معرفی گران قیمت ترین سنگ جواهرهای جهان

4.4
از 257 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
سنگ جواهر‌های نایابی که قیمت نجومی دارند + تصویر و جزئیات
24 آبان 1399 10:00
103

در این مطلب قصد معرفی 10 سنگ و جواهر گران قیمت و نایابی داریم که قیمت یک قیراط بعضی از آن‌ها بیشتر از 3 میلیون دلار محاسبه می‌شود. یکی از مهم ترین دلایلی که سبب این قیمت‌های نجومی می‌شود به میزان نایابی آن‌ها باز می‌گردد. در لست سکند با معرفی، قیمت و محل استخراج این جواهرات آشنا شوید.

 

10.  اوپال سیاه | ارزش: 15.000 دلار به ازای هر قیراط

عقیق سیاه

 

اوپال سیاه استرالیایی با ارزش ترین سنگ و شناخته شده ترین نوع اوپال محسوب می‌شود که در آنداموکا، جنوب استرالیا یافت می‌شود. از خصوصیات این سنگ می‌توان به رنگ مشکی، خاکستری تیره و یا مشکی شفافی اشاره داشت که در زمینه آن قابل مشاهده است. البته در اوپال سیاه ریشه‌هایی از رنگ‌های رنگین کمانی یا منشوری نیز قابل مشاهده است که سبب ارزش بخشی آن می‌شود. در واقع عقیق سیاهی که یک دست مشکی باشد کاملا بی‌ارزش است.

همچنین برخلاف سایر اوپال ها، اوپال مشکی دارای مقادیر اندکی کربن و اکسید آهن است که تیرگی منحصر به فردی را در سنگ سبب می‌شود.

قیمت گذاری در این سنگ‌ها به فاکتورهای متعددی از جمله، میزان درخشندگی و الگوهای روی سنگ بازمی‌گردد که ممکن است بعضی از آن‌ها تا 15.000 دلار استرالیا در ازای هر قیراط معامله شوند.

 

عقیق سیاه

سنگ عقیق سیاه

 

9. الماس | 15.000 دلار به ازای هر قیراط

سنگ الماس

 

در علم کانی شناسی الماس آلتروپی از کربن است که اتم‌های کربن به حالتی شبکه ای و کریستالی به یک دیگر متصل شده اند. جالب است بدانید که الماس سخت ترین کانی جهان (در مقیاس موس) شناخته می‌شود و تراش دادن یک الماس به دلیل پیوند‌های قدرتمند کربن به هیچ عنوان کار آسانی نخواهد بود! به همین دلیل برای تراش کاری الماس از دانش به خصوص، دستگاه‌های برش فوق حرفه‌ای و دقیق استفاده می‌شود.

قیمت‌های الماس بر اساس رنگ و نایابی آن می‌تواند بسیار متغییر باشد در این بند منظور از الماس، الماس بی‌رنگ خواهد بود که هر قیراط آن به راحتی تا 15.000 دلار می‌تواند قیمت داشته باشد. در ادامه لیست با الماس‌های گران قیمت‌تری نیز آشنا خواهیم شد.

 

الماس

الماس اصل 

8. سنگ سرندیبیت | 18.000 دلار به ازای هر قیراط

سرندیبیت

 

سرندیبیت (Serendibite) سنگی فوق نایاب سیلیکاتی است که نخستین بار در سال 1902 در سریلانکا کشف شد و سرندیبیت نیز نام عربی است که از خود کشور سریلانکا ریشه می‌گیرد. این سنگ کم‌یاب از مواد معدنی مختلفی چون ترمولیت، آپاتیت، گراندییریت، گرافیت و ... است که اغلب در رنگ‌های زرد کم‌رنگ، سبز – آبی و آبی مایل به خاکستری دیده می‌شود. به دلیل ظاهر فوق العاده لوکس این سنگ، جواهرات گران قیمتی تولید می‌شود که برای استفاده انسان‌های عادی در دسترس نخواهد بود.

  

سنگ سرندیبیت

الماس سرندیبیت

 

7. گراندیدریت | 20.000 دلار به ازای هر قیراط

سنگ گراندیدریت

 

گراندیدریت (Grandidierite) یک سنگ معدنی گران قیمت است که همانند سایر سنگ جواهرات این لیست از میزان نایابی بالایی برخوردار است. این سنگ نخستین بار در جنوب مادگاسکار در سال 1902 (همانند سرندیبیت) کشف شد. نام این این سنگ نیز به افتخار آلفرد گران‌دیدیه، پژوهشگر فرانسوی که در مادگاسکار مشغول به تحقیق و آزمایشات بود گراندیدیت نام گذاری شده است.

رنگ این سنگ همانطور که ملاحظه می‌کنید آبی مایل به سبز است و دلیل این رنگ آبی وجود عنصر آهن (fe) در آن می‌باشد. هر چه میزان آهن بیشتر باشد رنگ آبی در سنگ نمایان تر خواهد شد.

  یکی از ویژگی های جذاب این سنگ رنگ‌های متفاوتی است که از هر زاویه در آـن قابل رویت است. به طور دقیق تر از زوایای مختلف به دو رنگ آبی پر رنگ – سبز، سبز تیره و همچنین از زوایایی کاملا بی رنگ (گاهی اوقات زرد کم‌رنگ) دیده می‌شود.

 

الماس گراندیدریت

گراندیدریت

 

6. تافیت | 35.000 دلار به ازای هر قیراط

سنگ تافیت

 

تافیت (Taaffeite) سنگی با قدمت کم و البته فوق نایابی است که به طور اتفاقی توسط ریچارد تافی در دوبیلن، پایتخت ایرلند کشف شد. آنالیزهایی که از طریق اشعه X و آزمایشات شیمیایی بر این سنگ انجام شد مشخص کرد که عنصر اصلی سازنده تافیت برلیوم، منیزیوم و آلومینیوم است. نکته قابل توجه این است که تافیت نخستین ماده معدنی و کانی بشمار می‌رود که برلیوم و منیزیوم در آن وجود دارد.

یکی از دلایلی که سبب گشت تا کشف این جواهر تا سال 1945 طول بکشد شباهت زیاد آن نسبت به سنگ اسپینل است. چرا که هر  دو ویژگی و مشخصات یکسانی دارند با این تفاوت که سنگ تافیت نسبت به اسپینل قابلیت انعکاس دوبرابری را از خود نشان می‌دهد.

رنگ‌های دیده شده از تافیت عبارتند از: بی‌رنگ، بنفش مایل به خاکستری، قرمز - بنفش، قرمز، سبز روشن ، بنفش – صورتی و رنگ ارغوانی.

 

الماس تافیت

تافیت

 

5. زمرد | 305.000 دلار به ازای هر قیراط

سنگ زمرد

 

زمرد نخستین سنگ جواهر این لیست محسوب می‌شود که پرش قیمتی قابل توجهی پیدا می‌کند. زیرا بسته به ریشه، الگو و خلوص این سنگ تا قیمت 5.5 میلیون دلار نیز سابقه خرید و فورش دارد. رنگ سبز و زیبای زمرد که آوازه جهانی دارد ناشی از عنصرهای کروم و گاها وانادیوم است که سبب آن می‌شوند. زمرد با 8 موس از  سختی کمی برخور دار است و به نوعی می‌توان آن را شکننده نامید. سنگ زمرد غالبا در کشورهای روسیه، کلمبیا، برزیل و افغانستان قابل یافتن است.

