موج جدید ویروس کرونا و محدودیت سفر در حباب های مسافرتی آسیا!

5
از 2 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
محدودیت های دوباره کرونایی: حباب های مسافرتی آسیا ترکیدند! +جزییات
13 مهر 1399 10:00
0

با نزدیک شدن به پایان سال میلادی گمانه‌زنی‌های مبنی بر عدم بازگشایی مرزهای کشورهای آسیایی به روی گردشگران بیشتر می‌شود. چرا که بسیاری از کشورهای توریستی این منطقه با محدودیت های ناشی از ویروس کرونا مواجه شده‌اند؛ در حالی که کشورهای اروپایی با اجرای طرح‌هایی نظیر مسافرت حبابی در صدد کاهش این دست از محدودیت‌ها هستند. 

یکی از این مناطق توریستی، شهر پوکت در کشور تایلند  است که سواحل آن به یک مقصد محبوب در ایام کریسمس تبدیل شده بود. اما در حال حاضر سفر به این منطقه 2 هفته قرنطینه اجباری در هتل یا بیمارستان را پیش رو خواهد داشت که خوشایند بسیاری از گردشگران نخواهد بود.

Thailand-Phuket-beach.jpg

فهرست کشورهایی که محدودیت های مسافرتی در آن‌ها اعمال می‌شود بسیار است و در خوشبینانه ترین حالت ممکن، در ماه می دولت‌هایی که توانسته باشند آمار مبتلایان به کرونا را در کشورشان کنترل کنند اقدام به بازگشایی مرزهای خود برای دیگر کشورهایی می‌کنند که آن‌ها نیز موفق به مهار ویروس کووید - 19 شده باشند.

مسافرت حبابی چیست؟

اصطلاح مسافرت حبابی که نخستین بار در کشورهای استرالیا و نیوزلند مطرح شد، نوعی مسافرت بین المللی است بین دو کشوری که آمار مبتلایان به ویروس کرونا در آن ها کاهش یافته و آن دو کشور مرزهای خود را برای گردشگران باز کرده‌اند. از این جهت به آن مسافرت حبابی گفته می‌شود که گردشگران هر دو کشور از یک محل ایمن (از نظر شیوع کرونا) به یک محل ایمن دیگری سفر می‌کنند و به دلیل عدم مجوز ورود سایر کشور‌ها، یک محیط حباب مانند سبب حفظ امنیت آن‌ها می‌شود.

این اقدام علاوه بر بر طرف کردن نیاز به سفر و گردشگری، می تواند تا حدودی تامین کننده  بودجه صنعت توریسمی شود که در سال جاری ضررهای غیرقابل جبران و بی‌سابقه ای را در سطح جهانی متحمل شده است.

bubble-travel.jpg

به دلیل نرخ بالای همه‌گیری ویروس کرونا در کشورهای آسیایی دست یافتن به مسافرت حبابی در این منطقه دست‌نیافتنی بنظر می‌رسد. اما این به معنای خودداری کشورهای آسیایی برای جذب گردشگران  خارجی نخواهد بود.

نماینده دولت تایلند در طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تایلند در حال تدارک دیدن یک برنامه اقامتی بلند مدت برای گردشگران بین المللی است. این برنامه توریستی بلند مدت 2000 بات (64 دلار) هزینه خواهد داشت و گردشگران می‌توانند به وسیله آن به تایلند سفر کرده اما در بدو ورود خود به مدت 14 روز در بیمارستان یا هتل‌های این کشور بستری شوند. پس از سپری شدن این دوره و منفی بودن تست کرونا، گردشگران می‌توانند در هر کجای تایلند که تمایل دارند سفر کنند.

تا قبل از شیوع ویروس کرونا کشور ویتنام به یکی از توریستی‌ترین کشورهای منطقه تبدیل شده بود و در سالیان اخیر بازدید بیش از 15 میلیون توریست را به خود اختصاص داده بود. دولت این کشور نسبت به مسافرت حبابی ابراز علاقه کرده است اما هیچ چیز به طور قطعی در این زمینه مشخص نیست. در حال حاضر تنها تعدادی پرواز تجاری از ویتنام به بعضی کشورهای آسیایی انجام می‌شود و خطوط پرواز های توریستی – بین المللی این کشور  بسته است.

stopp-iran-turkey-flights.jpg

در این میان دولت کشور هنگ کنگ تائید کرده است در  تلاش برای گشودن مرزهای خود و ایجاد مسافرت حبابی به 11 کشور دیگر از جمله تایلند، کره جنوبی، ژاپن، مالزی، آلمان، فرانسه، سوئیس و... است. البته وزیر گردشگری کره جنوبی در مصاحبه خود با CNN عنوان کرده است که هیچ برنامه بازگشایی مرز ها برای سفرهای توریستی – بین المللی ایجاد نخواهد شد و هیچ ایده و احتمالی برای مسافرت های حبابی وجود ندارد.

در ژاپن مسافرت های برون مرزی توریستی کماکان بسته است و برنامه ای برای بازگشایی آن مطرح نشده است. این کشور به تازگی امکان ورود مجدد مقیمان خارجی خود را میسر کرده است.

کشور چین نیز که نسبتا با سرعت مناسبی موفق به مهار شیوع ویروس کرونا شد، در حال بازگشایی سفر‌های هوایی به روی کشورهای هم مرز و سایر کشورهای خارجی که برای پرواز‌های برگشت خود 14 روز قرنطینه را برای مسافران در نظر گرفته اند می باشد.

اما در مالدیو شرایط متفاوت تر است و این کشور میزبان تمام کشورهای دنیا بدون هیچ محدویت و قرنطینه‌ای است. این کشور برنامه بسیار جالبی را برای گرشگران خود تدارک دیده است و با ایجاد شرایط اقامتی در جزایر خود احتمال شیوع ویروس را به شدت محدود کرده است. زیرا در صورت مواجه شدن با فرد کرونایی جزیره مورد اقامت وی قابل ردیابی خواهد بود و در صورت نیاز آن جزیره به قرنطینه خواهد رفت.

asian-airplane.jpg

به گفته سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) از 1 سپتامبر  در 115 کشور، محدودیت سفرهای توریستی کاهش یافته است که 44 تای آن از کشورهای اروپایی، 27 کشور از قاره آمریکا، 26 کشور از قاره آفریقا، 13 کشور از آسیا و 5 کشور خاور‌میانه ای می‌باشد. در مجموع  81 درصد از سفرهای توریستی در اروپا با کاهش محدویت رو به رو شده است، درحالیکه این که این رقم برای کشورهای آسیایی تنها به 28 درصد می‌رسد.

 

منبع: cnn.com