امامزاده سید نصرالدین، جلوه ای از همنشینی فرهنگ و تاریخ!

4.2
از 8 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
دخیلی که در یکی از قدیمی ترین محله های تهران بسته می شود! +تصاویر
13 اسفند 1398 08:00
0

تهران امامزاده‌های بسیاری دارد که برخی از آنها تاریخی هستند. امامزاده سید نصرالدین یکی از این زیارتگاه‌های قدیمی و شناخته شدن تهران است. این امامزاده که معماری و تزیینات زیبایی دارد در محله سنگلج تهران قرار دارد و امروز در بخش ایرانگردی لست‌سکند به سراغ این جاذبه زیبا رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

معرفی امامزاده سید نصرالدین

بقعه امامزاده سید نصرالدین در ضلع غربی خیابان خیام و نرسیده به چهارراه گلوبندک قرار دارد. این بقعه به روایت منسوب به مدفن سید نصرالدین از نوادگان امام محمد باقر و در روایات دیگر متعلق به سیدناصرالدین از نوادگان امام زین‌العابدین می‌باشد.

امامزاده سید نصرالدین

بنای امامزاده متعلق به دوره صفوی و قاجار است. بنا یک بقعه هشت ضلعی قدیمی است که طبق یکی از کتیبه‌های موجود در سال 1310 و 1311 هجری قمری ساخته شده است. البته در کتیبه‌ای دیگر ساخت بنا سال 993 قمری بیان شده است. گفته می‌شود امامزاده سیدنصرالدین به دستور منیرالسلطنه بنا شد.

امامزاده سید نصرالدین

منیرالسلطنه همسر ناصرالدین شاه قاجار و مادر کامران میرزا نایب السلطنه بود. وی زنی نیکوکار بود و ثروت خود را وقف امور خیریه می‌کرد. بعد از فوتش برادرش ابراهیم خان وزیر نظام با ارث به جا مانده در گورستان مجاور بقعه امامزاده سیدنصرالدین مدرسه‌ای به نام مدرسه منیریه بنا و موقوفاتی از تهران و مازندران را برای هزینه‌های این مدرسه تعیین کرد. محله منیریه در تهران نیز به نام منیرالسلطنه نامگذاری شده است.

معماری امامزاده سیدنصرالدین 

امامزاده سید نصرالدین از نخستین امامزاده‌های تهران است که پیشینه آن مربوط به قبل از انتخاب این شهر به پایتختی می‌شود. ساختمان امامزاده بیش از 900 سال قدمت دارد. بر روی بقعه گنبدی کوچک با کاشی‌کاری‌های زیبا قرار دارد.

امامزاده سید نصرالدین

داخل امامزاده با آیینه‌کاری‌ و کاشی‌کاری‌های بسیار زیبایی تزیین شده که این آیینه‌کاری بنا را منحصربه فرد کرده است. کاشی‌کاری‌ها متعلق به دوره قاجار است بر همین اساس احتمالا اصل بنا در دوره صفوی ساخته و در دوره قاجار بازسازی شده است. در کنار بقعه مسجدی نیز به همین نام قرار دارد که برنامه‌های مذهبی در آن انجام می‌شود.

امامزاده سید نصرالدین

در گذشته امامزاده در میان یک گورستان بوده است اما در طول زمان این بخش‌ها تخریب و زمین آن تبدیل به مغازه‌ها و منازل مسکونی شده است. همچنین در کنار امامزاده مقبره شیخ چغندر از عارفان دوره قاجار قرار دارد.

امامزاده سید نصرالدین

امامزاده سید نصرالدین

دسترسی به امامزاده سیدنصرالدین

امامزاده سیدنصرالدین در محله سنگلج تهران واقع شده است و این باعث می‌شود که دسترسی به آن توسط وسایل حمل و نقل عمومی کار سختی نباشد. در نزدیکی امامزاده ایستگاه مترو 15 خرداد قرار دارد. برای رفتن به امامزاده می‌توانید خود را به خیابان خیام بین چهارراه گلوبندک و میدان محمدیه (میدان اعدام سابق یا پاقاپوق) برسانید. صحن بزرگ بقعه زمان احداث خیابان خیام، جز خیابان شده است.

امامزاده سید نصرالدین

 

توجه:تمامی تصاویر از Ehsantrips می‌باشد.

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی