سفر به استانبول با طعم گیاهخواری

4.7
از 6 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
چشیدن شهری اوراسیایی، با طعم گیاهخواری! + تصاویر
02 اسفند 1397 09:00
6

 شاید پر بیراه نباشد اگر بگوییم حداقل یک سوم لذت سفر کردن این است که غذاهای محلی آن شهر را امتحان کنیم و از غذا خوردن در کافه ها و محل های دنج با خانواده خود لذت ببریم. البته اگر شما نیز مانند من گیاهخوار هستید، شاید فکر کنید که در سفرتان مجبور هستید یا میوه بخورید یا سالاد! مخصوصا اگر وگن باشید یا خام گیاهخوار؛ اما جالب است بدانید امروزه به قدری گیاهخواری در دنیا پرطرفدار و فراگیر شده است که در شهرهای توریستی می توانید انواع رستوران های گیاهی را با غذاهای فوق العاده خوشمره پیدا کنید و یک سفر کاملا لذت بخش و گیاهخوارانه داشته باشید.

در ادامه این مقاله که حاصل تجربیات سفر خود من با خانواده کاملا گیاهخوارم می باشد قصد دارم شما را با فوت و فن داشتن یک سفر لذت بخش با طعم گیاهخواری آشنا کنم و برخی از رستوران های کاملا گیاهی استانبول را به شما معرفی کنم. پس در ادامه این مقاله همراه ما باشید؛

بخش اول : آشنایی با رستوران های گیاهی

در بخش اول، ابتدا همه رستوران های گیاهی را به شما معرفی خواهم کرد و در بخش دوم مقاله به شما خواهم گفت که چگونه می توانید رستوران های کاملا گیاهی و مخصوص افراد وگن را در شهر مورد نظرتان پیدا کنید.

1. رستوران Community Kitchen

-Community-Kitchen.jpg

ورودی رستوران Community Kitchen در کوچه شیب دار

این رستوران یا بهتر است بگوییم کافه کوچک و دنج در یکی از کوچه های خیابان استقلال قرار دارد. بسیار به میدان تکسیم نزدیک است و به راحتی می توانید آن را پیدا کنید. از میدان تکسیم که وارد خیابان استقلال شوید با کمی پیاده روی در حد 10 دقیقه به کوچه ای به نام Kumbaracı خواهید رسید. (سمت چپ خیابان)

وارد کوچه ای شیب دار خواهید شد که با کمی پیاده روی در این کوچه در حد 50 متر می توانید 3 رستوران گیاهی پیدا کنید که نزدیک هم هستن و یکی از آنها Community Kitchen نام دارد.

این کافه دنج همیشه یک منو که شامل انواع غذاهاست را در داخل کوچه قرار داده است. وارد این کافه که شدید هم در بیرون می توانید بنشینید و هم در داخل؛ فضای این رستوران خیلی کوچک است اما زیبا، دنج و راحت و خودمانی می باشد.

--Community-Kitchen.jpg

منوی رستوران Community Kitchen

صاحب رستوران یک خانم مهربان و خوش برخورد ترک می باشد که دارای چندین گربه نیز در همان جا می باشد. در واقع در این رستوران گربه های بامزه و زیبایی در کنار شما نشسته یا خوابیده اند که می توانید تا آماده شدن غذای تان آنها را نوازش کرده یا با آنها بازی کنید.

تا آنجا که متوجه شدم توریست های اروپایی و آمریکایی بسیاری نیز به این رستوران می آمدند و آنها نیز  این رستوران را از اینترنت و روی نقشه پیدا کرده بودند.

در این کافه دنج شما می توانید از خوردن اسکندر کباب کاملا گیاهی خود لذت ببرید. همچنین همبرگرهای خوشمزه ای نیز دارد همراه با سیب زمینی است و دلمه بادمجان و برگ موی آن را امتحان کنید که بسیارخوشمزه هستند.

--_003.jpg

اسکندر کباب گیاهی خوشمره با دلمه برگ مو و بادمجان

----.jpg

ساندویچ همبرگر با سیب زمینی

-.jpg

 خام گیاهخواران نیز از خوردن سالاد این رستوران می توانند لذت برد. پس از خورد ناهار نیز یک چایی گیاهی سفارش بدهید و به همراه باقلوای ترکی گیاهی و براونی کیک از نوشیدن چای لذت ببرید. 

--_004.jpg

براونی کیک و کلوچه کاملا گیاهی

--_005.jpg

باقلواهای به شدت خوشمزه ترکی

بنابراین اگر به استانبول می روید توصیه می کنم حتما از این رستوران و غذاهای خوشمزه آن غافل نشوید!

