جاهای دیدنی اطراف کرج؛ از طبیعت تا روستاهای اطراف کرج + آدرس

4.3
از 203 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
جاهای دیدنی اطراف کرج؛ معرفی روستاهای اطراف کرج و طبیعت اطراف
27 بهمن 1402 08:00
11

جاهای دیدنی اطراف کرج با تنوع منظره‌های طبیعی، فرصتی مناسب برای گردشگران تهران، کرج و شهرهای اطراف فراهم می‌کنند. زیبایی‌های منحصربه‌فرد کرج برای اغلب افراد جذابیت دارد. همچنین، نزدیکی به جاده چالوس، باعث شده این منطقه گذرگاهی کلیدی برای دسترسی به شمال کشور باشد. این ویژگی‌ها، کرج را به مقصدی مطلوب برای علاقه‌مندان به طبیعت و تاریخ در ایران تبدیل کرده است و گشت‌و‌گذار در این منطقه، تجربه‌ای دل‌پذیر را برای هر بازدیدکننده‌ای به همراه می‌آورد. در این مطلب از مجله لست‌سکند قرار است جاهای دیدنی اطراف کرج را به شما معرفی کنیم و با ذکر موقعیت دقیق هرکدام، به شما کمک کنیم بهترین مسیر را برای رسیدن به آن‌ها پیدا کنید.

05.jpg

جاهای دیدنی اطراف کرج

اگر ساکن کرج هستید یا به این شهر سفر می‌کنید، باید جاهای دیدنی اطراف کرج را به‌خوبی بشناسید تا برای یک روز کوتاه هم که شده، تفریح خوبی را اطراف آن تجربه کنید. از مناطق گردشگری اطراف کرج، می‌توان به نقاط خوش‌آب‌و‌هوای زیر اشاره کرد:

  • روستای سنقرآباد 
  • روستای برغان
  • روستای کردان
  • روستای آغشت
  • روستای ارنگه و آبشار هفت چشمه
  • جاده چالوس 
  • تونل کندوان
  • طالقان
  • باغ گیاه‌شناسی ملی

روستاهای اطراف کرج

روستاهای اطراف کرج، با طبیعت بکر و تنوع آب‌و‌هوایی، جزو جاذبه‌های گردشگری استان البرز هستند. این مناطق، به‌دلیل نزدیکی به تهران و دسترسی آسان، مقصدی مناسب برای فرار از شلوغی شهر و لذت بردن از آرامش طبیعت محسوب می‌شوند. تنوع اقلیمی باعث شده تا در فصول مختلف سال، چهره‌های متفاوتی از زیبایی‌های طبیعی در روستاهای بکر اطراف کرج دیده شود و در کنار بازدید از جاهای دیدنی کرج، تماشای این روستاها نیز لذت‌بخش باشد. برخی از این روستاها علاوه‌بر جذابیت‌های طبیعی، بافت تاریخی و فرهنگی غنی دارند که آشنایی با آداب‌ورسوم مردم آن‌ها، تجربه‌ای خاص برای گردشگران خواهد بود. در نتیجه، پیشنهاد می‌کنیم این روستاها را ببینید و اگر عازم سفر به شمال کشورید، توقفی کوتاه در بین مسیر داشته باشید و از روستاهای اطراف کرج برای تفریح و گردش دیدن کنید. 

قیمت تور شمال

روستای سنقرآباد

سُنقُرآباد روستايی در حدود بيست كيلومتری غرب كرج است. از مرکز كرج كه به سمت غرب برویم، كمی از شهر که دور شویم، متوجه هوای تميزی خواهیم شد كه خبر از آبادی‌‎های بکر، پرآب‌ با درخت‌های فراوان در اطراف می‌دهد. یکی از اين آبادی‌ها، سنقرآباد است که همچون نگينی سبز می‌درخشد. درخت چنار بزرگی در سنقرآباد وجود دارد كه کسی درست نمی‌داند چند سال عمر دارد؛ اما وجود این درخت، این روستا را به یکی از جاهای دیدنی اطراف کرج تبدیل کرده است. 

