باغ شاهزاده ماهان، آبادانی در دل کویر کرمان

4.4
از 25 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
معجزه‌ای زمردین در دل کویر کرمان! +تصویر
22 دی 1397 07:00
9

یکی از زیباترین شهرهای ایران، درست در جنوب شرقی استان کرمان قرار گرفته است که کمتر کسی از زیبایی‌های بسیارش باخبر است و تا حد زیادی در بین گردشگران ایرانی مهجور مانده است. حال آنکه گردشگران خارجی زیبایی‌های بی‌نظیر این شهر را بیشتر از هم‌وطنان خودمان درک کرده‌اند. ماهان، نه تنها طبیعت زیبایی دارد، بلکه آب و هوای بهشتی‌اش باعث شده که یکی از خوش آب و هواترین شهرهای این منطقه محسوب ‌شود. این شهر در دامنه‌ی کوه‌های جوپار و پلوار قرار گرفته و مامن باغ شاهزاده است.

باغ شاهزاده ماهان کرمان

باغ شاهزاده ماهان یا باغ شازده ماهان، یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین باغ‌های ایرانی است که در زمان قاجار و به دستور محمد حسن خان، سردار ایروانی حاکم وقت کرمان و در حدود سال 1238 خورشیدی متولد شده و اعجازش این است که درست در میانه‌ی کویر بنا شده است. باغ شاهزاده در حدود 2 کیلومتری شهر ماهان و 35 کیلومتری مرکز کرمان قرار دارد و برای رسیدن به آن می‌توانید از طریق جاده‌ی کرمان به بم اقدام کرده و پس از حدود 25 کیلومتر، به آنجا برسید. این باغ مثل بهشتی است که در میانه‌ی دوزخ سربرآورده باشد. علاوه بر این، بنای باغ شاهزاده در فهرست میراث جهانی یونسکو هم ثبت شده است. همانطور که گفته شد، این باغ، در میانه‌ی راه کرمان به بم و در مسیر جاده‌ی ابریشم قرار دارد و همین امر در زمان‌های دور، بر اهمیت آن افزوده بوده است.

باغ شاهزاده ماهان

یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های این باغ، وجود جویبارها و درختان سر به فلک کشیده‌ای است که در میان کویر، تناقض زیبایی را پدید آورده‌اند. شاید برایتان جالب باشد که این آبادانی چطور در دل کویر امکان‌پذیر است؟ آبی که در این باغ جریان دارد از قنات و رودخانه تیگران که از برف‌های ارتفاعات کوه جوپار سرچشمه می‌گیرد، تامین می‌شود. علاوه بر این، شیب تند زمین هم باعث می‌شود که آب به شکل جویبار از بالا تا پایین در باغ شاهزاده جریان داشته باشد. این آب تنها باغ شاهزاده را سیراب نمی‌کند، بلکه در ادامه به سمت روستای مقسم تیگران می‌رسد و آنجا را هم آباد کرده است.

باغ شاهزاده

موضوع دیگری که در مورد باغ شاهزاده جالب توجه است، سیستم آبرسانی هوشمندی است که در آن زمان، در باغ تعبیه شده و تا به امروز، آبادانی باغ را تضمین کرده است. جریان آب در قالب یک جوی که در دو طرف آن دو حوض بزرگ قرار دارد، طراحی شده است و فواره‌هایی که در این حوض‌ها قرار دارند، باعث ایجاد طراوت بیشتر در محیط شده‌اند. این فواره‌ها در جای جای باغ شاهزاده به چشم می‌خورند و کمتر باغی در ایران وجود دارد که به این میزان از فواره‌ها استفاده کرده باشد و البته آن‌ها را با هدف و مقصود خاصی در بنا جا داده باشد.

باغ شاهزاده ماهان کرمان

معماری باغ شاهزاده از نوع باغ تخت‌های ایرانی است و در پهنه‌ای به وسعت 5/7 هکتار بنا شده است. حصار بلندی در اطراف باغ کشیده شده است و سردر زیبایی دارد که در همان بدو ورود شما را شیفته‌ی زیبایی خودش خواهد کرد.

باغ شاهزاده ماهان

از دیگر زیبایی‌های این باغ می‌توان به عمارت شاه‌نشین، استخر و جوی‌ها، بالاخانه، باغ خلوت و آبشارهای زیبای آن اشاره کرد. علاوه بر این، رستورانی در این مجموعه قرار دارد که می‌تواند خاطره‌ی بازدید از آن را برایتان گواراتر کند. در ضمن، این باغ مجهز به مهمانسرایی هم هست که می‌تواند پذیرای شما برای اقامتی یک تا چند روزه باشد.

باغ شاهزاده

آیا از وجود چنین باغ زیبایی در دل کویر کرمان و شهر ماهان باخبر بودید؟ اصلا تا به حال به باغ شاهزاده رفته‌اید؟ نظرتان در مورد این باغ چیست؟ ناگفته نماند که این باغ بارها مورد بازسازی قرار گرفته است. آیا به نظرتان به آن به اندازه‌ی کافی رسیدگی می‌شود؟ منتظر دریافت نظرات شما عزیزان هستیم!

باغ شاهزاده ماهان

باغ شاهزاده ماهان کرمان

باغ شاهزاده ماهان

نسیم اسلامپور
نسیم اسلامپور