خلیج تاریخی نایبند، مهم‌ترین مرکز صید و تجارت مروارید در زمان آل بویه!

4.8
از 5 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
مهم‌ترین مرکز صید و تجارت مروارید در ایران را بشناسید! +تصاویر
27 اسفند 1398 08:00
4

سواحل خلیج فارس در فصل گرم و بهار جزو بهترین مکان‌ها برای سفر هست. در میان سواحل زیبای خلیج فارس، خلیج نایبند استان بوشهر یکی از زیباترین مناطق در خلیج فارس می‌باشد. ما امروزدر بخش پیشنهادات ایرانگردی لست سکند به سراغ این جاذبه زیبا رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

nayband-gulf-asaluyeh2.jpeg

عکس از پوریا اقتداری

معرفی خلیج نایبند

خلیج ناویبند در استان بوشهر، شهرستان عسلویه در سواحل خلیج فارس واقع شده است. در سال ۱۳۵۷ خلیج نایبند به همراه بخشی از دماغه نایبند به مساحت تقریبا ۱۹۵۰۰ هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده نایبند در فهرتس مناطق حفاظت شده ایران ثبت شد. همچنین خلیج نایبند به هماره دماغه نایبند در سال ۱۳۸۳ به عنوان اولین پارک ملی دریایی ایران نیز ثبت شد. به طور کلی منطقه نایبند شامل خلیج نایبند، منطقه حفاظت شده نایبند، جنل‌های حرا حوزه عسلویه و بساتین و هاله می‌باشد.  بنابراین سواحل و کرانه‌های خلیج نایبند امروزه جزو مناطق مهم حفاظت شده کشور محسوب می‌شود.

nayband-gulf-asaluyeh3.jpg

عکس از خبرگزاری میزان

نام نایبند به چه معنی است؟

نام این منطقه در اصل نابند یا ناوبنده بوده است که با گذر زمان تغییر کرده و به نایبند مشهور شده است. در کتاب «احسن التقاسیم فی معرفه الاقالیم» نویسنده معنی ناوبند را محل پهلوگرفتن و لنگر انداختن ناو (کشتی و قایق) می‌داند، برای همین گفته می‌شود این منطقه در گذشته محل پهلو گرفتن و لنگر انداختن کشتی‌ها و قایق‌های بسیاری بوده است. اما در برخی منابع معنی ناو را محل عبور می‌دانند و نام این منطقه را نیز با این معنی در ارتباط می‌دانند.

nayband-gulf-asaluyeh4.jpeg

عکس از nazarian

تاریخچه خلیج نایبند

خلیج نایبند دارای سواحل بسیار زیبا است. این زیبایی‌ها البته تنها شامل طبیعت نیست و تاریخچه خلیج نایبند نیز بسیار غنی می‌باشد. آثار بجای مانده در این منطقه به ویژه در دماغه نایبند نشان می‌دهد که این منطقه در دوران آل بویه مهم‌ترین مرکز تجارت و صید مروارید بوده است.

در نزدیکی خلیج نایبند دو روستا به نام هاله و بساتین نیز واقع شده که در این روستاها هم آثار تاریخی از این دوران دیده می‌شود.

nayband-gulf-asaluyeh1.jpeg

عکس از پوریا اقتداری

جاذبه‌های گردشگری نایبند

خلیج نایبند دارای منظره‌های بکر و تماشایی بسیار زیادی است. در این منطقه می‌توانید علاوه بر دیدن درختان خاص مانند انجیر معابد، به جنگل‌های حرا بروید و حتی در میان تپه‌های مرجانی غواصی کنید.  درخت انجیر معابد که جزو گیاهان بومی منطقه محسوب نمی‌گردد، در این خلیج در دماغه نایبند وجود دارند و می‌توانید این درخت زیبا و عجیب را در این قسمت از منطقه مشاهده کنید.

nayband-gulf-asaluyeh8.jpeg

عکس از هادی انصاری

nayband-gulf-asaluyeh6.jpeg

عکس از هادی انصاری

nayband-gulf-asaluyeh14.jpeg

عکس از هادی انصاری

nayband-gulf-asaluyeh13.jpeg

عکس از هادی انصاری

در نایبند هم می‌تواند ساحل صخره‌ای ببینید و هم ساحل ماسه‌ای. آب دریا در این خلیج بسیار زلال و شفاف است و این موضوع باعث شده تا بتوانید به راحتی برخی از آبزیان مانند خرچنگ‌ها و لاک‌پشت‌ها و گاهی ماهیان رنگارنگ را در دریا مشاهده کنید.

nayband-gulf-asaluyeh15.jpeg

عکس از هادی انصاری

nayband-gulf-asaluyeh16.jpeg

عکس از هادی انصاری

nayband-gulf-asaluyeh5.jpeg

عکس از پوریا اقتداری

علاوه بر دیدن طبیعت زیبا خلیج نایبند، می‌تواند به بازدید حیات وحش منطقه نیز بروید. خلیج نایبند زیستگاه حیوانات متنوع مانند کل و بز، قوچ و میش، جبیر و جیرفتی می‌باشد. برخی از این حیوانات جزو گونه‌های محافظت شده هستند و دیدن آن‌ها در طبیعت بسیار تجربه شگفت‌انگیزی خواهد بود. همچنین در این منطقه می‌توانید پرندگان مهاجر از جمله گیلانشاه، پلیکان سفید، سلیم، کاکایی، پرستورهای دریایی را نیز مشاهده کنید.

nayband-gulf-asaluyeh11.jpeg

عکس از هادی انصاری

nayband-gulf-asaluyeh10.jpeg

عکس از هادی انصاری

nayband-gulf-asaluyeh12.jpeg

عکس از هادی انصاری

در کنار خلیج نایبند دو روستا نیز به نام‌ها هاله و بساتین وجود دارد که در آنها آثار تاریخی از جمله قلعه، آب‌انبار و خانه‌های قدیمی برجای مانده و دیدن آنها نیز خالی از لطف نخواهد بود.

nayband-gulf-asaluyeh9.jpeg

عکس از هادی انصاری

nayband-gulf-asaluyeh7.jpeg

عکس از هادی انصاری

 

سخن نهایی

در خلیج نایبند سکوت عجیب وجود دارد که تنها صدای پرندگان و مو‌ج‌ها این سکوت را می‌شکند. اگر به این خلیج زیبا سفر کردید مراقب این طبیعت بکر باشید. از شکار حیوانات و پرندگان خوداری کنید. با قدم زدن در سواحل خلیج لذت ببرید و حواستان به زباله‌هایتان باشد. آب دریا را به همان رنگی که می‌بیند رها کنید و اجازه دهید حیوانات و آبزیان و همچین گیاهان بومی در خانه خود در آرامش به زندگی خود ادامه دهند. اگر تجربه‌ای از سفر به خلیج نایبند دارید، با ما در میان بگذارید. 

 

توجه:  اکثر تصاویر خبرهای بخش «پیشنهاد ایرانگردی» سایت لست‌سکند از میان تصاویر کاربران سایت که برای جاذبه مورد نظر نقد و بررسی نوشته‌اند، انتخاب می‌شود. لازم به ذکر است نام یا آی دی کاربر زیر عکس درج می‌گردد. 

 

توجه: هدف ما از معرفی این جاذبه آشنایی شما با جاذبه‌های زیبا کشورمان است. با توجه به شرایط ایجاد شده در کشور بهتر است، زمان بازدید از این جاذبه را تا پایان بحران ایجاد شده عقب بیاندازید و بعد از حذف بحران ایجاد شده با تنی سالم به این منطقه زیبا سر بزنید

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی