جالب ترین آسانسورهای جهان + تصاویر

4
از 18 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
آسانسورهایی که تبدیل به جاذبه شده‌اند!
28 آبان 1400 08:00
4

 شاید با دیدن تیتر این مطلب با خود گفته باشید: «مگر آسانسورها چه ویژگی جالبی می‌توانند داشته باشند به غیر از بالا و پایین بردن مسافران؟» در جواب باید بگوییم که خودمان هم همین فکر را می‌کردیم تا اینکه با آسانسورهای زیر آشنا شدیم! طبعا تصور یک آسانسور به عنوان یک جاذبه گردشگری دشوار است اما در ادامه این مطلب شما را با جالب ترین آسانسورهای جهان آشنا می‌کنیم که تجربه آن قطعا متفاوت و به یادماندنی خواهد بود. همراه لست سکند باشید.

09.jpg

1. آسانسور آکوادام، آلمان

اگر در برلین سری به هتل رادیسون بلو بزنید در لابی آن متوجه یک تنگ سیلندری شکل غول پیکر خواهید شد که چشمان هر بازدید کننده‌ای را به خود خیره کرده‌ است. در این آکواریوم 25 متری 1.000.000 لیتر آب و 1500 ماهی از 50 گونه مختلف وجود دارد، اما نکته‌ای که برای ما اهمیت دارد، آسانسوری است که از مرکز این آکواریوم عبور می‌کند و منظره‌ای استثنایی با هر بار بالا و پایین رفتن نمایش می‌دهد.

آسانسور اکوادام
آکوادام از جالب‌ ترین آسانسورهای جهان

 

2. آسانسور بیلانگ ، چین

احتملا اگر پیش خود می‌خواستید بزرگ‌ترین آسانسور جهان را حدس بزنید، آسانسور برج خلیفه، بلند‌ترین برج جهان یکی از کاندیدهای اصلی شما بود. اما این لقب در واقعیت به آسانسور بیلانگ (bailing) در چین اختصاص می‌یابد که بیش از 300 متر ارتفاع دارد. این آسانسور در پارک ملی ژانگجیاجی چین ساخته شده است و چشم‌ اندازی بی‌نظیر در اختیار گردشگران می‌گذارد. همچنین در انتهای مطلب می‌توانید ویدئو آسانسور بیلانگ را مشاهده کنید.

 

مرتفع‌ترین آسانسور جهان
بیلانگ، مرتفع‌ترین آسانسور جهان 

 

3. آسانسور برج خلیفه، امارات

همانطور که در تیترهای قبلی اشاره شد آسانسور برج خلیفه، طولانی‌ترین آسانسور جهان نیست اما دو رکورد منحصر به فرد دیگر دارد؛ نخست اینکه آسانسور برج خلیفه سریع‌ترین آسانسور در جهان است و 35.4 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند. این موضوع سبب شده است که این آسانسور از طبقه همکف تا آخرین طبقه را در کمتر از 90 ثانیه پشت سر بگذارد. دوم اینکه آسانسور برج صاحب خلیفه بزرگ‌ترین آسانسور داخلی در جهان است.

 

سریع‌ترین آسانسور جهان
آسانسور برج خلیفه، سریع‌ترین آسانسور جهان

 

4. فالکرک ویل، اسکاتلند

چرخ فالکرک یا فالکرک ویل (Falkirk Wheel) بر خلاف موارد این مطلب ارتفاع زیادی ندارد و تنها تا 8 طبقه بالا می‌رود، اما آنچه این آسانسور را خاص می‌کند، ساز و کار منحصر به فرد آن است. این آسانسور مخصوص قایق‌ها ساخته شده است و یک قایق بزرگ با تمامی سرنشینانش را از کانال عبور می‌دهد. فالکرک ویل تنها آسانسور ساخته شده‌ برای قایق‌ها است.

 

خاص‌ترین آسانسور دنیا
فالکرک ویل، خاص‌ترین آسانسور دنیا

 

5. اسکای ویو، سوئد

ساختمان آویچی آرنا که به عنوان بزرگ‌ترین ساختمان کروی دنیا شناخته می‌شود دارای یکی از جالب ترین آسانسورهای دنیا است. آسانسور ساختمان آویچی که با نام اسکای ویو (Skyview) شناخته می‌شود، در بخش بیرونی ساختمان ساخته شده‌ است و به تبعیت از شکل کروی آن، آسانسور آسکای ویو نیز همانند یک مدار به دور ساختمان حرکت می‌کند و می‌چرخد.

 

جالب‌ ترین آسانسورهای جهان
اسکای ویو از جالب‌ ترین آسانسورهای جهان 

 

6. آسانسور تاریخی، ترکیه

آسانسور تاریخی ازمیر ترکیه یک آسانسور 51 متری است که در قرن 19 میلادی ساخته شد. این بالابر علاوه بر قدمتش، نمای بسیار زیبا و 180 درجه از شهر ازمیر در اختیار گردشگران می‌گذارد. جهت اطلاعات بیشتر از آسانسور تاریخی ازمیر روی لینک کلیک کنید. پس اگر با تور ترکیه به این شهر سفر کردید، بازدید از این آسانسور زیبا که از عجیبترین آسانسورهای دنیاست، از دست ندهید.

 

آسانسور تاریخی ازمیر
آسانسور تاریخی ازمیر از قدیمی‌ترین آسانسورهای جهان

 

7. آسانسور هامتشواند ، سوئیس

هامتشواند (Hammetschwand) یکی دیگر از مرتفع‌ترین آسانسورهای جهان است که از دور شبیه به یک قلعه باریک و مرتفع است. اما زمانی که به آخرین ایستگاه آسانسور برسید منظره‌ای خارق العاده از شبه جزیره اننتبورگن و دریاچه لوسرن در مقابلتان خواهد بود. در ادامه مطلب، ویدئویی از این آسانسور و آسانسور بیلانگ چین قرار داده شده است که با دیدنش به زیبایی نمایی که این آسانسورها در اختیارتان می‌گذارند بهتر پی خواهید برد.

 

جالب ترین آسانسورهای جهان
هامتشواند از جالب ترین آسانسورهای جهان 
مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.