فرهنگی که بواسطه ویروس کرونا در نقاط مختلف دنیا آشکار شد!

3.3
از 6 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
ویروس کرونا چطور به فرهنگ مردم نقاط مختلف دنیا رنگی تازه زد؟ +تصاویر
16 اردیبهشت 1399 11:00
2

با اینکه کل دنیا بخاطر ویروس کرونا در محلی امن پناه گرفته، اما راه های منحصربفرد فرهنگی که کشورها برای مقابله با شیوع این ویروس از خود نشان می دهند، مسائل زیادی را درباره ویژگی های هرکشور بیان می کند. به گفته ادیبان شخصیت واقعی هر فرد را می توان در یک بحران مشاهده کرد، این مساله در سایه شیوع ویروس کرونا را حالا می توان در مورد کشورها نیز مطرح نمود.

درحالی که دنیا درپی آهسته کردن روند شیوع این بیماری است، "فرهنگ قرنطینه" یکی از جالب ترین پدیده هایی است که بواسطه آن شهرها و کشورهای مختلف به طرق گوناگون در پی کنار آمدن با ویروس کرونا هستند. در ایتالیا شهروندانی که در خانه ها خود قرنطینه شده اند شروع به خواندن اپرا از بالکن های خود کرده اند. در اسکاندیناوی مردم همچنان با دوچرخه سرکار می روند.

coronavirus.jpg

طی چند هفته اخیر جهان آموخته که فرهنگ ملت ها بسیار قوی تر از ویروس کروناست

شیوع جهانی ویروس کرونا به طرق مختلف نشان داده که چه چیزی برای کشورهای مختلف مهم است و ویژگی های آنها را آشکار نموده است. این بیماری حاکی از وجود انسان ها، مکان ها و فرهنگ های مختلفی است که این جهان را بسیار متنوع ساخته است.

در اینجا درباره فرهنگ کشورهای مختلف در این روزها صحبت خواهیم کرد.

فرانسه

فرانسه را بدون نان باگت تصور کنید. شاید کلاه های پشمی آنها از مد بیفتد اما نان باگت سنتی فرانوسی هرگز دستخوش تغییر نخواهد شد، حتی با وجود یک بیماری همه گیر.

دولت فرانسه به تبعیت از ایتالیا قوانین سفت و سختی برای خروج افراد از خانه هایشان در نظر گرفته وهرکسی که بیرون از خانه دیده شود باید فرمی را امضا کند و علت بیرون بدون خود را توضیح دهد. تمامی کسب و کارهای غیرضروری نیز تعطیل شده اند. درحالی که سوپرمارکت ها از این لیست مستثنی شده اند، دولت طی یک حکم رسمی لیستی از 40 مورد احتمالی را تعیین نموده که بدون آنها زندگی دشوار خواهد بود. این لیست شامل مشاغلی نظیر نانوایی ها، قصابی ها و پنیرفروشی ها می شود.

coronavirus2.jpg

فرانسه تمامی مشاغل غیرضروری را تعطیل نموده اما نانوایی های مورد علاقه مردم همچنان به ارائه خدمات ادامه می دهند.

حالا هر روز صبح بوی نان تازه در خیابان های خالی پاریس و پرونس توسط 33هزار نانوا به مشام می رسد. مردم با رعایت فاصله اجتماعی هرروز صبح برای خرید نان تازه خانه را ترک می کنند. باگت بخشی جدا نشدنی از فرهنگ فرانسه است و نقشی اساسی در زندگی مردم ایفا می کند. از پیر و جوان گرفته، همه برای خرید نان داوطلب می شوند.

در این میان تصمیم برای بازنگه داشتن نانوایی ها واقعا کار خوبی است. نانوایی ها برای تامین غذای مردم فرانسه ضروری هستند، زیرا ممکن است عده زیادی از مردم در نزدیکی خانه خود سوپرمارکت مجهزی نداشته باشند.

این فاصله اجتماعی شاید مانع از روبوسی مردم باهم شود اما هیچ چیز مانع از لذت بردن مردم فرانسه از نان های تازه نخواهد شد.

