جزئیات توقف صدور ویزای امارات برای ایرانیان

5
از 1 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
جزئیات توقف صدور ویزای امارات برای ایرانیان
08 آذر 1399 16:20
0

خبرگزاری رویترز به تازگی مدعی شده که صدور ویزای جدید برای شهروندان ۱۳ کشور عمدتا مسلمان از جمله ایران، سوریه و سومالی توسط دولت امارات متحده عربی متوقف شده و از این پس رسیدگی به درخواست‌های جدید ویزای کار و گردشگری برای اتباع این ۱۳ کشور که خارج از امارات هستند، تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده است.

49814651564.jpg

امارات دومین شریک تجاری ایران پس از چین محسوب می‌شود و ایران نیز ششمین شریک تجاری امارات پس از هند، عراق، سوییس، عمان و چین است. امارات با ۲۶۱ میلیارد دلار واردات، اولین کشور در بین ۱۰ کشور همسایه با ۲۶۱ میلیارد دلار ظرفیت جذب کالاهای مختلف، مهم‌ترین کشور هدف صادراتی ایران است. پس از آن روسیه با ۲۳۸ و ترکیه با ۲۲۳ میلیارد دلار قرار دارند.

با وجود همه تحریم‌ها، امارات مهم‌ترین سکوی صادراتی کشور به ویژه در مورد محصولات کشاورزی بوده و با توجه به ادامه تحریم‌ها در زمینه‌های دیگر، مناسب‌ترین کشور برای فعالیت تجاری محسوب می‌شود.

اقتصاد امارات با وجود تمام نقاط مثبتی که دارد، اما در دو حوزه صنعت و کشاورزی چندان قوی نیست و همین مساله، دست تجار و شرکت‌های ایرانی را برای صادرات به امارات باز گذاشته است و این کشور ظرفیت جذب و پتانسیل صادراتی حداقل ۱۱ میلیارد دلار کالا از ایران را دارد و همه ساله هزاران ایرانی‌، دوبی را به عنوان مقصد توریستی و سیاحتی خود انتخاب می‌کردند که این مساله تجارت چمدانی را نیز به همراه داشت.

این در حالی است که ایران همیشه روابط تجاری گسترده‌ای با این کشور حاشیه خلیج‌فارس داشته و حضور شرکت‌‌ها و فعالان اقتصادی ایران در امارات، خود گواهی بر این مدعاست. از آنجا که سیاست بر تمام شوون روابط دوجانبه از جمله حوزه اقتصاد اثرگذار است از مسعود دانشمند فعال حوزه تجاری در خصوص این اقدام جدید امارات و تاثیر آن بر تجارت بین دو کشور پرسیدیم.

توقف صدور ویزا از سوی امارات برای ایرانیان از سال گذشته کلید خورد
مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی و دبیرکل خانه اقتصاد ایران درباره توقف صدور ویزای امارات برای ایرانی‌ها و اثر آن بر تجارت بین دو کشور به «اعتماد» گفت: این موضوع تازگی ندارد و از بهمن ماه سال گذشته و پس از شیوع ویروس کرونا تقریبا صدور ویزا برای ایرانیان متوقف شد؛ ‌اما در حال حاضر رسانه‌ای شده است، شیوع ویروس کرونا برنامه‌ریزی تجاری همه کشورها را بر هم زد و آسیب‌های اقتصادی زیادی را نیز به دنبال داشت، البته این قضیه تنها به کرونا ارتباط ندارد و امارات در این خصوص هنوز شفاف‌سازی نکرده است.

دانشمند خاطرنشان کرد: البته این ممنوعیت امارات تنها برای ایرانی‌ها نبوده و برای مردم کشورهای ترکیه، پاکستان، سودان، تونس و … هم اعمال شده است.

این اقدام امارات شبیه یک پروپاگانداست
او تصریح کرد: حتی برای افرادی که وقت مصاحبه سفارت امریکا هم دارند ویزای امارات صادر نخواهد شد، اما به نظر می‌رسد در شرایط کنونی این مساله بیشتر شبیه به یک پروپاگاندا و تبلیغات سیاسی است.

دبیرکل خانه اقتصاد ایران در ادامه به فعالیت تجار ایرانی اشاره کرد و افزود: این قضیه به فعالیت تاجرانی که در امارات دفتر کاری دارند و دارای اقامت این کشور هستند، ضربه‌ای نمی‌زند و پس از برداشتن لغو پروازها در هفته یک یا دو پرواز به امارات انجام می‌شود و این افراد هم مشغول کار خود هستند.

تجارت ۱۵ میلیارد دلاری ایران و امارات
این عضو اتاق بازرگانی مجموع تجارت ایران و امارات را در حال حاضر حدود ۱۵ میلیارد دلار اعلام کرد و ادامه داد: میزان صادرات ایران به امارات در حال حاضر برای صادرات مجدد ۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود البته تا پیش از تشدید تحریم‌ها از سوی امریکا این میزان بالاتر بود، زیرا محصولات ایرانی قبل از این تحریم‌ها از امارات به کشورهای آفریقایی و چین و… تجارت مجدد می‌شد و با ممنوعیت‌هایی که ترامپ وضع کرد و از آن زمان تجارت ایران به صورت تهاتری انجام شد، کالاها مستقیم از کشورهای چین، ژاپن و روسیه و… به ایران می‌آید و محصولات ایرانی هم به این کشورها صادر می‌شوند و تجارت ما کالا در برابر کالا شده است.

دانشمند خاطرنشان کرد: این در حالی است که حدود ۵ یا ۶ سال قبل مجموع تجارت ایران و امارات حدود ۳۰ میلیارد دلار برآورد می‌شد. دبیرکل خانه اقتصاد ایران با بیان اینکه در مجموع میزان صادرات ایران افت کرده است، افزود: میزان صادرات ایران به کشورهای دیگر نیز کاهش پیدا کرده و از رقم ۵۰ میلیارد دلار در سال‌های قبل به رقم ۳۵ میلیارد دلار رسیده است، البته این موضوع تنها برای ایران رخ نداده و همه کشورها به دلیل پاندمی کرونا با کاهش تجارت جهانی مواجه بوده‌اند، حتی اقتصادهای بزرگ هم در برابر این معضل نتوانستند بایستند و حجم تجارت آنها کاهش یافته است.

منبع: اعتماد

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.