Close

کوماک C919: هواپیمای چینی که با ایرباس و بوئینگ رقابت می‌ کند!

4.7
از 3 رای
هواپیمای چینی که با ایرباس و بوئینگ رقابت می ‌کند!
  • 29 شهریور 1399 10:00
  • 0
  • 20.6K

سال‌هاست که چین به سمت تبدیل شدن به بزرگ‌ترین بازار هوانوردی دنیا حرکت می‌کند تا بتواند از آمریکا سبقت بگیرد. انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی پیش‌بینی کرده که رشد تا سال 2024 اتفاق خواهد افتاد. اما به نظر می‌رسد که بیماری کرونا جلوی این سرعت را گرفته است.

بنا به گزارش تحلیل گران OAG، چین همچنان در این صنعت پیشرو می‌باشد. این پیشرفت با استراتژی "ساخت چین" هم‌راستاست که هدف آن تولید و طراحی محصولات داخلی است. این استراتژی برای چین، به‌منزله اتکای کمتر به هواپیماهای خارجی است.

کوماک C919: هواپیمای چینی که با ایرباس و بوئینگ رقابت می‌کندکوماک C919: هواپیمای چینی که با ایرباس و بوئینگ رقابت می‌کند

این مسئله باعث شده که نیروی کار از شهرهای دیگر به سمت مرکز چین سرازیر شوند. از شروع سال جدید و بر توجه به رشد جمعیت، طبق برنامه‌ها قرار است که تا 15 سال آینده، بیش از 200 فرودگاه جدید در کشور ساخته شود. چندی پیش بوئینگ در تحلیلی عنوان کرده بود که طی 20 سال آینده چین نیاز به 8090 هواپیمای مسافربری و خدمات مربوطه خواهد داشت که طبق برآوردها هزینه آن بالغ‌بر 2.9 تریلیون دلار خواهد بود.

خطوط هوایی چین در حال حاضر بسیار مجهز است و شبکه‌های راه‌آهن کشور هم با رشد سریع، پاسخگوی نیاز مسافران در سراسر چین هستند.

خطوط هوایی بین‌المللی با نشان چین

طبق برآوردها، استقبال از سفر با هواپیما، تا سال 2024 به حالت قبل از کرونا بازنخواهد گشت. اما بااین‌حال چین نسبت به آمریکا و اروپا در جایگاه بهتری قرار دارد. چین در حال آزمایش هواپیمای جدید خود بنام COMAC 919 است و می‌خواهد با مدل‌های جدید بوئینگ رقابت کند. این سه شرکت هواپیمایی در حال رقابت با محصولات خود هستند و مدل‌های جدید برای خدمات بین‌شهری بسیار مناسب‌اند.

کوماک C919: هواپیمای چینی که با ایرباس و بوئینگ رقابت می‌کندکوماک C919: هواپیمای چینی که با ایرباس و بوئینگ رقابت می‌کند

کوماک 919 یک هواپیمای طراحی و تولیدشده در داخل است که کیفیت آن از نظر ایمنی در رده بوئینگ و ایرباس قرار دارد، همچنین نیاز بازار چین را هم مدنظر قرار داده است، مانند تراکم بالا و سفرهای متعدد در زمان کوتاه.

این هواپیما می‌تواند تا 5555 کیلومتر پرواز کند و دارای 815 صندلی است. درزمانی که بسیاری از پروازهای اروپایی، هواپیماها را گوشه‌ای پارک کرده‌اند و همه پروازها را کنسل کرده‌اند، کوماک تا فوریه سال بعد پر شده است. به‌راستی چه چیزی باعث وجه تمایز این هواپیما با هواپیماهای اروپایی شده است؟

کوماک C919: هواپیمای چینی که با ایرباس و بوئینگ رقابت می‌کندکوماک C919: هواپیمای چینی که با ایرباس و بوئینگ رقابت می‌کند

روابط با فرانسوی‌ها

بااینکه بیشتر قسمت‌های هواپیما، مانند بال‌ها، دماغه، تثبیت‌کننده‌های افقی و عمودی و... همه طراحی داخل هستند، اما کوماک از کارشناسان اروپایی مخصوصاً فرانسوی‌ها برای طراحی کابین و اتاقک موتور دعوت به همکاری کرده است.

موتور کوماک توسط CFM و تیم طراحی GE طراحی شده است. این کابین دارای آشپزخانه، دستشویی و کابین هواپیماست که بزرگ‌تر از نمونه‌های موجود طراحی شده است. دستشویی بزرگ به معنای حرکت راحت‌تر و تماس کمتر با سطح است. اتاق‌های بزرگ تنها تفاوت این هواپیما با سایر کابین‌ها نیست، پشت هواپیما یک آشپزخانه بزرگ تعبیه شده که کارکنان می‌توانند به‌راحتی آنجا کار کنند. در مسیرهای کوتاه، تهیه غذا برای مسافران یک چالش بزرگ محسوب می‌شود، اما این مسئله در این هواپیما حل شده است و کارکنان می‌توانند به‌سرعت به مسافران خدمت‌رسانی کنند.

فوت پرینت کربنی

این کابین با توجه به مسائل محیط‌زیست، از موادی ساخته شده که بسیار سبک بوده و انتشار کربن را در حین استقامت در برابر آب‌وهوای خشن کاهش می‌دهد. کارایی موتور هم بیشتر شده است. موتور CFM که تنها جزء اروپایی این هواپیماست، 15% سوخت کمتر مصرف می‌کند و دی‌اکسید کمتری در هوا پخش می‌کند. انتشار NOX در این هواپیما تا 50% کاهش یافته است. همچنین این موتور صدای بسیار کمی دارد.

این شرکت اروپایی با چین سال‌هاست که همکاری دارد و روابط خوبی با شرکت‌های هواپیمایی در چین دارد و امروزه تأمین‌کننده تمامی قطعات شرکت‌های چینی است.

کوماک C919: هواپیمای چینی که با ایرباس و بوئینگ رقابت می‌کندکوماک C919: هواپیمای چینی که با ایرباس و بوئینگ رقابت می‌کند

کی می‌توانیم از این هواپیما استفاده کنیم؟

این هواپیما در مراحل آزمایش قرار دارد. این هواپیما باوجود بحران کرونا، در فوریه 2020 به پرواز درآمد و در فرودگاهی در همان حوالی به زمین نشست.

بااینکه آزمایش با موفقیت انجام شده اما هنوز هیچ مسافری وارد آن نشده است. قرار بود این هواپیما تا سال 2014 به ناوگان هوایی کشور اضافه شود اما تا سال 2017 به طول انجامید. حالا مسئولان شرکت قول سال 2021 یا 2022 را داده‌اند اما بازهم ممکن است اتفاقاتی مانند کرونا مانع از تحقق این هدف شود. مثلاً نتایج انتخابات آمریکا می‌تواند روی روابط چین با این کشور تأثیر گذارد، شاید همه‌چیز بهتر یا بدتر شود و یا حتی می‌تواند روی صادرات موتورهای CFM تأثیر بگذارد.

سازمان امنیت آمریکا فعلاً نگران مهندسی معکوس موتورهای شرکت فرانسوی توسط چینی‌هاست. هواپیمای کوماک و تست پروازی آن ممکن است به خاطر مسائل مختلف به تعویق بیفتد اما کوماک هنوز راهی طولانی پیش رو دارد. در صورت موفقیت گزینه سومی هم به بازار هوانوردی اضافه خواهد شد. شاید بعد از پایان یافتن کرونا، تعادل سفرهای هوایی دوباره به حالت قبل بازگردد.

 

منبع: cnn.com

مطالب مرتبط

نظرات کاربران (0 نظر)

× در حال پاسخ به:

اولین نفری که نظر می دهد شما باشید