کلاس پروازی اکونومی پس از ویروس کرونا چه شکلی خواهد بود؟

3.3
از 3 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
ویروس کرونا روی کلاس های پروازی هم تاثیر می گذارد! +تصاویر
24 اردیبهشت 1399 10:00
2

واضح است که اوضاع هواپیماها و پروازشان پس از ویروس کرونا متفاوت خواهد بود و درحالی‌که برخی شرکت‌های هواپیمایی در راستای حفظ فاصله اجتماعی به فکر حذف کردن صندلی‌های وسط هستند، یک شرکت طراحی داخلی هواپیما ایده‌های دیگری برای سازگار ساختن طرح صندلی‌های کلاس اکونومی با شرایط کنونی یافته است.

طراحان شرکت ایتالیایی آویونتِریِرز Avionteriors، همان شرکتی که صندلی ایستای هواپیما را طراحی کرد، دو طرح جدید برای صندلی‌ها ارائه داده‌اند که قرار است فاصله اجتماعی ایمن بین مسافران را «مطابق با الزامات جدید سلامت» و بدون خالی گذاشتن بیشتر فضای هواپیما حفظ کنند.

 

صندلی‌های دوطرفه

کلاس پروازی اکونومی پس از ویروس کرونا چه شکلی خواهد بود؟

طرح «جانوس» یک ردیف از سه صندلی است که صندلی وسطشان به جهت مخالف قرار داده شده است.

 

طرح «جانوس» که نام آن از یکی از خدایگان روم باستان گرفته شده است مانند این خدا «دو صورت» دارد و از موادی ساخته شده است که قابلیت «شستشوی آسان» و «بهداشت ایمن» را دارند.

جانوس ردیفی از سه صندلی است که صندلی مسافر وسط آن به جهت مخالف صندلی‌های کنار راهرو و کنار پنجره قرار می‌گیرد تا «از جداسازی و فاصله حداکثری مسافرانی که کنار هم می‌نشینند اطمینان حاصل گردد».

http___cdn.cnn.com_cnnnext_dam_assets_200423152457-coronavirus-airplane-seat---janus-top-view.jpg

یک محافظ سه‌طرفه «از جنس مواد شفاف» نیز برای هر صندلی تعبیه شده است تا از «انتشار ذرات تنفس» بین مسافران مجاور جلوگیری شود.

مشخص نیست آیا این طرح برای همه فضای کابین هواپیما قابل استفاده باشد یا خیر، ولی اشاره شده است که به دلیل الزامات قانونی نمی‌توان آن را برای ردیف روبروی خروج اضطراری در نظر گرفت زیرا بر اساس این الزامات باید جلوی این ردیف دست‌کم 18 سانتی‌متر فضای اضافی برای تخلیه هواپیما وجود داشته باشد.

 

راه‌حلی برای پرواز در شرایط کرونا؟

کلاس پروازی اکونومی پس از ویروس کرونا چه شکلی خواهد بود؟

 «گلاسیف-Glassafe» (یا شیشیمِن) محافظی است که می‌توان آن را «جهت کاهش احتمال آلودگی» روی صندلی نصب کرد.

اگرچه برای نصب طرح «جانوس» باید چیدمان صندلی‌های هواپیما را به هم ریخت و دوباره سوار کرد، ولی دومین طرح شرکت آویونتِریِرز برای جلوگیری از انتشار کرونا یعنی گلاسیف (شیشیمِن) را می‌توان روی بیشتر چیدمان‌های پیشین و استاندارد صندلی در هواپیماها نصب نمود.

البته توجه داشته باشید که این طرح با خطوط مشی کنونی برای برقراری فاصله اجتماعی همسو نیست؛ چراکه این خطوط مشی ما را ملزم می‌کنند در صورت امکان با دیگر افراد فاصله تقریبی 2 متر را حفظ کنیم.

این محافظ به‌گونه‌ای ساخته شده است که بین مسافران مجاور یک مانع ایمن ایجاد کند و «فضای ایزوله‌ای را دور هر مسافر بسازد» تا «احتمال آلوده شدن به ویروس کاهش یابد».

شرکت آویِونتِریِرز می‌گوید نگرش شرکت‌های هواپیمایی به هر دو طرح مثبت بوده است و این شرکت اکنون در حال ساخت نمونه‌های اولیه «جانوس» و «گلاسیف» (شیشیمِن) و نیز بررسی گام‌های مهندسی این طرح‌هاست.

پس‌ازآنکه تمام مراحل طراحی تکمیل شدند باید مورد تأیید مسئولین مقررات هوایی قرار بگیرند.

البته شرکت باور دارد که طرح‌هایش را 8 الی 11 ماه پس از دریافت تأییدیه به‌طور انبوه توزیع خواهد نمود.

بااینکه هیچ تضمینی نیست که حتماً این دو طرح را روی هواپیماها ببینیم، ولی واقعاً روحیه‌دهنده است که شرکت‌ها برای رویارویی و سازگاری با شرایط کنونی سیروسفرها به فکر طرح‌های نو و خلاقانه‌ای افتاده‌اند.

منبع: cnn.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.