سفرنامه استانبول

آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ

شهریور سال 1389به همراه یکی از دوستانم با تور عازم استانبول شدیم، پرواز ما با دو ساعت تاخیرساعت 9 انجام شد (ایرلاین ایران ایر)، و فاصله هوایی تهران تا استانبول حدود 3 ساعت بود، ما ساعت 12 به وقت ایران وارد فرودگاه آتاترک شدیم(استابول با تهران 1:30- ساعت اختلاف زمانی دارد، یعنی ما ساعت 10:30 وارد استانبول شدیم). هتل ما " گرند هالیک " نام داشت ، یک هتل 4 ستاره که تا میدان تکسیم پیاده 15 دقیقه راه بود. موقعیت هتل بسیار عالی بود، دقیقا روبروی در هتل یک ایستگاه اتوبوس بود و 50 متر پایین تر از هتل هم یک ایستگاه مترو(ایستگاه مترو Sisaneh)، که واقعاً دسترسی رو به نقاط مختلف شهر برامون آسون میکرد.

سفرنامه استانبول

نمای بیرونی هتل گرند هالیک

بیشتر هتل هایی که تورها پیشنهاد میکنند در مناطق تکسیم، آکساری و شازده باشی است، از آنجا که میدان تکسیم معروفترین میدان استانبول و خیابان استقلال که به این میدان منتهی می شود هم از مهمترین خیابان های استانبول می باشد ما تصمیم گرفتیم که در این منطقه اقامت کنیم، اما شنیدیم اکساری و شازده باشی هم بد نیست، فقط قیمت هتل های تکسیم بیشتر است، که اگه هتلتون تکسیم باشه کرایه رفت و آمدتون کمتر میشه، پس این اختلاف قیمت جبران میشه.

روز اول بعد از رسیدن به هتل که خیلی خسته بودیم، خوابیدیم.بعد از ظهر از برج گالاتا که با هتل ما پیاده 10 دقیقه فاصله داشت دیدن کردیم (ورودی 10 لیر)، نکته جالبی که متوجه شدم این بود که اونجا یه دونه ایرانیم نمی دیدی، همه اروپایی بودن، انگار این جور جاها واسه ایرانیا جذابیتی نداشت.این برج یکی از قدیمی ترین و زیباترین برج های استانبول است که 61 متر ارتفاع داره، تا یه قسمتی آسانسور داره و بقیه رو باید از پله استفاده کنید.بالاش یه نایت کلاب و رستوران هم داره که ما نرفتیم(رستوران از ساعت 20 تا 24 باز است)، اما منظره استانبول از بالای اون برج واقعاً تماشایی بود.بعد هم تو خیابون استقلال قدم زدیم و همانجا شام خوردیم.همانطور که گفتم خیابان استقلال یکی از معروفترین خیابانهای استانبول است، ورود ماشین به این خیابان ممنوع است، فقط یک تراموا از وسطش می گذره و دو طرف خیابان پر از مغازه های مارکدار، کافی شاپ و رستوران است، در طول این خیابان گرو های کوچکی رو می بینید که به نواختن آهنگ یا دیگر کارهای جالب مشغولند.قدم زدن در این خیابان یکی از تفریحات مورد علاقه من بود چون واقعاً بهم آرامش میداد و احساس میکردم تو شادی مردمی که اینقدر سرزنده تو کافه ها نشستن یا دارن خرید می کنن شریکم.

