تنگه براق کجاست؟ اطلاعات مسیر و راهنمای کامل سفر

4.4
از 338 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
تنگه براق اقلید کجاست؟ راهنمای سفر به تنگه براق + آدرس و عکس
23 مرداد 1402 08:00
17

تنگه براق دره‌ای با صخره‌های بلند است که از میانش رودخانه‌ای می‌گذرد و آبشاری رفیع و زیبا هم در سوی دیگرش قرار دارد. کف دره، حوضچه‌ای پر از آب سرازیر شده و در طرف دیگر هم دهانه غاری زیبا قرار گرفته است. این بهشت گمشده جایی در شهرستان اقلید استان فارس است. اگر علاقه‌مند سفر به این خطه ایران و آشنایی بیشتر با تنگه براق، هستید، در ادامه با مجله لست‌سکند همراه باشید تا جاهای دیدنی تنگ براق را معرفی کنیم و از جزئیات سفر به این منطقه بگوییم.

156399772.gif
عکس تنگه براق، ایرنا

تنگه براق کجاست؟

شاید اولین سؤالی که برایتان پیش بیاید این باشد که تنگه براق کجاست؟ تنگه براق یا تنگ براق از جاذبه‌های گردشگری استان فارس و از توابع شهر اقلید است. شهرستان اقلید در 190 کیلومتری شمال شیراز قرار دارد. روستای تنگ براق نیز در جنوب شرقی شهرستان اقلید و در دامنه کوهی با شیب ملایم واقع شده است و مردمانش هم اغلب ترکی و لری صحبت می‌کنند. این روستا به‌دلیل وجود جاذبه‌های طبیعی دیگری مثل آبشار و دره زیبای اطراف آن، از آب‌وهوایی مطلوبی به‌ویژه در فصل بهار، برخوردار است. درضمن فاصله تهران تا تنگه براق حدود 800 کیلومتر است. 

جاهای دیدنی اطراف شیراز

موقعیت دقیق تنگه براق روی نقشه

فاصله شهرهای نزدیک از تنگه براق

  • فاصله اصفهان تا تنگه براق: 275 کیلومتر، 3 ساعت و 20 دقیقه
  • فاصله شیراز تا تنگه براق: 158 کیلومتر، 2 ساعت و 15 دقیقه
  • فاصله شیراز تا اقلید: 209 کیلومتر، 3 ساعت 
  • فاصله یزد تا تنگه براق: 316 کیلومتر، 4 ساعت

تنگه براق در چند کیلومتری شیراز است؟ 

با توجه به اینکه شیراز از مقاصد محبوب توریستی محسوب می‌شود، برای خیلی‌ها سؤال پیش می‌آید که تنگه براق در چند کیلومتری شیراز قرار دارد. تنگه براق اقلید در 158 کیلومتری شهر شیراز قرار گرفته که برای طی‌کردن آن به‌طور تقریبی 2 ساعت و 30 دقیقه ساعت زمان نیاز دارید. به این منظور، باید خود را به بزرگ‌راه دکتر حسابی برسانید. کمی بالاتر از پمپ‌بنزین و در سمت راست، وارد جاده بیاض شوید. در ادامه مسیر به جاده شیراز به اصفهان خواهید رسید. مسیر خود را به سمت اصفهان ادامه داده تا به جاده یاسوج به اقلید برسید. در این تقاطع و با حرکت به سمت راست به سمت اقلید پیش خواهید رفت و پس از طی مسافتی خیلی کوتاه، می‌توانید وارد جاده تنگ براق شوید و در ادامه مسیر به تنگه براق خواهید رسید.

البته پیشنهاد دیگری نیز برای رفتن به تنگه براق اقلید از مبدأ شهر شیراز وجود دارد. ابتدا از شیراز به شهر اقلید بروید، سپس از آنجا راهی تنگه براق شوید. البته این مسیر نسبت به مسیر پیشنهادی اول طولانی‌تر خواهد بود، چراکه از شیراز تا اقلید به‌تنهایی 208 کیلومتر مسافت است و برای طی‌کردن این مسافت 3 ساعت زمان نیاز دارید. پس‌از آن از اقلید تا تنگه براق نیز 96 کیلومتر مسافت است که طی‌کردن آن حدود یک ساعت و نیم از شما زمان می‌گیرد.

پس اگر تصمیم گرفتید صبح زود از شیراز به سمت تنگ براق حرکت کنید، می‌توانید تا موقع ظهر بازگشته و خود را به شیراز برسانید. زیرا احتمالاً در آن منطقه نتوانید رستوران خوبی پیدا کنید، اما به‌دلیل توریستی بودن شهر شیراز، رستوران‌های خوب و باکیفیت زیادی در آنجا قرار دارند.

لیست کامل بهترین رستوران‌های شیراز

Capture.gif
مسیر تنگه براق از شیراز

مسیر دسترسی تنگه براق از یاسوج

یاسوج را می‌توان نزدیک‌ترین مرکز استان به تنگه براق دانست. از مرکز شهر یاسوج به تنگه براق 88 کیلومتر مسافت و برای طی کردن آن یک ساعت و 30 دقیقه زمان نیاز است. به این منظور باید وارد بلوار شهدای بنسنجان شوید، به سمت شمال غرب حرکت کنید تا به دو‌راهی جاده یاسوج - اقلید و جاده سی‌سخت برسید. در اینجا از سمت راست وارد جاده یاسوج - اقلید شوید و به سمت تنگه براق حرکت کنید. کارخانه آب‌معدنی آکواپرایم و پیست اسکی دنا نیز در مسیرتان قرار دارند. سپس به یاسرآباد می‌رسید. از اینجا به بعد جاده کمی پرپیچ‌وخم می‌شود. در ادامه مسیر، پس از عبور ار روستاهای خارستان علیا و خارستان سفلی به دژکرد می‌رسید. در ادامه مسیر پس از باغ کامیاب وارد جاده تنگ براق شده و باید مسیر خود را به سمت تنگه براق ادامه دهید.

ssssss.gif
مسیر دسترسی تنگه براق از یاسوج

 

جاهای دیدنی تنگه براق

در جنوب شرقی روستای تنگ براق، دره‌ای به همین نام قرار دارد که عبور رودخانه زیبای کر، بزرگ‌ترین رودخانه استان فارس از میان این دره، آن را به یکی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد در حوزه طبیعت‌گردی ایران تبدیل کرده است. دره تنگ براق در ارتفاع 1940 متری از سطح دریا قرار دارد. ارتفاع این دره زیبا در نقاط مختلف، متفاوت و از 300 تا 100 متر متغیر است. پهنای دره در برخی نقاط به 40 متر نیز می‌رسد. غار، آبشار و کتیبه‌ای تاریخی از دیگر جاذبه‌های تنگه براق در کنار رودخانه گذرا از میان آن است. خوب است بدانید رودخانه کر با عبور از تنگه براق به مرودشت و دریاچه بختگان می‌ریزد. در ادامه، تعدادی از جاهای دیدنی تنگه براق را معرفی می‌کنیم که اگر با تور شیراز به این منطقه سفر کردید، آن‌ها را از دست ندهید. 

تنگه براق فارس
نمایی از تنگه براق فارس

آبشار تنگه براق

یکی از جاهای دیدنی این مکان که زیبایی تنگه براق شیراز را دوچندان کرده است، ریزش آبشاری بلند به داخل تنگه است. آبشار تنگه براق، ارتفاعی حدود 40 متر دارد. منشأ این آبشار را آب‌های جاری شده در پشت سد درودزن می‌دانند که با جاری‌شدن از صخره تنگه، این آبشار زیبا را خلق می‌کنند. باوجوداینکه آبشار تنگه براق از بلندترین آبشارهای ایران محسوب نمی‌شود، ولی می‌توانیم آن را از آبشارهای زیبای ایران بدانیم.

