کوه لوچو زاهدان

4.5
از 6 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
کوه جالب زاهدان و شگفتی‌هایش + تصاویر
02 دی 1399 08:00
1

کوه لوچو در جنوب شهر زاهدان قرار گرفته و دارای ارتفاع ۲۷۸۵ متر است. غروب آفتاب در این کوه بسیار منظره زیبایی دارد و شب‌ها نیز به دلیل گرانیتی بودن کوه‌ها، چشم‌انداز زیبایی را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند. کوه لوچو یکی از مهم‌ترین مقاصد کوهنوردان در شهر زاهدان است که امروز در بخش پیشنهادات ایرانگردی لست سکند به سراغ آن رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

 

معرفی کوه لوچو

کوه لوچو در حدود ۲۵ کیلومتری جنوب شهر زاهدان قرار دارد. در منطقه‌ای که کوه لوچو قرار گرفته، به دلیل کوه‌هایی که از جنس گرانیت هستند، به لوچو (در زبان بومی به معنی عریان است و منطقه سنگ‌های صاف و زیبا دارد که گویی لباسی به تن ندارند) مشهور شده است. کوه لوچو در حدود ۲۷۸۵ متر ارتفاع دارد و یکی ازمرتفع‌ترین مناطق کوهستانی شهر زاهدان به حساب می‌آید.

کوه لوچو زاهدان
منبع عکس: وب‌سایت soroosh-travels

 

جاذبه‌های گردشگری کوه لوچو

کوه لوچو یکی از مناطق بکر و دورافتاده از مسیر گردشگری استان سیستان و بلوچستان است. همین امر باعث شده مناطق اطراف کوه لوچو مناظر زیبایی داشته باشد و در برخی نقاط صخره‌های گرانیتی زیبایی دیده می‌شود. در این منطقه، علاوه بر کوه‌نوردی، جاذبه‌های دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

زاهدان
منبع عکس: وب‌سایت soroosh-travels

 

کوه‌نوردی در لوچو

کوه‌نوردی در کوه لوچو کار سخت و حرفه‌ای نیست. اگر پیش از اینکه کوه‌‌های حاشیه تهران یا کوه‌های با ارتفاع مشابه را تجربه کرده‌اید، این کوه نیز می‌تواند برای شما تجربه جالبی باشد. برای رفتن به کوه لوچو نیاز به تجهیزات اولیه کوه‌نوردی است، مانند کفش مناسب، کوله‌پشتی (برای قرار دادن وسایلی مانند خوراکی شیرینی برای زمانی که قند خون شما افت کند، جعبه کمک‌های اولیه و لباس اضافه)، قمقمه آب و باتوم کوه‌‌نوردی.

از شهر زاهدان تا ابتدای کوه لوچو با تاکسی، حدودا ۲۰ دقیقه زمان می‌برد. این جاده هموار نیست، بنابراین پیش از شروع به این موضوع توجه داشته باشید. کوه‌نوردی از ابتدای کوه تا قله (با سرعت معمول)، ۲ الی ۳ ساعت طول می‌کشد.

کوه لوچو زاهدان
منبع عکس: وب‌سایت soroosh-travels

 

لوچو و غروب آفتاب

یکی از زیباترین مناظری که در منطقه لوچو شهر زاهدان می‌توانید آن را مشاهده کنید، غروب آسمان بر بلندای کوه لوچو است. با توجه به اینکه این منطقه کوه‌هایی از جنس گرانتیت دارد، در هنگام غروب منظره‌ای خیره کننده ایجاد می‌شود. اغلب کوه‌نوردان و علاقه‌مندان به عکاسی از آسمان، برنامه کوه‌نوردی خود را به صورتی برنامه‌ریزی می‌کنند که ساعاتی پیش از غروب به قله برسند، تا این منظره زیبا را از دست ندهند.

کوه لوچو زاهدان
منبع عکس: وب‌سایت soroosh-travels

 

لوچو و رصد ستارگان

منطقه و کوه لوچو یکی ازمناطق بکر و دست‌نخورده شهر زاهدان است. این منطقه به دور از آلودگی صوتی و نوری است و همین باعث می‌شود که آسمان شب در این منطقه برای رصد ستارگان بسیار عالی باشد. اغلب منجمان و علاقمندان به رصدستارگان برای دیدن آسمان و همچنین انجام تحقیقات به این منطقه سفر می‌کنند. وجود عکاسان و تصاویر زیبای آسمان منطقه، گواهی بر این ادعاست.

کوه لوچو زاهدان
منبع عکس: همگردی

 

دسترسی به کوه لوچو

برای رفتن به کوه لوچو تنها باید خود را با یک تاکسی از شهر زاهدان به منطقه لوچو برسانید. لوچو دور از شهر زاهدان نیست و با تاکسی، حدود ۲۰ دقیقه زمان می‌برد تا به ابتدای کوه برسید.

کوه لوچو زاهدان
Caption

 

بهترین فصل برای بازدید از کوه لوچو

زاهدان در استان سیستان و بلوچستان و در شرق ایران قرار گرفته است. بهترین فصل سفر به این منطقه براساس آب و هوا، اواخر تابستان، پاییز و البته بهار است. اما برای کوه‌نوردی در این منطقه بهترین زمان پاییز و بهار است که در کنار لذت از کوه‌نوردی هوایی عالی را تجربه خواهید کرد، البته طبیعت در بهار به شکل زیبایی خودنمایی می‌کند. اما اگر علاقه‌مند به دیدن چشمه‌ها و بیشه‌های منطقه هستید، تابستان فصل مناسبی برای کوه‌نوردی در این منطقه است.

کوه لوچو زاهدان
منبع عکس: وب‌سایت soroosh-travels
کوه لوچو زاهدان
منبع عکس: وب‌سایت soroosh-travels

 

سخن پایانی

کوه لوچو در سال‌های اخیر مور توجه کوه‌نوردان محلی و دیگر شهرها قرار گرفته است. با توجه به اینکه در مسیر، هیچ تابلوی راهنمایی وجود ندارد و جاده دسترسی به منطقه لوچو نیز نامناسب است، پیش از سفر به این منطقه برنامه‌ریزی درست و دقیقی داشته باشید تا در آنجا با مشکل مواجه نشوید. همچینن در این منطقه سطل زباله وجود ندارد، بنابراین پیش از خروج از منطقه زباله‌های خود را برداشته و در منطقه رها نکنید. در نظر داشته باشید در اطراف کوه لوچو فروشگاه یا مغازه‌ای نیز وجود ندارد، حتما پیش ازشروع سفر تجهیزات مورد نیاز خود را تهیه کنید.

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی