همنشینی طبیعت و تاریخ در روستای قلات

4.8
از 6 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
روستایی کوچک امّا دیدنی حوالی شیراز +تصاویر
10 دی 1399 08:00
1

در 36کیلومتری شمال غربی شیراز، روستایی دیده می‌شود که با آب و هوایی خنک و مطبوع، در تمام طول سال، گردشگران خوش‌ذوق را به خود جذب می‌کند. قلات که از زیبایی شگفت‌انگیزی برخورد است، به سبب طبیعت منحصربه‌فرد و باغات و تفرجگاه‌های شورانگیز و فرح‌بخشش، آن را قطعه‌ای از بهشت می‌خوانند.

روستای قلات
منبع عکس: ایرنا

این روستای کهنسال، در ارتفاع 2065متری از سطح دریا، در کنار کوه‌هایی مرتفع، دره‌هایی عمیق، چشمه‌هایی خوشگوار، درختان چندصد و چندهزار ساله؛ طبیعتی خیره‌کننده را به مسکن انسان‌ها تبدیل کرده است. هرچند برای رسیدن به آبشار قلات، کوهپیمایی نیم ساعته در پیش داریم اما با رسیدن به مقصد، از یک سو آبشار را می‌بینیم که می‌خروشد و با پخش شدن قطرات آب در فضا و برخورد با سنگ‌های بستر رودخانه، جاذبه صوتی و تصویری ایجاد می‌کند؛ و از سوی دیگر، رایحه گیاهان کوهی را تجربه می‌کنیم که در حال و هوای روستا به مشاممان می‌خورد.

شیراز

خانه های قدیمی و مدرن

با ورود به روستا، خانه‌های ابتدای مسیر را با بافتی امروزی می‌بینیم، اما باقت قدیمی هم هنوز در کنار سازه‌های نو و نوار، نفس می‌کشند. از خیابان قزل ارسلان (که به نام ارزشمندترین میراث تاریخی قلات نامگذاری شده)، شاهد بافت قدیمی روستا هستیم.  بقایای کلیسایی سنگی در ارتفاعات و پنهان‌مانده در میان درختان بلند قامت، آسیاب‌های آبی ازکار افتاده، آرامگاهی تاریخی، حجاری‌هایی که در گوشه‌ و کنار و بخش‌های پنهان مانده روستا یافت می‌شوند، خانه‌های تاریخی که به‌صورت پلکانی بر دامنه کوه‌ سرخ و دامنه‌های اطرافش به‌جامانده‌اند و البته قلعه‌ تاریخی قزل ارسلان؛ رد پای کهن‌مردمان این منطقه را نشان می‌دهند.

 

روستای قلات شیراز
منبع عکس: ایرنا
روستای قلات
منبع عکس: ایرنا

اغلب خانه‌های تاریخی قلات از جنس سنگ، خشت، چوب، گچ و گل بوده‌ که در یک یا دو طبقه ساخته شده‌اند. اما خانه‌های نوساز از جنس سنگ و آجر در ترکیب سیمان و آهن و در چند طبقه به روستا اضافه شده‌اند. خانه‌هایی روستایی در طبیعتی کوهستانی، کوچه‌های باریک و گاه کمی گشادتر، آبراهه‌هایی که از میان کوچه‌ها می‌گذرند و با صدای دلنشین آب، بر طراوت روستا می‌افزایند. این‌ها همه بخشی از جذابیت‌های تکرارنشدنی قلات هستند.

 

روستای قلات
منبع عکس: ایرنا

روستای قلات شیراز

محصولات محلی و کشاورزی

زندگی بر پایه دامداری و کشاورزی، با تولید محصولات ویژه‌ای همراه است که گردشگران می‌توانند آنها را به‌عنوان سوغات خوشمزه با خود به خانه بیاورند. علاوه بر محصولات محلی مانند شیر، پنیر، کشک و کره، محصولات کشاورزی که برآمده از آب و هوا و جغرافیای قلات است نیز شهرت خاصی دارند؛ مانند: انار، انگور، انجیر، گردو، بادام، آلو و زردآلو و دیگر محصولات ترش و شیرین و رنگارنگ که ذائقه گردشگران را به وجد می‌آورد. مویز و شیره انگور قلات هم از نظر طعم و شیرینی، زبانزد است.

جشن در روستای قلات

اگر قصد سفر به این بهشت گمشده را دارید، سعی کنید سفر خود را با جشن‌های ملی مانند نوروز زمان‌بندی کنید تا شاهد جشن‌های رنگارنگ و شادی ساکنین قلات باشید. لباس‌های متنوع و خوش ‌نقش‌ونگار عشایر قشقایی، موسیقی سنتی و سرنا و دهل، در کنار رقص‌ها و آوازهای بی‌نظیر، بخشی از هیجان سفر در روزهای جشن و شادمانی مردمان این منطقه است.

 

روستا

8.jpg
منبع عکس: ایرنا

امکانات گردشگری

از ابتدای روستا و مسیر سنگ‌فرش شده‌اش، کافه‌ها، رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های امروزی با معماری و تزئینات متنوع دیده می‌شود که در کنار اقامتگاه‌های بومگردی، آسایش و امکانات گردشگری را برای مسافران تأمین می‌کنند.

شیراز

 

تألیف: لست‌سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.