اگر فکر می‌کنید که تمام جاذبه های اطراف کرج در سنقرآباد، به طبیعتش محدود می‌شود، سخت در اشتباهید. یکی از جاذبه‌های تاريخی سنقرآباد، امامزاده بی‌بی سكينه است؛ امامزاده‌ای با معماری صفوی كه در سال‌های اخير، بنای قديمی آن بازسازی شده است. یکی دیگر از دلایل محبوبیت سنقرآباد، وجود ویلاهای نوسازی است که این روزها طرف‌داران زیادی دارند؛ اما طبق گفته‌ها، متأسفانه فروش زمین برای ساخت‌و‌ساز ویلا، به رونق کشاورزی در این منطقه آسیب زده است.

  • فاصله میدان کرج تا روستای سنقرآباد: حدود ۴۰ دقیقه بدون ترافیک

محدوده دقیق سنقرآباد کرج روی نقشه

Lastsecond.ir-attractions-around-karaj-songhor-abad.jpg
نمایی از روستای سنقرآباد، از جاهای دیدنی اطراف کرج

روستای شهرستانک

شهرستانک روستایی از توابع آسارا و از جاهای دیدنی اطراف کرج محسوب می‌شود. این روستا بسیار خوش‌آب‌وهواست و در مرز دو استان تهران و البرز قرار دارد. روستای شهرستانک آن‌قدر زیباست که ناصرالدین شاه تصمیم گرفت علاوه‌بر کاخ‌های سلطنتی تهران یک کاخ دیدنی در این منطقه بسازد؛ بنابراین قدمت این کاخ به حدود 120 سال پیش بازمی‌گردد. اگر می‌خواهید بدانید که این کاخ در روزگار گذشته چه شکوهی داشته است، باید به نقاشی کمال‌الملک در کاخ گلستان سر بزنید. اگر اهل کوه‌نوردی و تور طبیعت‌گردی باشید، در کمتر از یک ساعت می‌توانید به این جاذبه‌ها دسترسی داشته پیدا کنید.

شهرستانک هرکسی را شیفته خودش می‌کند؛ چون علاوه‌بر آب‌و‌هوای مطبوع و طبیعت چشم‌نواز، آثار باستانی هم دارد. چشمه گله‌گیله که به پرآبی معروف است، در بالا‌ترین نقطه روستای شهرستانک قرار دارد و با نیم ساعت پیاده‌روی از کاخ ناصری می‌توان به این چشمه رسید. ضمن اینکه اگر کفش کوه‌نوردی به پا کنید، می‌توانید سری هم به قلعه دختر شهرستانک بزنید؛ قلعه‌ای که به آتشکده قصران هم شهرت دارد.

جاده ناصری، راهی که از دوران قاجار، شهر ری را به مازندران متصل می‌کرد، از این آبادی می‌گذرد. انتهای شهرستانک بن‌بست است و به قله شاه‌نشین می‌رسد که اگر از توچال کوه‌نوردی کرده باشید، از اینجا پایین خواهید آمد. اطراف کاخ محوطه‌ای پر از درخت دارد و رودخانه‌ای کم‌عمق از کنار کاخ می‌گذرد. این کاخ را حدود سال۱۲۹4 قمری به دستور ناصرالدین شاه ساختند و امروز در فهرست میراث فرهنگی به ثبت رسیده است. جا دارد ذکر کنیم که در اتاق‌های این کاخ بسته و غیرقابل سکونت است. تقریباً تمام کاخ در دوره ناصری تخریب شده و فقط یک ساختمان که در دوره پهلوی دوم مرمت شده بود، پابرجاست.

  • فاصله میدان کرج تا روستای شهرستانک: حدود یک ساعت بدون ترافیک

محدوده دقیق شهرستانک روی نقشه

شهرستانک
نمایی از کاخ ناصری، عکس از آرشیو لست‌سکند، نوید مکوندی

روستای برغان

روستای برغان کرج از مناطق دیدنی و زیبای استان البرز است که از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کرج هم محسوب می‌شود. این روستا که در دره‌ای زیبا قرار گرفته است، از جاهای دیدنی اطراف کرج در شهرستان ساوجبلاغ به شمار می‌آید. آب‌وهوای روستای برغان در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد است. رودخانه‌های شاهرود و سنج که از کوه‌های البرز مرکزی سرچشمه می‌گیرند، از کنار این منطقه عبور می‌کنند و زیبایی‌ و حاصلخیزی منطقه را بیشتر می‌کنند. برغان علاوه‌بر بهره‌مندی از طبیعت ناب، حکم بهشت را برای شکم‌گردها دارد.

شغل اکثر مردم روستای برغان کشاورزی، باغداری و دامداری است و برخی از ساکنان به فعالیت در حوزه صنایع‌دستی نیز مشغول هستند. محصولات عمده زراعی روستای برغان شامل غلات، صیفی‌جات، محصولات باغی مانند گردو، توت، آلبالو، گوجه‌درختی و گیلاس است که از سوغات این روستا محسوب می‌شوند. همچنین محصولات لبنی و عسل نیز در روستای برغان معروف هستند. بااین‌حال برغان، به گوجه‌برغانی شهرت دارد. از غذاهای معروف روستای برغان می‌توان به دیزی محلی، انواع کباب و فسنجان اشاره کرد. 

  • فاصله میدان کرج تا روستای برغان از طریق جاده کردان و جاده آتشگاه کرج: حدود ۴۰ دقیقه بدون ترافیک

با بهترین رستوران‌های کرج آشنا شوید

محدوده دقیق روستای برغان روی نقشه

روستای برغان
نمونه محصولات روستای برغان، عکس از آرشیو لست‌سکند، محمد شمس

روستای آدران

روستای آدران، روستایی زیبا و پردرخت است که در شمال شهر کرج و در جنوب دریاچه سد کرج، کنار جاده کرج‌چالوس قرار دارد و از جاهای دیدنی اطراف کرج محسوب می‌شود. این روستا را می‌توانیم مرکزی برای سایر روستاهای کوچک اطراف آن همچون ونس، نوجان، وینه و آئینسان به حساب آوریم. یکی از مسیرهای طبیعت‌گردی برای رسیدن به این روستا، دره آدران در جنوب کوه لیوک است که به آن دره‌سر هم می‌گویند. وجود جویبارهای کوچک و چشمه‌های متعدد از ویژگی‌های دره باغستانی است که در این روستا قرار دارد. بهترین زمان برای طبیعت‌گردی در روستای آدران، بهار است؛ زمانی که سبزی درختان و نسیم خنک، حسابی دلبری می‌کنند.

  • فاصله میدان کرج تا روستای آدران: حدود ۴۰ دقیقه

محدوده دقیق روستای آدران روی نقشه

Lastsecond.ir-attractions-around-karaj-adarang.jpg
طبیعت روستای آدران، از جاهای دیدنی اطراف کرج

روستای ارنگه

همان‌طور که گفتیم، جاده چالوس یکی از مقاصد گردشگری ایران است که از ابتدای آن تا انتها، چندین روستا را در دل خود جای داده است. درباره جاذبه‌های جاده چالوس در ادامه مفصل صحبت می‌کنیم؛ اما چیزی که در این قسمت باید بدانید، این است که اگر از سمت تهران به‌سمت جاده چالوس حرکت کنید، در 18 کیلومتری این جاده، تابلوی روستای ‌«ارنگه بزرگ» را می‌بینید که برای رسیدن به آن، باید جاده فرعی دو کیلومتری را پشت‌سر بگذارید.

جاده فرعی که به این روستا می‌رسد، چندان سرسبز نیست؛ اما اگر ناامید نشوید، روستایی سرسبز و زیبا در انتظار شما خواهد بود. در انتهای جاده، مسیری دوراهی قرار دارد که برای سفر به بافت اصلی روستا باید از مسیر سمت چپ استفاده کنید. البته روستای ارنگه چندین روستای دیگر ازجمله گوراب، ابهرک، سیجان، سرزیارت، چاران و خور را در خود جای داده است. به همین دلیل به‌نام ارنگه بزرگ در میان جاهای دیدنی اطراف کرج و روستاهای جاده چالوس شهرت دارد.

این روستا در کنار طبیعت دل‌پذیرش، آثار تاریخی و باستانی چشمگیری دارد. در ابتدای ارنگه قبرستانی تاریخی قرار دارد و در نگاه اول، نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. آثار و بقایای قبرهای قدیمی این قبرستان، اغلب به دوران زرتشت می‌رسد. نیمکت‌های آبی‌رنگ، حوض پرآب و درختان توت، جلوه خاصی به قبرستان داده‌اند. روستای ارنگه، رودخانه‌ای فصلی دارد و برای لذت بردن از آن تا آخر مرداد فرصت دارید تابه این منطقه بروید.

آبشار هفت چشمه یا هفت چاه، از دیگر مکان‌هایی است که می‌توان با سفر به روستای ارنگه از آن بازدید کرد. درصورتی‌که تابستان به این روستا سفر کنید، می‌توانید از مسیر رودخانه به این آبشار برسید. از دیگر مکان‌های تاریخی این روستا، می‌توان به تپه قلعه‌ها اشاره کرد. این تپه براساس گفته‌های مردم محلی متعلق به دوران زرتشتیان است. به همین دلیل اگر نگاهی دقیق داشته‌ باشید، با آثاری از قبرها و کنده‌کاری‌های روی سنگ‌ها مواجه خواهید شد که مربوط به دوران یادشده هستند. با حضور در بالای این تپه، نمایی کامل از روستا و باغ‌های سرسبز آن را خواهید دید که این منطقه را به یکی از جاهای دیدنی اطراف کرج تبدیل کرده است.

  • فاصله میدان کرج تا روستای ارنگه: حدود ۳۰ دقیقه بدون ترافیک

موقعیت دقیق روستای ارنگه روی نقشه

ارنگه
نمایی از ارنگه، یکی از جاهای دیدنی اطراف کرج، عکس از آرشیو لست‌سکند، امید خدایاری

روستای کردان

روستای کردان یکی از روستاهای خوش‌آب‌و‌هوای استان البرز است و ییلاق کرج نیز محسوب می‌شود. در کردان، باغ‌های سرسبز بسیاری مثل باغ گیلاس، زردآلود، گردو و توت وجود دارد. از طرفی اجاره ویلا و اقامتگاه در کردان بسیار پرطرف‌دار است و این منطقه را به یکی از جاهای دیدنی اطراف کرج تبدیل کرده است. علاوه‌بر آب‌وهوای خوب و طبیعت سرسبز کردان، این منطقه قدمتی تاریخی دارد و میزبان برج تاریخی مقبره کردان است. قدمت این برج به عصر سلجوقیان می‌رسد و گفته می‌شود که مقبره یکی از افراد مهم مذهبی در آن قرار دارد. با در نظر گرفتن تمام این ویژگی‌ها، اگر می‌خواهید که کمی از شهر و شلوغی‌های آن فاصله بگیرید، گشت‌وگذار در کردان، یک پیشنهاد عالی برای شماست.

  • فاصله میدان کرج تا روستای کردان: حدود نیم ساعت بدون ترافیک، دسترسی ازطریق اتوبان تهران‌قزوین

محدوده دقیق روستای کردان روی نقشه

Lastsecond.ir-attractions-around-karaj-Kordan.jpg
نمایی از روستای کردان، از جاهای دیدنی اطراف کرج

روستای آغشت

یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف کرج، روستای آغشت است که جاذبه‌های مختلفی دارد. این روستا به‌غیر از جاذبه‌های طبیعی، یک قلعه بسیار زیبا هم دارد که در واقع یک ملک شخصی است و قدمت تاریخی ندارد؛ اما به‌دلیل معماری جذاب و زیبای اروپایی‌اش، به یکی از لوکیشن‌های محبوب برای عکس گرفتن تبدیل شده است. توجه داشته باشید که شما فقط می‌توانید این قلعه را از دور و از جلوی دیوارهای حیاط آن ببینید.

روستای آغشت به‌جز این قلعه، دیدنی‌های طبیعی مختلفی دارد که از آن‌ها می‌توان به آبشار شرشربند و رودخانه آغشت اشاره کرد. گفتنی است که این روستا قدمتی دیرینه دارد و طبق آورده‌های تاریخی، ساکنان اولیه آن زرتشتیان بودند. شغل اغلب مردم این روستا، دامداری و کشاورزی است و درحال‌حاضر هم بیشتر باغ‌های میوه دارند. همچنین در این روستا به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی اطراف کرج، می‌توانید خانه‌های روستایی مناسبی اجاره کنید و در دل طبیعت بکر بگردید و لذت ببرید.

