باور بکنید یا نه، این خوراکی ها تا 2000 سال یا بیشتر ماندگاری دارند!

4.1
از 34 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
این خوراکی های خوشمزه تا 2000 سال یا بیشتر ماندگاری دارند! +تصاویر
25 تیر 1399 07:00
0

با اینکه خوردن غذایی که 2000 سال از عمر آن گذشته پرریسک به نظر می‌رسد، اما ماندگاری ‌این غذاها مدت‌ها فراتر از تاریخ انقضایشان است. افسانه‌های زیادی درباره غذاها وجود دارد اما افسانه مربوط به توئینکی ها که می‌توانند مدت‌ها پس از تاریخ انقضایشان نیز باقی بمانند واقعیت دارد. اما طبق تحقیقات ثابت ‌شده که این مسئله به‌سادگی رخ نمی‌دهد. گرچه شیرینی‌های شکری دارای مواد نگه‌دارنده‌ای هستند که تا مدت‌ها آن‌ها را تازه نگه می‌دارد، اما خوردن آن‌ها پس از سال‌ها کار درستی نیست. مواد غذایی دیگری نیز هستند که ماندگاری آن‌ها مانند توئینکی(نوعی بیسکوییت) است.

خب چه غذاهایی می‌توانند از تله زمان و مکان عبور کنند و همچنان پس از سال‌ها قابل‌خوردن باشند؟ بااینکه غذاهای روزانه ما نمی‌توانند در این لیست قرار گیرند، اما خوراکی‌هایی هستند که به خاطر نوع تهیه و مواد تشکیل‌دهنده‌شان می‌توانند از آزمون زمان به‌راحتی عبور کنند. در ادامه‌ی مطلب همراه ما باشید تا این خوراکی‌ها را بشناسید!

 

تافی و آب‌نبات‌های سفت

باور بکنید یا نه، این غذاها تا 2000 سال یا بیشتر ماندگاری دارند

از آنجایی‌که آب‌نبات‌ها را از طریق جوشاندن تهیه می‌کنند و همین مسئله باعث ماندگاری بالای آن می‌شود، بنابراین برای مدت طولانی می‌توانند دوام بیاورند. همه ما تابه‌حال این شیرینی‌ها را در کابینت خانه مادربزرگمان دیده‌ایم اما هرگز نپرسیده‌ایم که آیا این شکلات‌ها از تاریخ‌ مصرفشان گذشته است یا نه. زیرا بااینکه هر چیزی یک تاریخ‌ مصرفی دارد اما این شکلات‌ها شکل، طعم و تازگی خود را تا زمانی که در بسته‌بندی اولیه خود باشند حفظ می‌کنند. بااینکه خوردن این شکلات‌ها پس از سال‌ها درست نیست اما همچنان در لیست ماندگارترین غذاها قرار دارند.

 

عسل

باور بکنید یا نه، این غذاها تا 2000 سال یا بیشتر ماندگاری دارند

عسل را غذایی معجزه‌آسا می‌دانند. این ماده غذایی ویژگی‌های ماندگاری ویژه‌ای دارد و قرن‌ها در آشپزی و کنسرو از آن استفاده می‌شده است. عسل ماده‌ای‌ست که به‌صورت طبیعی تولید می‌شود و بدون آنکه با دست انسان برخورد کند نیز می‌توان آن را خورد. این ویژگی‌ها این ماده را به غذایی منحصربه‌فرد در لیست ما تبدیل کرده است. بااینکه ممکن است طعم و بافت آن پس از صدها سال تغییر کند، اما ماده‌ای‌ست که می‌تواند مدت‌ها بدون از دست دادن خاصیت غذایی و درمانی به همان شکل اولیه باقی بماند.

 

دانه‌های خشک‌ شده

باور بکنید یا نه، این غذاها تا 2000 سال یا بیشتر ماندگاری دارند

در اعماق یک یخچال طبیعی در دریای آرکتیک یک سردابه وجود دارد که در آن حدود یک‌میلیون دانه از اقصی نقاط جهان نگهداری شده است. فرایند فریز کردن دانه‌ها باعث افزایش ماندگاری آن‌ها می‌شود و پس از گرم کردنشان طعم بی‌نظیری به خود می‌گیرند، به‌شرط آنکه از همان ابتدا آن‌ها را به‌درستی خشک کرده باشید. متخصصان می‌گویند که دانه‌های موجود در این سردابه باوجود شرایط کنونی تا همیشه ماندگاری خواهند داشت. وجود سرمای بیش‌ازحد باعث چنین ماندگاری‌ای شده است.

 

کره‌ها و غذاهای چرب

باور بکنید یا نه، این غذاها تا 2000 سال یا بیشتر ماندگاری دارند

مشخصاً کره یخ‌زده نمی‌تواند بیش از 100 سال دوام بیاورد. هرچند کره‌هایی مانند "کره باتلاقی" از این قاعده مستثنی هستند. این کره که بیشتر شبیه به یک ماده چسبنده می‌ماند، در یک باتلاق زغال‌سنگ پیدا شده است. طعم این ماده بسیار منزجرکننده و ناجور است اما طبق تخمین‌ها برآورد شده که می‌تواند تا همیشه ماندگاری خود را حفظ کند. در این باتلاق چیزهای زیادی حفظ‌ شده‌اند مانند گیاهان زنده و حتی بقایای جسد انسان. این کره مزه خاصی ندارد اما نشان می‌دهد که چگونه مواد چرب می‌توانند با حفظ ترکیب اولیه سال‌ها بدون تغییر باقی بمانند.

 

شاید یک مک‌دونالد بزرگ

باور بکنید یا نه، این غذاها تا 2000 سال یا بیشتر ماندگاری دارند

قبل از آنکه برگر کینگ مواد افزودنی را از برگرهای خود حذف کند، نمی‌توانستید دقیقاً ماندگاری‌این برگر را به‌درستی تخمین بزنید. هرچند در کشور ایسلند همبرگری وجود دارد که ازسال 2009 به‌خوبی حفظ ‌شده است. این برگر با داشتن ماندگاری ‌این چنینی برای سال‌ها تعجب همگان را برانگیخته است.

 

آیا حاضرید خوراکی‌های بالا را، حتی وقتی از تاریخ انقضایشان گذشته، مصرف کنید؟

 

منبع: thetravel.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.