افتتاح آسانسور دریایی برای معلولین در سواحل آلانیا ترکیه

3.4
از 14 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
ساخت آسانسور دریایی مخصوص معلولان در سواحل ترکیه
21 بهمن 1399 10:00
0

طی توافقاتی که شهرداری آلانیا در ساحل رینبو (rainbow) این شهر کسب کرده است برنامه‌های جدیدی در این مکان با شعار آلانیا شهری در دسترس گردشگران» پیاده سازی می‌شود.

این برنامه با جامعه هدف قرار دادن افراد معلول، اکنون به ساخت آسانسور خودکاری ختم شده است که این امکان را می‌دهد تا افراد دارای معلولیت‌هایی مانند آسیب‌های نخایی و مشکلات حرکتی، بدون نیاز به کمک شخص دیگر از خشکی ساحل، وارد آب‌ دریا شوند. این آسانسور دریایی نخستین بار در کشور ترکیه راه‌اندازی شده است.

به طور دقیق‌تر، این آسانسور دریایی نخستین بار با حضور شهردار آلانیا، آدِم مورات، پرزیدنت اجرایی انجمن متصدیان گردشگری آلانیا، برهان سیلی و با مشارکت مهمانانی که دچار معلولیت بودند برگزار شد.

آسانسور دریایی به صورت جداشدنی ساخته شده است و نیازی به زیرساخت‌های ثابتی ندارد که سبب از بین رفتن سواحل آلانیا می‌شود. همچنین در هر کدام از سکوهایی که در تصاویر زیر قابل مشاهده هستند امکان نصب شدن یک آسانسور دریایی وجود دارد. این آسانسورها پیش از آغاز فصل تابستان نصب شده و در زمستان هم برداشته می‌شوند.

 

آسانسور دریایی

آسانسور دریایی

آسانسور دریایی

آسانسور دریایی

 

آلانیا پیشتاز در صنعت گردشگری ترکیه

شهر توریستی آلانیا واقع در 120 کیلومتری آنتالیا، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در ترکیه است که سالانه چندین برابر جمعیت ساکنینش میزبان تورهای آلانیا و توریست‌های بی‌شماری از سراسر جهان می‌شود. البته دلیل محبوبیت آلانیا تنها به سواحل گسترده و آب‌های زلالش ختم نمی‌شود، زیرا طی ‌پروژه‌ای که با نام «گردشگری برای همه» از سال 2003 توسط دولت محلی آغاز و اجرا شده، هم‌اکنون باعث شده آلانیا نسبت به هر شهر دیگری در ترکیه، اقامتگاه مناسب و در دسترس بیشتری برای معلولین ایجاد کند. اقدامی که توسط وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه نیز حمایت شد و از آن به عنوان یک نمونه عملی موفق در سطح کشور یاد می‌شود.

همچنین از سال 2003 ساخت سایر تجهیزات و زیرساخت‌های گردشگری به منظور ایجاد دسترسی کامل معلولین به جاذبه‌های این شهر، بدون هرگونه محدودیت و مانعی در دستور کار قرار گرفته است. اکنون در آلانیا امکانی چون پارک‌های ملی، سواحل، ساختمان‌ها و ... یک محیط دسترس‌پذیر و تطبیق‌ یافته را برای معلولین به ارمغان می‌آورند.

 

ترکیه

 

آلانیا نخستین شهر ترکیه که عضو ENAT است

اتحادیه ENAT (مخفف شده عبارت European Network for Accessible Tourism) یک شبکه گردشگری در کشورهای اروپایی است که توریست‌های دارای معلولیت در شهرهای عضو آن می‌توانند با کم‌ترین محدودیت ممکن به گردش در آن بپردازند. به عبارتی، شهرهایی که عضو این اتحادیه هستند محیطی را ایجاد کرده‌اند که هر شخص بتواند فرصت حضور و تجربه در جاذبه‌های آن را داشته باشد. در این میان آلانیا نخستین شهر از کشور ترکیه است که به با رعایت استاندارهای مربوطه به عضویت ENAT درآمده است.

تمامی مناطق گردشگری و تاریخی در آلانیا برای معلولین دسترس‌پذیر هستند

وقتی می‌گوییم تمامی مناطق گردشگری و تاریخی آلانیا به محیطی دردسترس برای معلولین تبدیل شده‌اند منظورمان حتی شامل قلعه آلانیایی می‌شود که در سال 1226 میلادی ساخته شده است. اکنون افرادی که نیاز به ویلچر دارند، از نظر بصری یا شنوایی دارای محدودیت هستد نیز می‌توانند از این قلعه بازدید کنند و تجربه لازم را به دست بیاورند.

 

آلانیا ترکیه
قلعه آلانیا

 

منبع: ENAT

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.