رم کجاست؟ راهنمای کامل سفر به رم

4.6
از 20 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
نکات مهمی که در سفر به رم باید بدانید!
30 آبان 1402 08:00
0

سفر به رم، از سفرهای پرطرف‌دار است و جنبه‌های گوناگونی دارد. به همین دلیل، بهتر است پیش از حرکت، راهنمای سفر به رم را بخوانید. در راهنمای سفر به رم، با نکات مهمی مثل هزینه سفر به رم، فعالیت های پیشنهادی در رم و نقشه رم ایتالیا آشنا می‌شوید. همچنین با خواندن این راهنمای سفر، شما دقیقاً متوجه خواهید شد که شهر رم کجاست، چگونه باید به آن سفر کرد و چه کارهایی باید آنجا انجام داد.

رم کجاست؟

رم، پایتخت ایتالیاست. این کشور به‌طور کلی 20 ناحیه دارد که یکی از آن‌ها لاتزیو نام دارد. مرکز ناحیه لاتزیو، شهر رم است و بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر ایتالیا با جمعیتی بیش از 4 میلیون نفر محسوب می‌شود. این شهر در کنار رودخانه تیبر و در نزدیکی دریای مدیترانه قرار گرفته است. شهر رم با سابقه تاریخی و غنی خود همواره در سطح جهان بسیار مشهور بوده و سالانه بین 7 تا 10 میلیون گردشگر از آن بازدید می‌کنند. درضمن، رم تنها شهر جهان است که یک کشور مجزا به نام واتیکان را در خودش جای داده است.

نقشه رم ایتالیا

تاریخچه رم

بعد از پاسخ به سؤال رم کجاست، نوبت به تاریخچه این شهر مهم می‌رسد. همیشه در منشأ پیدایش شهرهای قدیمی جهان، داستان‌ها و افسانه‌های زیادی نقل شده و شهر رم هم از این قاعده مستثنا نیست. اما یکی از آشناترین و معروف‌ترین روایت‌های پیدایش این شهر باستانی، بدین صورت در اساطیر رومی آمده است:

«در قرن 8 قبل از میلاد، دو برادر دوقلو به نام‌های رومولوس و رِموس که در نوزادی توسط گرگ ماده‌ای پرورش یافته و از شیر او تغذیه کرده‌اند، بنیان‌گذار شهر رم بودند. اگر بخواهیم برای درک بهتر، مثالی تصویری بزنیم، می‌توانیم به لوگوی باشگاه فوتبال رم اشاره کنیم که نشان‌دهنده یک گرگ ماده و دو کودک است که درحال تغذیه از شیر گرگ هستند. دقیقاً همان لوگویی که روزی در تلویزیون خبرساز شد.»

Roma-Logo.jpg
لوگوی باشگاه فوتبال رم
rome history.jpg
رم، یکی از تاریخی‌ترین شهرهای جهان

چرا به رم سفر کنیم؟

پایتخت ایتالیا به‌قدری جاذبه دارد که بدون شک، یکی از مقاصد اصلی کسانی خواهد بود که قصد دارند با تور اروپا به این قاره سفر کنند. می‌توان گفت که سفر به رم هزاران دلیل قانع‌کننده دارد و به همین دلیل، رم جزو پربازدیدترین شهرهای اروپا محسوب می‌شود. گردشگرپسند بودن این شهر، به‌دلیل وجود آثار تاریخی برجای‌مانده از دوران رم باستان است. به‌جرئت می‌توان گفت که با گردش در شهر رم، انگار در دل تاریخ قدم می‌زنید و در جاهایی که ژولیوس سزار و گلادیاتورها حضور داشته‌اند، گشت‌وگذار می‌کنید.

why trevel to rome.jpg
شهر رم با محیطی منحصربه‌فرد

بهترین فصل سفر به رم

یکی از مهم‌ترین نکات هر مسافرت، توجه به آب‌وهوای آن منطقه است. شهر رم با آب‌وهوای مدیترانه‌ای، در نقطه‌ای از کره زمین واقع شده که تقریباً آب‌وهوای غیرمعمول و خاصی، حداقل برای ما ایرانی‌ها ندارد و در اغلب فصول سال می‌توان به این شهر زیبا سفر کرد. در ادامه، به بررسی نقاط قوت و ضعف انواع آب‌وهوای این شهر و تأثیرش بر گردشگری شهر رم می‌پردازیم تا اگر قصد سفر به رم را دارید، بتوانید آب‌وهوای متناسب با سلیقه خودتان را پیدا کنید.

سردترین زمان سفر به رم

از اواسط پاییز تا اوایل فروردین، جزو سردترین روزهای سال در شهر رم است. این ماه‌های سرد که خارج از فصول توریستی هستند، مزیت‌هایی هم دارند. در این روزهای سرد، نرخ‌های اقامت و گردش پایین است و هزینه‌های سفر به رم برای شما کمتر از ماه‌های پیک گردشگری می‌شود؛ بنابراین اگر با سرما میانه خوبی دارید، می‌توانید با انتخاب ماه‌های آبان تا اوایل فروردین، هزینه سفرتان را کاهش دهید. البته سرمای رم، سرمای تحمل‌پذیری است و برای ما ایرانی‌ها جزو هواهای خنک محسوب می‌شود؛ بنابراین می‌توانید در این بازه زمانی، با کمی لباس گرم، اقامتی خنک و ارزان در رم داشته باشید.

گرم‌ترین زمان سفر به رم

زمستان را می‌توان با پوشیدن لباس گرم تحمل کرد؛ اما گرمای تابستان شاید یکی از شرایط سختی باشد که هرکسی نتواند طاقت بیاورد. از تیر تا شهریور را می‌توان جزو ماه‌های گرم شهر رم دانست. در این ماه‌ها هنگام بازدید از مکان‌های توریستی در روز، احتمالاً آفتاب بالای سرتان باشد و دمای هوا به 32 درجه هم برسد. البته که باز هم این دما برای ما ایرانی‌ها دمای تحمل‌پذیری است و می‌توان با کلاه لبه‌دار و عینک‌آفتابی در شهر رم، گشت‌وگذار کرد. مزیت این ماه‌ها هم مثل فصول سرد سال، ارزانی و تخفیف خوردن نرخ هتل‌هاست که باعث کاهش هزینه سفر به رم می‌شود و می‌توانید اقامتی ارزان را تجربه کنید.

بهترین زمان سفر به رم

در کل می‌توان فصل‌های بهار و اوایل پاییز را جزو بهترین فصول سال برای مسافرت به این شهر زیبا دانست. البته باید در نظر داشته باشید که این ماه‌های سال، جزو گران‌ترین و شلوغ‌ترین ماه‌های سفر به رم هم محسوب می‌شوند؛ زیرا در این ماه‌ها تعداد گردشگران شهر رم افزایش پیدا می‌کند و طبیعتاً هزینه سفر به رم هم افزایش چشمگیری خواهد داشت. در عوض می‌توانید بدون گرما یا سرمای اذیت کننده و با آب‌وهوایی معتدل، از دیدنی‌های این شهر تاریخی بازدید کنید و لذت ببرید.

best season travel rome.jpg
بهار و اوایل پاییز، از ماه‌های مناسب سفر به رم

هزینه سفر به رم

هزینه‌های سفر به خیلی چیزها بستگی دارد. از هتل محل اقامتتان گرفته تا خوردوخوراک و تفریح‌های مختلف، همگی رابطه مستقیمی با گران یا ارزان شدن سفر شما دارد. در این راهنمای سفر به رم می‌خواهیم در سه مدل سفر اقتصادی، متوسط و گران، هزینه‌های سفر به این شهر توریستی را برای شما شرح دهیم.

  • اقتصادی: برای سفر اقتصادی و تک‌نفره به رم، روزانه حداقل 64 یورو نیاز است. دو نفر برای سفر به‌مدت یک هفته، باید مبلغی حدود 900 یورو داشته باشند تا بتوانند به‌صورت اقتصادی و با بودجه اندک به رم سفر کنند. ناگفته نماند که انتخاب تور اقساطی و پرداخت مبلغ تور در چند قسط، یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌توانید با آن، هزینه‌های سفر خود را بهتر مدیریت کنید.
  • متوسط: نرخ متوسط هزینه سفر به رم، برای یک نفر روزانه 170 یورو است؛ اما چنانچه تمایل دارید تا دونفری به‌مدت یک هفته در رم گشت‌وگذار کنید، نیاز است تا بیش از 2300 یورو در جیبتان داشته باشید. 
  • گران: اگر هوس کرده‌اید سفر لوکس تک‌نفره به رم داشته باشید، باید حداقل 473 یورو برای هزینه‌های روزانه در نظر بگیرید. سفر لوکس و پرهزینه به رم، برای دو نفر به‌مدت یک هفته چیزی حدود 6600 یورو برایتان هزینه خواهد داشت.
cost of traveling to Rome.jpg
نمایی از شهر رم