آلمان

زندگی شبانه مردم آلمان دست کمی از افسانه ها ندارد. طی دهه ها کلوپ ها به شهر تکنولوژی چهره ای مقدس داده اند. اما با وجود محدودیت های اخیر مبنی بر ممنوعیت تجمع بیش از دو نفر و حتی ایزوله شدن آنکلا مرکل، سوال اینجاست که کجا باید میهمانی گرفت؟ خانه.

کمیسیون کلوپ آلمان که متشکل از 245 کلوپ مستقل است، توسط دی جی بصورت پخش زنده همچنان کنسرت ها و میهمانی های خود را برگزار می کند. افراد در کابین های مجزا می توانند در سالن حضور داشته باشند. گرچه در حالت عادی باید تا 2 صبح یا حتی دیرتر منتظر ماند، اما در شرایط کنونی کنسرت ها از ساعت 7 عصر شروع شده و تا نیمه شب ادامه دارند و از تماشاچیان خواسته می شود که به کلوپ ها و هنرمندان کمک کنند.

coronavirus3.jpg

برلین همچنان روند برگزاری میهمانی ها را در پایتخت تکنولوژی جهان از طریق کنسرت های پخش زنده حفظ کرده است.

این برنامه آنلاین نشان دهنده هماهنگی عمیق کلوپ های برلین است. مردم می توانند در خانه هایشان با لباس راحتی نشسته و به موسیقی زنده گوش دهند. پس از تمام شدن پخش زنده نیز همه به خوای می روند و صبح روزبعد با انرژی زیادی از خواب برمی خیزند. از نظر مردم این سبک راهی برای هماهنگ کردن مردم جامع است. با این روش دیگر زندگی شبانه برلین از میان مردم رخت بر نمی بنند و حتی پس از پایان یافتن بیماری نیز این روند می تواند ادامه داشته باشد.

هند

دولت هند طی اقدام برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا دستور منع عبور و مرور 21 روزه را دومین کشور پرجمعیت جهان اعلام نمود، به این طریق 1.3 میلیارد نفر باید در خانه هایشان بمانند. مردم همچنان با امرار معاش روزانه و نحوه کنار آمدن با این قانون درگیرند. پس از اعلام این حکم بازیگران بالیوود و چهره های سرشناس در توئیتر شروع به تشویق مردم جهت یکپارچگی کردند اما چطور می توان مساله فاصله گذاری اجتماعی را طی سه هفته آینده برای این جمعیت اجرا کرد؟

coronavirus4.jpg

مقامات با استفاده از دایره های زرد درحال آموزش مردم به رعایت فاصله سلامت اجتماعی هستند.

شاید مردم هند از مقررات بخوبی پیروی کنند اما ایستادن در صف جزء برنامه های آنها نیست. در چنین کشور پرجمعیتی مفهوم فضای شخصی برای کسی معنی ندارد. ایستادن در صف آنهم در داخل دایره های مشخص شده در مقابل مغازه هایی که مشتریان بسیاری دارد واقعا امکان پذیر نیست. بنابراین سوپرمارکت ها تصمیم به آموزش مردم گرفته اند، به این طریق که خارج از مغازه ها دایره هایی رسم کرده  و اعدادی در آن نوشته اند  وبراساس ترتیب به نیازهای مشتریان رسیدگی می کنند.

صف بندی تنها درسی نیست که مردم آموخته اند. طی روزهای گذشته قبل از هر تماس تلفنی مردم ملزم به شنیدن پیامی ضبط شده درباره اهمیت پوشاندن دهان حین سرفه و شستن دست ها هستند.

بریتانیا

کلوپ های انگلیسی حتی در حد نوشیدن یک فنجان چای یا نوشابه نیز همچنان مانند گذشته به فعالیت خود ادامه می دهند. حتی نخست وزیر انگلیس نیز به این واقعیت اذعان داشته که انگلیسی ها نمی توانند از رفتن به کلوپ ها دست بکشند.

