جاهای دیدنی یزد در همه فصول + قیمت، ساعت بازدید و عکس

3.7
از 11 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
کدام جاهای دیدنی یزد را حتما باید ببینیم؟
04 فروردین 1402 07:00
0

جاهای دیدنی یزد نه تنها ایرانی‌ها را از مسیرهای دور به دیدار این شهر خشتی مشتاق می‌کند، بلکه توریست‌ها از سراسر نقاط دنیا، مسیرشان را به یزد می‌رسانند تا دیدنی های یزد را از نزدیک ببینند. صادقانه بگوییم، اگر بخواهیم لیستی از تمام جاهای دیدنی یزد ردیف کنیم، باید خانه‌به‌خانه این شهر را بنویسیم و جالب‌تر آنکه حتی اگر این کار را هم انجام دهیم، باز هم دنیایی از عجایب از قلم ما پنهان می‌ماند. زیرا شبکه‌ای از قنات‌ و آب‌انبار در لایه‌های زیرین شهر کشیده شده‌اند که در نوع خود بسیار دیدنی هستند.

 در این مطلب از لست سکند قصد بر این است که لیستی از جاهای دیدنی یزد را در اختیارتان بگذاریم تا ضمن یک آشنایی کلی با آن‌ها، از ساعت بازدید و قیمت بلیط هر یک مطلع شوید. اگر زمانتان برای بازدید از این جاذبه‌ها محدود است، همین ابتدا توصیه می‌کنیم که بازدیدتان را از بافت تاریخی شهر شروع کنید، زیرا بسیاری از مکان های دیدنی یزد در این قسمت از شهر متمرکز شده‌اند.

خانه و موزه‌های یزد

هر یک از خانه‌های بافت سنتی یزد به نوبه خود، دیدنی هستند؛ اما در این میان خانه‌هایی که از اعیان و افراد مهم این شهر به جا مانده است، در کنار معماری خاص کویری، شکوه خاصی را هم به نمایش می‌گذارند. شاید وقتی که برای اولین بار، یکی از خانه‌های تاریخی یزد را تماشا کنید، فکر کنید که بازدید از سایر خانه‌های تاریخی یزد، یک تجربه تکراری محسوب می‌شود و قرار نیست در خانه‌های بعدی چیز جدیدی ببینید. اما نباید فراموش کنیم که هر یک از موارد زیر از نظر ارزش تاریخی و محتویات، خصوصیات خودشان را دارند و بازدید از تمام آن‌ها به هیچ وجه، خسته کننده نیست و بسیاری از آن‌ها تحت عنوان موزه مشغول به کارند.

باغ دولت‌آباد یزد

ساختن باغ در اقلیم کویری یزد، آن‌ هم در 270 سال پیش، حاکی از دو خصوصیت مردمان این دیار است: اول، ذوق و نبوغ یزدی‌ها در آوردن طبیعت باغ در دل کویر؛ دوم، سخت‌کوشی و ممارست در نگهداری باغ در شرایط کویر. همه شگفتی‌های باغ دولت آباد یزد، به محیط سرسبز و دیوارهای دورش محدود نیست بلکه بنایی که در این باغ ساخته شده است یکی از اصلی‌ترین دلایل بازدید گردشگران از این باغ است.

ارتفاع 33 متری بلندترین بادگیر جهان در باغ دولت‌آباد، ابهتی خاص را به رخ جهانیان می‌کشد. اگر به جاهای دیدنی یزد در تابستان بروید، خنکای حاصل از بادگیر و حوض این باغ را از اعماق وجودتان حس می‌کنید. همچنین برای بازدید از جاهای دیدنی یزد در بهار هم، این باغ حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. روبه‌روی عمارت باغ، حوضی را می‌بینید که تا نزدیکی انتهای باغ دولت آباد امتداد یافته و جدا از وسعت، نقش مهمی در خنک‌سازی فضای باغ و امارت آن داشته است.

  • ساعت بازدید از باغ دولت‌آباد: 7:00 تا 22:00
  • قیمت بازدید از باغ دولت‌آباد: 15 هزار تومان
  • آدرس باغ دولت‌آباد: بلوار نواب صفوی، خیابان انقلاب، خیابان شرافت

موقعیت باغ دولت آباد در نقشه

باغ دولت آباد یزد.jpg
بادگیر مرتفع در باغ دولت‌آباد یزد
حوض باغ دولت آباد پویا اقتداری.jpg
حوض باغ دولت‌آباد، عکس از آرشیو لست سکند، ارسال از پویا اقتداری

موزه آب یزد

با بازدید از موزه آب یزد، با یک تیر دو نشان می‌زنید؛ زیرا علاوه بر تماشای کلکسیون‌های تأثیرگذار این موزه، از بهترین خانه‌های قدیمی شهر هم دیدن کرده‌اید. ساختمان موزه آب، در گذشته به نام «خانه کلاهدوز‌ها» شهرت داشته است. این خانه دارای 5 سطح است که سه‌تای آن در دل زمین جای گرفته. موقعیت موزه آب یزد هم درست روی دو قنات قدیمی یزد قرار دارد.

در طبقه اول این موزه، تابلو‌های راهنما، شما را به اتاق‌های مختلف هدایت می‌کنند که در هر یک از آن‌ها وسایل مقنی‌ها (کسانی که قنات می‌کندند) به همراه تصاویری از آخرین کسانی که این شغل را بر عهده داشتند به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین چند ماکت از شهر یزد و بناهایی مثل یخچال‌های خشتی هم به چشم می‌خورد. وقتی به پایین‌ترین طبقه این خانه بروید یک سرداب می‌بینید که آب قنات را به اهالی خانه می‌رساند. اگر از جاهای دیدنی یزد در تابستان بازدید می‌کنید، به آسانی متوجه تغییر دما در این طبقه از خانه می‌شوید.

  • ساعت بازدید از موزه آب یزد: 8:00 تا 14:30 و 15:30 تا 19:00
  • قیمت بازدید از موزه آب یزد: 5 هزار تومان
  • آدرس موزه آب یزد: خیابان قیام یزد

موقعیت موزه آب یزد

خدیجه عربی.jpg
آینه کاری‌های خانه موزه آب، عکس از آرشیو لست سکند، ارسال خدیجه عربی
ساره سلطان‌پور.jpg
مجسمه مقنی‌، عکس از آرشیو لست سکند، ارسال از ساره سلطان‌پور

موزه کامبرین یزد

یزد از آثار تاریخی سلجوقی، صفوی و دوران‌های قبل از آن‌، غنی است، این بار نوبت به یکی از مهم‌ترین جاذبه های یزد می‌رسد که با 400 اثری که دارد، شما را به دوران ما قبل تاریخ می‌برد و نشان می‌دهد که کویر خشکی مثل یزد، میلیون‌ها سال پیش، پوشیده از آب بوده است. برخی از آثار این موزه خریداری شده و برخی متعلق به شهر یزد هستند.

قبل از هر چیز اشاره کنیم که این موزه دیرینه شناسی در نوع خودش، نمونه‌ای در ایران ندارد؛ زیرا بیشتر آثار آن کاملاً رسوب‌برداری شده و از دل سنگ بیرون آمده‌اند. یکی از خلاقیت‌های جالب موزه، مقایسه مقیاس انسان‌ها و موجودات دوران ماقبل تاریخ است که در تابلو‌های کنار آثار نمایش داده می‌شود. ضمن اینکه در بخشی از این موزه سنگ‌های گران‌بها و انواع فسیل فروخته می‌شود.

  • ساعت بازدید از موزه کامبرین: 8:30 تا 14:00 و 17:00 تا 21:00
  • قیمت بازدید از موزه کامبرین: 5 هزار تومان
  • آدرس موزه کامبرین: خیابان دهم فروردین، خیابان شش بادگیر

 موقعیت موزه کامبرین در نقشه

photo1jpg.jpg
مقایسه انسان و جانوران قبل تاریخ در موزه کامبرین یزد
موزه دیرینه شناسی یزد.jpg
نمونه‌ای از آثار موزه کامبرین یزد

 خانه لاری‌ها

خانه لاری‌ها با قدمتی 150 ساله، در بین جاهای دیدنی یزد حسابی خوش می‌درخشد. هر چند این خانه بیشتر جنبه خرید و تماشای صنایع دستی یزد را دارد، با این حال، معماری جالب و لوکیشین‌های زیبایش فرصت خوبی برای آشنایی با خانه‌های یزد و عکاسی فراهم می‌کند. خانه لاری‌ها شامل اتاق‌های آینه‌کاری شده و ایوان‌های زیبا و اشیاء قدیمی می‌شود.

در حیات خانه یک حوض بزرگ با تخت دیده می‌شود که روبه‌رویش یک کافه است. این کافه آن برای امتحان کردن قهوه یزدی گزینه خوبیست. همچنین اگر بخواهید، می‌توانید از بخش آب‌انبار این خانه نیز دیدن کنید. فرقی نمی‌کند که قصد بازدید از جاهای دیدنی یزد در بهار، پاییز یا هر فصل دیگری را داشته باشید، در فضای این خانه در می‌یابید که سازندگانش برای هر فصلی، بخش‌هایی با ویژگی‌های مختلف ساخته‌اند.

  • ساعت بازدید از خانه لاری‌ها: 8:00 تا 20:00
  • قیمت بازدید از خانه لاری‌ها: 5 هزار تومان
  • آدرس خانه لاری‌ها: محله فهادان یزد

موقعیت خانه لاری ها در نقشه

ghv.jpg
نمایی از خانه لاری‌ها، عکس از آرشیو لست سکند، فاطمه خرقه‌پوش

موزه سکه حیدرزاده

موزه سکه و مردم‌شناسی حیدرزاده هم یکی از جاهای دیدنی یزد در فهادان است که دنیایی از تاریخ‌و‌فرهنگ ایران و یزد را در دل خود جای داده است. یکی از اساتید سکه‌شناس، به نام حسین حیدرزاده، برای جمع‌آوری آثار ارزشمند قدیمی ایران کوشید و آن‌ها را در خانه‌ای قدیمی گردآورد. تاریخ ساخت این خانه نیز به دوران قاجار مربوط است و هر اِلمانی را که از خانه‌های کویری یزد بخواهید، در آن می‌یابید.

سکه‌ها مهم‌ترین بخش دیدنی های یزد در این خانه هستند و تعدادشان به بیش از 5 هزار عدد می‌رسد. این اشیاء، از تاریخ هخامنشیان تا قاجار را پوشش می‌دهند و از نظر ارزش تاریخی و ارزش فلزشان، مثال‌زدنی هستند. علاوه بر سکه، اشیای زندگی روزمره مردم یزد قدیم نیز بسیار جالب توجه است که شامل ابزار کار و آشپزی می‌شود.

  • ساعت بازدید از موزه سکه حیدرزاده: 9:00 تا 14:00 و 16:00 تا 20:00
  • قیمت بازدید از موزه سکه حیدرزاده: 5 هزار تومان
  • آدرس موزه سکه حیدرزاده: خیابان فهادان، کوچه محراب 40

موقعیت موزه سکه حیدرزاده در نقشه

undrZQV6Aj9E1hBHzVrZ32ZRjkuimMw32K0seTVK.jpg
فضای موزه سکه یزد، عکس از آرشیو لست سکند، خدیجه عربی

موزه خزندگان یزد

موزه خزندگان از آن دسته از جاهای دیدنی یزد است که از نظر محتوا، در نیمه جنوب کشور نمونه ندارد. در این موزه، انواع مختلفی از خزندگان کم‌یاب گردآوری شده‌اند تا افرادی که به حیات وحش علاقه‌ دارند، ساعت‌ها مشغول شوند. جانوران موزه خزندگان یزد از مار گرفته تا انواع مارمولک و سوسمار و سایر خزندگان، برای بازدید گردشگران جمع شده‌اند. اگر بعد از بازدید از زندان اسکندر، هنوز هم فرصت گشت‌وگذار دارید، پیشنهاد می‌کنیم با چند گام پیاده‌روی، به این موزه بروید.

  • ساعت کاری موزه خزندگان یزد: 9:00 تا 10:00
  • قیمت بازدید از موزه خزندگان یزد: 45 هزار تومان
  • آدرس موزه خزندگان یزد: محله فهادان، پشت زندان اسکندر

 

موقعیت موزه خزندگان یزد در نقشه

صابر.jpg
یکی از جانوران موزه خزندگان یزد، عکس از آرشیو لست سکند، ارسال از صابر

خانه فرخی یزدی

فرخی یزدی یکی از شعرای نامدار و مبارز شهر یزد در قرن سیزدهم و چهاردهم است. او سال‌ها به عنوان روزنامه‌نگار، شاعر و نماینده مجلس فعالیت داشت و سرانجام به دلیل ضدیت سیاسی با رضاشاه، در سال 1318، در زندان کشته شد. بهترین فرصت برای آشنایی با زندگی پرفرازونشیب فرخی یزدی، سرزدن به خانه او در این شهر است. در سال‌های اخیر، این خانه مرمت و بازسازی شده و از تاریخ ثبت آن در آثار ملی، حدود 10 سال می‌گذرد. درحال حاضر این خانه محفلی برای شعرا و اهل ادب یزد است و بیشتر فعالیت‌های فرهنگی در آن انجام می‌شود.

  • آدرس خانه فرخی یزدی: خیابان امام خمینی، کوچه قادری نسب

موقعیت خانه فرخی یزدی در نقشه

فرخی 2.jpg
خانه فرخی یزدی

خانه شکوهی یزد

خانه شکوهی هم یکی از آثار به جا مانده از مرحوم وزیری (موسس کتابخانه وزیری) است که بعدها سید محمد شکوهی در آن ساکن شد و نامش بر این خانه ماند. با وجود اینکه بیش از یک قرن از قدمت این مکان می‌گذرد، هنوز هم شکوه آن پا برجاست. محیط خانه شکوهی، 4 حیاط دارد که پنجره‌ها، ایوان، حوض و درخت دارند. در فضای بخش‌های اندرونی خانه هم هنر گچ‌بری و آینه‌کاری به اوج می‌رسد. هر گردشگری با دیدن این خانه، رویای زندگی در آن را تصور می‌کند. خانه شکوهی یزد در حال حاضر پایگاه میراث فرهنگی شهر یزد است.

  • ساعت بازدید از خانه شکوهی: 7:30 تا 14:30
  • قیمت بازدید از خانه شکوهی: رایگان
  • آدرس خانه شکوهی: خیابان امام خمینی، کوچه بوستانی، کوچه آب‌انبار وزیر

موقعیت خانه شکوهی در نقشه

خانه شکوهی.jpg
خانه شکوهی یزد

موزه وزیری

مجموعه موزه، کتابخانه و نمایشگاه وزیری، گنجینه‌ای در مکان های دیدنی یزد است که سال 1330 شروع به کار کرد. در کتابخانه وزیری نسخه‌های نفیسی از 270 هزار کتاب چاپی، 6 هزار کتاب خطی و 7 هزار کتاب سنگی جمع‌شده است. ارزش همه این آثار دلایلی شدند که مجموعه وزیری، به پنجمین کتابخانه بزرگ ایران شناخته شود. اما قسمتی که امکان بازدید از آن برای گردشگران فراهم شده، موزه وزیری است.

موضوع اصلی موزه وزیری، مردم‌شناسی است. در این موزه، هر وسیله‌ای که در زندگی مردم یزد قدیم تأثیرگذار و مورد استفاده بوده را پیدا می‌کنید. این آثار عمدتاً به دوران زندیه و قاجار مربوط هستند؛ اما، در بخش منسوجات، آثاری از صفوی‌ها هم پیدا می‌شود. بد نیست اشاره کنیم که در کنار موزه و کتابخانه، یک تالار نمایشگاه هم وجود دارد که به صورت دوره‌ای، آثار خوشنویسان و هنرمندان برتر یزد و سایر نقاط ایران را به نمایش می‌گذارد.

  • ساعت بازدید از موزه وزیری: 7:00 تا 19:00
  • قیمت بازدید از موزه وزیری: 5 هزار تومان
  • آدرس موزه وزیری: جنب مسجد جامع یزد

موقعیت موزه وزیری در نقشه

VpCCqjFYjBTqeppyrHCWjeZU86idGwuwx04viT0J.jpg
موزه وزیری یزد
Zn17lS7k5bVQUUbiY308C9VBkx4GJqNk4fSQoGQb.jpg
بخشی از نمایشگاه‌های موزه وزیری

موزه قصر آینه و روشنایی یزد

تاریخ بنای این موزه به دوران پهلوی برمی‌گردد و ماجرای ساخت آن از این قرار است که یک تاجر سرشناس در یزد، برای تشویق فرزندش به بازگشت به ایران، سفارش ساخت یکی از خوش نقش‌ونگارترین خانه‌های شهر را می‌دهد. بعد از سال‌ها رها شدن این خانه به حال خود، در سال 1377 به موزه تبدیل شد و در سال‌های اخیر یک بازسازی اساسی در آن صورت گرفت. جدا از خانه، آثار این موزه در نوع خود نظیر ندارند.

تقدس نور در آیین زرتشتیان رفته‌رفته به وسایل زندگی روزمره تمام مردم یزد وارد شد و این شهر به روشنایی اهمیت زیادی می‌داد. اشیای این موزه هم از اسباب روشنایی گرفته تا آینه‌های مردم یزد را شامل می‌شوند. همچنین برخی از ظروف و سکه‌هایی که روی آن‌ها نماد عناصر روشنی بخش وجود دارد هم به این موزه اضافه شده‌اند. با بازدید از موزه قصر آینه و روشنایی یزد، می‌بینید که روشن کردن خانه‌ها در زمان قدیم تا چه حد سخت بوده است.

  • ساعت بازدید از موزه قصر آینه: 8:00 تا 20:00
  • قیمت بازدید از موزه قصر آینه: 5 هزار تومان
  • آدرس موزه قصر آینه: خیابان کاشانی یزد، روبروی پارک هفتم تیر

موقعیت موزه قصر آینه یزد

سیب.jpg
معماری موزه قصر روشنایی یزد، عکس از آرشیو لست سکند، خدیجه عربی
oAUkRWDLSR1RvJh6TlMeWHlMUAQLeTK6dpy6JWvo.jpg
کلکسیون کبریت موزه روشنایی، عکس از آرشیو لست سکند، ارسال از خدیجه عربی

جاذبه‌های شهری یزد

اگر اقامتگاه‌های بومگردی یزد را رزرو کنید، احتمالاً اول از همه خود را در بافت تاریخی این شهر می‌بینید. در این قسمت، اطلاعات بافت سنتی یزد را مفصل توضیح می‌دهیم؛ اما در همین ابتدا یک توصیه کلیدی برایتان داریم و آن هم این است که برای بازدید از کوچه‌پس‌کوچه‌های یزد، حتما یک نقشه تهیه کنید تا سردرگم نشوید. هرچند غرق شدن در این بافت هم، تجربه خوشایندی است و در هر نقطه از آن، دسترسی آسانی به جاهای دیدنی یزد خواهید داشت.

