استرداد بهای بلیت چارتر شرکت هواپیمایی را متضرر می‌کند یا آژانس مسافرتی؟

0
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
22 اسفند 1389 00:00
0
چارتر یا پیش‌فروش تعدادی صندلی‌ و یا کل ظرفیت یک هواپیما امری متداول بوده و انواع متفاوتی نیز دارد. در این امر، از آنجا که خدمات با بلیت معمول و قابل استرداد تفاوت دارد و از سوی دیگر حالت پیش‌فروش دارد،‌ از قیمت کمتری نیز در دنیا برخوردار است. در حقیقت غیرقابل استرداد بودن،‌جزوی از آن محسوب شده و البته پایین بودن قیمت نیز،‌امری که در کشور دیده نمی‌شود.

فنائیان مدیر یکی از آژانس‌های مسافرتی در مورد قابلیت استرداد بلیت چارتر گفت: «این امر در درجه اول از لحاظ عملیاتی باید در ایرلاین‌ها یا خطوط هوایی مطرح شود زیرا آژانس تنها به بندهای قرارداد منعقده با خط هوایی عمل می‌کند. هنگامی که یکی از بندهای قرارداد تأکید بر غیرقابل استرداد بودن بلیت است، آژانس‌دار ‌چگونه می‌تواند اقدام به این کار کند؟»

این مدیر آژانس ادامه داد: «به طور نمونه آژانس مسافرتی در قراردادی با کیش‌ایر یا حتی ایران‌ایر اقدام به پیش‌خرید کل صندلی‌های یک پرواز می‌کند،‌ اگر خط هوایی در قرارداد 30درصد و یا 50درصد برای لغو در نظر بگیرد،‌ آژانس نیز همان میزان را در صورت لغو از سوی مسافر تعیین خواهد کرد. بنابراین این امر به خطوط هوایی مربوط می‌شود.»

فنائیان توضیح داد: «همه جای دنیا چارتر معمول است و طی آن شاید 20درصد یک پرواز را با قیمت 20هزار و مابقی را با قیمت 50هزار به فروش برسانند. آن سهمیه 20درصدی از خدمات متفاوتی برخوردار است شاید پذیرایی نداشته باشد و در وهله بعد قابل استرداد نیست.»

فنائیان در مورد جایگاه چارتر و نحوه لغو در تور نیز گفت: «در تورها درصد لغو، ‌بسته به زمان مشخص است. پس از کسر مبالغ خدماتی شامل بلیت هواپیما،‌ رزور هتل، ویزا و سایر مواردی که بهایشان از سوی آژانس پرداخت شده و در مجموع 30درصد پکیج تور به مسافر برگردانده می‌شود.»

استرداد بهای بلیت چارتر؛‌ به نفع مسافر، به ضرر آژانس‌دار سوزان خدیو مسئول تور یکی از دفاتر خدمات مسافرتی در این زمینه گفت: «در قرارداد منعقده بین مسافر و دفتر خدمات مسافرتی بندی مبنی بر غیرقابل استرداد بودن بلیت درج نشده و تنها به صورت شفاهی به مسافر اطلاع داده می‌شود که بلیت چارتر و غیرقابل استرداد است.»

وی ادامه داد: «این امر به نفع مسافر و به ضرر دفتر است زیرا موردی بوده که مسافر روزهای آخر پیش از سفر پایش شکسته و مجبور شده سفر خود را لغو کند اما بالاجبار هزینه هواپیما و رزرو هتل را پرداخت کرده است.»

این فعال گردشگری توضیح داد: «از سوی دیگر اگر پرواز چارتر نباشد ریسک سفر بالا رفته و امکان دارد مسافر از سفر باز بماند. همین الان پرواز دبی چارتر نبوده و به صورت سیستمی کار شد. این سیستم روز قبل باز شد اما در حال حاضر هتل‌های آن کشور پر هستند.»

خدیو معتقد است برخی از مشکلات پیش آمده در این زمینه مربوط به ضعف قانونی و ناهماهنگی امور هواپیمایی و هتلداری است: «معمولاً یک آژانس بزرگ تعدای از صندلی‌ها و یا یک هواپیما را چارتر می‌کند و هنگام فروش اقدام به رزرو هتل می‌کند حال اگر مسافر دقیقه آخر بخواهد کنسل کند،‌ خط هواپیمایی و هتل از سهم خود نمی‌گذرند و آن را طلب می‌کنند و معتقدند که باید از مسافر دریافت شود.»

وی که در یکی از دفاتر مسافرتی شهر اهواز مشغول به کار است ادامه داد: «به علل مختلف پیش آمده که پرواز کنسل شده و مسافر از تور خود باز مانده است اما باز هم مجبور به پرداخت بلیت چارتر و رزرو هتل شده است.» خدیو همچنین اشاره کرد: «دفتری که اقدام به چارتر کرده در زمان‌های پرترافیک این بلیت را بسته به میزان تقاضا با قیمت بالا به صورت انفرادی به فروش می‌رساند.»

+منبع
لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.