 

زمرد

سنگ زمرد

 

4. الماس قرمز | 1.000.000 دلار به ازای هر قیراط

الماس قرمز

 

الماس در طبیعت به رنگ‌های مختلفی یافت می‌شوند که از نظر ساختاری تفاوتی با یک دیگر نداشته و همگی از شبکه‌های کربنی ساخته شده اند. اما فرایند نادر اتمی که در آن‌ها دخیل می‌شوند سبب تغییر رنگ و البته نایاب تر شدن آن‌ها می‌شود. الماس قرمز بیشتر در کیمبرلی، شهری در آفریقای جنوبی و غرب استرالیا قابل یافت است که البته در این اماکن نیز به ساختی یافت هستند. الماس قرمز در کنار الماس صورتی از نایاب ترین الماس‌های  کره زمین محسوب می‌شود. 

 

الماس قرمز

سنگ الماس قرمز

 

3.  الماس صورتی |1.190.000 میلیون دلار به ازای هر قیراط

سنگ الماس صورتی

 

از نایاب بودن الماس به قدر کافی صحبت شد. اما در این میان الماس صورتی به طرز عجیبی کمیاب تر هستند. به طور دقیق تر از تمامی الماس‌های حال حاضر در جهان تنها 0.0001 درصد آن‌ها به رنگ صورتی وجود دارند (یک در میلیون). الماس‌های صورتی همانند الماس‌های بی‌رنگ از بیشترین میزان کیفیت برخوردار هستند.

با وجود این حجم از نایابی قیمت گذاری برای الماس صورتی کار راحتی نخواهد بود. در سال 2017 در هنگ کنگ یک الماس صورتی 59.60 قیراطی به فروش گذاشته شد که با قیمت نجومی 71.2 میلیون دلار به فروش رسید. به عبارتی هر قیراط 1.190.000 دلار. نام این الماس ستاره صورتی است که تصویر آن را در زیر متن می‌توانید ملاحظه کنید.

 

الماس صورتی

الماس صورتی

 

2. یشم اعلی | 3 میلیون به ازای هر قیراط

سنگ یشم اعلی

 

یشم سبز یا یشم اعلی (Jadeite) یکی از گران قیمت ترین سنگ جواهرهای جهان است که هر قیراط آن با قیمت باورنکردنی 3.000.000 میلیون دلار به فروش می‌رود. در مزایده ای میان 8 خریدار احتمالی گردنبندی به نام Hutton-Midivani  که از 27 یشم سبز زینت داده شده بود در کمتر از 20 دقیقه به قیمت 27.440.000 ملیون دلار به فروش رسید.

یشم اعلی را در tawmaw واقع در میانمار قابل یافت می‌تواند باشد و رنگ‌های دیده شده از یشم اعلی عبارت است از بی رنگ، سفید، تمامی طیف‌های رنگ سبز، زرد مایل به سبز، قهوه‌ای مایل به زرد، قهوه‌ای، قرمز، نارنجی، بنفش، آبی(بسیار کمیاب) خاکستری و رنگ سیاه. 

 

یشم اعلی

یشم اعلی

تصویری از یشم اعلی قرمز رنگ

 

1. الماس آبی | 3.930.000 دلار به ازای هر قیراط

الماس آبی

 

با وجود اینکه الماس صورتی «ستاره صورتی» رکورد گران قیمت ترین سنگ جواهر دنیا را در اختیار دارد. الماس آبی رکورد گران قیمت ترین سنگ جواهر جهان را  بر اساس هر قیراط از آن خود کرده است. الماس آبی رنگی به نام اوپنهامیر آبی (The Oppenheimer Blue) با قیراط 14.62، به قیمت 57.500.000 میلیون دلار در سال 2016 به فروش رسید. علاوه بر ارزش قیراطی بیشتر تا پیش از به فروش رسیدن ستاره صورتی، الماس اوپنهایمر آبی گرانقیمت ترین جواهر جهان را به نام خود ثبت کرده بود.

الماس آبی طیف رنگی از سفید مایل به آبی تا آبی تیره را در برمی‌گیرد که در تصویر زیر چندی از آن را می‌توانید ملاحظه کنید.

 

الماس آبی الماس آبی

تصویری از اوپنهامیر آبی

 

منبع: geologypage

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.