پرواز برای برخی از افراد تجربه ای ترسناک است حتی اگر هوا در بهترین حالت خود باشد.اما با کاهش دما و بارش برف نگرانی برای گروهی دیگر آغاز می شود. اما آیا فقط به دلیل اینکه دما کاهش یافته است و وارد فصل سرد شده ایم باید نگرانی بیشتری هنگام سفرهای هوایی داشته باشیم ؟ خلبان های باتجربه در این باره چه می گویند؟
بیشتر خلبان ها تغییر آب و هوا را یک وضعیت عادی می دانند ، آنها معتقدند می توانند حتی در شرایطی که هوا سرد است مسافران را با امنیت کامل جا به جا کنند که این کار را به کمک تکنولوژی های پیشرفته ، آموزش های سخت و کتابچه های راهنما انجام می دهند.
پاتریک اسمیت یکی از خلبان های برجسته آمریکایی است که مهم ترین مساله پرواز در فصل زمستان را یخ زدن یا نشستن برف به روی بال هواپیما می داند چرا که یخ زدن بال ، بلند شدن هواپیما را سخت تر می کند. او می گوید وقتی هواپیما در ترمینال پارک است همانطور که روی ماشین شما ممکن است برف بنشیند ، به روی هواپیما نیز برف می نشیند یا در اثر پایین بودن دمای هوا ممکن است حتی بخاطر بارش باران نیز در قسمت هایی از بال هواپیما یخ زدگی ایجاد شود. اما با تمام این اوصاف ، خطوط هوایی همیشه آماده چنین چیزی هستند ، آنها می دانند چه اتفاقی رخ می دهد و به همین دلیل به راحتی این مساله را برطرف می کنند. تمام کارکنان هواپیما نیز تعلیم دیده اند تا برای این شرایط آب و هوایی آمادگی کامل داشته باشند.
کوین او دانل ، مدیر عملیات پرواز هواپیمایی زنیت در این باره می گوید : از نظر تخصصی من ، پرواز در هوای برفی فرق چندانی با پروازهای دیگر ندارد و نباید آن را خطرناک تر و نگران کننده تر دانست. علاوه بر اینکه تمامی کارکنان هواپیما برای پرواز در این فصل و شرایط هوایی آن آشنا هستند و آموزش دیده اند و تست های متعددی را در این باره گذرانده اند ، بلکه راهنمایی 20 صفحه ای نیز درباره نحوه یخ زدایی هواپیما مطالعه کرده اند که جداول و چارت های متعددی که در این راهنما قرار دارد آنها را برای شرایط خاص تر و حساس تر نیز آماده میکند.
خود هواپیما نیز سیستم های مختلفی برای یخ زدایی دارد ، تولید کنندگان هواپیما نیز باید امتحانات سختگیرانه تری را برای فصل زمستان بگذرانند و در هواپیماهای خود تمامی سیستم های یخ زدایی را به کار ببرند. این اطلاعات باید خیلی دقیق در اختیار خلبان ها قرار بگیرد تا کاملا آماده پرواز در این شرایط باشند.
در هواپیماهای چند منظوره ، تیغه های بال هواپیما به صورت برقی گرم می شوند. هواپیماها نیز سیستم های پیچیده ضد لغزش دارند که به حرکت آنها به روی زمین لیز کمک می کند و از لغزیدن هواپیما جلوگیری می کنند.
خبر خوب دیگر اینست که هواپیماها در حقیقت عملکرد بهتری در هوای سردتر و متراکم تر دارند. رویهم رفته می توان گفت با وجود لغزش های فراوان ، یخ زدگی یا سرمای زیاد ، باز هم دلیلی وجود ندارد که پرواز در فصل سرد خطرناک تر و نگران کننده تر باشد. این بار که تصمیم گرفتید در این فصل به جایی سفر کنید نگرانی را کنار بگذارید و به این فکر کنید که پرواز در این هوا نیز همانند پرواز در هوای عادی روزهای گرم خواهد بود.
منبع : Dailymail