چطور به رم سفر کنیم؟

حالا که کاملاً با شهر، تاریخچه و آب‌وهوای رم آشنا شده‌اید و می‌دانید که رم کجاست، مسیرهای دسترسی به این شهر را معرفی می‌کنیم. سفر به رم، هم از مسیر هوایی و هم از مسیر زمینی انجام می‌شود و شما با انواع وسایل نقلیه می‌توانید به این شهر زیبا سفر کنید. هر وسیله نقلیه، مزایا و معایبی دارد که در ادامه خواهیم گفت. البته بهترین راه برای سفر به رم، استفاده از هواپیماست تا بتوانید با سرعت بیشتر و بدون گرفتاری خاصی به این شهر برسید.

سفر به رم با خودرو

سفر به رم می‌تواند با خودروی شخصی هم انجام شود. این سفر با اینکه از نظر مسافت و مدت‌زمان ممکن است بسیار طولانی باشد؛ اما با گذر از کشورهای مختلف، می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید. از تهران تا رم به‌صورت زمینی بیش از 4 هزار و 600 کیلومتر راه است و اگر با خودروی شخصی سفر کنید، نزدیک به 51 ساعت در مسیر خواهید بود. درضمن، سفر به رم با خودروی شخصی، مدارک خاصی مثل گواهینامه بین‌المللی می‌خواهد و ماشینتان هم از نظر فنی باید سالم باشد.

فهرست مدارک و هزینه‌های جهانگردی با خودروی شخصی

سفر به رم با هواپیما

بهترین شکل مسافرت به رم، سفر به‌وسیله هواپیماست. سفر هوایی به این شهر به‌صورت مستقیم انجام نمی‌شود و با توجه به ایرلاینی که انتخاب کرده‌اید، ممکن است در یک یا دو شهر توقف داشته باشید. فرودگاه‌های شهرها و کشورهایی مثل کویت، دوحه، دبی، استانبول، بارسلون، فرانکفورت، مونیخ و میلان به‌عنوان فرودگاه واسط می‌توانند چند ساعتی میزبان شما باشند. در شهر رم هم دو فرودگاه مهم وجود دارد که برای پروازهای داخلی و بین‌المللی در نظر گرفته شده‌اند:

  • فرودگاه فیومیچینو (Leonardo da Vinci–Fiumicino Airport): این فرودگاه بین‌المللی را با نام فرودگاه لئوناردو داوینچی یا فرودگاه رم هم می‌شناسند؛ زیرا فرودگاه اصلی این شهر به حساب می‌آید و اغلب پروازهای ایران هم در این فرودگاه می‌نشیند. فیومیچنو از مرکز رم 28 کیلومتر فاصله دارد و با ماشین حدود 30 تا 40 دقیقه طول می‌کشد تا به مرکز شهر رم برسید. درضمن شما می‌توانید از فرودگاه تا شهر رم را با وسایل نقلیه مختلفی مثل قطار، اتوبوس و تاکسی طی کنید.
  • فرودگاه چمپینو (Giovan Battista Pastine International Airport): این فرودگاه بین‌المللی که به فرودگاه پاستین هم معروف است، با مرکز شهر حدود 35 دقیقه فاصله دارد و با مترو، تاکسی و اتوبوس نیز می‌توانید از این فرودگاه به شهر رم دسترسی داشته باشید. فرودگاه چمپینو قدیمی‌ترین فرودگاه رم است که در سال 1916 افتتاح شد و حالا از آن به‌عنوان فرودگاه دوم این شهر استفاده می‌شود.
flights-to-rome.jpg
هواپیما، بهترین وسیله برای سفر به رم

مدارک دریافت ویزای رم

ازآنجایی‌که کشور ایتالیا جزو کشورهای حوزه شنگن است، برای سفر به رم باید ویزای شنگن دریافت کنید. با ویزای شنگن می‌توانید به‌تمامی شهرها و کشورهای این حوزه به‌راحتی سفر داشته باشید. برای دریافت این ویزا باید به سفارت ایتالیا مراجعه کنید و بهتر است از یک تا دو ماه قبل، اقدامات لازم را برای دریافت این ویزا انجام دهید. اگر هم تمایل دارید با تور ایتالیا سفر کنید، فقط کافی است مدارک لازم برای دریافت ویزا را جمع‌آوری کنید؛ مابقی کار را خود آژانس‌های مسافرتی برای شما انجام می‌دهند. مدارک لازم برای دریافت این ویزا عبارت است از:

  • پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار
  • ترجمه و اصل سند ملکی
  • بیمه مسافرتی
  • مدارک رزرو سفر (شامل بلیط‌های رفت‌وبرگشت، مدارک رزرو هتل و...)
  • کاورلتر (نامه‌ای که در آن دلیل سفر، مکان اقامت و برنامه سفرتان را توضیح می‌دهید.)
  • گواهی تمکن مالی همراه با ترجمه (هر نفر بین پانصد میلیون تا یک میلیارد تومان)
  • مدارک مربوط به وضعیت اشتغال یا تحصیل
  • دعوت‌نامه (درصورت وجود)
visa rome.jpg
ایتالیا، از کشورهای حوزه شنگن

رزرو هتل و اقامت در رم

یکی از اقدامات اساسی هر سفر که به‌صورت مستقیم در کیفیت مسافرت شما تأثیر دارد، انتخاب هتل و محل اقامت است. شهر رم هم به‌دلیل اینکه یکی از توریستی‌ترین نقاط دنیاست، پر از هتل‌های بزرگ و کوچک است که با طیف وسیعی از قیمت‌های مختلف، آماده میزبانی و پذیرایی از شما هستند؛ بنابراین نیاز نیست نگران انتخاب هتل باشید. هتل‌های کشور ایتالیا و به‌ویژه شهر رم، با تنوع فراوان قطعاً می‌تواند شما را راضی نگه دارد. در این بخش از مطلب، سه مدل اقامتی ارزان، متوسط و گران را بررسی می‌کنیم تا با محدوده قیمت آن‌ها آشنایی داشته باشید.

  • اقامت ارزان: برای اقامت ارزان یک‌نفره در هتل‌ها یا هاستل‌های شهر رم، نیاز است تا حداقل 32 یورو موجودی داشته باشید. اقامت اقتصادی برای دو نفر هم چیزی حدود 65 یورو هزینه خواهد داشت. اقامتگاه‌های این‌چنینی که در آن‌ها هتل 4 ستاره هم پیدا می‌شود، جزو محدوده قیمتی اقتصادی محسوب می‌شوند که امکانات اصلی هر هتل را دارند.
  • اقامت متوسط: برای اقامتی با سطح متوسط در اتاق یک‌تخته، به حداقل 90 یورو نیاز دارید. برای اقامت دو نفر در یک اتاق دوتخته هم به 177 یورو نیاز خواهید داشت. اقامت در هتل‌های متوسط شامل هتل‌های سه و چهار ستاره می‌شوند که اغلب امکانات این هتل‌ها در سطح مطلوبی قرار دارد.
  • اقامت گران: در این حالت، مبلغ اتاق تک‌نفره 263 یورو و اتاق دونفره 526 یورو خواهد بود. این نوع اقامت بیشتر در هتل‌های 5 ستاره و لوکس انجام می‌شود که امکاناتی مثل استخر، سالن ماساژ و باشگاه تناسب‌اندام دارند. 

فهرست بهترین هتل‌های ایتالیا

rome hotels.jpg
شهر رم با طیف وسیعی از هتل‌ها

غذا در رم

غذا خوردن، یکی از فعالیت های پیشنهادی در رم است. نه‌تنها در رم، بلکه همیشه امتحان کردن غذاهای محلی جزو فعالیت‌های پیشنهادی در سفرهاست. غذاها و رستوران‌های ایتالیایی، حتی در کشورهایی به‌جز ایتالیا، طرف‌داران بسیاری دارند. پس حالا که در ایتالیا هستید، بهتر است غذاهای بیشتری را امتحان کنید. احتمالاً وقتی اسم ایتالیا و شهر رم می‌آید، یاد اسپاگتی و پیتزا می‌افتید، اما مگر می‌شود که شهر کهنی مثل رم، فرهنگ غذایی غنی نداشته باشد؟ به همین علت، در ادامه غذاهایی را معرفی می‌کنیم که برای یک بار هم شده، باید آن‌ها را در ایتالیا امتحان کنید؛ حتی اگر هزاران بار طعم آن‌ها را چشیده باشید.

