنها در داخل شهر باتومی حرکت می‌کنند، بلکه به شهرهای همسایه، مانند گونیو، کواریاتی، سارپی نیز می‌روند. اگر نیاز دارید که به این شهر‌ها سفر کنید، به ایستگاه اتوبوس مرکزی در باتومی بروید و زمان حرکت آن‌ها را بررسی کنید.
  • تله‌کابین آرگو: ایستگاه پایینی تله‌کابین آرگو در خیابان گوگباشویلی کنار مرکز اطلاعات گردشگری باتومی واقع شده است. طول این تله کابین 2.5 کیلومتر و ارتفاع آن 260 متر است. بهتر است برای لذت بردن از مناظر پانورامای باتومی، صبح‌ها از تله‌کابین استفاده کنید.
  • تاکسی‌های باتومی: استفاده از تاکسی، راحت‌ترین راه برای رفت‌وآمد در باتومی است. مردم محلی استفاده از خدمات تاکسی Taximaxim یا Yandex را توصیه می‌کنند. علاوه‌بر این، شما می‌توانید اجاره تاکسی با راننده را برای یک روز گشت در باتومی امتحان کنید. توصیه ما برای حمل‌ونقل آسان‌تر در باتومی استفاده از تاکسی‌هاست. زیرا نیازی نیست وقت خود را برای فهمیدن برنامه حرکت اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها تلف کنید. به‌علاوه می‌توانید در زمان کمتری به مقصد مد نظرتان برسید.
  • کرایه ماشین در باتومی: آن دسته از گردشگرانی که فقط برای تعطیلات ساحلی به باتومی سفر نمی‌کنند و برای کشف محیط اطراف نیز برنامه‌ریزی دارند، می‌توانند از خدمات کرایه ماشین استفاده کنند. به‌این‌ترتیب آن‌ها می‌توانند بهترین نقاط سواحل دریای سیاه گرجستان را کنکاش کنند و با استفاده از این وسیله، سواحل پنهان از چشم گردشگران و روستاهای کوهستانی دورافتاده را به آسانی بگردند.
110a3fe71b69fa7665f3e49b0a0f7686.jpg
تله‌کابین آرگو؛ یکی از وسایل حمل‌ونقل عمومی در باتومی

در باتومی چه غذایی بخوریم؟

غذاهای گرجستان متأثر از غذاهای اروپایی و خاورمیانه‌ای هستند که با سلیقه‌های خاص گرجی ترکیب شده‌اند. غذاهای گرجی معمولاً از گوشت، شیرینی، کوفته، پنیر و سبزیجات تشکیل شده‌اند. گرجی‌ها اغلب از موادغذایی مانند گردو، انار، پیاز، سیر، گشنیز تازه، لوبیا، آجیل، بادمجان، اسفناج و آلو در دستورپخت غذاهای خود استفاده می‌کنند. میوه‌هایی مانند هلو، آلو، گلابی، انگور و مرکبات که از خاک حاصلخیز گرجستان به دست می‌آیند، اغلب در کنار غذا مصرف می‌شوند. اشتیاق گرجی‌ها به گیاهان و ادویه‌های مختلف به غذاهای آ‌ن‌ها طعم خاصی می‌بخشد. هر غذای ملی گرجستان یک دستورپخت باستانی خانگی دارد که حداقل صد سال قدمت دارد. تنها چیزی که در طول سال‌ها تغییر کرده است، ظروف و لوازم آشپزی است و دستورپخت و طعم این غذاها دچار تغییر نشده است.

خینکالی، خاچاپوری، چاخوخبیلی، سولوگونی، چکمرولی مرغ، چیخیرتما، چرچخلا، متسوادی برخی از غذاهای گرجستانی هستند که می‌توانید در رستوران‌های باتومی پیدا کنید. همچنین نان‌های گرجی شهرت فراوانی دارند و در تمامی مناطق باتومی می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه‌ها و دست‌فروشان محلی خریداری کنید.

hot-tasty-chicken-chkmeruli-with-sour-cream-cheese-traditional-georgian-cuisine_266211-1375.jpg
چکمرولی مرغ، از غذاهای معروف گرجستان

ویدئویی از غذاهای گرجستان

مراکز خرید باتومی

تقریباً هیچ سفری بدون خرید کامل نمی‌شود؛ حتی اگر در حد خرید یک سوغاتی کوچک برای دوستان باشد. اغلب مردم می‌خواهند خریدشان در سفر، به‌نوعی یادآور مکانی باشد که زمانی از آن بازدید کرده‌اند. در ادامه، تعدادی از مراکز خرید معروف شهر باتومی را به شما معرفی می‌کنیم.

بازار پوشاک هوپا

شاید یکی از معروف‌ترین بازارهای محلی باتومی، بازار پوشاک هوپا باشد که در اوایل دهه 1990 شکل گرفت. اگرچه این بازار، بزرگ‌ترین بازار پوشاک در باتومی است؛ اما در آنجا سبزی‌جات، میوه، شیرینی‌جات و چای گرجستانی را هم می‌توان تهیه کرد. البته تنوع این محصولات بسیار محدود است و قیمت‌ها ​​مانند فروشگاه‌های شهر است. اغلب کالاهای موجود در بازار هوپا از کشورهای چین و ترکیه وارد می‌شوند و کیفیت خوبی ندارند. بااین‌حال، قیمت‌ها در این بازار مناسب است.

DSC08841-1024x683.jpg
بازار هوپا در باتومی
batumi-rinok-3.jpg
بازار هوپا در شهر باتومی

باتومی مال (Batumi mall)

باتومی مال یک مرکز خرید و سرگرمی در چهارطبقه است که در قلب باتومی گرجستان واقع شده است. این مرکز خرید بیش از 50 فروشگاه و امکانات سرگرمی برای کودکان و بزرگ‌سالان دارد. وای‌فای رایگان و پارکینگ، در دسترس بازدیدکنندگان این مرکز خرید قرار می‌گیرد. در این مرکز خرید، برندهای مطرح حضور کمرنگی دارند؛ اما دو فروشگاه اوت لت موجود در باتومی مال، امکان خریدی مقرون‌به‌صرفه را برای مسافران فراهم می‌کنند.

batumi-mall.jpg
باتومی مال؛ از مراکز خرید معروف باتومی
batumi-mall (1).jpg
باتومی مال در باتومی گرجستان

مرکز خرید مترو سیتی

مرکز خرید مترو سیتی در بخش جدید جنوب‌غربی شهر در جاده‌ای به‌نام لخ و ماریا کاچینسکی قرار دارد و دسترسی به آن به‌راحتی با ماشین، اتوبوس یا حتی دوچرخه امکان‌پذیر است. این مجموعه در دو طبقه احداث شده و انواع مغازه‌ها در آن وجود دارد. تعداد کمی از برندهای بین‌المللی در مترو سیتی حضور دارند. در مترو سیتی بسیاری از مغازه‌های منحصربه‌فرد گرجستانی وجود دارد که لباس، کفش، کیف، اقلام خانگی، مبلمان و وسایل دیگر را می‌فروشند. کالاهای این مرکز خرید شاید طبق استانداردهای گرجستان لوکس باشند؛ اما برای اکثر توریست‌ها قیمت مناسبی دارند. یک فودکورت کوچک و چند رستوران کبابی و یک برگر کینگ در طبقه دوم برای مسافرانی که قصد دارند در زمان خریدشان غذایی میل کنند، قرار دارد.

20190112_160928.jpg
مرکز خرید متروسیتی باتومی

هزینه سفر به باتومی

هزینه سفر به باتومی شامل چندین بخش است که باید با توجه به سبک سفر به‌طور دقیق بررسی شوند. پروازهای بین‌المللی به باتومی، بسته به زمان رزرو و فصل سفر، متفاوت هستند. به‌طور کلی، هزینه سفر به باتومی در فصل تابستان به‌دلیل تقاضای بیشتر، گران‌تر است. اقامت در باتومی از هتل‌های لوکس پنج‌ستاره تا هاستل‌ها و آپارتمان‌های اجاره‌ای متنوع است؛ به‌عنوان مثال، اقامت در هتل‌های پنج‌ستاره مانند هیلتون و شرایتون شبی ۱۰۰ تا ۳۰۰ دلار هزینه دارد؛ درحالی‌که هزینه اقامت در هاستل‌ها و مهمان‌خانه‌های ارزان‌تر، شبی ۱۰ تا ۵۰ دلار است.

هزینه غذا هم با توجه به نوع رستوران متغیر است؛ هم رستوران‌های محلی با هزینه کمتر وجود دارند و هم رستوران‌های بین‌المللی که ممکن است بین ۲۰ تا ۵۰ دلار هزینه داشته باشند. با دانستن قیمت غذا در گرجستان می‌توانید برنامه‌ریزی بهتری برای برآورد قیمت غذا در باتومی داشته باشید. برای گشت‌و‌گذار هم می‌توانید از حمل‌ونقل عمومی شامل اتوبوس و تاکسی با هزینه‌های مناسب استفاده کنید. همچنین برای مدیریت هزینه‌ها، استفاده از تور اقساطی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