حوضچه تنگه براق

عبور رودخانه کر و همچنین سرریزشدن آبشار تنگه براق باعث ایجادشدن حوضچه‌ای زیبا زیر آبشار شده که علاوه بر زیبایی فضا، اغلب از سوی گردشگران برای شناکردن از آن استفاده می‌کنند. البته که عمق این حوضچه در نقاط مختلف، متفاوت و بعضاً عمیق و خطرناک است. پس چنانچه قصد شناکردن در این حوضچه را داشتید، در نقاط امن و با عمق کم شنا کنید. نکته دیگر اینکه در زیر آب این حوضچه، صخره‌های تیز و خطرناکی وجود دارد، پس به‌هیچ‌عنوان از نقاط مرتفع به داخل آب حوضچه شیرجه نزنید، چراکه احتمال برخورد با صخره‌های تیز مخفی در آب وجود دارد و خطرناک است. به همین دلایل شاید بهتر باشد از یک تور داخلی برای رفتن به این جاذبه‌ها کمک بگیرید که راهنمایی حرفه‌ای داشته باشد و تمام نقاط را به‌خوبی بشناسد. 

تنگه براق فارس
تنگه براق اقلید

غار تنگه براق

یکی دیگر از جاذبه‌های تنگه براق اقلید، وجود غاری در دیواره سمت چپ تنگه است. این غار زیبای آهکی به‌دلیل فرسایش ناشی از جریان رودخانه کر در طول هزاران سال شکل گرفته که ارزشی تاریخی دارد و وسعت آن حدود 2 هکتار است. آنچه که بر زیبایی طبیعی این غار افزوده، رشد خزه‌ها روی دیواره‌های اطراف غار است. 

156399755.gif
غار تنگه براق، عکس از ایرنا

کتیبه تنگه براق

اگرچه تنگه براق شیراز جاذبه‌ای طبیعی است، اما در دل آن می‌توان مانند دیگر جاهای دیدنی شیراز ردی از تاریخ را دید. آنچه بر اهمیت تنگه براق از منظر تاریخی افزوده، وجود کتیبه‌ای مربوط به دوره ساسانی است. این سنگ‌نوشته که به کتیبه تنگ براق نیز مشهور است، به شاپور یکم، یعنی دومین پادشاه ساسانی تعلق دارد که در سال 1335 کشف شد. کتیبه تنگ براق به دو زبان پهلوی اشکانی (پارتی) در 6 سطر و پهلوی ساسانی (فارسی میانه) در 9 سطر نگاشته شده و یکی از پنج کتیبه مهم شاپور یکم ساسانی است.

اگرچه در طول سالیان، این کتیبه آسیب فراوان دیده، اما مضمون آن مشخص و در معرفی شاپور یکم ساسانی است. شاپور در ابتدای این کتیبه، نام خود، پدر و جدش را آورده است. مضمون اصلی کتیبه درباره تیراندازی شاپور یکم ساسانی و در واقع خلاصه‌ای از کتیبه شاپور یکم در حاجی‌آباد فارس است. اگر علاقه‌مند هستید، می‌توانید متن کتیبه تنگ براق را در ادامه بخوانید:

این تیراندازی من، بغ مزدیسن، شاپور شاهان

شاه ایران و انیران است که چهر از یزدان (دارد)، پسر

بغ مزدیسن، اردشیر شاهان شاه ایران که چهر از

یزدان (دارد)؛ نوه بغ شاه و ما هنگامی که این تیر را پرتاب کردیم، پس ما

آن را پیش شهریاران و واسپوهران و بزرگان و آزادان پرتاب کردیم و

از این سنگ‌چین نیز به آن سنگ‌چین افکندیم، اکنون هر که نیودست

است، آن تیر از این سنگ‌چین به آن سنگ‌چین

پرتاب کند، سپس کسی که تیر به آن سنگ‌چین افکَنَد

او نیودست است.

تنگه براق فارس
کتیبه تنگه براق اقلید

دریاچه‌ ملاصدرا

این دریاچه مربوط به سد ملاصدرا از سدهای استان فارس است که روی شاخه‌ای از رودخانه کر ایجاد شده. فاصله دریاچه ملاصدرا با تنگه براق حدود 10 کیلومتر است و می‌توانید با صرف 15 دقیقه زمان با ماشین، خود را به این دریاچه زیبا برسانید. اگر هم اهل پیاده‌روی هستید، می‌توانید ظرف مدت 2 ساعت از دریاچه و سد ملاصدرا به تنگ براق برسید. این دریاچه منظره بسیار زیبایی دارد که برای گذراندن اوقات‌فراغت و مخصوصاً عکاسی در فصل بهار جای خوبی است.

موقعیت دقیق دریاچه ملاصدرا

photo_2016-05-04_15-08-36.gif
دریاچه سد ملاصدرا در اقلید

آبشار دشتک ابرج

این آبشار که در 65 کیلومتری شمال غربی مرودشت و در 102 کیلومتری تنگه براق قرار گرفته، یکی دیگر از مناطق بکر نزدیک به این تنگه است. این مکان با دو آبشار در دل خود، منظره‌ای زیبا را برای گردشگران و طبیعت‌گردانی ایجاد کرده که علاقه‌مند به محیط‌های بکر هستند. آبشار دشتک باوجود داشتن پتانسیل‌های فراوان گردشگری و تفریحی، هنوز درست‌وحسابی بین مردم شناخته نشده است؛ اما پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد رفتن به تنگه براق را دارید، دیدن آبشار دشتک را هم در برنامه خود قرار دهید.

موقعیت دقیق آبشار دشتک

عکس-سایز-21.gif
آبشار دشتک از جاذبه‌های نزدیک تنگه براق شیراز

چشمه بالنگان

چشمه بالنگان از چشمه‌های شهرستان اقلید است و یکی از سرچشمه‌های رود کر محسوب می‌شود. این چشمه از بالای یک کوه جاری شده و سپس به سد ملاصدرا می‌رسد. چشمه بالنگان که به چشمه حاجی‌آباد هم معروف است، از مناطق بکر و دیدنی نزدیک تنگ براق به حساب می‌آید. از مناظر دیدنی این چشمه، می‌توانیم به درختان بید و آبگیرها اشاره کنیم. اطراف این چشمه مملو از درختان بید است که از میانشان آبگیرهای عمیق فراوانی عبور می‌کنند. در کف آن آبگیرها هم چشمه‌های فراوانی درحال جوشیدن هستند و فضای خارق‌العاده‌ای را برای طبیعت‌گردان فراهم کرده است. این چشمه در روستای حاجی‌آباد قرار گرفته و فقط 35 کیلومتر از تنگه براق فاصله دارد.

موقعیت دقیق چشمه بالنگان

19114_2_760px.gif
چشمه بالنگان نزدیک به تنگه براق شیراز

قدمگاه سده

قدمگاه سده از جاذبه‌‌های نزدیک به تنگه براق شیراز است. مردم معتقدند که امام رضا (ع) حین حرکت خود از مدینه به مرو در این مکان توقف داشته‌اند و به همین خاطر، قدمگاه سده برای مردم محترم است. در این مکان، چشمه‌ معروفی هم وجود دارد که توجه گردشگران را به خودش جلب می‌کند. اطراف این چشمه را مناطق سرسبزی تشکیل می‌دهند که درخت‌های کهن زیادی دارند و بسیار مناسب استراحت و تفریح هستند. این چشمه در نزدیکی شهر سده و در دامنه کوه قدمگاه قرار گرفته و فقط 23 کیلومتر از تنگه براق فاصله دارد.

 موقعیت دقیق قدمگاه سده

1569676_921.gif
طبیعت پاییزی تفرجگاه قدمگاه شهر سده، عکس از خبرگزاری صدا و سیما

روستای دژکرد

روستای دژکرد که در زمان ساسانیان دژی مستحکم بوده، در منطقه کوهستانی زاگرس قرار دارد. این روستا در 95 کیلومتری غرب اقلید و 24 کیلومتری شمال غربی تنگه براق قرار گرفته و با خودروی شخصی، 20 دقیقه‌ای بیشتر طول نمی‌کشد تا از تنگ براق به این روستا برسید. دژکرد با طبیعت شگفت‌انگیزش چشم هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. این روستا که بیشتر مردمانش را لرها تشکیل می‌دهند، یکی از قطب‌های تولید سیب و کدو به شمار می‌رود و باغ‌های سیب فراوانی را در خود جای‌داده است. 

موقعیت دقیق روستای دژکرد

روستای-دژکرد-اقلید.gif
روستای دژکرد در نزدیکی تنگ براق شیراز

روستای محمدآباد

روستای محمدآباد هم منظره چشم‌نوازی از درختان بید، نارون و سپیدار دارد و نزد گردشگرانی که به منطقه اقلید می‌آیند، بسیار پرطرف‌دار است. این روستا که از توابع شهرستان اقلید محسوب می‌شود، در بخش مرکزی دهستان خسروشیرین واقع شده است. روستای محمدآباد با فاصله 41 کیلومتری از تنگ براق قرار گرفته و تقریباً به مدت یک ساعت و 20 دقیقه نیاز به رانندگی دارد.

موقعیت دقیق روستای محمدآباد

روستای تنگ براق

این روستای قدیمی که در منطقه‌ای کوهستانی است، در سال 1240 خورشیدی به محلی برای سکونت تبدیل شد. گشت‌زدن در کوچه‌باغ‌های روستای خوش‌آب‌وهوای تنگ براق و خرید محصولات از روستاییان، می‌تواند بخش دیگری از برنامه شما در سفر به این منطقه از استان فارس باشد. درختان بادام و سیب از درخت‌های میوه غالب در این روستای قدیمی است.

تنگه براق فارس
تنگه براق فارس

آب و هوای تنگه براق

به‌غیر از زمستان که سرمای هوا در منطقه تنگ براق از تحمل خارج است، فصل بهار، تابستان و اوایل پاییز مناسب‌ترین زمان‌ها برای رفتن به تنگه براق شیراز محسوب می‌شود. سرسبزی طبیعت این منطقه در فصل بهار، همراه با خنکای آب تنگه در تابستان و خزان صد رنگ پاییز، قطعاً دیدنی است. راستی درباره سفر به تنگه براق در فصل پاییز هم احتیاط کنید، چراکه هرچه به پاییز نزدیک‌تر شوید، سرمای هوا سخت‌تر شده و تنها عاشقان طبیعت‌گردی هستند که این فصل را برای سفر به این مقصد طبیعی انتخاب می‌کنند.

تنگه براق فارس
تنگه برای از مقاصد خنک تابستان

 

تنگه براق فارس
تنگه براق شیراز
تنگه براق فارس
تنگه براق اقلید فارس

نکات مهم سفر به تنگه براق

ازآنجایی‌که سفر به تنگه براق در حوزه طبیعت‌گردی قرار می‌گیرد، پس باید نکاتی را پیش از سفر و همچنین هنگام حضور در منطقه، مد نظر داشته باشید و رعایت کنید.

  • توجه کنید که نزدیکی شما مرکز رفاهی وجود ندارد و نزدیک‌ترین مکان فقط روستای تنگ براق است، پس حتماً وسایل شخصی ضروری و داروهایی را که به آن‌ها نیاز دارید، همراه داشته باشید.
  • اگر به‌قصد کمپینگ و شب‌مانی به تنگه براق سفر می‌کنید، حتماً به‌صورت گروهی به منطقه بروید و چنانچه تنها هستید یا کودک همراه خود دارید، به‌هیچ‌عنوان در منطقه کمپ نزنید.
  • لازم است در سفر به تنگه براق شیراز، وسایل کمپینگ را حتماً همراه داشته باشید. این وسایل شامل چادر و پتوی مسافرتی، کیسه‌خواب، پاوربانک، چراغ‌قوه، اجاق‌گاز کوچک مسافرتی، ظروف مسافرتی شخصی و کیسه‌زباله است. اما مهم‌تر از همه، همراه‌داشتن آب‌معدنی، غذا و نوشیدنی، دارو و تجهیزات کمک‌های اولیه مانند چسب‌زخم، گاز استریل، الکل پزشکی، بتادین و پماد سوختگی است.
  • ازآنجایی‌که حتماً در تنگه براق تنی به آب خواهید زد، پس حتماً لباس گرم اضافه همراهتان ببرید.
  • اکیداً و به‌هیچ‌عنوان از ارتفاع‌های اطراف، به سمت حوضچه تنگه براق شیرجه نزنید؛ چراکه‌ صخره‌های متعدد و البته تیزی در زیر آب مخفی هستند که پریدن از ارتفاع را تبدیل به کار بسیار خطرناکی می‌کنند و احتمال برخورد با صخره و خطر جانی را افزایش می‌دهند.
  • در حوضچه تنگه براق، عمق آب متفاوت و بعضاً عمیق است. پس فقط در قسمت‌های کم‌عمق شنا کنید، چراکه خطر غرق‌شدن وجود دارد.
  • حتماً نسبت به سالم بودن خودرو و پر بودن باک بنزین و همچنین تنظیم بودن باد لاستیک‌ها مطمئن باشید. این را هم در نظر بگیرید که در سفرهای طبیعت‌گردی استفاده از خودروی بنزین‌سوز بهتر از خودروی گازسوز است.