بافت تاریخی یزد

بافت تاریخی (فهادان یزد)، دریایی از دیدنی های یزد را در مساحتی به بزرگی 700 هکتار جای داده است، از مغازه‌های قدیمی گرفته تا خانه‌های خشتی و بادگیرها، همه‌وهمه بر جذابیت بافت تاریخی این شهر می‌افزایند. اگر دنبال بازدید از جاهای دیدنی یزد در شب هستید، باید اشاره کنیم که در ساعات تاریک، نورپردازی بی‌نظیری در کوچه‌پس‌کوچه‌های قدیمی این شهر وجود دارد که لذت پیاده‌روی شبانه را دوچندان می‌کند.

وقتی در این بافت پرسه می‌زنید، پلکان‌های بسیاری را می‌بینید که شما را به آب‌انبارهای زیرزمین می‌رساند. در بافت تاریخی یزد با چند قدم پیاده‌روی می‌توانید به بسیاری از جاهای دیدنی یزد دسترسی داشته باشید که در ادامه هر یک را مفصل توضیح می‌دهیم.

  • ساعت بازدید از بافت تاریخی یزد: تمام ساعات روز
  • قیمت بازدید از بافت تاریخی یزد: رایگان
  • آدرس بافت تاریخی یزد: بین خیابان امام خمینی و خیابان سید گل سرخ

موقعیت بافت تاریخی یزد در نقشه

goingIRAN-Old-City-of-Yazd-1.jpg
نمایی از کوچه‌های بافت تاریخی یزد

مجموعه گردشگری شاه ابوالقاسم

مجموعه گردشگری شاه ابوالقاسم، درست در کنار محله قدیمی فهادان قرار گرفته است و در دل خود، آثار تاریخی مهمی مثل حسینیه و آب‌انبار شاه ابوالقاسم را جای داده است. تاریخ ساخت مجموعه به قرن هشتم بازمی‌گردد. کمی آن طرف‌تر از این مجموعه، یک بوستان با نام شاه ابوالقاسم نیز وجود دارد که یک زمین‌بازی محقر را برای کودکان فراهم ساخته است. زمانی که از این جاذبه بازدید می‌کنید، می‌توانید با یک پیاده‌روی ساده، خود را به بسیاری از دیدنی های یزد برسانید.

  • ساعت بازدید از مجموعه گردشگری شاه ابوالقاسم: 24 ساعته
  • قیمت بازدید از مجموعه گردشگری شاه ابوالقاسم: رایگان
  • آدرس مجموعه گردشگری شاه ابوالقاسم: خیابان سید گل سرخ، کوچه برج و بارو یزد

موقعیت مجموعه گردشگری شاه ابوالقاسم در نقشه

2Z9GCbn3fSv33Q-fc574501e4bf403d926691b5e4980753.jpg
حسینیه محله شاه ابوالقاسم یزد

آسیاب آبی کوشک نو یزد

گفته شده تاریخ ساخت آسیاب آبی کوشک نو یزد به دوران قبل از اسلام بازمی‌گردد. این شاهکار تاریخی در مسیری ساخته شده که چند قنات به هم می‌رسیدند تا با استفاده از نیروی آب قنات‌ها، چرخ‌های این قنات به حرکت درآیند. نبوغ معماران یزدی، آن‌ها را به فکر حفر نورگیرهایی انداخت که تهویه و روشنایی آسیاب آبی را موجب می‌شدند؛ ضمن اینکه این آسیاب حدود 90 متر طول دارد. تمام این ویژگی‌ها دست به دست هم داده‌اند که این جای دیدنی یزد در تابستان، دمای بسیار کمتری نسبت به سطح شهر داشته باشد و به جایی برای استراحت افراد تبدیل شود. این آب انبار فاصله کمی از برج‌وباروی یزد دارد و با چند قدم پیاده‌روی می‌توانید به آسیاب آبی وزیری، دسترسی داشته باشید.

  • ساعت بازدید از آسیاب آبی کوشک نو: 9:30 تا 19:00
  • قیمت بازدید از آسیاب آبی کوشک نو: 10 هزار تومان
  • آدرس آسیاب آبی کوشک نو: خیابان سید گل سرخ، کوچه کوشک نو

 موقعیت آسیاب آبی کوشک نو

کوشک نو.jpg
آسیاب آبی کوشک نو

برج و باروی یزد

همه می‌دانیم که یکی از راه‌حل‌های گذشتگان برای محفوظ ماندن از هجوم دشمنان و غارتگران، ساخت حصار و برج‌وبارو در اطراف شهر بوده است. یزد هم به عنوان یک شهر تاریخی، از این برج‌وبارو‌ها دارد. تاریخ ساخت این اثر بسیار دور و دراز است و به قرن ششم هجری قمری باز می‌گردد؛ اما چیزی که امروز در اطراف شهر یزد به جا مانده، چندین تخریب و مرمت را پشت سر گذاشته است و آخرین مرمت تاریخی آن مربوط به یک قرن پیش است. اگر به عکاسی از جاهای دیدنی یزد علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم برج و باروی این شهر را در اولویت‌های خود قرار دهید.

  • ساعت بازدید از برج و باروی یزد: 24 ساعته
  • قیمت بازدید از برج و باروی یزد: رایگان
  • آدرس برج و باروی یزد: خیابان سید گل سرخ، ابتدای خیابان فهادان

 موقعیت برج و باروی یزد در نقشه

Borjobaroo(18).jpg
برج و باروی یزد

ارگ حکومتی یزد

ارگ حکومتی یزد، یک بنای مستحکم تاریخی در خیابان امام خمینی است که گفته می‌شود اولین بناییست که تیموریان در این شهر ساختند. برای استحکام بیشتر بنا، علاوه بر خشت و ملات، سنگ هم به کار رفته است. این بنای تاریخی محل سابق استانداری یزد بوده است؛ اما بعدها به اداره میراث فرهنگی یزد تبدیل شد. گرچه این ارگ فاقد نمایشگاه است، اما به دلیل اهمیت بنای آن، بد نیست پس از بازدید از برج ساعت و مسجد جامع نیم نگاهی هم به معماری جالب آن بیندازید.