آدرس : Kumbaracı Yokuşu 35, Beyoğlu (at İstiklal St), Istanbul

پیج اینستاگرام : community_kitchen@

 

2- رستوران فلافل زون Falafel Zone

---Falafel-Zone.jpg

ورودی رستوران فلافل زون Falafel Zone

رستوران فلافل زون نیز به میدان تکسیم بسیار نزدیک است و با 5 دقیقه پیاده روی می توانید به آن برسید. کافیست از میدان تکسیم که وارد خیابان استقلال شوید و بعد به کوچه های سمت راست خیابان نگاه کنید و کوچه ای به نام İmam Adnan Sokak را که دیدید وارد آن شده و سپس وارد اولین کوچه در سمت چپ شوید و رستوران کوچک اما دنج فلافل زون را مشاهده کنید.

صاحب این رستوران یک زن و مرد عرب هستند که البته ترکی صحبت می کنند و  با روی گشاده غذاها را به میهمانان معرفی میکند.

بیشتر غذاهای این رستوران پایه فلافل دارند. مثلا کلاسیک منو که شامل چندین فلافل با نان محلی تازه است. سالاد فلافل که دارای فلافل هایی دراز و همراه با سالاد است، برگر فلافل و یک خوراکی به شدت خوشمزه به نام گانوش یا بابا گانوش که با بادمجان کبابی و سیر و روغن زیتون درست می شود و توصیه می کنم حتما آن را امتحان کنید.

----Falafel-Zone.jpg

سفارشات خوشمزه شامل گانوش، همبرگر و فلافل

-_008.jpg

بابا گانوش که یک خوراکی بسیار خوشمزه می باشد

-_005.jpg

سالاد فلافل خوشمزه

 نوشیدنی لیموناد این رستوران نیز  بسیار خوشمزه است و مکان کافه بسیار راحت و خودمانی که در این رستوران نیز توریست های خارجی را می توانید ببینید.

آدرس : Şehit Muhtar Mahallesi, Öğüt Sokak/İstiklal caddesi No:4, 34435 Beyoğlu/İstanbul

پیج اینستاگرام : zonefalafel@

+

 

3 - رستوران لوکس بی نوی دلی

-Bi-Nevi-Deli.jpg

رستوران Bi Nevi Deli

و اما می رسیم به یک رستوران خیلی باکلاس! و تمیز در یک محله پولدارنشین استانبول که البته فاصله آن از میدان تکسیم کمی زیاد است اما به راحتی می توانید با مترو و اتوبوس به آنجا برسید. این رستوران در محله اتیلر قرار دارد و اگر با اتوبوس به آنجا بروید ایستگاهی که باید در آن پیاده شوید دقیقا 1 دقیقه با این رستوران شیک فاصله دارد.

متنوع ترین منوی غذاهای گیاهی و انواع شیرینی را در این رستوران مشاهده خواهید کرد. ما در این رستوران 2 عدد همبرگر، 1 عدد کباب گیاهی و 1 بشقاب سالاد با سبزیجات تازه شامل برگ چغندر، آناناس خرد شده، باقالی خام، کاهو و کلم ریز شده با سس ارده خام گیاهی سفارش دادیم.

-_004.jpg

استیک گیاهی و به شدت خوشمزه با عطر و طعمی بسیار دلچسب

-_007.jpg

همبرگر خوشمزه با چغندر

این رستوران نیز کاملا وگن می باشد که به نظر می رسید مشتریان آن بیشتر بچه پولدارها و گیاهخواران خود استانبول بودند. همچنین انواع کیک و بستنی و اسموتی نیز در این رستوران سرو می شد.

---_002.jpg

چای سبز ماچا با کیک شکلاتی

---.jpg

چیز کیک خوشمزه خام مخصوص افراد خام گیاهخوار

این رستوران دارای تنوع بالاتری است اما قیمت های آن نسبت به سایر  رستوران ها بیشتر است. به همین خاطر شاید برای کسانی که با تور ارزان استانبول سفر می‌کنند و به دنبال سفری کم هزینه هستند مناسب نباشد.

