خانه محسنی، عمارت چهل دری در بهبهان

4.8
از 13 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
روایت عمارتی چهل‌دری
14 آذر 1399 08:00
4

خوزستان پر از جاذبه های زیبا و مهیج است زیبایی خاص خود را داشته و ارزش دیدن دارند. در این استان، شهر بهبهان که در مرز استان خوزستان و کهکیلویه‌وبویراحمد قرار گرفته، از جاذبه های متفاوتی برخوردار است که قدیمی‌ترین نرگس‌زار ایران است. از جاذبه های آن می‌توان به عمارت محسنی اشاره کرد که قدمت قاجاری‌پهلوی دارد.

عمارت محسنی

عمارت محسنی به خانه چهل دری معروف بوده است که به خاطر تعدد درهای این عمارت است. فضای ورودی آن با تزئینات آجری مزین گشته و دور تا دور حیاط را نیز اتاق‌های بسیار زیبا احاطه کرده است، که سقف آنها به صورت تیرپوش چوبی است. عمده مصالح بکار رفته در این بنای تاریخی آجر، چوب و گچ است.

عمارت محسنی بهبهان

خانه تاریخی محسنی بهبهان که در گذر زمان تحولات زیادی داشته است در یک کوچه با تلفیقی از بافت سنتی و مدرن قرار گرفته است ،که به زمان پهلوی اول نسبت داده می شود، در آن دوره از این قبیل خانه ها بسیار باب بوده و معروف به خانه های شاه نشین بودند. بعد از گذشت این دوران سرمایه گذار عمارت تاریخی محسنی تصمیم به ایجاد رستوران سنتی  در کنار حفظ بافت سنتی  آن گرفت که علاوه بر ارائه خدمات اقامتی-پذیرایی ،در زمینه فرهنگی نیز معرف آداب وسنن ایرانی به گردشگران و توریست های علاقه مند به بوم گردی باشد.

عمارت محسنی

معماری  این عمارت در نوع خود شاهکار است؛ از خصوصیات آن تعداد زیاد در اتاق‌ها است که زیبایی فوق العاده‌ای را به آن بخشیده است همچنین ترکیب گچ، چوب و آجر در خانه محسنی فضایی سنتی و آرام را فراهم آورده تا میهمانان چند شبی را به دور از شلوغی شهر سپری کنند. بهترین فصل سفر به اقامتگاه بوم گردی محسنی در بهار است که علاوه بر سایر دیدنی‌های شهر میتوانبه دیدن گل های نرگس هم رفت که فصل بهار فصل رویش آنها هم هست.

عمارت محسنی

emarat-mohseni-05.jpg 

عمارت محسنی

خانه چهل دری

emarat-mohseni-08.jpg

عمارت محسنی بهبهان