  • فاصله میدان کرج تا روستای آغشت: حدود 35 دقیقه‌

محدوده دقیق روستای آغشت روی نقشه

Lastsecond.ir-attractions-around-karaj-aghasht.jpg
نمایی از قلعه آغشت، از جاهای دیدنی اطراف کرج

روستای وردیج و روستای واریش

یکی از بهترین گزینه‌ها در بین جاهای دیدنی اطراف کرج که می‌توانید به‌عنوان سفری یک‌روزه روی آن حساب کنید، رفتن به روستای وردیج و روستای واریش است. جذابیت‌های این منطقه جنبه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد که از میان آن‌ها می‌توان به دامنه ارواح سنگی، باغ‌های گوناگون میوه، رودخانه، چشمه، آبشارهایی مثل آبشار لت مال و غیره اشاره کرد. به این دیدنی‌ها، آب‌وهوای خوب دو روستا را هم اضافه کنید. قرار گرفتن در مسیر باد، کمک می‌کند تا هوای این منطقه بسیار پاک و سالم باشد. روستای واریش، سردتر از وردیج است و در کل این دو روستا در تابستان هوایی خنک دارند و زمستان‌ها بسیار سردند، به‌نحوی که گاهی اوقات دسترسی به آن‌ها در سرما بسیار سخت می‌شود.

وردیج و واریش اقامتگاهی ندارند؛ بنابراین برای کمپ کردن گزینه‌های بسیار مناسبی هستند. از این نگذریم که طبیعت این روستاها، آن‌ها را بسیار دیدنی کرده است. اگر نقشه را ببینید، روستای وردیج و روستای واریش در شمال‌غربی تهران واقع شده‌اند و جزو منطقه 22 شهر تهران محسوب می‌شوند. هرچند این روستاها در حریم استان البرز نیستند؛ اما ازآنجایی‌که فاصله بسیار نزدیکی تا کرج دارند، آن‌ها را در لیست جاهای دیدنی اطراف کرج آوردیم. اگر می‌خواهید در این روستاها طبیعت‌گردی کنید، حتماً لوازم ضروری کوه‌نوردی را به همراه داشته باشید.

  • فاصله میدان کرج تا روستای وردیج: حدود یک ساعت

محدوده دقیق روستای وردیج روی نقشه

Lastsecond.ir-attractions-around-karaj-verdij.jpg
نمایی از تپه‌های ارواح سنگی، عکس از آرشیو لست‌سکند، محسن

طبیعت اطراف کرج 

طبیعت اطراف کرج، با جلوه‌های بی‌نظیر کوهستانی و جنگلی، مکانی جذاب و دیدنی برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی است. این منطقه، با داشتن رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و جنگل‌های انبوه، فرصتی برای فعالیت‌هایی نظیر پیاده‌روی، کوه‌نوردی و کمپینگ فراهم کرده است. تغییر فصول، مناظر اطراف کرج را به تابلوهایی زنده از رنگ‌ها تبدیل می‌کند؛ از سرسبزی بهار و تابستان گرفته تا زیبایی‌های پاییز و زمستان، همه را می‌توانید در طبیعت اطراف کرج مشاهده کنید. در ادامه، به برخی از جاهای دیدنی اطراف کرج با طبیعتی خاص اشاره خواهیم کرد.

جاده چالوس

جاده چالوس، یکی از زیباترین جاده‌های ایران است که شهر کرج را به شهر چالوس در استان مازندران می‌رساند. این جاده جزو برترین جاهای دیدنی اطراف کرج محسوب می‌شود و طبیعت بسیار زیبایی دارد. مسیر چالوس، با بهره‌مندی از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی، شهرت خاصی بین ایرانی‌ها، به‌ویژه ساکنان تهران و کرج دارد. بیشتر شهرت جاده چالوس به این دلیل است که پایتخت‌نشین‌ها را مستقیم به ساحل دریای مازندران می‌رساند. 

در جاده چالوس، به‌ویژه قسمتی که به سد کرج نزدیک‌تر است، انواع رستوران‌ها و اماکن اقامتی و پذیرایی وجود دارد. سد امیرکبیر که به‌نام سد کرج نیز شناخته می‌شود، جاذبه‌ها و زیبایی‌های این جاده را دوچندان کرده و این منطقه بکر را به یکی از مناطق گردشگری جذاب ایران تبدیل کرده است. از دیگر دیدنی‌های این جاده زیبا، روستای «حسنک‌در» است که 72 کیلومتر از کرج فاصله دارد. این روستا ازجمله روستاهای باغستانی بزرگی است که سر راه رودخانه کرج قرار دارد. حسنک‌در به‌عنوان مکانی بکر، یک مقصد خوب برای برنامه‌های گردشگری در اواخر بهار و تابستان است. اگر هوس کوه‌نوردی در مناطق بکر را کرده باشید، حسنک‌در می‌تواند گزینه خوبی باشد؛ چراکه سرسبزی دامنه‌های اطرافش منظره‌ مطلوبی را برای عکاسی فراهم می‌کند.

همچنین روستای بسیار کوچک «ورزن» از توابع روستای پل‌خواب نیز در کنار جاده کرج به چالوس، باغستان‌های زیبایی برای کمپ و اتراق دارد. طبیعت جذاب و دیدنی دهستان «آسارا» در 45 کیلومتری جاده چالوس و اندکی پس از سد کرج، چشمگیر است و رودخانه‌ خروشانی دارد که به‌سوی سد کرج در جریان است. در انتهای این دهستان زیبا و در شیبی تند، مسیر تکیه سپهسالار از کنار بخشداری آسارا مشخص است. تکیه سپهسالار، روستایی سرسبز و کوهستانی است که پنج کیلومتر از بخشداری آسارا، فاصله دارد و امامزاده‌ای در بالای یکی از تپه‌های آن قرار دارد که مسیرش سنگ‌چین و قابل عبور است.

  • فاصله میدان کرج تا جاذبه‌های دیدنی جاده چالوس: حدود 1 ساعت و ۴۰ دقیقه بدون ترافیک

محدوده دقیق جاده چالوس روی نقشه

جاده چالوس
نمایی از جاده چالوس، عکس از آرشیو لست‌سکند، انور محمدی

تونل کندوان

تونل کندوان بلندترین تونل جاده چالوس در کیلومتر ۷۹ این جاده قرار دارد. یکی از دلایل معروف بودن این تونل، آشکده‌هایش است. معمولاً مسافرانی که عاشق آش هستند یا می‌خواهند برای استراحت، غذایی میل کنند، در این مکان که از جاهای دیدنی اطراف کرج است، توقف می‌کنند. این آشکده‌ها در گذشته، به‌شکل چادر و خیمه بودند. به‌علت محدودیت‌های آن زمان، آش در دیگ‌هایی که روی آتش هیزمی قرار می‌گرفتند، آماده می‌شد.

علاوه‌بر این، کندوان محلی بود برای استراحت کوتاه‌مدت مسافرانی که بین‌راهی بودند. سال‌ها بعد این آشکده‌ها، امکانات مناسب گردشگری را فراهم کردند. با وجود شرایط آشپزخانه‌ای جدید، هنوز هم در این آشکده‌ها هیزم نیم‌سوخته زیر دیگ‌های آش، به‌عنوان نماد آش هیزمی کندوان قرار دارد. برای دسترسی به آشکده‌های هیزمی تونل کندوان باید در جاده چالوس، از کرج به سمت چالوس، قبل از تونل کندوان توقف کنید.

  • فاصله میدان کرج تا کندوان: حدود یک ساعت و ۱۰ دقیقه بدون ترافیک

محدوده دقیق تونل کندوان روی نقشه

Lastsecond.ir-attractions-around-karaj-candovan.jpg
یکی از آشکده‌های جاده کندوان، از جاهای دیدنی اطراف کرج 

روستای ناتر

روستای ناتِر در میان رشته‌کوه‌های البرز قرار گرفته و به حدی زیبا و بکر است که به آن لقب بهشت پنهان یا گنج پنهان کوهستان را داده‌اند. این روستا از کلان‌روستاهای چالوس در منطقه مرزن‌آباد است و به‌دلیل داشتن یونجه‌زارها، علف‌زارها، جالیزها و درختانی مثل گردو، سیب، فندق، بید، صنوبر و تبریزی از مناطق پرجاذبه و طبیعت اطراف کرج به‌حساب می‌‌آید. 

روستای ناتر به‌اندازه‌ای غنی است که جزو روستاهای بکر اطراف کرج و از باارزش‌ترین‌های جاذبه‌های کشور محسوب می‌شود. رویش گیاهان دارویی در این روستا در فصل بهار و تابستان، گردشگران زیادی را به این منطقه می‌کشاند. قلقله چشمه، ککی چشمه و چشمه لنار،  زندگی و صفای خاصی به این روستا بخشیده‌اند. چشمه شفابخش داریو در منطقه کندیچال هم چشمه‌‌ای گازدار است که گفته می‌شود بیماری‌هایی مثل سنگ کلیه را بهبود می‌بخشد. با این تفاسیر این مجموعه طبیعی با خانه‌های روستایی و چشمه‌ها و کوه‌هایش، یکی از بهترین مناطق برای عکاسی از طبیعت است و می‌توانید گردشی خاص و متفاوت را در آن تجربه کنید.

  • فاصله میدان کرج تا روستای ناتر: حدود دو ساعت و نیم بدون ترافیک

محدوده دقیق روستای ناتر روی نقشه 

Lastsecond.ir-attractions-around-karaj-notter.jpg
روستای ناتر از جاهای دیدنی اطراف کرج

طالقان

منطقه کوهستانی طالقان، زیستگاه حیات‌وحش و گونه‌های متنوع گیاهی است که در ۹۰ کیلومتری شهر کرج قرار دارد. طالقان در منطقه‌ای ییلاقی در میان رشته‌کوه البرز واقع شده و به همین دلیل، آب‌و‌هوای کوهستانی دارد و ییلاق کرج نیز به حساب می‌آید. این منطقه یکی از مقاصد گردشگری محبوب در کرج است که علاوه‌بر طبیعت بکر و زیبا، میزبان اماکن تاریخی و زیارتی هم است.

دریاچه سد طالقان یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف کرج است که در فصل بهار بسیار دیدنی می‌شود. تماشای طبیعت سرسبز طالقان در فصل بهار و طبیعت یخ‌زده و سرد آن در فصل زمستان برای عاشقان طبیعت پیشنهاد خوبی است. از جاذبه‌های تاریخی طالقان هم می‌توان به محوطه‌ها و تپه‌های باستانی مانند تپه قلعه‌سر و شاه‌کوه، قلعه کیقباد، قلعه منصور طالقان، قلعه ارژنگ و حمام‌هایی همچون حمام روستای بزج و روستای میر، غار پنجعلی و غار زالن‌گاه اشاره کرد. برای بازدید از قلعه‌های تاریخی طالقان باید برای کوه‌نوردی آمادگی داشته باشید.

  • فاصله میدان کرج تا طالقان: حدود یک ساعت و نیم راه

محدوده دقیق طالقان روی نقشه

دریاچه سد طالقان
نمایی از دریاچه سد طالقان، عکس از آرشیو لست‌سکند، زینب مهرآبادی

کویر اشتهارد

کویر اشتهارد که به کویر قارپوزآباد هم شناخته می‌شود، در جنوب استان البرز واقع شده است و از دیدنی های اطراف کرج محسوب می‌شود. در این کویر، رودخانه، ‌دریاچه‌ و شوره‌زاری هم وجود دارد که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست و آن‌هایی که علاقه‌مند به گردش در طبیعت اطراف کرج هستند، احتمالاً این کویر را دوست خواهند داشت. یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های این کویر، تپه‌های رنگین‌کمانی آن است که از رنگ‌های متنوعی تشکیل شده است. اگر هم قصد دارید که ستاره‌های شب را رصد کنید، کویر اشتهارد و ارتفاعات تپه‌های رنگین‌کمان، می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. برای دسترسی به این جاذبه، باید از جاده جدید نظرآباد کرج به‌سمت اشتهارد بروید که درست از میانه این کویر می‌گذرد.

  • فاصله میدان کرج تا تپه‌های رنگین‌کمانی کویر اشتهارد: حدود یک تا دو ساعت

محدوده دقیق اشتهارد روی نقشه

Lastsecond.ir-attractions-around-karaj-eshtehard-desert.jpg
نمایی از کویر اشتهارد، عکس از خبرگزاری مهر

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران به وسعت ۱۴۵ هکتار در در دامنه جنوبی رشته‌کوه البرز قرار دارد و از طبیعت اطراف کرج محسوب می‌شود. در این باغ سرسبز و رنگارنگ، هفت رویشگاه ایرانی، شش رویشگاه جهانی و هشت کلکسیون و باغ موضوعی قرار دارد. در باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، انواع گیاهان بومی و غیربومی در فضای باز و گلخانه‌ای کشت شده‌اند. انواع گل‌ها، درخت‌ها، دریاچه و طبیعت سرسبز این باغ می‌تواند برای هر گردشگری زیبا و دیدنی باشد. موزه حشرات در این باغ هم از دیگر دیدنی‌های آن است. بهترین فصل بازدید از این باغ، بدون شک فصل بهار است که می‌توانید گل‌ها و شکوفه‌های بسیاری را در آن ببینید.

