ورزشگاه البیت قطر، فوتبال زیر خیمه عشایری + عکس

4.7
از 20 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
آیا زیباترین استادیوم جهان در قطر است؟
03 آذر 1401 08:00
18

همه می‌دانیم که قطر اولین کشور عربی میزبان جام جهانی فوتبال است. از این‌رو، تمام تلاش این کشور این بوده است که یک پذیرایی همه جانبه از مهمانانش داشته باشد. مساحت کم قطر باعث شده که بیشتر استادیوم‌های مسابقاتش در کمتر از 50 کیلومتری دوحه قرار داشته باشند و تماشاگران نیازی به پرواز برای تماشای بازی‌های مختلف نداشته باشند. همچنین تمام تلاش قطر بر این بوده است که برای برگزاری چنین مسابقه مهم و بزرگی، هوای طبیعت و محیط زیست را هم داشته باشد. پس ساختن استادیوم‌ها از مواد بازیافتی و کاهش آلاینده‌های انرژی نیز از برنامه‌های این کشور برای برگزاری مسابقات بوده است.

جدا از تمام این‌ها چیزی که بیشترین جلب توجه را دارد، استادیوم‌های این کشور است. مسابقات جام جهانی 2022 در 8 استادیوم قطر برگزار می‌شوند که در این بین، نام برخی از استادیوم‌ها بیشتر به گوش می‌رسد. اما اگر بخواهیم درباره بهترین استادیوم قطر جست‌وجو کنیم به احتمال زیاد چند بار به نام استادیوم البیت برخورد می‌کنیم. اگرچه ورزشگاه البیت بزرگ‌ترین استادیوم جام جهانی نیست، اما ویژگی‌های خاصی که دارد باعث شده این مطلب از لست سکند را به ورزشگاه البیت، یکی از زیباترین استادیوم های جهان، اختصاص دهیم.

04.jpg

ورزشگاه البیت کجاست؟

استادیوم البیت در جنوب شرقی شهر الخور واقع شده است به همین دلیل در میان ورزشگاه های قطر برای جام جهانی، دورترین فاصله را از دوحه دارد. ضمن اینکه فاصله‌اش با مرکز الخور 4 کیلومتر است. اگر از دوحه به ورزشگاه البیت بروید، باید حدود 40 کیلومتر به سمت شمال قطر حرکت کنید. اصلاً نگران رفت و آمد به هیچ یک از 8 استادیوم جام جهانی قطر را نداشته باشید، زیرا دسترسی آن‌ها به وسایل نقلیه عمومی بسیار آسان است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به ورزشگاه البیت قطر «Lusail QNB» است که پس از رسیدن به آن باید با اتوبوس به ورزشگاه البیت بروید.

موقعیت ورزشگاه البیت در نقشه شهر الخور

stadium map qatar (2).jpg
مقایسه موقعیت استادیوم البیت با سایر استادیوم‌های قطر

هزینه و تاریخ ساخت استادیوم البیت

قطری‌ها در سال 2014 از طراحی ورزشگاه البیت رونمایی کردند و در سال 2015 کار آن را رسمی شروع کردند، اما آماده‌سازی زمین و محوطه‌سازی استادیوم نیز در سال 2014 آغاز شده بود. سرانجام پس از سه سال، ساخت البیت به پایان رسید و در سال 2019 برای بازگشایی و استفاده کاملاً آماده بود، اما تا چند سال افتتاح نشد و در سال 2021، البیت برای اولین بار میزبان مسابقه‌ها شد. البته دلیل اصلی به تعویق انداختن افتتاح ورزشگاه البیت، همه‌گیری بیماری کرونا بود. طبق آخرین آمار، ساخت ورزشگاه البیت 770 میلیون یورو هزینه دربرداشته است که البته اگر یک نگاه ساده به عکس ورزشگاه البیت قطر بیندازید، درمی‌یابید چنین پروژه‌ای در کشور قطر قطعاً هزینه‌های هنگفتی داشته است.