پیتزا مارگاریتا

این پیتزا نه‌تنها در رم، بلکه در دنیا معروف است. امکان ندارد در منوی کافی‌شاپ‌های ایرانی، نام این پیتزای خوش‌مزه به چشمتان نخورده باشد. این پیتزا برای اولین بار در قرن 19 میلادی، در شهر ناپل و برای ملکه مارگاریتا پخته شد. البته گویا این پیتزا از قبل وجود داشته و صرفاً با ملکه مارگاریتا محبوب و مشهور شده است. شاید تا حالا دقت نکرده باشید؛ اما این پیتزا به‌رنگ پرچم ایتالیاست. با ریحان، پنیر موتزارلا و گوجه، سه رنگ سبز، سفید و قرمز را درست می‌کنند.

Margherita-Pizza.jpg
پیتزا مارگاریتا، از غذاهای محبوب ایتالیا

فتوچینی آلفردو

همان‌طور که می‌دانید نام‌گذاری برخی از اختراع‌ها به‌نام مخترع آن‌ها در دنیا رایج است. نام این غذا هم از نام مبدع آن یعنی «آلفردو دی لیلو» الهام گرفته شده است. البته داستانی پشت درست شدن این غذا وجود دارد و می‌گویند که روزی همسر آلفردو به‌دلیل زایمان، اشتهایش را از دست داد و به هیچ غذایی میل نداشت. تا اینکه آلفردو پس ار تلاش فراوان دستور غذایی جدیدی را درست کرد. این غذا شامل نوعی پاستا به نام فتوچینی و پنیر پارمسان بود که در ماهیتابه‌ای که با کره چرب شده بود، درست می‌شد. درنهایت فتوچینی آلفردو پدید آمد و همین باعث شد تا همسر آلفردو بتواند اشتهایش را به دست آورد و غذا بخورد. پیشنهاد می‌کنیم این غذای بین‌المللی را هم در خاستگاهش میل کنید و از طعم ایتالیایی آن لذت ببرید.

fettuccine-alfredo.jpg
فتوچینی آلفردو، غذای بین‌المللی ایتالیایی

تیرامیسو

نام تیرامیسو را چند سالی می‌شود که زیاد می‌شنویم؛ اما خوردنش در رستوران‌های ایتالیایی چیز دیگری است. تیرامیسو یکی از محبوب‌ترین دسرهای ایتالیایی است که در کافه‌ها و رستوران‌‌های رم به‌وفور یافت می‌شود. تیرامیسو ترکیب خوش‌مزه‌ای از بیسکویت و خامه است. البته این دسر هم مثل سایر غذاهای ایتالیایی با فرهنگ‌های غذایی دیگر کشورها مناسب‌سازی شده و ترکیباتش کمی تغییر کرده است. به همین علت هم نامش در این فهرست آورده شده تا به شما پیشنهاد کنیم که حتماً آن را در رم امتحان کنید. البته این دسر ممکن است ریشه در ونیز یا اطراف این شهر هم داشته باشد؛ بنابراین اگر با تور ونیز به این شهر زیبای روی آب سفر کردید، خوردن تیرامیسو را در نواحی مختلف این شهر از دست ندهید.

classic_tiramisu_recipe.jpg
تیرامیسو، از دسرهای محبوب ایتالیایی

پنینی

پنینی، نام ساندویچی ایتالیایی است که معمولاً نان آن به‌صورت گرم یا برشته‌شده سرو می‌شود. این ساندویچ انواع مختلفی دارد و داخلش مواد متفاوتی ریخته می‌شود؛ موادی مثل مرغ، ژامبون، گوجه، کاهو و سس پستو. این مواد را داخل نان می‌ریزند. سپس نان فشرده می‌شود و به‌صورت افقی برش می‌خورد. این ساندویچ در رم با نان ایتالیایی درست می‌شود، اما آن را می‌توان با نان‌های مختلفی مثل تست و باگت هم تهیه کرد.

talian Panini.jpg
ساندویچ ایتالیایی پنینی

سوپلی

سوپلی نوعی اسنک ایتالیایی است که در هر نقطه‌ای از شهر رم، از رستوران‌ها گرفته تا دکه‌های کنار خیابان، می‌توانید پیدایش کنید. این اسنک توپی‌شکل از برنج و پنیر موتزارلا تشکیل شده و برای یک وعده غذایی سرپایی و سرعتی بسیار مناسب است. اسنک سوپلی با قیمت مناسبش بین خود ایتالیایی‌ها و اهالی شهر رم هم بسیار محبوب و پرطرف‌دار است.