  • ساعت کاری ارگ حکومتی یزد: 8:00 تا 14:00
  • قیمت بازدید از ارگ حکومتی یزد: رایگان
  • آدرس ارگ حکومتی یزد: خیابان امام خمینی، کوچه ابراهیمی یزد

 

موقعتیت ارگ حکومتی یزد در نقشه

Screenshot 2023-02-22 at 10-49-18 Google Maps.jpg
ارگ حکومتی یزد

بانک شاهی یزد

قدیمی‌ترین بانک استان، امروز یکی از شناخته‌شده‌ترین جاهای دیدنی یزد است. این بانک در زمان ناصرالدین شاه قاجار به دست انگلیسی‌ها ساخته شد. بنای بانک سالیان سال متروکه بود تا اینکه حدود 23 سال پیش ثبت ملی شد و مراحل عملیات مرمت آن در سال 1385 آغاز شد. بانک شاهی امروز محلی برای برگزاری نمایشگاه‌ها و مراسم مختلف است و با نام گنجینه فرهنگ و هنر یزد شناخته می‌شود.

سردر بانک شاهی در یک چهار سوق با نورگیرهای خوش‌نقش قرار گرفته و به میدان خان راه دارد. از آن‌جایی که بانک شاهی با سایر جاذبه های یزد فاصله کمی دارد، هیچ هنر دوستی نباید فرصت بازدید از آن را از دست بدهد. وسعت بانک شاهی حدود 600 متر است که در آن زیبایی معماری قدیمی به اوج می‌رسد. این را هم بگوییم که یک موزه خوش‌نویسی در این بانک برپا شده است.

  • ساعت بازدید از بانک شاهی: 9:00 تا 20:00
  • قیمت بازدید از بانک شاهی: رایگان
  • آدرس بانک شاهی: خیابان قیام، کوچه لاجوردی، میدان خان

 موقعیت بانک شاهی در نقشه

hoOLuZbBq4Pc7R0uWWWUA4fBKcMOwhlwwqRMws3d.jpg
بانک شاهی، عکس از آرشیو لست سکند، ارسال از هادی انصاری

میدان امیر چخماق یزد

میدان امیرچخماق یا تکیه امیرچخماق نیز از جاذبه‌های مهم تاریخی یزد است که به دلیل قرارگیری در بافت قدیمی، گزینه خوبی برای آشنایی با فرهنگ و تاریخ مردم این شهر است. قدمت میدان به دوران تیموریان بازمی‌گردد؛ اما شکل ظاهری آن تغییرات و بازسازی‌های دوران صفویه و قاجار را پشت‌سرگذاشته است.

حوض بزرگ و فضای سنتی این میدان، بهانه خوبی برای دست به دوربین شدن و ثبت خاطره است. همچنین اگر در ایام خاص سال به این میدان بروید، می‌توانید نظاره‌گر اجتماعات و مراسم مردم یزد باشید. در محدوده این میدان انواع بناهای تاریخی مثل بازار، آب‌انبار، مسجد و حمام دیده می‌شود. ضمن اینکه اگر به دنبال خرید سوغاتی در یزد هستید، بازارهای اطراف هم گزینه‌های مناسبی هستند.  

  • ساعت بازدید از میدان امیر چخماق یزد: تمام ساعات روز
  • قیمت بازدید از میدان امیر چخماق یزد: رایگان
  • آدرس میدان امیر چخماق یزد: خیابان امام خمینی‌ یزد، خیابان سلمان فارسی

موقعیت میدان امیر چخماق یزد 

TC9mDgthBC1q3Hfa6iDBvwhY89E8s1gKo7KPQYNb.jpg
میدان امیر چخماق، عکس از آرشیو لست سکند، ارسال از هادی انصاری

میدان ساعت یزد 

میدان ساعت یزد هم یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی یزد است که قرن‌هاست گذر زمان را به مردم نشان می‌دهد. قبل از هر چیز از قدمت بنای این ساعت بگوییم، تاریخ ساخت بنای میدان ساعت به سال 752 هجری بر می‌گردد؛ البته دقت کنید که این تاریخ فقط به بنای مذکور مربوط است. شکلی که امروز از این بنا پیداست، یادگاری از مرمت و اضافه کردن ساعت به برج، در دوران قاجار است. از ویژگی‌های جالب این میدان ساعت، می‌توانیم به یکسان بودن شکل آن در همه ابعاد و شباهت نسبی‌اش به معماری بادگیرها اشاره کنیم.

مسجد جامع و بسیاری از مکان های دیدنی یزد، درست در روبه‌روی این جاذبه تاریخی قرار دارند. همچنین مغازه‌های بسیاری بین این مکان های دیدنی یزد ساخته شده‌اند که برای خرید سوغاتی بد نیست به آن‌ها سر بزنید. به علاوه، فروشگاه‌های عتیقه‌فروشی هم در لابه‌لای این مغازه‌ها دیده می‌شود که به خودی خود، از بهترین جاهای دیدنی یزد محسوب می‌شوند و با تماشای اشیاء آن‌ها به یاد دوران قدیم میفتید.

  • ساعت بازدید از میدان ساعت یزد: تمام ساعات روز
  • قیمت بازدید از میدان ساعت یزد: رایگان
  • آدرس میدان ساعت یزد: یزد، خیابان امام خمینی، روبروی خیابان مسجد جامع

موقعیت میدان ساعت یزد در نقشه

Clock-Tower.jpg
برج ساعت یزد

زندان اسکندر

کسانی که اهل فرار از مدرسه بوده‌اند، فرقی بین مکان تحصیلی و زندان نمی‌بینند! جالب اینجاست که در لیست جاهای دیدنی یزد، مکانی را داریم که هم به عنوان مدرسه و هم به عنوان زندان شناخته می‌شود. ماجرای ساخت زندان اسکندر به قرن هفتم هجری باز می‌گردد. گفته می‌شود که قبل از این تاریخ، اسکندر مقدونی این مکان را به زندانی برای تبعیدیان خود اختصاص داده بود. بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند که این محل تاریخی را مدرسه ضیائیه بخوانند، زیرا به محض تماشای شکوه بنای آن این فکر به ذهن خطور می‌کند که هیچ معمار یا دولتی برای ساختن یک زندان تا این ظرافت و هنر به خرج نمی‌دهد.

  • ساعت بازدید از زندان اسکندر: 8:00 تا 20:00
  • قیمت بلیط زندان اسکندر: 5 هزار تومان
  • آدرس زندان اسکندر: محله فهادان، کوچه رختشوی خانه

موقعیت زندان اسکندر در نقشه

ساره سلطان‌پور 2.jpg
حیاط زندان اسکندر، عکس از آرشیو لست سکند، ارسال از ساره سلطان‌پور

بازار چهارسوق یزد

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، زمانی که در محله‌های قدیمی یزد قدم می‌زنید، بازارهای زیادی را می‌بینید. یکی از بهترین بازارهای قدیمی یزد که تاریخ دور و درازی دارد، بازار چهارسوق است. در نیمه دوم قرن هشتم هجری قمری یکی از شاهان مظفری دستور ساخت بازاری را صادر کرد که از 40 دکان و 4 راسته تشکیل می‌شد. این راسته‌ها، در چهارراهی به هم می‌رسیدند که یک گنبد با نورگیر و نقوش چشم‌نواز داشت. در حال حاضر، در این بازار انواع مغازه‌هایی را می‌بینید که اجناس سنتی می‌فروشند و پاتوق گردشگران ایرانی و خارجی هستند. بد نیست اشاره کنیم که بازار چهارسوق به بازار شاهی نیز معروف است.

  • ساعت بازدید از بازار چهارسوق یزد: تمام ساعات روز
  • قیمت بازدید از بازار چهارسوق یزد: رایگان
  • آدرس بازار چهار سوق یزد: خیابان مسجد جامع یزد

موقعیت بازار چهارسوق یزد در نقشه

بازار چهارسوق.jpg
ردیفی از مغازه‌های بازار سنتی چهارسوق

آب انبار شش بادگیر یزد 

در هر محله‌ای از یزد، یک آب‌انبار با ویژگی‌های خاص خودش به چشم می‌خورد. حتی در گوردخمه‌های بیرون از شهر یزد هم آب‌انبار داریم؛ اما چیزی که بین همه این آب‌انبارها مشترک است، وجود بادگیرهایی برای تهویه هوا و خنک‌سازی آب درون آب‌انبار است. آب‌انباری که در یزد بازدیدش واجب است، آب‌انبار شش بادگیر نام دارد. تاریخ ساخت این آب‌انبار به دوران قاجار مربوط است. برخلاف سایر آب‌انبارهای معروف یزد، شش بادگیر، دو در ورودی دارد؛ اما متأسفانه امکان بازدید از داخل این آب‌انبار از هیچ کدام از این‌ در ها وجود ندارد و از بیرون باید آن‌ها را ببینید.

  • ساعت بازدید از آب‌انبار شش بادگیر: تمام ساعات روز
  • قیمت بازدید از آب‌انبار شش بادگیر: رایگان
  • آدرس آب‌انبار شش بادگیر: خیابان دهم فروردین، کوچه شش بادگیر

موقعیت آب‌انبار شش بادگیر در نقشه

شمیم آب انبار.jpg
آب انبار شش بادگیر یزد، عکس از آرشیو لست سکند، شمیم

مساجد و بقعه‌های شهر یزد

در بین تمام شهرهای ایران، یزد به مردمان مؤمنش بیشترین شهرت دارد و حتی در تاریخ ورود اسلام به این شهر، القاب مختلفی مثل دارالعباد داده شد و هم اکنون نیز بسیاری از مردم، یزد را با عبارت «شهر قنوت و قنات» می‌شناسند. یکی از تجربیات نابی که در یزد انتظار شما را می‌کشد، تماشای تلفیق معماری اسلامی و کویری در خشت‌های مساجد یزد است. در اماکن مذهبی این شهر، در کنار بازدید، می‌توانید یک عبادت ناب را تجربه کنید.

بقعه دوازده امام یزد

اگر در لیست جاذبه های یزد در پی قدیمی‌ترین بنای شهر هستید، باز هم باید سراغ محله فهادان بروید. این بنا در نیمه اول قرن پنجم هجری ساخته شده است؛ با این حساب عمری هزارساله دارد. از آن جایی که این بقعه فاصله چندانی با زندان اسکندر و خانه لاری‌ها ندارد، همگی این دیدنی های یزد را می‌توانید در کمتر از 3 ساعت تماشا کنید. گفته می‌شود که هدف از ساختن چنین بنایی، برپایی یک مقبره بوده است و نام‌گذاری‌اش به دوران صفویان مربوط است. متأسفانه در حال حاضر امکان بازدید از داخل بقعه دوازده‌ امام وجود ندارد.

  • ساعت بازدید از بقعه دوازده امام: تمام ساعات روز
  • قیمت بلیط بقعه دوازده امام: رایگان
  • آدرس بقعه دوازده امام: محله فهادان، کوچه رختشورخانه

موقعیت بقعه دوازده امام یزد

خرقه پوش.jpg
بقعه دوازده امام یزد، عکس از آرشیو لست سکند، فاطمه خرقه‌پوش

مسجد جامع یزد

موقع گردش در بافت تاریخی، یکی از مهم‌ترین مکان های دیدنی یزد که نباید از لیستتان جا بیفتد، مسجد جامع این شهر است. اول از همه بگوییم که تاریخ ساخت مسجد جامع یزد به حدود 900 سال پیش برمی‌گردد و گفته می‌شود که برپا کردن این شاهکار، حدود یک قرن به طول انجامیده است. اما آخرین تغییراتی که از این مسجد جامع می‌بینید، در دوران قاجار و مرمت‌های قرن حاضر انجام شده است. همچنین، بعضی از مورخان بر این باورند که در گذشتگان دور، موقعیت فعلی مسجد جامع، آتشکده‌ای برای زرتشتیان بوده است. عجایب معماری این مسجد، از تاریخ بلند بالای آن پیشی می‌گیرد.

در بدو ورود به مسجد جامع یزد، دو مناره سربه‌فلک‌کشیده که فاصله کمی از هم دارند، نظرتان را جلب می‌کند. ارتفاع این مناره‌ها بیش از 50 متر است و به همین دلیل عنوان «بلندترین مناره‌های جفتی جهان» را به خود اختصاص داده‌اند. فضای درونی مسجد هم ایوانی بلند دارد که خنکای رنگ سبز و آبی کاشی‌هایش، گرمای یزد را از روانتان می‌زداید. توصیف ریزه‌کاری‌های این مسجد از حد توان هر قلمی خارج است؛ بنابراین در سفر به یزد بازدید از آن‌ را از دست ندهید. در آخر هم اشاره کنیم که مسجد جامع یزد یکی از بهترین جاهای دیدنی یزد در شب است زیرا پس از نماز مغرب هم می‌توانید از آن بازدید کنید.

  • ساعت بازدید از مسجد جامع یزد: 8:00 تا 9:00
  • قیمت بازدید از مسجد جامع یزد: رایگان
  • آدرس مسجد جامع یزد: خیابان امام خمینی، خیابان مسجد جامع یزد (روبه‌روی برج ساعت)

موقعیت مسجد جامع یزد

فرزانه امینی زاده.jpg
مسجد جامع، عکس از آرشیو لست سکند، فرزنه امینی‌زارع

مسجد چهل‌محراب یزد

چهل‌محراب هم یکی دیگر از قدیمی‌ترین مساجد و بهترین جاهای دیدنی یزد است که بیش از 800 سال عمر دارد. اگرچه در طول تاریخ اقدامات مختلفی برای بازسازی این مسجد صورت گرفته‌ است، اما اصلی‌ترین سوژه نام‌گذاری آن که کاشی‌های محرابی‌شکلش بوده‌اند، نابود شده و فقط 3 تای آن‌ها باقی مانده است. نسبت به معماری و تاریخ مسجد جامع یزد، چهل محراب، ساختار بسیار ساده‌ای دارد، اما حال‌وهوای خوب آن باعث شده که گردشگران در کنار بازدید از زندان اسکندر، سری هم به مسجد چهل‌محراب بزنند.

  • ساعت بازدید از مسجد چهل‌محراب: از اذان صبح تا اذان مغرب
  • قیمت بازدید از مسجد چهل‌محراب: رایگان
  • آدرس مسجد چهل‌محراب: محله فهادان، کوچه مسجد چهل‌محراب

 

موقعیت مسجد چهل‌محراب در نقشه

46878.jpg
مسجد چهل‌محراب

مسجد حظیره

مسجد حظیره یکی از مهم‌ترین مساجد یزد است که وقتی حرف از خاطرات و روزهای مهم این شهر می‌شود، نامش را می‌شنویم. مکانی که مسجد امروزی در آن برپا شده است، حدود شش قرن پیش، محلی برای عبادت، استراحت و اسکان فقرا بوده است و از نظر معماری، بنای مسجد سادگی خاصی داشت؛ اما چیزی که امروز از مسجد حظیره می‌بینیم، مربوط به نیم قرن پیش است. آیت‌الله صدوقی سرپرستی ساخت این مسجد را به عهده داشتند و روزهای بسیاری در این مسجد رفت‌وآمد کردند و در نهایت، خانه ابدی ایشان هم در همین مسجد قرار گرفت.

  • ساعت بازدید از مسجد حظیره: 11:00 تا 21:00 (بازدید از شبستان، در اوقات نماز امکان‌پذیر است)
  • قیمت بازدید از مسجد حظیره: رایگان
  • آدرس مسجد حظیره: خیابان امام خمینی، روبروی کوچه نقیب اشرف

موقعیت مسجد حظیره در نقشه

oY66ARXR3f2VDyNPTN8RJmE7ULgBVkI4Z4wAeb8N.jpg
مسجد حظیره، عکس از آرشیو لست سکند

بقعه سید رکن‌الدین یزد

یکی از جاهای دیدنی یزد در اطراف مسجد جامع، بقعه سید ‌رکن‌الدین است. این آرامگاه، یکی از بناهای تاریخی یزد محسوب می‌شود که زمان ساختنش به قرن هشتم هجری قمری بازمی‌گردد و در آثار ملی ایران ثبت شده است. از کاربرد‌های مهم این بقعه در گذشته، می‌توانیم به خانقاه، مدرسه، دارالشفا، کتابخانه و حتی رصدخانه اشاره کنیم. گنبد بزرگ و کاشی‌کاری‌های بی عیب‌ونقص از ویژگی‌های مهم این بنای دیدنی است، البته نباید فراموش کنیم که این محل چند مرحله مرمت را پشت سر گذاشته است.

  • ساعت بازدید از بقعه سید رکن‌الدین: 9:30 تا 18:00
  • قیمت بازدید از بقعه سید رکن‌الدین: رایگان
  • آدرس بقعه سید رکن‌الدین: خیابان مسجد جامع، کوچه سید رکن‌الدین

 موقعیت بقعه سید رکن‌الدین در نقشه

703605_405.jpg
بقعه سید رکن‌الدین یزد

بقعه ستی فاطمه

بانو ستی فاطمه از زنان خوش‌نام و سرشناس یزد، و همسر امیر جلال‌الدین چخماق بوده‌اند. گفته می‌شود این بانو در توسعه یزد نقش مهمی داشته است و ساخت بناهایی مثل مسجد و آب‌انبار به ایشان نسبت داده می‌شود. تاریخ زندگی ستی فاطمه به قرن نهم شمسی باز می‌گردد و در آن دوران در فعالیت‌های دینی یزد نقش پررنگی داشته‌اند. واژه «ستی» نیز به دلیل پاکدامنی و عفت این شخصیت به نامشان اضافه شد. آرامگاه این بانو درست روبروی مسجد امیر چخماق یزد است.

این آرامگاه از نظر تاریخی و معماری اهمیت‌های فراوانی دارد؛ برای مثال شکل گنبد آن در هیچ یک از جاهای دیدنی یزد نظیر ندارد، زیرا تنها گنبدیست که از سبک معماری تیموری پیروی می‌کند. با کوشش میراث فرهنگی، ساختمان‌هایی که نمای گنبد را گرفته‌بودند، کنار رفتند و زیبایی مجموعه امیرچخماق با ظاهر شدن این گنبد دوچندان شد. در حال حاضر این بقعه در حال تعمیر است و بازدید ندارد.

