غار آویشوی، طویل ترین غار استان گیلان

4.8
از 11 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
غار آویشوی، طویل ترین غار استان گیلان + تصاویر
03 مرداد 1397 08:00
0

یکی از جاذبه ها و پدیده های طبیعی استان گیلان غار آویشوی است که در 40 کیلومتری جنوب غربی شهر شاندرمن شهرستان ماسال قرار گرفته است. این غار که در میان جنگل‌های منطقه ماسال قرار دارد، قندیل های گوناگون و آبشارهای زیبای آن گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است.

                                                                                            غار آویشوی

غار آویشوی

غار آویشوی

ماسال بیش از 17 غار بزرگ و کوچک دارد که بزرگترین آنها غار آویشوی است که ارتفاع آن یک هزار و 300 متر از سطح دریا و در میان دره ای کم آب واقع شده است. غار آویشوی جزو غارهای آهکی ایران محسوب می‌شود. غار در کنار سنگ‌های دگرگونی کمپلکس شاندرمن که بقایای دگرگون شده از پوسته اقیانوسی پالئوتتیس است، قرار دارد.

غار آویشوی

غار آویشوی

غار آویشوی

ستونهای آهکی چشم اندازهای زیبا و منحصر به فردی را در این غار به وجود آورده و دهانه غار دارای ارتفاع حدود 19 متر و عرض 14 متر است که در میان غارهای کشف شده در استان نمونه آن یافت نمی‌شود. تاکنون بیش از دو هزار متر از ژرفای غارآویشوی که طولانی‌ترین غار استان گیلان محسوب می٬شود توسط غارنوردان و کوه نوردان محلی مورد پیمایش قرار گرفته است.

غار آویشوی

غار آویشوی

دهانه ی غار

براساس پژوهش های زمین شناسی، غار آویشوی بیش از 75 میلیون سال قدمت دارد. غار آویشوی قندیل های بسیار دیدنی دارد و هفت آبشار داخل غار وجود دارد.

غار آویشوی

مسیر دسترسی به غار

غار آویشوی

غار آویشوی

مناطق بکر اطراف غار

اقلیم این منطقه معتدل و مرطوب است. بهترین فصل سفر به این منطقه از اوایل اردیبهشت ماه الی اواخر شهریورماه است. برای دسترسی به این غار باید به شاندرمن بروید. از اینجا به سمت روستای سیاهمرد و بعد روستای چالسرا را طی کنید و بعد از گذر از کنار بقعه‌ی درویش شاه امیر شاندرمن مسیر غار اویشوی را خواهید دید. از کنار بقعه تا غار مسیری حدودا 35 کیلومتر است که با ماشین هم امکان طی کردن این مسیر وجود دارد.

غار آویشوی

غار آویشوی

غار آویشوی

غار آویشوی

چشم انداز اطراف غار

 

منبع: ویکی پدیا، خبرگزاری ایران، سیری در ایران

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی