بلندترین قله های ایران؛ بلندترین و معروف ترین کوه های ایران

4.3
از 42 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
بلندترین قله ایران؛ بلندترین و معروف ترین کوه های ایران
17 شهریور 1400 08:00
10

می‌دانید که کوه های معروف ایران یکی از دلایل مهم تغییرات اقلیمی کشورمان محسوب می‌شوند. حالا از بین ارتفاعاتی که در ایران قد برافراشته‌اند، کدام‌ها بلندتر هستند؟ آیا می‌دانید بلندترین کوه های ایران در کدام مناطق ایران وجود دارند؟ در این متن از لست‌سکند می‌خواهیم با قدبلندترین کوه‌های ایران آشنا شویم و بیشتر درباره آن‌ها بدانیم.

(01-03-30) (21).jpg

کوه های ایران به ترتیب ارتفاع

اگر می‌خواهید بدانید بلندترین قله ایران چه نام دارد در این بخش به پاسخ خود می‌رسید؛ زیرا در ادامه کوه های ایران به ترتیب ارتفاع نوشته شده است. 

  • دماوند: 5610 متر ارتفاع
  • علم‌کوه: 4850 متر ارتفاع
  • سبلان: 4811 متر ارتفاع
  • کوه هزار: 4465 متر ارتفاع
  • آزادکوه: 4395 متر ارتفاع
  • شیرکوه: 4050 متر ارتفاع

اطلاعات مفید درمورد کوه های ایران

کوه‌های ایران به دلیل تنوع زیست محیطی و اهمیت فرهنگی، بخش مهمی از جغرافیا و تاریخ این کشور را تشکیل می‌دهند. کوه دماوند، بلندترین قله ایران، نه تنها به خاطر ارتفاع بلندش بلکه به دلیل جایگاهش در ادبیات و اسطوره‌های ایرانی شناخته شده است. علم کوه و سبلان نیز از دیگر قله‌های معروف ایران هستند که به ترتیب به عنوان دومین و سومین قله‌های بلند این کشور شناخته می‌شوند و مکان‌هایی پرطرف‌دار برای کوهنوردی به شمار می‌روند.

  • بزرگترین کوه ایران: دماوند
  • بلندترین قله ایران بعد از دماوند: علم‌کوه

دماوند؛ تنها قله بالای 5000 متری ایران

بلندترین قله ایران، دماوند، از آن کوه‌های ویژه‌ است که نه فقط در جغرافیای ایران بلکه در فرهنگ مردم ایران هم نقش مهمی داشته است. کوهی که داستان‌های اسطوره‌ای از آن شنیده می‌شود و برای همه مردم ایران، جنبه مقدس داشته است. در واقع دماوند را می‌توان معروف‌ترین کوه ایران نامید که به‌عنوان اثر ملی ایران هم به ثبت رسیده است.

اگر از جایگاه مهمش میان مردم ایران بگذریم، دماوند با ارتفاع 5610 متری، بلندترین قله ایران است و تنها قله‌ای است که بالای 5000 متر ارتفاع دارد. ویژگی دیگر دماوند، خصلت آتشفشانی بودن آن است که سال‌هاست نیمه خاموش است؛ اما جزو کوه‌های آتشفشانی ایران هم محسوب می‌شود. بعضی می‌گویند علت نام‌گذاری آن به دماوند هم به همین سبب است و دماوند از ترکیب دم + آوند تشکیل شده که اشاره به بخارهایی که از آن متصاعد می‌شود، دارد.

دماوند بلندترین کوه ایران، در استان مازندران قرار گرفته و برای صعود به آن مسیرهای مختلفی وجود دارد؛ اما به دلیل دشواری و طولانی بودن مسیر، بعضی راه‌ها برای صعود کوهنوردان مجهز شده است. مثلاً از میان جبهه‌های آن، مسیر جنوبی مجهزتر است و امکانات بیشتری دارد.

قله دماوند
قله دماوند، بلندترین کوه ایران

علم‌کوه؛ دومین کوه مرتفع ایران

بلندترین قله ایران بعد از دماوند، علم‌کوه است. علم کوه هم در رشته کوه البرز و استان مازندران واقع شده و ارتفاعش 4850 متر است و یکی دیگر از معروف‌ترین کوه‌های ایران است.

معمولاً کسانی که تصمیم صعود به دماوند را می‌گیرند، علم‌کوه را در برنامه‌های تمرینی قبل از صعودشان قرار می‌دهند؛ زیرا علم‌کوه دومین کوه بلند ایران است و صعود راحت‌تری نسبت به دماوند دارد. به نوعی کوهنوردان با صعود به آن، توانشان را می‌سنجند.

علم‌کوه هم مسیرهای مختلفی برای صعود دارد. مثلاً به نظر می‌رسد مسیر جنوبی صعود ساده‌تر است. همچنین باید بدانید که بهترین فصل صعود علم‌کوه تابستان و ماه‌های تیر و مرداد است؛ زیرا در فصل‌های سردتر، کار سخت می‌شود و خطرات لیز خوردن و گرفتار شدن در برف و طوفان افزایش پیدا می‌کند.

علم کوه

نمایی از علم‌کوه، از کوه های معروف ایران

سبلان؛ ارتفاعی مقدس در شمال غربی ایران

سبلان به‌عنوان سومین قله مرتفع ایران در استان اردبیل و 25 کیلومتری جنوب شرقی مشگین شهر قرار گرفته است. سبلان 4811 متر ارتفاع دارد و مثل دماوند یک کوه آتشفشانی است که فعلاً خاموش است. آبگرم‌های معروف دامنه سبلان، طبیعت زیبایش و پیست اسکی‌، از جاذبه‌های گردشگری سبلان هستند.

قله‌های سبلان در طول سال معمولاً سرشار از برف و یخ است. در قله سبلان دریاچه زیبایی به چشم می‌خورد که باعث می‌شود تصویر آن را به راحتی تشخیص دهیم. سبلان که مردم محلی به آن ساوالان هم می‌گویند، در هواشناسی های مردم محلی نقش پررنگی بازی می‌کند و مردم مشگین‌شهر دلیل بسیاری از اتفاقات آب‌و‌هوایی را ساوالان می‌دانند. این موضوع نشان می‌دهد که این قله مرتفع جایگاه مهمی در فرهنگ مردم آن منطقه داشته است.

Sabalan view.jpg
نمایی از سبلان، از کوه های معروف ایران

کوه هزار؛ بلندترین قله در کرمان

کوه هزار در کرمان یکی دیگر از بلندترین قله‌های ایران است. شاید نام این کوه را کمتر شنیده باشید؛ اما ارتفاع قله‌اش به 4465 می‌رسد و جزو کوه‌های بالای 4000 متری در ایران محسوب می‌شود.

کوه هزار یا هزاران در جنوب استان کرمان و در منطقه راین قرار گرفته است. می‌گویند دلیل نام‌گذاری این کوه به «هزار» این است که گیاهان معطر فراوانی در اطرافش وجود دارد. قبلاً هم به هزار گیاه معروف بوده و بلبلان خوش آواز هم در آن اطراف زیاد بوده‌اند. معمولاً صعود به کوه هراز در فصل بهار توصیه می‌شود و مسیر دسترسی به آن از شهر راین است.

کوه هزار

عکس از هزار کوه، بلندترین قله کرمان

آزادکوه؛ مرد البرز

پنجمین کوهی که از میان بلندترین کوه‌های ایران معرفی می‌کنیم، آزادکوه با 4395 ارتفاع است. البته بعضی منابع هم آن را ۴۳۵۵ متر و پس از قله خلدو می‌دانند. در هر صورت یکی از قله‌های بالای 4000 متری و بلند ایران محسوب می‌شود که آن هم در رشته‌کوه البرز قرار گرفته است.

نام دیگر آزادکوه را شاهزاده گردن کج گفته‌اند و برخی کوهنوردان به آن لقب مرد البرز داده‌اند. برای صعود به آزادکوه از روستاهای مختلفی مثل وارنگه رود، کلاک، نسن و ناحیه می‌توانید وارد شوید که همگی در جاده چالوس هستند و مسیرهایشان درجه سختی متفاوتی دارد. اگر هوس خرید تور طبیعت‌گردی کرده‌اید می‌توانید برای گشت‌‌وگذار در جاده چالوس، اقامتگاه نزدیک این کوه را انتخاب کنید.

آزادکوه

نمایی از آزادکوه، یکی از بلندترین کوه‌های ایران

شیرکوه؛ بلندترین قله در یزد

شیرکوه، با ارتفاع تقریبی ۴۰۷۵ متر، یکی از بلندترین قله‌های ایران و بلندترین نقطه استان یزد به شمار می‌رود. این کوه بخشی از رشته‌کوه‌های مرکزی ایران است و به دلیل زیبایی‌های طبیعی و تنوع زیستی، مقصدی محبوب برای کوهنوردان و علاقه‌مندان به طبیعت است. شیرکوه همچنین نقش مهمی در تأمین آب منطقه ایفا می‌کند و به‌عنوان یکی از منابع اصلی آب شیرین برای شهرها و روستاهای اطراف تفت شناخته می‌شود.

برای صعود به شیرکوه باید از شهر تفت در 30 کیلومتری یزد شروع کنید. این صعود را به نیمه اول بهار موکول کنید تا شرایط آب‌‌وهوایی برای بالا رفتن از شیرکوه در بهترین حالت خودش باشد.

IMG_5306.jpg
شیرکوه، از کوه‌های مرتفع ایران

کوه های معروف ایران

همان‌طور که گفته شد، ایران با داشتن رشته‌کوه‌های متعدد و متنوع، بهشتی برای کوهنوردان و طبیعت‌گردان است. جالب است بدانید کوه‌ های معروف ایران هر ساله میزبان کوهنوردانی از سراسر جهان هستند. ازجمله کوه های معروف ایران عبارت‌‌اند از:

  • دماوند: نماد ایران زمین
  • علم‌کوه: معروف به پرچالش‌ترین قله
  • سبلان: با دریاچه‌ای زیبا در در شمال غرب ایران
  • سهند: معروف به عروس قله‌های ایران
  • دنا: سرسبزترین رشته‌کوه ایرانی
  • اشترانکوه: کوه آلپ ایران، مکانی محبوب برای کوهنوردان
304.jpg
اشترانکوه، آلپ ایران

سخن آخر

در این مطلب از کوه‌هایی نام‌ برده شد که علاوه‌بر ارتفاع زیاد، معروف و مشهور نیز هستند. لازم است بدانید که صعود به این کوه‌ها به دلیل ارتفاعشان بسیار سخت است و نیاز به آمادگی جسمانی و توانایی کافی دارد. پیش از صعود لازم است تجهیزات ضروری کوهنوردی همراه داشته باشید و با برنامه‌ریزی صحیح صعود را آغاز کنید. اگر در این مسیر تازه‌کار هستید، حتماً در صعودهای اولتان با گروه‌های حرفه‌ای همراه شوید تا مهارت‌های لازم را به دست آورید. از میان این کوه‌های بلند ایران، تجربه صعود به کدام یک را داشته‌اید؟ از تجربه‌تان برایمان بگویید.

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.