شاید کمتر کسی بتواند عادت رفتن به کلوپ پس از ساعات کاری و نوشیدن یک فنجان قهوه و یک تکه کیک را از سر بیرون کند. اما به کمک واتس اپ و اسکایپ و برنامه های اینچنینی شاید دوره جدیدی از نوشیدن قهوه آنلاین در کنار دوستان و داشتن لحظاتی شاد از راه دور نیز درحال زاده شدن باشد. یک کلوپ قدیمی در انگلیس که حالا 13هزار مشتری دارد، سعی در حفظ مردم در ساعات عصرگاهی در کنار یکدیگر دارد.

coronavirus5.jpg

مغازه های بسته شده در انگلیس باعث افزایش ساعات شاد مردم از طریق برنامه های مجازی شده اند.

بنابراین مردم روی به میهمانی ها و تولدهای مجازی آورده اند. حتی برنامه های معروفی مانند دورهمی سنتی اسکاتلندی ها مردم را تشویق به ماندن در خانه و  تماشای آنلاین برنامه ها کرده اند.

شما در این هفته ها چه می کنید؟ می توانید قهوه خانه مجازی خود را راه بیاندازید و با دوستانتان میهمانی های شبانه خود را بصورت آنلاین برگزار کنید.

استرالیا

کمپ زدن برای مردم استرالیا مساوی است با بیرون از خانه بودن و هم زیستی با کروکدیل ها و کوسه ها و مارهای خطرناک. معمولا مردم استرالیا در این فصل از سال درحال آماده شدن برای گذراندن تعطیلات آخر هفته در کنار باربیکیو همراه با دوستان  وخانواده هستند.

تعطیلات استر بخاطر شیوع ویروس کرونا لغو شده است اما استرالیایبی ها کار دیگری انجام داده اند.

coronavirus6.jpg

بیش از 300هزار استرالیایی در تعطیلات استر در خارج از شهر کمپ برپا می کنند اما امسال مجبورند در حیاط خانه خود این سنت را به جای آوردند

این هفته صنعت کاروان در استرالیا شروع به تشویق 300هزار استرالیایی به ماندن در خانه کرده و از آنها خواسته که کمپ های خود را در داخل حیاط هایشان برگزار کنند. این مراسم با پخش زنده موسیقی همراه خواهد بود. استرالیایی ها هنوز می توانند از گذران اوقات به این سبک لذت ببرند، مثل بازی کردن کریکت در حیاط خانه.

شیوع ویروس کرونا بسیاری را خانه نشین کرده است اما اشخاص سرشناس موسیقی در استرالیا با برگزاری کنسرت های آنلاین سعی در کاهش استرس ناشی از این بیماری دارند.

کره

سئول با داشتن بازارهای شبانه پایتختی نیست که صبحی آرام را به خود دیده باشد. اما طی هفته های اخیر طرح فاصله گذاری اجتماعی باعث بوجود آمدن روند دیگری در این کشور شده است: افزایش پخش ویدئوهای آنلاینی که با آموزش نحوه آماده کردن قهوه دالگونای کره ای باعث تسکین افکار عمومی شده است.

اجتماعی بودن در کره معمولا به معنای دیدار دوستان در کافه است و این کشور بالاترین سطح کافه ها در جهان را بخود اختصاص داده است. اما این روزها که طرح منع عبور و مرور صورت گرفته مردم تصمیم گرفته اند که با فیلم گرفتن از نحوه آماده کردن قهوه فوری یا قهوه های گوناگون این سنت را میان خود حفظ کنند.

این برنامه آنلاین در فوریه آغاز شده است و با خانه نشین شدن مردم دنیا و تماشای کلیپ های مختلف حالا افراد بیشتری تمایل به درست کردن قهوه کره ای دارند. هریک از این کلیپ ها حدود 3.5 میلیون نفر بیننده در توئیتر و بیش ار 64 میلیون نفر بیینده در تیک توک دارد.

اتفاق زیبای دیگری که در این میان صورت گرفته، نوشتن یادداشت کوچکی مبنی بر سپاسگزاری و گذاشتن آن کنار قهوه است که همیشه تقدیم به افراد سخت کوش کشور شده است. در فرهنگ کره ای یک دست نوشته تشکر امیز نسبت به تشکر کلامی، نشان دهنده سپاسگزاری عمیق است. در یکی از دست نوشته های کره ای که حالا در اینستاگرام بیشترین بیننده را داشته اینچنین نوشته شده: امیدوارم که دیگر شاهد قربانیان بیشتری بخاطر ویروس کرونا نباشم.

منبع: bbc.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.