کشف فسیل کامل دایناسور در چین

0
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
کشف فسیل کامل دایناسور در چین
10 آبان 1389 00:00
0

کاوش‌های دیرینه‌شناسان امریکایی در چین، به کشف فسیل کاملی از یک سوروپود با قدمت نزدیک به 200 میلیون سال انجامید.

به گزارش میراث آریا(chtn)،‌ این دایناسور که به عقیده محققان حلقه گمشده سیر تکاملی سوروپودهای گردن دراز به شمار می‌رود، ییژوسوروس نام داشته و در حدود 200 میلیون سال پیش در جنوب چین می‌زیسته است.

این فسیل در مکانی کشف شد که در حدود 50 میلیون سال پیش زیستگاه گونه‌های دیگری از دایناسورهایی بوده که پس از سوروپودها پا بر این کره خاکی نهاده بودند.

بیشتر دیرینه‌شناسان، این دوگونه را از یک خانواده دانسته‌اند زیرا به اعتقاد آنها سوروپودها نوع تکامل یافته‌ای از پروسوروپودها بوده اند. با این وجود تاکنون هیچ نشان یا مدرکی دال بر این جهش ژنتیکی در اختیار دانشمندان قرار نگرفته است.

اگرچه گونه جدید، به اندازه سوروپودهای عظیم الجثه نیست اما نشانه‌هایی از تکامل و تبدیل شدن به نسل‌های بعدی در آن دیده می‌شود که از آن جمله می‌توان به گردنی دراز، اسکلتی نیرومند و وضع ایستادن چهار دست و پا اشاره کرد.

از دیگر ویژگی‌های این فسیل که شناخت گونه آن را برای دانشمندان آسان کرده است، سالم بودن جمجمه این دایناسور بوده که شباهت زیادی با دایناسورهای گیاه خوار بعدی داشته است. حالت آراوره‌ها و نحوه قرار گرفتن و نوع دندان‌ها نیز از دیگر علائم تشخیص بوده اند.

دانشمندان معتقدند، این یافته کمک فراوانی به آنها در بررسی نحوه تکامل دایناسورهای گیاه خوار خواهد کرد.

+منبع

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.