هوانوردی تجاری طی ۶۰ سال گذشته پیشرفتهای چشمگیری داشته است. از جامبو جت در دههی ۱۹۶۰ که حملونقل انبوه در مسافتهای طولانی را تسهیل کرد تا کنکورد که راه را برای سفرهای هوایی مافوق صوت هموار کرد. آخرین پیشرفت در این صنعت، پروازهای مستقیم تجاری بین سیدنی و لندن هستند که حدود ۱۹ ساعت طول میکشد؛ فقط مشکل اینجا است که هواپیمای آن هنوز ساخته نشده است.
مدیرعامل گروه کانتاس آلن جویس (Alan Joyce) و کاپیتان لیزا نورمن (Captain Lisa Norman) در مورد برنامههای شرکت هواپیمایی استرالیا برای انجام سه پرواز تحقیقاتی بین ایالاتمتحده و انگلیس به استرالیا در تاریخ 22 آگوست 2019 در سیدنی استرالیا بحث و گفتگو کردند. کانتاس پروازها را اواخر امسال انجام میدهد.
شرکت هواپیمایی کانتاس، پرواز مستقیم در مسیر کانگورو (اصطلاحی که برای مسیر ارتباطی بسیار سودآور سیدنی به لندن به کار میرود) را «پروژهی طلوع» نامگذاری کرده است. این خط هوایی قرار است تا اواخر سال ۲۰۱۹ تصمیم بگیرد که از هواپیمای تکراری بوئینگ 777x برای این پروژه استفاده کند یا ایرباس A350.
ایرباس A350 هماکنون در مسیرهای دوربرد یا بسیار طولانی پرواز میکند، اما برای پروازهای مستقیم سیدنی به لندن و سیدنی به نیویورک که به ترتیب ۱۷,۸۰۰ و ۱۶,۲۰۰ کیلومتر از هم فاصلهدارند، باید برای مقرونبهصرفه بودن پروازها، آنها را تعدیل راندمان کرد.
هواپیمای ایرباس A350-900ULR شرکت هواپیمایی سنگاپور، نیوآرک و سنگاپور را بهم وصل میکند. این پرواز، در حال حاضر طولانیترین پرواز در جهان است. این شرکت هواپیمایی عضو استار الیانس(Star Alliance: اولین و بزرگترین اتحاد شرکتهای هواپیمایی در جهان است که دفتر مرکزی آن، در شهر فرانکفورت، آلمان قرار دارد.) است.
پروازهای مستقیم لندن به استرالیا برای سالها، یک رویای موهوم و خیالی بود و همین سال گذشته شرکت کانتاس، پرواز مستقیم بین پرت استرالیا و لندن را با بوئینگ 787-9 در مدتزمان ۱۷ ساعت راهاندازی کرد. پرواز از سیدنی به لندن مدتزمان بیشتری نیاز دارد و به همین دلیل استفاده از هواپیمای کوچکتر بوئینگ 787-9 بهصرفه نخواهد بود؛ چراکه برای چنین پروازی باید سوخت اضافی را جایگزین مسافران کرد.
خطوط هوایی سنگاپور زمانی برای مسیر سنگاپور به نیویورک از هواپیمای A340-500 استفاده کردند که نسبت به بوئینگ 787-9، قدیمیتر بود و مصرف سوخت بیشتری داشت و متوجه این اشکال شدند و این پروازهای زیانده را متوقف کردند. این پرواز اکثراً شامل کابین کلاس بیزینس میشد که یک بخش کوچک پریمیوم اکونومی در انتهای آن وجود داشت؛ بنابراین تعدادی از مسافران و بار آنها، بهمعنای همراه داشتن سوخت کمتر هنگام برخاستن از باند بود و به همین دلیل این نوع هواپیما، بردی نداشت. تا اینکه سال گذشته خطوط هوایی سنگاپور با استفاده از هواپیمای A350ULR با برد فوق طولانی و مصرف بهینهتر سوخت مجدداً پرواز ۱۹ ساعتهی سنگاپور به نیوآرک را به راه انداخت و عنوان طولانیترین پرواز دنیا را پس گرفت.
پروژهی جدید طلوع که تا سال ۲۰۲۲ اجرایی خواهد شد، در عرض حدود ۲۰ ساعت سیدنی و لندن را به هم وصل میکند و به این ترتیب تمام رکوردها را خواهد شکست. با اینکه هواپیمای اصلاحشده هنوز بهطور کامل آماده نیست؛ اما فاصلهی چندانی تا تحقق این رویا نمانده است. شرکت کانتاس حتی تأیید کرده است که میخواهد تا پایان سال ۲۰۱۹ پروازهای آزمایشی هواپیماهای 787-9 را با فقط ۴۰ مسافر در این مسیر انجام دهد که بیش از ۱۹ ساعت طول میکشد. این پروازهای آزمایشی با این هدف صورت میگیرد که سازمان تنظیم مقررات استرالیا و دانشمندانی از دو دانشگاه این کشور، اثرات چنین پرواز طولانیای را بر بدن مسافران و رفتار آنها بررسی کنند. مطمئناً خطوط هوایی سنگاپور با توجه به پروازهای طولانی ۱۹ساعتهی خود، اطلاعات زیادی دربارهی این موضوع دارند. تنها یک سؤال باقی میماند که مسافران بین پروازهای مستقیم فوق طولانی و سفرهای هوایی اتصالی، کدامیک را ترجیح میدهند؟
پنج پروازی که بهعنوان طولانیترین سفرهای هوایی دنیا شناخته میشوند، عبارتاند از:
۱. خطوط هوایی سنگاپور: سنگاپور - نیوآرک، ۱۸ ساعت و ۳۰ دقیقه، هواپیمای ایرباس A350-900ULR
۲. هواپیمایی قطر: آوکلند - دوحه، ۱۷ ساعت و ۵۰ دقیقه، هواپیمای بوئینگ 777-200LR
۳. هواپیمایی کانتاس: پرت - لندن، ۱۷ ساعت و ۲۵ دقیقه، هواپیمای بوئینگ 787-9
۴. هواپیمایی امارات: دبی - آوکلند، ۱۷ ساعت و ۱۰ دقیقه، هواپیمای ایرباس A380
۵. خطوط هوایی سنگاپور: سنگاپور - لس آنجلس، ۱۷ ساعت و ۵۰ دقیقه، هواپیمای ایرباس A350-900
منبع: forbes.com