قیمت غذا در ایتالیا چقدر است؟

Mozzarella-and-tomato-suppli.jpg
اسنک سوپلی، از غذاهای خوش‌قیمت در رم

خرید سیم‌کارت در رم

همیشه نرخ‌های رومینگ و تماس‌های بین‌المللی برای مسافران، گران تمام می‌شود و هزینه‌های سفر را بالا می‌برد. به همین علت هم گردشگران ترجیح می‌دهند از خود کشور مقصد سیم‌کارت‌هایشان را تهیه کنند. در رم هم می‌توانید از فروشگاه‌های موجود در فرودگاه‌ها یا سایر شعب اپراتورهای موجود در رم، سیم‌کارت خریداری کنید. اپراتورهایی مثل Vodafone ،Tim ،Iliad و Windtre که اغلب برای سیم‌کارت‌های خود بسته‌های هدیه خوشامدگویی مختلفی شامل چند گیگ اینترنت‌ همراه هم در نظر می‌گیرند. درضمن همه سیم‌کارت‌های محلی ایتالیا، قابلیت استفاده در کشورهای اتحادیه اروپا را هم دارند و هزینه رومینگ برای شما رایگان خواهد بود. برای خرید سیم‌کارت در رم، حتماً مدارک شناسایی به‌ویژه پاسپورت را همراه داشته باشید.

Italy-SIM-card.jpg
یکی از شعب Tim، از اپراتورهای سیم‌کارت در ایتالیا

رفت‌وآمد در رم

ازآنجایی‌که شهر رم، دیدنی‌های فراوانی دارد، قطعاً میزان تردد شما در این شهر تاریخی زیاد خواهد بود. به همین دلیل، در این راهنمای سفر به رم، وسایل مختلف حمل‌ونقل عمومی شهر رم را برای تردد راحت شما معرفی کرده‌ایم. این شهر به انواع وسایل نقلیه مثل مترو، اتوبوس، تراموا، راه‌آهن شهری و تاکسی مجهز است که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

متروی رم

متروی رم یکی از کوچک‌ترین متروهای اروپاست که از 3 خط B ،A و C تشکیل شده و مجموعاً 60 کیلومتر طول دارد. خط A (نارنجی) از غرب به جنوب رم می‌رود. خط B (آبی) شمال و شمال شرقی رم را به جنوب غربی این شهر متصل می‌کند. خط C (سبز) هم که هنوز تکمیل نشده است، از شمال غربی به جنوب شرقی شهر می‌رود. متروی رم در بیشتر نقاط دیدنی این شهر ایستگاه دارد و یکی از بهترین و ارزان‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی برای تردد محسوب می‌شود.

  • محل خرید بلیط متروی رم: ایستگاه‌ها، دستگاه‌های فروش بلیط، دکه‌های روزنامه‌فروشی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • ساعت کاری متروی رم: همه‌روزه از 5.5 صبح تا 11.5 شب؛ جمعه و شنبه از 5.5 صبح تا 1.5 شب
rome-metro.jpg
نقشه متروی شهر رم با 3 خط

اتوبوس‌های رم

با توجه به کوچک بودن خطوط متروی رم و پوشش ندادن بخش زیادی از شهر توسط مترو، احتمال اینکه از اتوبوس‌های شهری رم استفاده کنید، زیاد است. البته امکان دارد هنگام استفاده از اتوبوس‌های رم کمی گیج شوید؛ زیرا نقشه پیچیده‌ای دارند و تعداد ایستگاه‌های آن بیش از 8 هزار تاست. به همین دلیل، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا حتماً نقشه رم ایتالیا را همراه خود داشته باشید. اتوبوس‌های رم به چهار دسته اتوبوس‌های خطوط شهری (U)، اتوبوس‌های شبانه (N)، اتوبوس‌های سریع‌السیر (X) و اتوبوس‌های دقیق (E) تقسیم‌بندی می‌شوند که می‌توانید طبق نیازتان از آن‌ها استفاده کنید.

اتوبوس‌های خطوط شهری همان اتوبوس‌های معمولی هستند که در داخل شهر تردد دارند و اتوبوس‌های شبانه هم شیفت شب همان اتوبوس‌های شهری هستند؛ اما اتوبوس‌های سریع‌السیر اغلب برای سفرهای طولانی‌تر در حومه رم استفاده می‌شوند که در مدت‌زمان کوتاهی شما را به مقصد می‌رسانند. اتوبوس‌های دقیق هم شما را از مرکز به محله‌های اطراف می‌برند و برنامه زمانی دقیقی دارند تا اهالی رم بتوانند روی ساعت حرکت این اتوبوس‌ها حساب کنند.

  • محل خرید بلیط اتوبوس‌های رم: ایستگاه‌های اتوبوس و مترو، دستگاه‌های فروش بلیط، دکه‌های روزنامه‌فروشی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • ساعت کاری اتوبوس‌های رم: همه‌روزه از 5.5 صبح تا 12 شب
LPI-25779-22.jpg
اتوبوس‌های شهری رم

ترامواهای رم

ترامواها همان اتوبوس‌های برقی هستند که نقاط مختلف شهر رم را به یکدیگر متصل می‌کنند. این وسیله نقلیه عموماً از اتوبوس تمیزتر و سریع‌تر است، اما مثل متروی رم، با طول 36 کیلومتر، قسمت اندکی از شهر را پوشش می‌دهد و خطوطش به مرکز شهر نمی‌رسد؛ بنابراین برای استفاده از این وسیله باید بدانید که آیا این 6 خط تراموای موجود در شهر رم به مقصد مورد نظر شما می‌رود و آنجا ایستگاه دارد یا خیر. بهتر است قبل از سوار شدن، نگاهی به نقشه رم ایتالیا و نقشه خطوط ترامواها نیز بندازید.

  • محل خرید بلیط تراموای رم: ایستگاه‌های اتوبوس و مترو، دستگاه‌های فروش بلیط، دکه‌های روزنامه‌فروشی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • ساعت کاری تراموای رم: همه‌روزه از ساعت 5.5 صبح تا 12 شب
tram-in-rome.jpg
قطار برقی تراموا در شهر رم

راه‌آهن شهری رم

این راه‌آهن به‌نوعی مکمل خطوط متروی رم است و محدودیت مترو را برای افرادی که قصد دارند به حومه رم سفر کنند، برطرف می‌کند. راه‌آهن شهری رم از 3 خط تشکیل شده که از رم به مقاصد لیدو، ویتربو و جیاردینتی می‌رود. فاصله زمانی حرکت این قطارها، از 10 تا 20 دقیقه بسته به روز مورد نظر متفاوت است.

  • محل خرید بلیط راه‌آهن شهری رم: ایستگاه‌های اتوبوس و مترو، دستگاه‌های فروش بلیط، دکه‌های روزنامه‌فروشی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • ساعت کاری راه‌آهن شهری رم: همه‌روزه از ساعت 5.5 صبح تا 10.5 شب (قطارهای رم به لیدو تا ساعت 11.5 شب)
leonardo-express-rome-airport.jpg
ایستگاه راه‌آهن شهری رم

تاکسی‌های رم

همه جای دنیا، بهترین راه‌حل برای رفت‌وآمد به نقاط مختلف شهر، تاکسی است. تاکسی مثل مترو و تراموا محدود نیست، کندی و پیچیدگی اتوبوس‌ها را هم ندارد و پرسرعت‌تر از دیگر وسایل نقلیه‌ای است که قادرند شما را در مدت‌زمان کوتاهی در شهر جابه‌جا کنند. البته در رم باید مراقب نرخ کرایه تاکسی‌ها باشید و شاید بتوان یکی از معایب آن را هزینه بالایش دانست. هزینه کرایه تاکسی در رم از 3 یورو شروع می‌شود و بسته به روز و ساعت متفاوت است. برای جلوگیری از هزینه اضافه و کلاهبرداری، بهتر است تا با مترو و اتوبوس به نقاط مختلف رم بروید.

how-to-get-a-taxi-in-rome.jpg
تاکسی‌های سفید شهر رم

خرید در رم

مگر می‌شود به شهر باستانی رم سفر کرد و خریدی انجام نداد؟ رم در طول تاریخ همواره از پایتخت‌های مد محسوب می‌شده و مراکز خرید بسیاری را در خود جای داده است. البته اکنون از میان شهرهای ایتالیا، فقط نام شهر میلان در کنار پاریس، نیویورک و لندن به‌عنوان پایتخت‌های مد جهان ثبت شده است؛ بنابراین اگر قصد دارید تا در کنار بازدید از رم، از شهر میلان که یکی از پایتخت‌های مد در جهان است، دیدن کنید‌، می‌توانید با تور میلان به این شهر زیبا سفر کنید.

درضمن ثابت شده شهرها و کشورهایی که مثل ایتالیا، چین، مصر و ایران، باستانی و قدیمی هستند، سوغاتی‌های بیشتری هم در فرهنگ گردشگری خود دارند؛ بنابراین اگر به این کشورها به‌ویژه ایتالیا سفر کردید، خرید سوغات ایتالیا را هم در دستور کار خود قرار دهید.

shopping in rome.jpg
خرید کردن، از فعالیت های پیشنهادی در رم

جاذبه‌های دیدنی رم

شاید بتوان مهم‌ترین فعالیت های پیشنهادی در رم را بازدید از جاذبه‌های این کشور دانست که همه‌ساله میلیون‌ها گردشگر را از نقاط مختلف دنیا به خود جذب می‌کنند. این جاذبه‌های دیدنی را بدون اغراق می‌توان هم‌رده با اهرام مصر، دیوار چین و تخت‌جمشید دانست که به‌نوعی میراث دنیا و تاریخ بشریت محسوب می‌شوند. برای اینکه بدانید جاذبه‌های دیدنی رم کجاست، پیشنهاد می‌کنیم مطلب جاهای دیدنی رم را بخوانید تا به‌صورت جامع و کامل با آن‌ها اشنا شوید.

attraction in rome.jpg
رومن فروم، از آثار باستانی شهر رم

جشن‌ها و فستیوال‌ها

کشور ایتالیا به مردمان شاد و پرانرژی‌‎اش معروف است، به همین علت هم در تقویمشان جشن‌ها و فستیوال‌های زیادی قرار دارد و در طول سال، تعداد زیادی مراسم و کارناوال در همه شهرهایش برگزار می‌شود که یکی از یکی دیدنی‌تر هستند. اگر شما شانس این را داشته باشید که تاریخ سفرتان با یکی از جشنواره‌های ایتالیایی‌ها مصادف باشد، دیگر از سفر به رم چیزی نمی‌خواهید و ترجیح می‌دهید تا با دیدن فستیوال‌ها و جشن‌های ایتالیا همراه با بازدید از آثار تاریخی این کشور، پرونده سفر خود را ببندید.

festivals in rome.jpg
یکی از فستیوال‌های شهر رم، به سبک رم باستان

سفر به رم با تور

اگر قصد دارید به شهر رم سفر کنید، می‌توانید با استفاده از تور رم وبگاه لست‌سکند، تورهای مختلف این شهر را بررسی و انتخاب کنید. این تورها با قیمت‌ها و امکانات مختلف به شما این اجازه را می‌دهد تا با آزادی عمل بیشتری گزینه‌های مد نظر خود را مقایسه و انتخاب کنید. درضمن با قابلیت سفرساز هم می‌توانید با وارد کردن مشخصات سفرتان، تور ترکیبی دل‌خواه خود را بسازید تا درصورت موجود شدن، به شما اطلاع دهیم.

سخن آخر

اگر قصد مسافرت به شهر زیبا و تاریخی رم را دارید، مطالعه این راهنمای سفر در لست‌سکند قطعاً دید بازتری به شما خواهد داد. ما در این راهنمای سفر تلاش کردیم تا همه مراحل مسافرت به این شهر را برای شما از صفر تا صد بررسی کنیم تا شما بتوانید با خاطری آسوده به رم سفر کنید. نظر شما درباره سفر به این شهر تاریخی چیست؟ اگر تاکنون به رم سفر کرده‌اید، خوشحال می‌شویم تا نظرتان را درباره سفر به رم با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

حسین نادری
حسین نادری

مهندس نرم‌افزاری خسته از کُدزنی هستم که عاشق سینماست و فیلم‌نامه‌نویسی می‌کند. مدتی‌ست که به دنیای تولید محتوا قدم گذاشته‌ام و نوشتن در لست‌سکند کار هر روز من شده است. نوشتن برای لست‌سکند به من این فرصت را می‌دهد تا با واژه‌ها به گوشه‌گوشه دنیا سفر کنم و تجربه‌های تازه‌ای به دست آورم. پس، نوشتن شد فصل مشترک مهندسی، فیلم‌نامه‌نویسی و تولید محتوای گردشگری؛ چیدن و مهندسی‌کردن هنرمندانه واژه‌ها کنار هم و کشف دنیاهای جدید.