برج گالاتا

نمای شهر استانبول از بالای برج گالاتا

نمایی از خیابان استقلال

نمایی از میدان تقسیم

روز دوم تصمیم گرفتیم بقیه مکان های دیدنی استانبول را ببینیم، تور ما خدمات رفتن به مکان های دیدنی رو ارائه می داد اما ما با پرس و جویی که کردیم متوجه شدیم می توانیم خودمان با هزینه خیلی کمتر به این مکان ها برویم و در ضمن تجربمون هم بیشتر میشه، پس تصمیم گرفتیم از مترو استفاده کنیم، بهترین کار اینه که یک نقشه از مترو و اتوبوس تهیه کنید،ما با مترو مسیر sisaneh تا taksim رو رفتیم و بعد خط مترو رو عوض کردیم مسیرtaksim تا Kabatas و بعد سوار تراموا شدیم مسیر kabatash تا Sultanahmet.(برای هر مسیر باید یک ژتون 1.5 لیری بخرید که تو تمام ایستگاه های مترو میفروشن.)، در این منطقه( منطقه سلطان احمد) مکانهای معروف دیدنی استانبول از جمله مسجد ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد (مسجد آبی)، کاخ موزه توپ کاپی وجود داشت، ما ابتدا به مسجد ایا صوفیه رفتیم ( ورودی 20 لیر) که ابتدا کلیسا بوده، در زمان سلطان محمد دوم تبدیل به مسجد شده، و در زمان آتاترک تبدیل به موزه شده و هنوز هم به همین شکل است.بعد به مسجد سلطان احمد (مسجد آبی ) رفتیم ،اما داخل فضای مسجد نشدیم، باید دقت داشته باشید به دلیل مسجد بودن مکان مورد نظر باید حجاب اسلامی را تا حدی رعایت کنید، البته فقط برای ورود به ساختمان مسجد.دلیل مشهور شدن این مسجد به مسجد آبی ، کاشیکاریهای آبی رنگ این مسجد است.در همان منطقه رستورانهای خیلی خوبی است که ما نهار را در یکی از آنها خوردیم.و بعد از نهار به کاخ موزه توپ کاپی رفتیم(ورودی پارک رایگان بود) که مثل یک پارک بزرگ بود که فضایی بسیار مفرح و آرامش بخش با یک کافه تریا با فضایی فوق العاده عالی داشت.البته ما به موزه ها نرفتیم، بعد با تراموای sultanahmet تا kabatas و خط متروی Kabatas تا Taksim به میدان تکسیم برگشتیم و تا هتل را از خیابان استقلال پیاده برگشتیم.

مسجد ایا صوفیا

نمای داخلی مسجد ایا صوفیا

مسجد سلطان احمد

کاخ موزه توپکاپی

روز سوم تور گشت شهری بود که چون جزو تورمون بود رایگان بود، ولی به نظر من واقعا وقت تلف کردن بود، بجز دیدن چند مرکز خرید هیچ اتفاق دیگری نیفتاد، حتی خیلی از افراد تور ما ، تور را ترک کردند.شب هم با تور رفتیم شب ترک (60 دلار) که به نظر من به پولش نمی ارزید، یک سری رقص ترکی و عربی میدیدی و یه خواننده که به چند زبان چند تا آهنگ معروف رو می خوند و شامش که اصلا خوب نبود.

روز چهارم من و دوستم تصمیم گرفتیم به مراکز خریدی که اجناس معتبر تری داشتند بریم، صبح رفتیم یک مرکز خرید در شیشلی به نام پاساژ جواهر که همه اجناسش مارکدار بود و گرون، اما خیلی خوب بود. مسیر رفتن ما با مترو به این صورت بود sisaneh تا taksim و سپس taksim تا sisli ، بعد از ظهر هم رفتیم به یک مرکز خرید دیگر به نام پاساژ olivium که اجناس ارزونتری داشت،این بار از جلوی هتل با اتوبوس رفتیم و برگشتیم (هزینه اتوبوس نفری 1.5 لیر).

روز پنجم رفتیم برای دیدن کاخ دولما باغچه(ورودی 20 لیر)، این کاخ در ساحل اروپایی تنگه بسفر قرار گرفته و میشه گفت واقعاً ارزش دیدن داره، ولی اگه می خواین برین حتماً صبح تا 11 اونجا باشین که بتونین همه جا رو تا ساعت 4 که تعطیل میشه ببینین.ابتدا وارد یک باغ فوق العاده زیبا و بزرگ میشید، بعد باید توی صفی بایستید که برای ورود به کاخ تشکیل شده.این کاخ محل زندگی 6 تن از پادشاهان عثمانی و محل فوت آتاترک (بنیانگذار ترکیه نوین) بوده، روی تختی که آتاترک فوت کرده پرچم بزرگی از ترکیه کشیده اند، همچنین بزرگترین لوستر اروپا که هدیه ملکه ویکتوریا به ترکیه است از سقف کاخ اویزان است،البته تمام اینها رو لیدری که همراهتون است به انگلیسی توضیح می ده و شما از لحظه ورود به کاخ حق عکس گرفتن یا فیلم برداری ندارید. کلا دیدن تمام اتاقهای کاخ و حرمسرا وقت زیادی می گیره ولی واقعاٌ زیباست. برای رفتن به دولما باغچه ما از این مسیر مترو استفاده کردیم sisaneh تا taksim و taksim تا Kabatas .