  • آدرس بقعه ستی فاطمه: خیابان سلمان فارسی، کوچه شیر اسدالله

موقعیت بقعه ستی فاطمه در نقشه

place_928_2.jpg
بقعه ستی فاطمه، عکس از خبرگزاری ایسنا

 جاذبه‌های مربوط به زرتشتیان یزد 

اگر به کسب اطلاعات درباره آیین ایرانیان باستان علاقه دارید و می‌خواهید مراسم زرتشتیان را از نزدیک ببینید، یزد و کرمان بهترین گزینه‌های ممکن هستند. در ادامه، دو مورد از مهم‌ترین جاذبه‌های مربوط به یزدی‌ها را داریم که با بازدید از آن‌ها در حداقل زمان، بیشترین اطلاعات را در مورد این آیین کسب می‌کنید. اگر بازدید از اطراف یزد هم در برنامه‌های سفر شماست، می‌توانید به روستای مبارکه در تفت هم سر بزنید تا فرهنگ زندگی زرتشتیان را از نزدیک نظاره‌گر باشید.

آتشکده بهرام یزد

آتشکده بهرام یزد در ساختمانی قرار دارد که در سال 1313 بنا شد. عکس‌ها و ساختار جالب این ساختمان آن را به یکی از بهترین جاهای دیدنی یزد تبدیل کرده است. با بازدید از این مجموعه، شما با انواع مراسم زرتشتی‌ها آشنا می‌شوید، ضمن اینکه در قسمت زیرزمین موزه به یک آب انبار راه خواهید یافت که از نظر ساختار به بسیاری از آب انبارهای یزد شباهت دارد. اما جالب‌ترین قسمت آتشکده یزد، بهرام آتش مقدسی است که تماشای آن حسی وصف نشدنی را به شما هدیه می‌کند.

 ورهَرام، آتشیست که شعله‌هایش 1500 سال، بی وقفه روشنایی‌بخش آتشکده‌های زرتشتیان بوده‌اند. طبق مستندات تاریخی، این آتش ابتدا در پارسِ دوران ساسانیان شعله‌ور شد و بعد از آن به مدت هفتصد سال در آتشکده ناهید پارس سوخت. بعدها به غار اشکفت یزدان اردکان انتقالش دادند و سی سال دیگر هم در این شهر شعله افروخت. سرانجام این آتش مقدس را به مکان فعلی‌اش آوردند.

  • ساعت بازدید از آتشکده بهرام یزد: 7:30 تا 21:00
  • قیمت بازدید از آتشکده بهرام یزد: 15 هزار تومان
  • آدرس آتشکده بهرام یزد: میدان مارکار، خیابان آیت الله کاشانی

 

موقعیت آتشکده بهرام یزد

efwB2irKJ9jZ6F5720rdOBrty29wphmt0uR1KMKL.jpg
آتشکده یزد

موزه زرتشتیان یزد

موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان یزد که به «موزه ماکار» نیز شهرت دارد، در یک ساختمان قدیمی واقع شده که قدمتش به 80 سال می‌رسد. در گذشته از ساختمان این موزه به عنوان پرورشگاه کودکان بی‌سرپرست استفاده می‌کردند و در حال حاضر، حدود یک دهه است که یکی از ارزشمندترین کلکسیون‌های آشنایی با زرتشتیان یزد در آن نگهداری می‌شود. تقریباً هر وسایلی که پیروان زرتشت برای مراسمشان استفاده می‌کردند، در این موزه می‌بینید؛ ضمن اینکه تصاویر جذابی از هر مراسم، در کنار وسایل مربوطش وجود دارد. لازم به ذکر است که این موزه با آتشکده یزد فاصله کمی دارد و در کمتر از یک کیلومتر پیاده‌روی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

  • ساعت بازدید از موزه زرتشتیان یزد: 10:00 تا 16:00
  • قیمت بازدید از موزه زرتشتیان یزد: 10 هزار تومان
  • آدرس موزه زرتشتیان یزد: خیابان منتظر قائم، کوچه میلاد

موقعیت موزه زرتشتیان یزد در نقشه

Markar_high_school.jpg
موزه زرتشتیان، از بهترین جاهای دیدنی یزد

برج‌های خاموشی (دخمه) یزد

دخمه زرتشتیان یکی از عجیب‌ترین جاذبه های یزد است که در ارتفاعات منطقه صفائیه ساخته شده است. زرتشتیان مردگانشان را به نساسالارها (کارکنان دخمه) می‌سپردند تا آن‌ها را در برج خاموشی، که معرض دید پرندگان لاشخور بود، رها کنند. عجایب این مکان دیدنی یزد فقط در دخمه‌هایش نیست، بلکه در پایین ارتفاعات ساختمان‌های قدیمی بسیاری خواهید دید که محل اقامت کوتاه‌مدت خانواده درگذشتگان بوده است و حس کنجکاوی شما را برای کشف کردن اسرارشان بر می‌انگیزد. اگر دنبال جاهای دیدنی یزد در پاییز هستید، این جاذبه بسیار مناسب است، زیرا در فصل تابستان گرمای هوا امکان یک بازدید دقیق را به شما نمی‌دهد.

  • ساعت بازدید از گور دخمه‌های یزد: 8:00 تا 17:00
  • قیمت بازدید از گور دخمه‌های یزد: 5 هزارتومان
  • آدرس گور دخمه‌های یزد: جنوب شرقی یزد، منطقه صفائیه

موقعیت برج‌های خاموشی یزد 

9Rl29oFwGDv5naThbpEPb0lMHjr6yat7HeziHxXv.jpg
گوردخمه‌های یزد، عکس از آرشیو لست سکند، محمد

سخن آخر

در این مطلب برجسته‌ترین جاهای دیدنی یزد را معرفی کردیم و سعی بر این بود که در توضیحات، به بهترین فصل را برای بازدید از برخی از موارد اشاره کنیم.

قبل از اینکه برنامه بازدید از این اماکن را بچینید، توجه داشته باشید که بسته به روزهای تعطیلی و فصل‌ بازدید، ممکن است ساعت کاری برخی از جاذبه های یزد تغییر کند، بنابراین حتماً قبل از بازدید، از اطلاعات این‌ چنینی مطلع شوید. اگر هم سابقه بازدید از شاهکارهای تاریخی و معماری یزد را داشته‌اید، می‌توانید تجربیاتتان را از طریق قسمت نظرات با سایر کابران لست سکند به اشتراک بگذارید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست‌سکند

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.