آبشارهای جذاب و پرطرفدار در خطه سبزپوش مازندران

4.3
از 36 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
معرفی آبشارهای جذاب و پرطرفدار در مازندران + تصاویر
23 آبان 1399 09:00
6

 

استان زیبای مازندران، شهر طبیعت و جنگل و کوه، نمودی کامل از طبیعت و تاریخ و فرهنگ در خود جای داده است. در میان جاذبه‌های رنگارنگ طبیعت مازندران، آبشارها از جلوه‌ای سحرانگیزتر برخوردارند. جدال آب و صخره‌ها، خروش موج آب از فراز تاج آبشارها و صدای غرش گوش‌نوازی که در فضا می‌پیچد، تجربه‌ای خاص و به یادمانی را به ذهن می‌نشاند. مازندران از آبشارهای زیبا و پرشکوهی برخوردار است که قصد داریم در این مقاله به معرفی چندی از آن‌ها بپردازیم.

1- آبشار صفارود

در 15 کیلومتری جنوب رامسر و در جاده سراسر زیبایی جواهرده، آبشار فصلی صفارود دیده می‌شود. آب خروشان آبشار صفارود که به آبشار اول جواهرده نیز شهرت دارد، از صخره‌های صیقلی فرو می‌ریزد و بر مسیر جاده‌‌ای حرکت خودروها روان می‌شود که عبور از میان خروشان آبشار، هیجان و لذت بازدید از این شگفتی را به اوج می‌رساند.

1.jpg

2- آبشار آب پری

آبشار آب پری در نزدیکی کجور و یوش جریان دارد. این آبشار که در منطقه‌ای بکر و جنگلی با انبوهی از درختان دیده می‌شود، درحقیقت آبشار نیست. رانش زمین و خورد شدن و غلتیدن خورده سنگ‌ها بر روی شیب دامنه کوه است که موجب شکل‌گیری بستری سنگی و صخره‌ای شده که آب‌های کم حجم آب پری از میان آن‌ها گذر می‌کنند و منظره منحصر به فرد و تماشایی را ایجاد می‌کند.

248465.jpg

3- آبشار اکاپل

آبشار اکاپل، با 20 متر ارتفاع، مرتفع ترین آبشار کلاردشت است. این آبشار در منطقه‌ای کوهستانی با پوششی سبز و خیره کننده جریان دارد. هرچند تابستان‌ها و بهار اکاپل بسیار دیدنی و رویایی است اما ویژگی منحصر به فرد آبشار اکاپل این است که در زمستا‌ن‌ها یخ می‌زند و میزبان یخ‌نوردانی است که زمستان‌های اکاپل را با حضور خاص و تیشه‌های خود جلا می‌دهند.

3464.jpg

4- آبشار ایج

آبشار ایج در رامسر رویایی و از ارتفاعات کوه خشت چال سرچشمه می‌گیرد. این آبشار که از ذوب شدن برف ها جریان می‌یابد، مسیر خود را به سوی دره اشکور پیش می‌گیرد. ویژگی منحصر به فرد آبشار ایج این است که در اثر فرسایش صخره‌ها، مسیر حرکت خود را به صورت پلکانی از صخره‌ها درآورده و مجموعه‌ای از آبشارهای کوچک را در پی هم شکل داده است. از همین رو آبشار ایج به آبشار ده قلو معروف است.

4446.jpg

5- آبشار آب مراد لاسم

این آبشار در آمل مرکزی و دهستان بالالاریجان جریان دارد. آبشار آب مراد لاسم از مجموعه 13 آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده است. این منطقه بهشتی از چنان زیبایی خیره کننده‌ای برخوردار است که قاجاریان روزگاری این مکان را تفرجگاه خود قرار داده بودند. ویژگی منحصر به فرد این آبشار، وجود یخچال‌های دائمی در بالای آنهاست که آب آن را بسیار سرد اما گوارا کرده است. شکوه این همه زیبایی با قله دماوند که در افق آن خودنمایی می‌کند، به اوج خود می‌رسد.

مراد لاسم.jpg

6- آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت از ارتفاعات روستای شاهاندشت سرازیر می‌شود. این آبشار در نزدیکی تهران و تنها با 96 کیلومتر فاصله از پایتخت قرار دارد. زمین مسطح اطراف آن، مسیر دسترسی به آبشار را آسان می‌کند و ازهمین رو مورد توجه گردشگران بسیاری قرار می‌گیرد. اما ویژگی منحصر به فرد آن این است که به صورت 3 پله از ارتفاعات سرازیر می‌شود و در مجموع ارتفاعی حدود 180 متر می‌گیرد. این آبشار مرتفع ترین آبشار مازندران و دومین آبشار مرتفع ایران شناخته شده است.

 

شاهاندشت.jpg

7- آبشار هریجان

آبشار هریجان در منطقه کلاردشت و نزدیک روستای هریجان واقع شده است. این آبشار فضای جنگلی و کوهستانی دارد که دسترسی به آن نیازمند به جنگل نوردی و کوهنوردی است. آبشار هریجان با 80 متر ارتفاع در مسیر ریزش خود به طبقات مختلف و با تاج‌های متعددی تبدیل می شود که بر خیره کنندگی آن می‌افزاید. ویژگی منحصر به فرد این آبشار، منطقه غنی به لحاظ پوشش جانوری است که در آن می توان انواع حیوانات مانند پلنگ، خرس، تیهو و کل را دید.

هریجان.jpg

8- آبشار دارنو

آبشار دارنو در میان جنگل‌های نوشهر و نزدیکی دریاچه فراخین جریان دارد. آبشار دارنو در میان مجموعه هفت آبشار این منطقه قرار می‌گیرد که با ارتفاع 25 متر، زیباترین و بلندترین آن‌ها نیز محسوب می‌شود. ویژگی منحصر به فرد آبشار دارنو این است که در محیطی کمتر شناخته شده و بکر قرار گرفته و دسترسی به آن با کوهنوردی میسر خواهد شد. اما به دلیل در دسترس نبودن و مسیر سخت خود، طبیعتی دست نخورده، بکر و به غایت زیبا را می‌توانید تجربه کنید.

دارنو.jpg

9- آبشار زانوس

آبشار زانوس در بخش کجور شهرستان نوشهر جریان دارد. ارتفاع این آبشار باشکوه به 40 متر می‌رسد. ریزش آب از این ارتفاع بالا، باعث پودری شدن آب در هنگام برخورد با صخره‌های بستر رودخانه می‌شود که صحنه ای رویایی می‌آفریند. همین ویژگی باعث شده تا محلی‌ها این آبشار را اوپاچ به معنی آبپاش بنامند. 

زانوس.jpg

تالیف : لست سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.