گاومیش گلی آب سوزان از دل کوه سرعین

4.5
از 17 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
‏ دعوت به دیدن بزرگترین استخر آب گرم طبیعی ایران + تصاویر
28 اسفند 1396 08:00
0

پر آب ترین چشمه معدنی شهر سرعین از لحاظ آبدهی و وسعت ،استخر گامیش گلی می باشد که بر روی دره واقع شده است. این آبمعدنی دارای استخری روباز به مساحت ۴۰۰ متر با عمق ۱۳۰ سانتی متر می باشد. این آبگرم دارای ۱۷ دوش آبگرم و سرد ، حوضچه کلر در مبادی ورودی به محوطه اصلی و همچنین مقابل سرویس بهداشتی می باشد. از امکانات دیگر آن بوفه لوازم بهداشتی و آرایشی و خوراکی و سرویس بهداشتی می باشد.

گاومیش گلی آب سوزان از دل کوه سرعین

مقدار متوسط آب دهی آن ۸۵ لیتر در ثانیه می باشد. دمای آب ۴۶ درجه سانتی گراد و آب آن ترش مزه بیرنگ و کمی بودار است. آنیونهای آن کربنات ، بیکربنات ، کلروره ، سولفات و کاتیونهای آن کلسیم ، منیزیم ، سدیم و پتایسم می باشد . هدایت الکتریکی برای ۲۵ درجه حرارت ۱۳۰۰ و PH آن ۵۸/۶ ، باقیمانده مواد خشک شده از تبخیر آب آن ۶۸۷ میلیگرم در لیتر بوده و آب آن در ردیف آبهای کلروره ، بیکرنات سدیک و کلسیک گرم می باشد.

گاومیش گلی آب سوزان از دل کوه سرعین

در خصوص نامگذاری آن به گاومیش گلی بر اساس منابع و روایات سالخوردگان در طی سالیان قبل ، پیش از آنکه استفاده بهینه از آن بدین شکل صورت گیرد، گاومیش های اهالی سرعین در داخل استخر آن بعد از اینکه مقداری از حرارت آب کاسته شده و معتدل می شده است، می خوابیدن و بدین سبب اهالی سرعین و تبع آن دیگران از آن بنام آبگرم گاومیش گلی نام برده اند.

گاومیش گلی آب سوزان از دل کوه سرعین

در سالیان گذشته آب مازاد چشمه های معدنی به خصوص آب گامیش گلی از سمت جنوب شرقی وارد نهری می شد و به فاصله یکصد و پنجاه متری آسیابی را می گردانیدند. این آسیاب در آن ایام از گرانبهاترین آسیابهای آذربایجان به حساب می آمده زیرا بر خلاف آسیابهای دیگر آب آن در زمستان یخ نمیزده است در تمام ۱۲ ماه سال کار می کرده است.آبگرم گامیش گلی همواره شبها به آقایان اختصاص داده می شود.

گاومیش گلی آب سوزان از دل کوه سرعین

گاومیش گلی آب سوزان از دل کوه سرعین