پیر غار فارسان، تلفیقی از زیبایی طبیعت و تاریخ در شهرکرد!

4.6
از 7 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
وقتی زیبایی چشمگیر طبیعت در این نقطه از ایران، رنگ تاریخ به خود می‌ گیرد! +تصاویر
03 خرداد 1399 08:00
1

شهرکرد یکی از شهرهای زیبا و دیدنی ایران محسوب می‌گردد. جاذبه‌های شهر اغلب با طبیعت زیبا عجین شده و بر زیبایی آن افزوده است. یکی از جاذبه‌های این شهر منطقه گردشگری پیرغار است. این منطقه علاوه بر طبیعت زیبا، تاریخچه مهمی از ایران را برای ما بازگو می‌کند. امروز در بخش پیشنهادات ایرانگردی لست‌سکند به سراغ این جاذبه رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

pir-e-ghar1.jpg

عکس از هادی انصاری

 

معرفی منطقه پیرغار

منطقه گردشگری پیرغار در شهرستان فارسان و در روستای ده‌چشمه قرار گرفته است. این منطقه در جنوب غربی فارسان واقع شده و از سمت جنوب و غرب نیز با کوه لاخرسان احاطه گردیده است. ارتفاع منطقه پیرغار از سطح دریا در حدود ۲۰۰۰ متر می‌باشد و این باعث گردید که طبیعت پیرغار زیبا و دیدنی گردد. منطقه گردشگری پیرغار که درجنوب روستا ده چشمه قرار دارد، دارای آب و هوای مطبوع و ایجاد طبیعت بی‌نظیر در منطقه شده است.

pir-e-ghar2.jpg

عکس از هادی انصاری

 

علاوه بر طبیعت زیبا در این منطقه کتیبه‌های با اهمیتی دیده می‌شود. چهار کتیبه بر روی صخره‌های از کوهی که به شرح وقایع مشروطیت پرداخته است. در این کتیبه‌ها به واقعه مهم مشروطیت اشاره می‌کند و همچنین شرح وضعیتی خلاصه از آن زمان نیز به خواننده ارائه می‌دهد.

pir-e-ghar3.jpg

عکس از هادی انصاری

 

در ورودی مجموعه تفریجی پیرغار یک تکه سنگ نیز وجود دارد که مردم محلی آن را شیرسنگی می‌نماند. گفته می‌شود قدمت این تکه سنگ مشهور به دوره قاجار باز می‌گردد.

 

چرا پیرغار؟ 

نام پیرغار را از غاری آهکی با قدمت طولانی که در جنوب روستا قرار دارد، گرفته‌اند. داخل غار چند چشمه وجود دارد که این چشمه‌ها آب کشاورزی مردم منطقه را فراهم می‌کند. با توجه به اینکه اقتصاد روستا بر پایه کشاورزی و باغداری می‌باشد، وجود اب بسیار مهم است و این غار آب را برای مردم منطقه به ارمغان می‌اورد. به همین دلیل غار از نظر مردم منطقه با ارزش و گاها مقدس است.

pir-e-ghar4.jpg

عکس از هادی انصاری

 

مردم روستا در برخی از اعیاد مهم سال به غار رفته و گاهی در این اعیاد شمع نیز در داخل غار روشن می‌کنند. مهم‌ترین جشنی که مردم آن را با غار گره زده‌اند، نوروز است. مردم روستا قبل از تحویل سال نو به غار می‌روند و شمع روشن می‌کنند، همچنین آن سبزه‌های خود را برای متبرک کردن نیز با خود همراه می‌کنند.

pir-e-ghar5.jpg

عکس از هادی انصاری

 

 

جاذبه‌های گردشگری منطقه پیرغار

همانطور که گفته شد منطقه پیرغار در روستای ده چشمه واقع شده است. نام ده‌چشمه از ترکیب ده و چشمه ایجاد شده که در واقع اشاره به روستایی دارد که در کنار چشمه ایجاد گردیده است. چشمه روستا دارای آب شیرین است و آب آن باعث آبادانی منطقه شده است. منطقه پیرغار نیز از وجود این چشمه ایجاد شده و هر ساله میزبان گردشگران بسیاری می‌باشد. در ادامه به مهم‌ترین جاذبه‌های منطقه پیرغار اشاره می‌کنیم.

pir-e-ghar6.jpg

عکس از هادی انصاری

 

 

آبشار پیر غار

در منطقه پیرغار آبشاری به همین نام وجود دارد. آبشار پیرغار جزو آبشارهای فصلی ایران است که بعلت وجود چشمه مدت زمان جاری بودن آن طولانی‌تر می‌باشد. نام آبشار نیز از غار آهکی گرفته شده که در کنار آبشار قرار دارد. آب آبشار از چشمه‌ و همچین ارتفاعات سرچشمه می‌گیرد و با طی کردن مسیر آبشار می‌توان سرچشمه را بازدید کرد.

