برنامه اروپا برای پاک‌سازی فضا از طریق یک ربات خودنابودگر!

4.5
از 2 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
اروپا برای پاکسازی فضا هم برنامه های ویژه ای دارد! +تصاویر
27 دی 1398 11:00
0

آژانس فضایی اروپا (ای‌اِس‌اِی ESA) به‌تازگی اعلام کرد که ربات خودنابودگر خود را جهت نخستین مأموریت پاک‌سازی فضا به مدار زمین خواهد فرستاد. هدف این مأموریت با نام کلیِر اِسپِیس وان (ClearSpace One) پاک‌سازی ماهواره‌های از کار افتاده، موشک‌های رهاشده، ذرات رنگ و دیگر خرده قطعاتی است که اکنون در مدار زمین جمع شده‌اند.

Robot-above-earth-cleaning-space-01.jpg

این ربات را یک استارتاپ سوئیسی به نام کلیر اِسپِیس طراحی کرده است و عملکردش این‌گونه است که به خرده‌ها می‌چسبد و سپس به‌سوی زمین شیرجه می‌زند. پس‌ از آن نیز خود دستگاه و زباله‌های چسبیده به آن همگی در جو می‌سوزند.

Robot-above-earth-cleaning-space-02.jpg

لوک پیگِت بنیان‌گذار کلیراِسپِیس می‌گوید: «اکنون بهترین زمان برای چنین مأموریتی است، زیرا این روزها مسئله زباله‌های فضایی بیش‌ از پیش دغدغه‌برانگیز شده است. امروزه بیش از 2000 ماهواره زنده و فعال و بیش از 3000 ماهواره خراب در مدارهای زمین وجود دارد.»

نخستین مأموریت که پرتاب آن در سال 2025 روی خواهد داد، وِسپا Vespa، یکی از موشک‌های مخروطی شکل آژانس فضایی اروپا را که سال 2013 در مدار ماند مورد هدف قرار خواهد داد.

اروپا برنامه ریخته است تا یک ربات خودنابودگر را برای پاک‌سازی فضا به آسمان بفرستد

در حال حاضر این ربات می‌تواند تنها یک قطعه زباله را یک‌باره بردارد، اما برنامه‌هایی برای آن ریخته شده است تا در آینده بتواند فقط در یک سفر چندین شیء را از آسمان برباید. طبق گفته آژانس فضایی اروپا این کار زحمت فراوانی را در بر خواهد داشت چراکه اکنون بیش از 900.000 قطعه زباله فضایی بزرگ‌تر از 1 سانتی‌متر در مدارهای زمین شناورند.

اروپا برنامه ریخته است تا یک ربات خودنابودگر را برای پاک‌سازی فضا به آسمان بفرستد

جان وورنِر مدیرکل آژانس فضایی اروپا بیان کرد: «به این بیندیشید که اگر همه کشتی‌هایی که طی تاریخ گم شده‌اند اکنون به‌صورت شکسته روی آب شناور بودند، دریانوردی و اقیانوس نوردی چقدر دشوار می‌شد. وضعیت مدار زمین نیز الآن مانند همین است و این روند نباید ادامه پیدا کند.»

آژانس‌های فضایی، افزون بر برداشتن زباله‌هایی که در مدار زمین هستند، قصد دارند تکنولوژی‌هایی را توسعه دهند تا از ایجاد هرچه بیشتر زباله‌های فضایی پیشگیری به عمل آید.

 

منبع: matadornetwork.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.