آموزش گردشگران برای تکرار نشدن حادثه «مرنجاب»

5
از 2 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
آموزش گردشگران برای تکرار نشدن حادثه «مرنجاب»
17 آبان 1399 06:00
1

پس از انتشار فیلم تعقیب کَل وحشی در مرنجاب که از خودرسواران آفرود منتشر شد. و منجر به تلف شدن این حیوان شد، این اتفاق با انتقاد و واکنش های شدیدی رو به رو شد. یک کارشناس ارشد تنوع زیستی گفت: به‌منظور پیشگیری از وقوع چنین حادثه‌هایی در آینده لازم است سازمان‌های متولی و مسئولان از جمله سازمان حفاظت محیط زیست و فدراسیون اتومبیلرانی مکان‌هایی را برای تردد خودروهای آفرود تعیین و الزامات آموزشی را برای فعالان این حوزه تعریف کنند.

کل وحشی مرنجاب

سید مهدی نبی‌یان در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه حادثه‌ای که در مرنجاب رخ داد براثر ناآگاهی افرادی بود که کل وحشی را دنبال می‌کردند، گفت: به‌نظر می‌رسد این افراد قصد کشتن و تلف شدن این حیوان را نداشتند و این حادثه به دلیل نبود آموزش و ناآگاهی این افراد رخ داد که در نهایت منجربه مرگ «کَل» نیز شد. از این رو برگزاری دوره‌های آموزشی برای فعالان حوزه آفرود ضرورت دارد و فدراسیون اتومبیلرانی نیز باید الزاماتی را برای افرادی که‌ می‌خواهند دوره‌های آفرود را برگزار کنند، ایجاد کند تا حتما دوره‌های آموزشی را بگذرانند.

وی با اشاره به چگونگی تلف شدن کَل وحشی درپی تعقیب و گریز گفت: یکی از دلایلی که انسان‌ نسبت به سایر جانداران پیشرفت کرده است، قدرت او در دویدن مسافت‌های طولانی بود چرا که بدن انسان از پوشش موی زیادی برخوردار نیست و تعرق زیادی می‌کند. از این رو این عوامل باعث می‌شود که انسان بتواند برخلاف سایر جانداران مسافت‌های طولانی را بدود.
این پژوهشگر حیات وحش ادامه داد: در گذشته یکی از شیوه‌های شکار حیوانات توسط انسان‌ها به همین صورت بود و انسان با دویدن مداوم به‌دنبال حیوان پس از مدتی آن را از پا درمی‌آورد چراکه حیوانات پس از مدتی دویدن به‌دلیل پوشش پشم و مویی که دارند دمای بدن و تعداد ضربات قلب‌شان افزایش پیدا می‌کند که منجر به نارسایی در تنفس، ایست قلبی و در نهایت مرگ می‌شود بنابراین تعقیب هرگونه جانوری به‌صورت مداوم پس از مدتی مرگ آن را به دنبال دارد و اگر بتوان این موضوع را به مردم محلی، گردشگران و افراد فعال در حوزه آفرود آموزش داد و در این زمینه اطلاع‌رسانی کرد مطمئنا با بسیاری از این حوادث روبه‌رو نخواهیم شد.

نبی‌یان ضمن انتقاد از جرم‌انگاری برخی حوادث که بر اثر ناآگاهی افراد رخ می‌دهد، گفت: حادثه‌ای که در مرنجاب رخ داد براثر ناآگاهی افرادی بود که «کَل» را دنبال می‌کردند همانطور که مصرف تخم لاک‌پشت‌ها در جزیره قشم نیز از سر ناآگاهی جوامع محلی بود بنابراین برای حل چنین معضلاتی باید به سمت گفتمان منطقی برای پیدا کردن راه حل درست و پای کار آوردن متولیان و فعالان حوزه محیط زیست به سمت بهبود شرایط پیش‌ برویم وگرنه خشم و خشونت و فحاشی در فضای مجازی تنها باعث احساسی شدن فضا می شود و در نتیجه گره‌ای که می‌توان با دست باز کرد،کورتر می شود و انجام فعالیت فرهنگی در این حوزه را دشوارتر می‌کند.

همچنین وی افزود: با چنین رفتارهایی باعث می‌شویم که مسئولان و متولیان نیز یا خود را کنار بکشند یا در محور موج‌سازی فضای مجازی موضع‌گیری کنند که این خود باعث می‌شود که به سمت اخذ تصمیمات منطقی نروند و به‌جای آن تنها برای آرام کردن جو اعلام ‌کنند که هرگونه فعالیت آفرود در مرنجاب ممنوع است.

آفرود

به گفته سید مهدی نبی‌یان کارشناس ارشد تنوع زیستی، در کشور تعداد زیادی علاقه‌مند و خودروهای مخصوص فعالیت‌های آفرود داریم اما در همه جای دنیا مناطقی را برای چنین فعالیت‌هایی در نظر می‌گیرند، مسابقه برگزار می‌کنند و گردشگر داخلی و خارجی نیز جذب می‌کنند درحالی که ما چنین زیرساخت‌هایی را پیش‌بینی نکرده‌ایم و این بی سر و سامانی باعث می‌شود شاهد چنین حوادثی مانند تلف شدن کل در مرنجاب و تخریب پوشش گیاهی، جانوری و زیستگاه‌ها باشیم. از این رو لازم است که فدراسیون اتومبیلرانی به این مساله ورود کند و با کمک سازمان حفاظت محیط زیست و همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مناطقی را برای فعالیت‌های آفرود در نظر بگیرند و و تعاریفی برای آن ارائه دهند.

نبی‌یان با تاکید بر این که هر نوعی از گردشگری بخشی از تخریب را به‌صورت اجتناب‌ناپذیر به همراه دارد، تصریح کرد: در تمام کشورهایی که پتانسیل فعالیت‌های آفرود در آن‌ها وجود دارد مناطقی را به این منظور مشخص و از این راه درآمدزایی نیز می‌کنند. باید از بستر فعالیت‌های آفرود در جهت اشتغال‌زایی و توامندسازی جوامع محلی بهترین استفاده را کنیم چراکه فعالیت‌های آفرود و سافاری نیز یکی از سرشاخه‌های گردشگری است. پس به‌نظرم به‌جای نفی کردن و پس زدن و فحاشی و استفاده از الفاظ تحریک آمیز باید به سمت گفت و گو، آموزش و فرهنگ‌سازی در این زمینه پیش‌رویم.

منبع: ایسنا

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.