کلیسایی قرن دوازدهمی قصد دارد تاریخچه سورئال نارنیا را به تصویر بکشد!

5
از 1 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
رویای سحرانگیز نارنیا به خانه ی خدا رسید! +تصاویر
18 شهریور 1399 10:00
0

یک کلیسای قرم دوازدهمی در یورک شایر انگلستان پذیرای مجسمه‌های نارنیا شده است. 14 شخصیت از این حماسه فانتزی لوئیس C.S شامل شیر اصلان، آقای تامننس کوتوله و موش سخنگو در قالب مجسمه در کنار در ورودی کلیسای مریم مقدس در شهر بورلی قرار گرفته‌اند.

01.jpg

اسقف هال الیسون وایت در حال دعا کردن در مقابل مجسمه اصلان، شخصیت تاریخی نارنیا در کلیسای مریم مقدس

در فاز اول این مجسمه‌ها قرار است با هنرهای سنگی دوره وسطی جایگزین شوند. صندوق میراث ملی هزینه مالی این پروژه را تأمین کرده است و شرکت عمران ماتیاس انجام این پروژه را به عهده گرفته‌ است. تمرکز این شرکت حفظ آثار نام برده شده برای نسل‌های آینده است.

این مجسمه‌ها با همکاری کالج ایست ریدینگ به کلیسا رسیده‌اند. کلیسای مریم مقدس به دانش آموزان این کالج اجازه داده که از نزدیک شاهد این جابجایی باشند. بر اساس روزنامه یورک شایر، این دانش آموزان از کاربرد هنرهای سنگی مطلع شده و سپس از آن‌ها خواسته شده که طراحی‌های شخصی خود را که از این داستان‌ها و افسانه‌ها الهام گرفته‌اند، بسازند.

کلیسایی قرن دوازدهمی قصد دارد تاریخچه سورئال نارنیا را به تصویر بکشد!

نقاشی آقای تامسن توسط مل واتکینز برای اولین بار نظر مردم را به‌سوی خود جلب کرد و ایده ساخت چنین مجسمه‌ای از آنجا نشات گرفت. درواقع لوئیس برای اولین بار پس ‌از آنکه تصاویر این شخصیت‌ها را در ذهنش تصور کرد، شروع به نوشتن داستان نارنیا نمود. پس ‌از آنکه از شرکت لوئیس C.S اجازه‌های لازم گرفته شد، کارها به جریان افتاد. کیبی اسکافر را به‌عنوان طراح استخدام کردند، اخیراً هم اسفا هال الیسون وایت از کلیسای مریم مقدس بازدید کرده تا از نزدیک این مجسمه‌ها را ببیند.

اگر فکر می‌کنید که کارهای لوئیس جایی در چنین مکان مقدسی ندارند پس بهتر است نظر خود را تغییر دهید. نویسنده این کتاب فرد معتقدی بوده و از تراژدی‌های شخصی پیروی می‌کرده است. درنتیجه نارینا دارای اهمیتی شخصی و معنوی است. بسیاری از محققان و منتقدان بر این باورند که قصه نارنیا یک تمثیل مسیحی است، مثلاً شاه اصلان توسط یک ساحره سفیدپوست کشته می‌شود اما بعدها از مرگ بازمی‌گردد، مانند مسیح که به اعتقاد برخی از مسیحیان، روزی دوباره زنده خواهد شد.

کلیسایی قرن دوازدهمی قصد دارد تاریخچه سورئال نارنیا را به تصویر بکشد!

قالب‌های گچی برای مجسمه‌های جدید نارنیا

این داستان امروزه در مقایسه با قهرمانان جدید طنین‌انداز شده است. کودکان ما به خاطر شیوع بیماری کرونا نسبت به دوره جنگ جهانی دوم از محدودیت‌های بیشتری رنج می‌برند اما باید قادر به تصور احتمالات و امیدهای کنونی نیز باشند.

البته نارنیا تنها ارتباط این نویسنده با کلیسا نبوده است، مجسمه "هار زائر" باعث شد که لوئیس بتواند ایده خرگوش سفید برای آلیس در سرزمین عجایب را از آن اتخاذ کند.

مجسمه‌های چوبی داخل سالن را که "برجسته‌کاری‌های طاق" نامیده می‌شدند، در مکان مشخصی قرار داده‌اند. مجسمه‌های نارنیا بیان‌کننده زمان، زندگی، آرزوها و امیدها هستند و طراحی منحصربه‌فردی دارند. برجسته‌کاری یا منبت‌های چوبی نیز تصاویری از انجیل هستند و سمبل‌هایی تاریخی محسوب می‌شوند. کلیسای مریم مقدس در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های این منبت‌ها را در اختیار دارد.

شیرها، ساحره‌ها و جاروها خارج از محیط کلیسا تعریف نمی‌شوند. تصاویر منبت‌های سقفی نشان‌دهنده شیرها، قدیسین، فرشتگان و پادشاهان، همچنین اسب‌های تک‌شاخ و افسونگران است. دکتر جنی انگلند که در قسمت اداری کلیسای مریم مقدس مشغول بکار است می‌گوید: «حضور شخصیت‌های حیوانی در کلیساها به قرون‌وسطا بازمی‌گردد. منبت‌های سقفی داستان‌هایی را برای ما بازگو می‌کنند که قادر به خواندنشان نبودیم، داستان‌هایی که زمانی توسط لوئیس C.S برای مردم نقل می‌شد.»

انتخاب نارنیا نشان می‌دهد که این داستان چیزی از داستان‌های حماسی دیگر کم ندارد. این 14 مجسمه تا پائیز امسال در کلیسا نصب شده و در معرض دید عموم قرار خواهند گرفت.

 

توجه:متاسفانه تصاویر باکیفیت‌تری در دست نبود.

 

منبع: thevintagenews.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.