20180523_1527062096-198467.jpg
عکس ورزشگاه البیت قطر در زمان ساخت

فلسفه نام استادیوم البیت

با شنیدن کلمه «البیت»، اولین چیزی که به یادش میفتید «خانه» است. اما در حقیقت نام ورزشگاه البیت قطر به چادرهای خاصی که کوچ‌نشینان این کشور از آن استفاده می‌کردند، اشاره دارد. به طور کلی، هر یک از ورزشگاه‌های قطر اشاره خاصی به فرهنگ این کشور دارند؛ مثلاً استادیوم اثمامه به شکل کلاه‌های نخی اعراب طراحی شده است. همچنین وزارت فرهنگ و ورزش قطر در ورزشگاه البیت برنامه‌های فرهنگی گوناگونی دارد که با چاشنی ورزش همراه هستند. برای مثال در برنامه‌های فرهنگی تاریخی این استادیوم، آموزش اسب‌سواری نیز وجود دارد.

medium-1280px.jpg
عکس ورزشگاه البیت قطر و مساحت فضای سبز آن

معماری ورزشگاه البیت قطر

علاوه بر نام، معماری استادیوم  البیت نیز به چادر کوچ‌نشین‌های حومه خلیج‌فارس شباهت دارد. به همین دلیل بسیاری از متخصصان طراحی منحصربه‌فرد این استادیوم را پلی می‌دانند که تاریخ را به دنیای معماری آینده وصل کرده است. مساحت کل این مجموعه با وسعت 30 زمین فوتبال برابری می‌کند و شامل یک فضای سبز گسترده، انواع زمین‌ بازی، مسیر دوچرخه‌سواری، دومیدانی و شترسواری می‌شود. بسیاری از این مجموعه‌های ورزشی برای استفاده عموم مردم طراحی شده‌اند.

سازه اصلی استادیوم ورزشگاه البیت قطر، ضمن اینکه این مکان را به یکی از زیبا‌ترین استادیوم های جهان تبدیل کرده است، طوری طراحی شده که در تابستان خنک باشد و در زمستان سرمای چندانی نداشته باشد. محوطه درونی ورزشگاه البیت قطر از سه طبقه تشکیل شده است و برای 60 هزار نفر ظرفیت دارد. پس از برگزاری مسابقات جام جهانی، قرار است جایگاه‌های بالایی این ورزشگاه حذف شوند و 28 هزار صندلی آن کاهش یابد و به کشورهای درحال توسعه منتقل شود.  

16662886874475.jpg
معماری سالن‌های داخل ورزشگاه البیت
20201101_1604234773-264001.jpg
عکس سازندگان استادیوم البیت

مسابقات جام جهانی در ورزشگاه البیت

قطعاً دلیل شهرت فراوان ورزشگاه البیت قطر در دنیای امروز، برگزاری مسابقات جام جهانی در آن است. اگر همراه تور قطر برای شرکت در مسابقات جام جهانی شوید، این ورزشگاه هم از نزدیک می‌بینید. قبل از هر چیز، باید بدانید مسابقه افتتاحیه جام جهانی در ورزشگاه البیت برگزار شد و دو تیم قطر و اکوادور در تاریخ 20 نوامبر روبه‌روی هم قرار گرفتند. علاوه بر آن، قرار است بسیاری از مسابقات مهم جام جهانی نیز در این ورزشگاه باشد که شامل مسابقات نیمه‌نهایی نیز می‌شوند. به جز مسابقه قطر با اکوادور در مجموع 8 مسابقه دیگر از جام جهانی به ورزشگاه البیت تعلق دارد که تاریخ و تیم‌های آن به شرح زیر است:

  • 23 نوامبر: مراکش و سنگال
  • 25 نوامبر: انگلیس و آمریکا
  • 27 نوامبر: اسپانیا و آلمان
  • 29 نوامبر: هلند و قطر
  • 1 دسامبر: آلمان و کاستاریکا
  • 4 دسامبر: دور یک شانزدهم، تیم نخست صعود کننده گروه B و تیم دوم گروه A
  • 10 دسامبر: یک چهارم نهایی
  • 14 دسامبر: نیمه نهایی
20200217_093520-pqk80ahyu7uicui5vdac6pq187jsib2znpbahhem1s.jpg
نمایی از ورزشگاه البیت 

سخن آخر

ورزشگاه البیت قطر قرار است پس از جام جهانی، تغییرات بزرگی را تجربه کند و علاوه بر کاهش ظرفیت، چند مرکز رفاهی مثل هتل، رستوران و زمین‌های بازی مختلف در آن ساخته شود. بنابراین شاید در آینده شور و هیجان و شکوهی را که امروز در این ورزشگاه می‌بینید، هرگز تکرار نشود. شاید یکی از جالب‌ و خاص‌ترین قسمت‌های ورزشگاه البیت قطر، تصاویر کارگرانی است که در ساخت این استادیوم شرکت داشته‌اند. اگرچه البیت از دید بسیاری از افراد، جزو زیباترین استادیوم های جهان نیست، اما طراحی جالبی که دارد در هیچ‌جای جهان تکرار نشده و قرار است در جام جهانی خاطره‌سازی کند.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.