آستانه اشرفیه، قطب بادام زمینی ایران در دل گیلان سبز!

4.5
از 36 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
قطب بادام‌زمینی ایران را بیشتر بشناسیم! +تصاویر
21 شهریور 1398 09:00
10

بنابر گاهشمار جهانی 13 سپتامبر برابر با 22 شهریور، یعنی فردا، روز جهانی بادام زمینی خوانده شده است. بادام زمینی چیست؟ آیا یک دانه‌‌ی روغنی مثل بادام یا گردو است؟ آیا جزو خانواده‌‌ی آجیل است؟ جالب است بدانید بادام زمینی از خانواده‌‌ی حبوبات مثل عدس، لوبیا قرمز و دیگر حبوبات محسوب می‌شود. بادام زمینی سرشار از پروتئین، چربی غیراشباع ( چربی خوب) و آنتی اکسیدان است.

 برای آشنایی بیشتر با بادام زمینی جهانی سَری به قطب کشت و برداشت این محصول در ایران می‌زنیم، پس همراهمان باشید.

 آستانه اشرفیه، قطب بادام زمینی ایران در دل گیلان سبز!

آستانه‌‌ی اشرفیه در استان گیلان، 35 کیلومتری رشت و 7 کیلومتری لاهیجان قرار دارد. این شهر به دلیل داشتن رودخانه‌‌ی طویل سفیدرود در دل خود و آبرفت‌های حاصل از آن و خاک سبک و با کیفیت که محصول رسوبات سفیدرود است و همچنین آب و هوای معتدل مدیترانه‌ای، کِشتگاه مرغوبترین بادام زمینی کشور و تامین کننده‌‌ی  حدود 90 درصد از بادام زمینی ایران است.

 آستانه اشرفیه، قطب بادام زمینی ایران در دل گیلان سبز!

این محصول با ریشه‌ای بوته‌ای با ارتفاع 30 تا 50 سانتی‌متر و به صورت دو برگ زوج بر ساقه قرار داشته و گل‌هایی دارد که به رنگ زرد هستند و پس از تلقیح، دم گل خم شده، پس از اینکه به سطح خاک می‌رسد، کم‌کم در خاک فرو می‌رود تا میوه درون خاک به عمل بیاید. بادام زمینی از اوایل اردیبهشت تا نیمه‌‌ی خرداد کشت و از اواسط شهریور تا اواسط مهر برداشت می‌شود. حدود 5000 بادام کار در این شهر بر روی زمینی به وسعت دو هزار و پانصد و هفت هکتار مشغول کاشت و در ادامه، برداشت بادام زمینی هستند که از این وسعت، محصولی بالغ بر 10 هزار تن به صورت پیله‌ی خشک بادام زمینی به عمل می‌آید.

آستانه اشرفیه، قطب بادام زمینی ایران در دل گیلان سبز!

عکس از: ایرنا

در سال‌های گذشته به بهانه‌ی روز جهانی بادام زمینی و همزمانی با برداشت این محصول در آستانه‌ی اشرفیه جشنواره‌ای با عنوان "جشنواره‌ی بادام زمینی آستانه‌‌ی اشرفیه" برگزار می‌شد، اما متاسفانه هر چه به جلوتر می‌رویم، زندگی شهرنشینی ما را از بسیاری از آیین‌ها، سنت‌ها و گردهمایی‌هایی از این دسته که بسیار هم جالب و دیدنی است، دور کرده است.

 آستانه اشرفیه، قطب بادام زمینی ایران در دل گیلان سبز!

ما در ایران و در استان‌ها و شهرهای مختلف بنا به فراخور پتانسیل‌های آن منطقه آیین‌ها، جشن‌ها، جشنواره‌ه و حتی عزاداری‌های خاص هر قوم و بومی را داریم، پس چه بهتر از اینکه بر آن شویم که این رسومات را در سراسر ایرانمان زنده و پابرجا کنیم، مثل خیلی از کشورهای دنیا که به بهانه‌های هر چند کوچک، فستیوال و جشنی بر پا می‌کنند.

astaneh-ye ashrafiyeh-carital-of-peanut-in-iran-abbas-ashouri.jpg

عکس از: عباس آشوری

و حالا شاید برایتان سوال پیش بیاید فواید اینگونه مراسم چیست؟

آیین و سنن هر کشور بخش مهمی از آداب و فرهنگ آن سرزمین و همینطور نوعی میراث ناملموس گردشگری محسوب می‌شود که شبیه به دیدن یک جاذبه در میراث ملموس است. دیگر آن‌که در چنین مراسمی، مردمان استان‌ها و شهرهای مختلف در یک شهر کنار هم جمع می‌شوند و با آداب و فرهنگ و رسوم و نوع زندگی هم آشنا می‌شوند و از لحاظ اقتصادی هم اتفاق بزرگی صورت می‌گیرد، حجم زیادی گردشگر در یک شهر یا استان جمع شده و این باعث رونق اقتصادی در صنعت گردشگری توسط خود مردم کشور است و در نهایت منفعت و سود جامعه محلی و گردشگر که می‌تواند محصولات کاملا باکیفیت و ارگانیک را با بهترین قیمت تهیه کند، در عین حالی که ایرانگردی هم کرده‌ است.

astaneh-ye ashrafiyeh-carital-of-peanut-in-iran-rouhollah-khanzadeh.jpg

عکس از: روح‌الله خانزاده

کدام یک از شما در این‌گونه جشنواره‌ها در ایران شرکت کرده‌اید؟ خاطره یا تجربه‌ای دارید که به اشتراک بگذارید؟ شما برای ما از یک فستیوال ایرانی بنویسید.

هیمیا جاودانی
هیمیا جاودانی