چک لیست سفر

تنگه براق فارس
تنگه براق مقصدی مناسب طبیعت گردان

امکانات رفاهی تنگه براق

به‌دلیل پرطرف‌دار بودن تنگه براق اقلید، در این مکان امکانات رفاهی زیادی تدارک دیده شده تا بتوانید تجربه خوبی را از طبیعت‌گردی خود داشته باشید. در نزدیکی تنگه براق، خانه‌های روستایی (بوم‌گردی) و سوئیت‌های اجاره‌ای برای اقامت و شب‌مانی وجود دارند که در صورت تمایل نداشتن به کمپینگ، می‌توانید آن‌ها را اجاره کنید. علاوه‌بر آن، سرویس بهداشتی عمومی، سوپرمارکت، کافی‌شاپ، رستوران و نانوایی هم در این منطقه وجود دارد.

 سفر با تور طبیعت‌گردی لست‌سکند

زیبایی تنگه براق اقلید به حدی است که هرساله گردشگران و طبیعت‌گردان بسیاری را از سراسر ایران به‌سوی خود می‌کشاند. اما از این دست جاذبه‌های طبیعی در ایران کم نیست و بسیاری دیگر هنوز آنطور که باید شناخته نشده‌اند. اگر اهل ماجراجویی و دیدن جاهای مختلف ایران هستید، برنامه‌های ویژه لست‌سکند را از دست ندهید. در بخش تور طبیعت گردی می‌توانید جدیدترین تورهای در حال اجرا برای نقاط مختلف طبیعت ایران در شهرهای مختلف را ببینید و رزرو کنید. 

سخن آخر

همان‌طور که گفتیم، تنگه براق در شهرستان اقلید واقع شده و حدود دویست سال پیش محل ییلاق عشایر بوده که قصد داشتند به اقلید بروند. این اثر طبیعی که مجموعه‌ای متشکل از رودخانه، دره، آبشار و حوضچه است، از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان فارس در حوزه طبیعت‌گردی به شمار می‌رود. در کل مرز بین استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد، مملو از زیبایی‌های بکری مثل همین تنگه براق شیراز است که تا به امروز کمتر کسی آنان را مشاهده کرده. در سفر به تنگ براق که مناسب‌ترین زمان آن فصل‌های بهار و تابستان است، علاوه‌بر بهره‌مندی از طبیعت زیبای منطقه می‌توانید با یکی از مهم‌ترین کتیبه‌های تاریخی ایران باستان مربوط به شاپور یکم ساسانی هم آشنا شوید و آن را از نزدیک ببینید.

در پایان باید بگوییم تلاش لست‌سکند در این بخش بر این بود که اطلاعاتی موثق و دقیق درباره تنگه براق اقلید فارس در اختیار خوانندگان علاقه‌مند قرار دهد؛ بااین‌حال خوش‌حال می‌شویم از تجربه خودتان در سفر به تنگه براق بگویید.