بعد از جاری شدن آب آبشار بر روی زمین، آب به سمت زمین‌های کشاورزی منطقه می‌رود و آنها را سیراب می‌کند. وجود ابشار در این منطقه باعث رشد درختان و گیاهان متنوعی شده که علاوه بر هوای مطبوع، طبیعت بی‌نظیری نیز ایجاد کرده است.

pir-e-ghar17.jpg

pir-e-ghar7.jpg

عکس از هادی انصاری        

pir-e-ghar8.jpg

عکس از هادی انصاری

 

کتیبه‌های پیرغار

کتیبه‌های پیرغار را باید مهم‌ترین کتیبه‌های دوران مشروطیت ایران بدانیم. این کتیبه‌ها در چهار بخش مجزا بر روی تخته سنگی به زبان فارسی حک شده است. قدمت کتیبه‌ها به دوره قاجار و عصر مظفری برمی‌گردد. روایت کتیبه‌های از راست به چپ می‌باشد و از زبان دو سردار بختیاری به نام‌های سردار اسعد بختیاری و سردار ظفر بیان می‌شود. این دو فرد از مهم‌ترین شخصیت‌ها و رهبران تاثیرگذار در جنبش مشروطه خواهی بودند.

pir-e-ghar9.jpg

عکس از هادی انصاری

pir-e-ghar10.jpg

عکس از هادی انصاری

 

در کتیبه اول از زبان سردار ظفر به وضعیت ایران اشاره دارد. در متن کتیبه‌ و در میان توضیحات از زبان سردار ظفر به واقعه مشروطیت اشاره کامل می‌شود و علاوه بر شرح فتح اصفهان و تهران به همراه سواران بختیاری به مشروطه‌خواهی بختیاری‌ها اشاره دارد. در انتها روی کار آمدن احمدشاه و شرح کوتاهی از حکومت سردار ظفر بر شهرهای مختلف ایران ارائه می‌دهد.

pir-e-ghar11.jpg

عکس از هادی انصاری

 

کتیبه دوم از زبان سردار اسعد بختیاری است و بعد از دو بیت شعر، ابتدا شجرنامه خاندان خود را بیان می‌کند و سپس به قلمرو حکومت بختیاری‌ها اشاره دارد.

pir-e-ghar12.jpg

عکس از هادی انصاری

 

کتیبه سوم که درست  زیر کتیبه اول قرار داشته و دارای دو بخش مجزا می‌باشد. در این کتیبه به تاریخ وفات سردار اسعد و حذف القاب و عنوان توسط رضاشاه اشاره دارد.

pir-e-ghar۱۵.jpg

pir-e-ghar۱۶.jpg

عکس از مریم رجایی

 

کتیبه‌ها بر روی تخته‌سنگی در کوهپایه‌ای از رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد. در حال حاضر عملیات مرمت و بازسازی بر روی کتیبه‌ها در حال انجام است.

 

فصل سفر به پیرغار

با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرکرد و اقلیم منطقه، بهترین زمان برای سفر به منطقه گردشگری پیرغار بهار و تابستان است. در بهار و تابستان درختان سبز می‌شوند و آبشار جریان پیدا می‌کند.

pir-e-ghar14.jpg

pir-e-ghar13.jpg

عکس از هادی انصاری

 

سخن نهایی

منطقه گردشگری و تفریحی پیرغار هر ساله در فصل بهار و تابستان میزبان گردشگران بسیار از نقاط مختلف ایران است. این منطقه  با داشتن آبشار زیبا و چندین چشمه می‌تواند بهترین منطقه برای یک سفر کوتاه باشد. اما با توجه به شرایط ایجاد شده در کشور بهتر است برای سفر این منطقه در نوروز کمی تامل کنید. هدف ما از معرفی جاذبه‌های ایران آشنایی شما با جاذبه‌های زیبا کشورمان است و اینکه بعد از حذف بحران ایجاد شده با تنی سالم به این منطقه زیبا سر بزنید. اگر در سال‌های پیش تجربه‌ای از سفر به این منطقه داشتید، با ما در میان بگذارید.

 

 توجه:  اکثر تصاویر خبرهای بخش «پیشنهاد ایرانگردی» سایت لست‌سکند از میان تصاویر کاربران سایت که برای جاذبه مورد نظر نقد و بررسی نوشته‌اند، انتخاب می‌شود. لازم به ذکر است نام یا آی دی کاربر زیر عکس درج می‌گردد.

 

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی