جشنواره 40 روزه خرید استانبول با هدف جذب گردشگر

0
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
09 اسفند 1389 00:00
0
شهر استانبول بزرگ ترین شهر توریستی ترکیه نخستین فستیوال خرید خود را به مدت 40 روز از 18 تا 26 مارس 2011 با اهداف بلند مدت توریستی و اقتصادی برگزار می کند.

به گزارش سان دی زمان استانبول با برگزاری این فستیوال بزرگ درنظر دارد رونق تجاری را با استفاده از تزیینات و رنگ آمیزی های متنوع و نشاط آو و نیز با استفاده از عناصر بصری همراه با امکانات تفریح و سرگرمی ، در سرتاسر این شهر توسعه دهد.

این فستیوال که قرار است درهر دو بخش اروپایی و آناتولی استانبول از جمله خیابان های عبدی ایپکی ، استقلال ، بکر کوی استاسیون میدان تاریخی سلطان احمد ، خیابان بغداد ، بهاریه و تمامی مراکز خرید و فروشگاه ها ی به گونه ای وسیع برگزار شود.

براساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است تمام مراکز خرید و بخش های تجاری و داد وستد در استانبول شاهد برگزاری انواع نمایشگاه ها و تخفیف های ویژه و بزرگ در تولیدات و محصولات گوناگون در بخش های مختلف باشند که تا ساعت 2 نیمه شب هر روز ادامه خواهد داشت.

افتتاحیه بزگر این فستیوال در 18 مارس در میدان سلطان احمد برگزار می شود درحالی که همزمان گروه های موسیقی ویژه با شرکت 600 نوازنده از خیابان های استقلال با هدف سرگرم کردن مردم و جلب توجه آنان به این جشنواره به هنرنمایی می پردازند. همچنین صدها هنرمند و فروشندگان خرده پا در نظر دارند تا منظره ای بدیع و چشم اندازهای جدیدی برای خیابان ها و درها و پنجره فروشگاه ها در سرتاسر شهر ایجاد کنند.

دراین فستیوال مردم فرصت دارند تا با شرکت در برخی از مسابقات ازطریق ارسال پیامک های تلفنی برای انتخاب بهترین طراحی پنجره و نمای فروشگاه های شهر برنده حوایز ویژه ای شوند. نفر برتر دراین مسابقه علاوه بر دریافت کارت اعتباری ویژه امکان برخورداری از اقامت در هتل آپارتمان بسیار مجلل شرکت ساختمانی سیناپس ترکیه خواهد داشت.

همچنین برای توریست هایی که با هیجان و شور وشوق در این مراسم شرکت کرده اند نیز امکان خرید و استفاده از امتیازات ویژه ازجمله معافیت مالیات به میزان 30 درصد تا پایان برگزاری این جشنواره درنظر گرفته شده است.

هرچند جشنواره خرید استانبول به عنوان یک رخداد تجاری تلقی می شود اما برخی موسسات نظیر وزارت فرهنگ و توریسم تریکه و مقامات شهری استانبول و نیز شهرداری کلان شهر استانبول و متخصصان اتاق بازرگانی ترکیه و شورای مراکز خرید ترکیه و همچنین شورای مراکز تجاری ، خرید و فروش و خرده فروشان و نیز اتحادیه مارک های برتر این کشور همگی در برگازر این مراسم به عنوان یک رویداد توریستی سالانه برای رونق خرید و تجارت در استانبول فعالانه درگیر هستند.

طبق همین بررسی ها تا کنون و درجریان برگزاری فستیوال خرید استانبول در ماه اکتبرکه به مدت دو هفته ادامه داشت، بیش از 2 میلیون توریست ازکشور آلمان به این کشور جذب شد . متخصصان عقیده دارند که استانبول درصورت افزایش تعداد هتل ها و آژانس های مسافرتی و تقویت دیگر بازیگران این بخش توان لازم برای افزایش تعداد توریست های خارجی و تحقق این هدف خواهد داشت.

اهداف آشکار ونهان در برگزاری این فستیوال و پیش بینی متخصصان

سازمان های فعال درحوزه توریسم و تجارت اخیرا پیش بینی کرده اند که هزاران توریست تنها از طریق برگزاری این فستیوال به ترکیه جذب شود که در راستای تحقق هدف کلی دیگر دولت ترکیه برای جذب 10 میلیون توریست خارجی تا سال 2015 می گنجد. «ارتقرل گونای » وزیر فرهنگ و توریسم ترکیه با اشاره به این موضوع اعلام کرده است:«حدفاصل 18 مارچ تا 26 آوریل زمانی است که انواع عیدهای فرهنگی و سنتی و مذهبی از عید نوروز گرفته تا عید استر برگزار می شود و برگزاری این عیدها که اغلب با تعطیلات رسمی همراه است، سبب می شود مردمی از فرهنگ ها و مذهب های مختلف ضمن شرکت دراین فستیوال فرصتی برای برقراری ارتباط و دوستی پیدا کنند.»

نکته مهم دیگر آن است که بروز ناآرامی ها و تنش های جاری در تونس و مصر نیز عاملی است که سبب می شود بسیاری از توریست ها استانبول را به جای این کشور ها برای گذراندن تعطیلات خود انتخاب کنند.

کشورهای دیگری که سازمان دهندگان این جشنواره در انتظار حضور چشمگیر آن ها هستند شامل توریست های روسی، ایرانی، آذربایجان، عربستان سعودی، یونان، رومانی ، سوریه و عراق است.

طبق همین بررسی ها متخصصان پیش بینی کرده اند که مشتریان درحدود 1.8 میلیارد دلار طی برگزاری این فستیوال خرج کنند. با این حال تلاش می شود که این مقدار همچنان طی ده سال آینده افزایش یابد. درنتیجه تاکید مسئولان ترکیه برآن است که این فستیوال تنها یک حادثه عادی برای یک سال نیست بلکه مراسمی است که برای مدت ده سال آینده برنامه ریزی شده است.

این فعالیت ها به ویژه از آن رو اهمیت دارد که دولت ترکیه درنظر دارد که درآمد حاصل از صادرات خود را تا سال 2013 به 500 میلیارد دلار برساند و این کار مستلزم معرفی بازار فروش ترکیه به دیگر کشورهاست. بنابراین فستیوال خرید استانبول عامل مهمی در معرفی استانبول و نیز شرکت های تجاری این کشور برای دیگر کشورهای جهان است.

با توجه به این که استانبول تنها کلان شهر جهان است که از نظر جغرافیایی مابین دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته پیش بینی می شود که تقاضا برای حضور در این فستیوال سالانه درسرتاسر جهان افزایش یابد. بدون تردید این شهر میزبان توریست های بسیاری است که طی برگزاری این فستیوال نه تنها برای خرید بکله برای دیدار از سایت های تاریخی در بسفر و جاذبه های فرهنگی و توریستی دیگر به استانبول می آیند.

«احمد نانه» از مقامات ارشد استانبول نیز پیشتر درهمین زمینه اعلام کرده بود که ازاین پس تلاش ها صرفا بر تاریخ استانبول متمرکز نخواهد بود بلکه تلاش ها درمورد مرکزهای خرید و بخش سرگرمی و تفریحات گسترش خواهد یافت.

وی می گوید:«ما می خواهیم که استانبول پایتخت جهان باشد و این رویایی است که با برگزاری این مراسم محقق می شود.»

مقامات استانبول تاکید کرده اند که هدف آن ها آن است که با این تلاش ها استانبول دردنیای تجارت به یک مارک معتبر جهانی مبدل شود.

اظهارات متخصصان و مقامات ترکیه بخوبی روشن میکند که ایده اصلی نهفته در پشت برگزاری این فستیوال معرفی و تبدیل استانبول به یک کلان شهر جهانی و درنتیجه جذب توریست بیشتر در آینده است.
لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.