آبتنی‌ گرم در هوایی سرد، با آبشار آبگرم کلات نادری

3.9
از 68 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
آبتنی‌ گرم در هوایی سرد در آبشار کلات نادری + تصاویر
27 آبان 1399 08:00
0

شنا و آبتنی، تفریحی که بیشتر در تابستان و فصل گرما طرفدار دارد، اما اگر در سرمای پاییز و زمستان، هوس آبتنی کردید نیز راه‌حل در دست ماست. چشمه‌های آب گرم.
در ایران سراسر شگفتی ما، در مسیرهای کوهستانی و بکر، چشمه‌های مختلفی وجود دارد که آبی گرم و خروشنده از آن‌ها می‌جوشد و پس از سرازیر شدن از حوضچه‌ها، بر روی زمین جاری می‌شوند و حتی بسته به مسیر حرکتشان، تبدیل به آبشار شده و به‌شکلی باورنکردنی، دوش آبگرم را شکل می‌دهند؛ چه چیزی لذت‌بخش‌تر از دوش آبگرم طبیعی در خنکای پاییز.

آبشار آبگرم نادری

آبشار آبگرم نادری یکی از این آبشارهای شگفت‌انگیز در کلات نادری از شهر مشهد است. آبشار آبگرم کلات نادری، آبی نه‌چندان جوشان دارد اما درجه گرمای آب به میزانی هست که بتوان در سرمای پاییز آبتنی گرمی در حوضچه آن تجربه کرد و حتی زیر آبشار آن، دوش آب گرم گرفت.
تصور کنید در هوای ابری پاییزی، مسیری کوهستانی را قدم می‌زنید، به چشمه آب گرمی می‌رسید، در حوضچه‌هایش آبتنی می‌کنید و زیر آبشار گرمش دوش می‌گیرید! قطعاً تجربه‌ای منحصر به فرد در کلات نادری برای شما به دست خواهد آمد.

آبشار نادری

فضای اطراف آبشار آبگرم، زمین‌های مسطحی است که برای کمپینگ و برپایی چادر مناسب بوده و شبی خاطره‌انگیز در ذهنتان رقم می‌زند. اما برای داشتن شبی آرام‌تر و گرم‌تر می‌توان در خانه‌های روستای آبگرم هم سکونت گرفت.

روستای آبگرم در 80 کیلومتری شمال شرقی مشهد، در مسیر جاده مشهد به کلات قرار دارد. مسیر فرعی روستای آبگرم کوتاه و چیزی درحدود 5 کیلومتر است. با اتوبوس‌های روستای آبگرم می‌توان از مشهد مستقیم به این روستای زیبا رسید.

آبشار آبگرم

مسیری که از روستای آبگرم تا آبشار آبگرم در پیش رو داریم، مسیری کوهستانی و هیجان‌انگیز است که با پیاده‌روی سبک همراه خواهد بود. دوچرخه‌سواران کوهستان هم از این مسیر دل‌چسب برای ورزش اختصاصی خود استفاده می‌کنند.

در این مسیر، 2 کیلومتر که از روستا فاصله بگیریم به آبگیر سیمانی «بند» می‌رسیم و 3 کیلومتر پس از آن به رودخانه‌ای که از دل دره می‌گذرد برمی‌خوریم. امتداد این رودخانه جایی است که آبشار آبگرم با ارتفاعی بلند و نزدیک به 20 متر می‌خروشد. در فصل پاییز، آب این آبشار تا به پای حوضچه طبیعی‌اش برسد، حدود 30 تا 35 درجه حرارت می‌گیرد. حوضچه بزرگ و آب خوش دما، در میان صخره‌ها و درختان اطراف آبشار، امکان آبتنی حتی در خنکای پاییز را فراهم می‌کند.

آبشار آبگرم نادری

سرچشمه آبشار آبگرم کلات نادری، دو کیلومتر بالاتر از این آبشار است و درجه حرارتی بالاتر دارد که در دشتی روان جریان می‌گیرند و از حرارت‌ آبشان کاسته می‌شود؛ اما حوضچه‌های کوچک پای این چشمه‌ها برای آبتنی مناسب نیستند.

پیش از رسیدن به پیچ انتهایی مسیر آبشار آبگرم، کاروانسرای تاریخی دیده می‌شود که به کاروانسرای شاه عباسی معروف است. این کاروانسرای خشت و سنگی یادمانی از دوره صفویان است و باوجود تخریب و فرسایش ناشی از گذر زمان و دست طبیعت، بخش‌هایی از آن، هنوز باشکوه و باصلابت در چشم می‌نشیند.

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.