سوغات باتومی

باتومی سوغاتی‌های متنوعی دارد که نمایانگر فرهنگ و هنر محلی هستند. سوغاتی‌های باتومی شامل صنایع‌دستی، محصولات خوراکی محلی و هنرهای محلی می‌شود. ازجمله سوغاتی‌های معروف باتومی می‌توان به چای گرجستانی، عسل طبیعی، چورچخلا (نوعی شیرینی محلی) و صنایع‌دستی چوبی و سرامیکی اشاره کرد. همچنین فرش‌ها و گلیم‌های دست‌باف محلی، از دیگر سوغاتی‌های محبوب باتومی هستند.

medium_the-best-gifts-to-bring-from-georgia-slf7_image.jpg
سوغات باتومی 

مدت‌زمان مناسب برای گردش در باتومی

مدت‌زمان مناسب برای گردش در باتومی، به علاقه‌مندی‌ها و برنامه‌ریزی شما بستگی دارد؛ اما به‌طور کلی ۳ تا ۵ روز برای بازدید از جاذبه‌های اصلی این شهر کافی است. این مدت‌زمان به شما امکان می‌دهد تا از سواحل زیبای دریای سیاه، باغ گیاه‌شناسی، برج الفبا، میدان پیازا، پارک‌های ملی و مراکز تفریحی و فرهنگی دیگر بازدید کنید.

خرید سیم‌کارت در باتومی

برای خرید سیمکارت در باتومی، می‌توانید به فروشگاه‌های رسمی اپراتورهای معتبر مانند مگتی‌کام، جی‌تلی و بی‌لاین مراجعه کنید. این فروشگاه‌ها معمولاً در فرودگاه، مراکز خرید و نقاط اصلی شهر قرار دارند. سیم‌کارت‌ها با بسته‌های مختلف اینترنتی عرضه می‌شوند که باید براساس نیازتان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. بسته‌های اینترنتی معمولاً شامل حجم‌های مختلف داده با قیمت‌های مناسب هستند. همچنین، اپراتورها اغلب تخفیف‌ها و پیشنهادهای ویژه‌ای برای گردشگران دارند که خوب است با راهنمایی‌ کامل از آن‌ها بهره‌مند شوید. توجه داشته باشید که برای خرید سیم‌کارت، باید پاسپورت ارائه دهید.

Emily-Lush-Georgian-sim-card-Magti-Tbilisi-2.jpg
خرید سیم‌کارت در باتومی

تفریحات و جشن و فستیوال‌های باتومی

تفریحات باتومی متنوع است. در طول تابستان، فستیوال‌های موسیقی، تئاتر خیابانی و کنسرت‌های متنوع در این شهر برگزار می‌شود. فستیوال جاز و جشن روز باتومی ازجمله رویدادهای معروف این شهر هستند و بسیاری از گردشگران هنگام سفر با تور گرجستان، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که در این جشن‌ها حضور داشته باشند. علاوه‌بر این، تفریحات ساحلی، ورزش‌های آبی، پارک‌های آبی، کافه‌ها و رستوران‌های شبانه از دیگر جذابیت‌های تفریحی باتومی محسوب می‌شوند.

Gandagana-Batumi-Festival-2022-Georgia.jpg
یکی از فستیوال‌های باتومی

سفر با تور باتومی لست‌سکند

یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای سفر به باتومی، سفر با تور است. شما می‌توانید با رفتن به صفحه تور باتومی در وبگاه لست‌سکند، فهرست متنوعی از تورهای این شهر را ببینید و با استفاده از فیلترهای گوناگون، تور متناسب با شرایطتان را پیدا کنید. این تورها با پوشش دادن پرواز رفت‌و‌برگشت و اقامت در هتل‌های باکیفیت، بسیاری از دغدغه‌های شما را برطرف می‌کنند و سفری خاطره‌انگیز را برایتان رقم می‌زنند.

سخن آخر

در این مطلب، راهنمای سفر به باتومی را در اختیارتان قرار دادیم تا برای سفر به این شهر، برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید و با آسودگی خاطر عازم سفر شوید. اگر تاکنون به این شهر سفر کرده‌اید، چه نکاتی را به کسانی که قرار است به‌زودی به باتومی سفر کنند، توصیه می‌کنید؟

ساناز بهبودی
ساناز بهبودی

معماری خوانده‌ام و سفر کردن را شروع کردم تا بناهای تاریخی و معماری‌شان را ببینم. رفته‌رفته در کنار این سفرها، ارتباط دل‌نشینی میان ماجراجویی و آرامش در طبیعت پیدا کردم. این‌چنین شد که رنگ‌و‌بوی زندگی‌ام تغییر کرد و نوشتن را شروع کردم تا بتوانم این حس بی‌نظیر را به‌ نوشته تبدیل کنم.