  • فاصله میدان کرج تا باغ گیاه‌شناسی ملی ایران: حدوداً کمتر از نیم ساعت، دسترسی ازطریق آزادراه کرج‌تهران

موقعیت باغ گیاه‌شناسی روی نقشه

باغ گیاه‌شناسی
نمایی از باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، عکس از آرشیو لست‌سکند، منصوره اسکندری

اطراف کرج کجا بریم؟

علاوه‌بر مواردی که پیش از این عنوان کردیم، اطراف کرج پر از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دیگری است که هرکدام می‌توانند تجربه‌ای به‌یادماندنی از یک گردش کوتاه‌مدت و حتی چندروزه ثبت می‌کنند. از دریاچه سد کرج که فرصتی برای قایق‌رانی و تماشای منظره‌های زیبا را فراهم می‌کند تا پارک جنگلی چیتگر که مکانی عالی برای تفریح و فعالیت‌های فضای باز است. روستاهایی نظیر کلوان، شهرستانک، طالقان و آسارا با معماری سنتی و مناظر طبیعی خود، فرصتی برای آشنایی با سبک زندگی روستایی و لذت بردن از آرامش طبیعت را ارائه می‌دهند. همچنین اگر به دنبال نزدیک ترین جنگل به کرج هستید، بهتر است به سمت مرزن‌آباد در جاده چالوس حرکت کنید که طبیعت زیبای شمال کشور را در این مسیر و منظره‌های اطرافش ببینید.

پیک نیک اطراف کرج

برای پیک‌ نیک اطراف کرج، مکان‌های دیدنی متنوعی وجود دارد که می‌تواند یک روز هیجان‌انگیز برایتان رقم بزند، مثل باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، آبشارهای زیبا نظیر سیجان و نوجان، روستاهای دیدنی مانند ارنگه و برغان و همچنین شهرستانک و روستاهای کوچک نزدیک چالوس کرج. این مناطق با طبیعت بکر و جاذبه‌های خود، فرصت‌های فراوانی برای کاوش، آرامش و لذت بردن از زمان در کنار خانواده و دوستان فراهم می‌کنند.

سفر با تور داخلی لست سکند

سفر با تور داخلی، به شما این فرصت را می‌دهد که از زیبایی‌های طبیعی و فرهنگی شهرهای ایران و مناطق طبیعی بدون نگرانی از برنامه‌ریزی سفر لذت ببرید. تورهای متنوع با لیدرهای محلی، دسترسی به جاذبه‌های پنهان و تجربه‌های غنی فرهنگی را برای شما ایجاد می‌کند. این تورها شامل بازدید از مناطق طبیعی، جنگل‌ها، رودخانه‌ها و همچنین مکان‌های تاریخی و فرهنگی هستند که همه با برنامه‌ریزی دقیق و امکانات رفاهی مناسب، تجربه‌ای راحت و به‌یادماندنی را برای شما به ارمغان می‌آورند.

سخن آخر

گردش بین جاهای دیدنی اطراف کرج می‌تواند آن‌قدر جذاب باشد که هرازچندگاهی بخواهید از آن‌ها بازدید کنید. جاذبه‌های اطراف کرج پرشمارند و شما می‌توانید هر هفته، یکی از دیدنی‌های طبیعت اطراف کرج را انتخاب و از آن دیدن کنید. این جاذبه‌ها شامل دیدنی‌های تاریخی، طبیعی و مواردی از این دست می‌شوند؛ اما اگر بخواهیم از نظر تعداد، آن‌ها را بررسی کنیم، باید بگوییم که دیدنی‌های طبیعی بیشترند. شما تابه‌حال کدام‌یک از جاهای دیدنی اطراف کرج را دیده‌اید؟ به‌نظر شما جای کدام منطقه در این لیست خالی است؟

ساناز بهبودی
ساناز بهبودی

معماری خوانده‌ام و سفر کردن را شروع کردم تا بناهای تاریخی و معماری‌شان را ببینم. رفته‌رفته در کنار این سفرها، ارتباط دل‌نشینی میان ماجراجویی و آرامش در طبیعت پیدا کردم. این‌چنین شد که رنگ‌و‌بوی زندگی‌ام تغییر کرد و نوشتن را شروع کردم تا بتوانم این حس بی‌نظیر را به‌ نوشته تبدیل کنم.