دولما باغچه

نمایی از داخل کاخ

بزرگترین لوستر اروپا

تخت آتاترک

روز ششم به جزیره بیوک آدا رفتیم، که این جزیره بزرگترین جزیره مجموعه جزایر استانبول در دریای مرمره است. گشت این جزیره هم جزو تور بود ولی واقعاً ارزشش رو نداشت که وقتی خودت می تونی خیلی ارزونتر بری اینقدر پول بابت تور پول بدی. مسیر رفتن ما به جزیره یه این صورت بود: خط مترو sisaneh تا taksim و taksim تا Kabatasو از Kabatash هم یک عالمه کشتی داشت که چند ساعت یکبار به سمت جزیره می رفتن( بهای بلیط 3 لیر)، خیلی هم امن بودن (حتی برای ما که 2 تا دختر بودیم) ، چون کشتی های بزرگ روبازی بودن که یه عالم مسافر توش بود. تو این جزیره عبور و مرور وسایل نقله موتوری ممنوع است( البته بجز ماشین پلیس و شهرداری) ، اونجا هم درشکه کرایه میدن هم دوچرخه(فقط یادتون نره موقع کرایه چونه بزنید و قبل از سوار شدن قیمتو طی کنین) ،پر از رستوران و کافی شاپ است، فقط بعضی وقتا امکان داره بوی بد فضولات اسب اذیتتون کنه، ولی کلا جای دنج، راحت و با صفایی است.حتماً موقعی که میرسین ساعت برگشت کشتیارو ببینین که یه وقت از آخرین کشتی جا نمونین و در ضمن اینجا رو هم سعی کنین اول وقت برین که تا بعد از ظهر که آخرین کشتی می خواد برگرده تمام تفریحاتتونو کرده باشین.

نمای اسکله بیوک ادا

نمایی از خیابان های جزیره ی  بیوک آدا

نمایی از خیابان های جزیره ی بیوک آدا

بزرگترین لوستر اروپا

چند نکته :

1. زمان کار بعضی ازمکانهای دیدنی
    • مسجد ایا صوفیه 9.30 تا 16.30 (دوشنبه ها تعطیل است)
    • کاخ توپکاپی 9 تا 17 )سه شنبه ها تعطیل است)
    • مسجد سلطان احمد (همیشه باز است)
    • کاخ دولما باغچه 9 تا 16 (دوشنبه ها و پنجشنبه ها تعطیل است)
  2. وب سایت بعضی از مکان های ذکر شده در سفرنامه
  3. اکثر جاها با تور خیلی گران است، تا حد ممکن سعی کنید خودتان بروید.
  4. انگلیسی اکثر ترکهای استانبول خوب نیست، یک کتاب "ترکی استانبولی در سفر" خیلی به شما کمک خواهد کرد.
  5. همانطور که دیدین برای رفتن به هر جایی باید اول بیاین میدون تکسیم، پس بهتره هتلتونو اطراف تکسیم بگیرین که خیلی کرایه ندین و وقتتون هم خیلی تلف نشه.
  6. کرایه تاکسی خیلی بالاست، تا حد ممکن از مترو، تراموا و اتوبوس استفاده کنید.
  7. درجه هتل های ترکیه از اکثر جاها پایین تر است، پس بجز هتل 4 یا 5 ستاره طرف هتل دیگری نرید، ولی از اونجایی که بجز استراحت و صبحانه اوقات دیگرو بیرون می گذرونین، بیشتر دنبال هتلی باشین که از نظر دسترسی به وسایل نقلیه عمومی تو موقعیت خوبی باشه تا اینکه لوکس باشه.
+منبع
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.