آدرس : Etiler Mahallesi, Bahtiyar Sk. 10-1, 34337 Beşiktaş/İstanbul

پیچ اینستاگرام : community_kitchen@

 

4. رستوران وگن استانبول Vegan Istanbul

چهارمین رستورانی گیاهی استانبول، رستوران وگن استانبول است. صاحبان آن یک زن و شوهر ترک و مهربان و خوش برخورد هستند، ما در این رستوران 1 عدد سوپ، 1 عدد پیتزا و 1 پرس دلمه و یک بشقاب سالاد سفارش دادیم. همچنین کوکوی گیاهی آنها را نیز امتحان کردیم با 3 عدد چای ترکی خوشمزه همراه با باقلوا.

----_002.jpg

پیتزای گیاهی خوشمره با سویا

-_006.jpg

کوکوی گیاهی با تره فرنگی

-_002.jpg

خوراک سبزیجات با سیب زمینی، هویج، ذرت و کوفته قلقلی با سویا + دلمه برگ مو

--.jpg

سالاد سبزیجات ساده اما خوشمزه با روغن زیتون و سرکه بالزامیک

غذاهای این رستوران نیز خوشمزه هستند و به همراه انواع شیرینی و محصولات شرکتی وگن که می توانید آنها را نیز خریداری کنید. محیط رستوران تمیز و خودمانی است.

آدرس : Firuzağa Mahallesi, Türkgücü Cd. No:51, 34425 Beyoğlu/İstanbul

 

بخش دوم : چگونه رستوران گیاهی پیدا کنیم؟

خیلی ساده! در گوگل جست و جو کنید :)

در واقع این کار حتی از خوردن آب هم راحت تر است، کافیست نام شهر مورد نظر خود را پیش از جمله vegan resturants قرار دهید و آن را در گوگل جست و جو کنید.

برای پیدا کردن رستوران های گیاهی در گوگل عبارت istanbul vegan resturants را جست و جو کنید و به لیستی از بهترین رستوران های گیاهی برسید که توسط کاربرانی از سراسر دنیا توصیه شده اند. در واقع این امکان وجود دارد که در گوگل به مکان های مورد علاقه تان امتیاز دهید و نظر خود را درج کنید تا کاربران دیگر نیز بتوانند در مورد آن مکان ها بیشتر اطلاعات کسب کنند.

اگر شما دارای جیمیل باشید و در حساب خود در گوگل لاگین کرده باشید می توانید مکان هایی را که روی گوگل مپ مشاهده می کنید و دوست دارید به آنها سر بزنید ذخیره کنید تا هر بار که وارد گوگل مپ بر روی گوشی خود یا کامپیوتر تان می شوید بتوانید آنها را مشاهده کنید و حتی برای مسیریابی نیز از آن استفاده کنید. (مانند تصویر زیر)

 

گوگل مپ

برای ذخیره مکان مورد علاقه تان بر روی گوگل مپ کافیست روی علامت سبز رنگ که در تصویر مشخص شده کلیک کنید تا هر بار که به گوگل مپ سر می زنید مکان مورد علاقه تان را با این پرچم سبز رنگ بر روی نقشه مشاهده کنید.

پس از پیدا کردن رستوران های گیاهی و خواندن نظرات و دیدن تصاویری که کاربران گذاشته بودند، چندین رستوران را ذخیره کرده و در استانبول با کلیک بر روی نام آن رستوران در گوگل مپ گوشی موبایل و دیدن موقعیت آن بر روی نقشه به راحتی آنها را پیدا کردیم.

 

در واقع خلاصه این مطلب می خواهم بگویم که دوستان گیاهخوار پیدا کردن رستوران گیاهی در سفر سخت نیست و تمامی دوستان عزیز شما نیز می توانید به راحتی با داشتن یک عدد گوشی موبایل + اینترنت رومینگ و گوگل مپ هر جای استانبول که می خواهید را خودتان بروید.

مقصد و مبدا را به گوگل مپ بدهید تا تمام مسیر را به صورت خطی آبی رنگ به شما نشان دهید. هم پیاده می توانید بروید هم می توانید انواع مسیر رفتن مانند خط اتوبوس - تراموا یا مترو و تاکسی را انتخاب کنید تا به شما بگوید از چه جاهایی باید بروید. اصلا ترسی نداره و خیلی هم لذت بخشه !

در سایت happy cow نیز می توانید لیستی از بهترین رستوران ها و کافی شاپ های وگن در سراسر دنیا را مشاهده کنید. برای اینکه پیش از سفر برنامه ریزی مالی دقیق تری داشته باشید مقاله قیمت غذا در ترکیه را مطالعه کنید. همچنین می توانید منوی رستوران های نامبرده شده را از موتورهای جستجو پیدا کنید.

 

مقاله و تصاویر از : جاوید بختیار