با انواع و معروف‌ترین بوتیک هتل‌های ایران و جهان آشنا شوید

4.7
از 3 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
معروف‌ترین بوتیک هتل‌های ایران و جهان + تصاویر
12 اسفند 1399 10:00
0

در گذشته برای اقامت، فقط می‌توانستیم در هتل‌های شسته‌ورفته با یک سبک مشخص، اقامت کنیم. امّا این روز‌ها برای مسافران، با توجه به نیازها و سلایق آن‌ها گزینه‌های مختلفی برای اقامت وجود دارد. هتل، بوتیک هتل و خانه‌های سنتی از جمله‌ این گزینه‌ها محسوب می‌شوند؛ در اینجا می‌خواهیم با نمونه‌های جالبی هم بوتیک هتل در ایران و جهان آشنا شویم. متن را تا انتها بخوانید و بگویید شما کدام را بیشتر ترجیح می‌دهید؟

هتل با بوتیک هتل چه فرقی دارد؟

پیش از بررسی نمونه‌ها، لازم است تفاوت هتل و بوتیک هتل را بررسی کنیم؛ این تفاوت، عموما در وسعت و تعداد اتاق‌ها است؛ البته هر هتلی که اتاق‌های کمی داشته باشد، بوتیک هتل به حساب نمی‌آید. بوتیک هتل‌ها ظاهر خاصی دارند و معمولا در طراحی و خدمات آن‌ها، حساسیت بیشتری به خرج داده می‌شود. به طور کلی، بوتیک هتل‌ها یا در منطقه‌ خاص طبیعی احداث شده‌اند یا به دلیل مدرن بودن و طراحی ویژه‌، متمایز می‌شوند یا اهمیت تاریخی دارند.

بعضی از بوتیک هتل‌ها در خانه‌ها و مکان‌های تاریخی قرار گرفته‌اند. در واقع این اقامتگاه‌ها نه تنها از مهمان‌هایی کم‌تر از مهمانان هتل پذیرایی می‌کنند و ظاهر متفاوتی دارند، بلکه جنبه‌ای تاریخی و فرهنگی هم دارند. این گروه از بوتیک هتل‌ها برای افرادی که می‌خواهند در طول سفرشان در جایی آرام و متفاوت اقامت کنند و با تاریخ و پیشینه‌ جایی که به آن سفر کرده‌اند، آشنا شوند، متفاوت و جذاب است.

دیگر تفاوت بوتیک هتل با هتل این است که در چنین مکان‌هایی امکان لمس شیوه‌ زندگی و معماری در زمان‌های گذشته وجود دارد. در بعضی از این خانه‌ها، غذا هم‌چنان به شیوه‌ی سنتی سرو می‌شود و تلاش شده تا حد امکان، شرایط زندگی در دوره‌ مربوط به آن بنا برای مهمانان بازسازی شود. برای آشنایی بیشتر با خصوصیات بوتیک هتل می‌توانید محتوای «بوتیک هتل، خودمانی اما لوکس!» را مطالعه کنید. حالا با تعدادی از نمونه‌های جالب این بوتیک هتل‌ها آشنا می‌شویم.

بوتیک هتل‌های تاریخی مشهور در جهان

  • بوتیک هتل هنر بیبلوس مربوط به قرن شانزدهم است و با الهام از سنت منطقه‌ ونتو در ورونای ایتالیا بازسازی شده است. این هتل برنده‌ جایزه‌ی الهام‌بخش‌ترین طراحی در جوایز بوتیک هتل اواردز سال 2019 شده است.

بوتیک هتل هنر بیبلوس

 

  • بوتیک هتل هریتاژ بلژیک که خانه‌ای‌ اشرافی در سال 1869 بوده است، نمونه‌ دیگری از بوتیک هتل‌هایی به شمار می‌رود که قدمتی تاریخی دارند. این هتل نیز در جوایز بوتیک هتل اواردز سال 2019 برنده‌ جایزه کلاسیک و با شکوه‌ترین هتل شده است.

بوتیک هتل هریتاژ

 

  • بوتیک هتل ماسریا سان دومینیکو در ایتالیا شهرتی جهانی دارد. این هتل در شهر پولیا واقع شده و بنای آن مربوط به قرن پانزدهم میلادی است. در آن زمان شوالیه‌های مالت از این بنا به عنوان برج دیده‌بانی استفاده می‌کردند. این هتل نیز در جوایز بوتیک اواردز 2019 برنده‌ جایزه بهترین اسپا درمانی شده است.

بوتیک هتل ماسریا سان دومینیکو

 

  • بوتیک هتل ماسریا سوسافا در سیسیل ایتالیا، برنده جایزه‌ هتلی که غذاهایش را از مزرعه تا سر میز خودش تولید می‌کند، در بوتیک اواردز سال 2019 بود. بنای این هتل در سال 1865 توسط یک خانواده‌ کشاورز اهل سیسیل خریداری شد و آن‌ها تا سال 1870 خانه‌های اطراف این بنا را هم ساختند.

بوتیک هتل ماسریا سوسافا


بوتیک هتل‌های معروف در دل طبیعت

  • بوتیک هتل جزیره‌ شخصی ولا در مالدیو از هتل‌های معروفی است که به دلیل موقعیت طبیعی خاصش، خود را از دیگر بوتیک هتل‌ها متمایز کرده است. این هتل در بوتیک اواردز 2019 به خاطر آشپزی فوق‌العاده‌ آن برنده‌ جایزه شد. طبیعت بی‌نظیر این جزیره، اتاق‌های مشرف به دریا، طراحی بی‌نظیر و خوراکی‌های خوشمزه از مشخصه‌های اصلی این بوتیک هتل هستند. این جزیره در آب‌های اقیانوس هند قرار گرفته است.

بوتیک هتل جزیره‌ شخصی ولا

 

  • بوتیک هتل دریک بی گیت وی ریسورت، واقع در خلیج دریک کاستاریکا که در هتل بوتیک اواردز 2019 برنده‌ جایزه‌ی بهترین مخفیگاه برای ماه عسل شده، در نزدیکی پارک ملی کوروکوادو قرار گرفته است. این پارک ملی بیشترین جمعیت باقی مانده از تایپرها و جگوارها را در خود دارد. این بوتیک هتل در روستایی قرار گرفته است که 17 کیلومتر با پارک ملی فاصله دارد. اتاق‌های این هتل منظره‌ زیبای خلیج دریک را دارند و این هتل، تورهای ماجراجویانه‌ای را هم به مهمانانش ارائه می‌کند.

هتل دریک بی گیت وی ریسورت

 

  • بوتیک هتل باغ‌های معلق بالی برنده‌ جایزه‌ خیره‌کننده‌ترین چشم انداز در بوتیک هتل اواردز 2019 است. این هتل میان رود آیونگ و معبد باستانی دالم سگارا واقع شده است. این هتل در لبه‌ یک دره‌ خیره‌کننده قرار گرفته است که با جنگل‌ بارانی شگفت‌انگیزی احاطه شده است.

بوتیک هتل باغ‌های معلق بالی

 

بوتیک هتل‌هایی که طراحی ویژه‌ای دارند

  • هتل ریاد خیرالدین واقع در مراکش برنده‌ جایزه‌ بهترین گردشگر شهر در هتل بوتیک اواردز 2019 است. این هتل در دل شهر تاریخی و توسط دو ایتالیایی بنا شده است. لوازم و اثاثیه‌ این هتل ترکیبی از هنر ایتالیایی و مراکشی است؛ همین موضوع این بوتیک هتل را از دیگر بوتیک هتل‌ها متمایز می‌کند.

هتل ریاد خیرالدین

 

  • مهمان‌سرای دانکی بی، در زلاندنو قرار گرفته و برنده‌ عنوان سازگارترین بوتیک با طبیعت‌ در هتل بوتیک اواردز 2019 شده است. این خانه در ابتدا با ایده‌ ساخت خانه‌ای سازگار با طبیعت توسط یک خانواده بنا شد. با گذر زمان و بزرگ شدن فرزندان این خانواده صاحبان آن، این خانه را تبدیل به یک بوتیک هتل کردند تا این ایده و نگرش را به محیط زیست گسترش دهند.

مهمان‌سرای دانکی بی

 

بوتیک هتل‌های ایران

  • هتل لاله‌ کندوان اولین بوتیک هتل ایران است. این بوتیک هتل در سال 1385 در کندوان احداث شد و سومین هتل صخره‌ای دنیاست. این بوتیک هتل نیز در گروه بوتیک هتل‌هایی قرار می‌گیرد که به علت موقعیت طبیعی خود، متمایز شده‌اند.
هتل لاله‌ کندوان
عکس از آرشیو لست‌سکند | پوریا اقتداری
  • بوتیک هتل عامری‌ها در کاشان از دیگر نمونه‌های معروف و شاخص بوتیک هتل در ایران است. قدمت این هتل به دوره‌ زندیه بازمی‌گردد. این خانه از مجلل‌ترین و بزرگ‌ترین خانه‌های تاریخی کاشان است و نمونه‌ای از خانه‌های سنتی محسوب می‌شود.
بوتیک هتل عامری‌ها
عکس از آرشیو لست‌سکند | نادر مزرعه شادی
  • بوتیک هتل داد واقع در یزد، بنایی 80 ساله است که در دل شهر قرار گرفته است. این بوتیک هتل فاصله‌ کمی با بیشتر مناطق مهم و جاذبه‌های گردشگری شهر دارد و امکانات کاملی برای مهمانان در نظر گرفته است. اتاق‌های این هتل داری ترکیبی از طراحی‌های سنتی و مدرن هستند.
بوتیک هتل داد
عکس از سایت هتل
  • بوتیک هتل ملک التجار یزد که خانه‌ چهار نسل از نوادگان ملک التجار بوده است از دیگر بوتیک هتل‌های شاخص در ایران است. ملک التجار، مالک این خانه، از تاجران مشهور دوره‌ خود بوده و حاج علی عسگر شیرازی نام داشته. این هتل نخستین هتل خشت و گلی جهان است.
    (تصویر شماره ۱۳)
هتل ملک التجار
عکس از سایت هتل
  • بوتیک هتل حنا از بوتیک هتل‌های منحصر به فرد تهران است. این بوتیک هتل در کوچه‌ی لولاگر خیابان نوفل‌شاتو قرار گرفته است. ویژگی که این کوچه را از دیگر کوچه‌های پایتخت متمایز می‌کند قرینه بودن خانه‌های این کوچه است. در پلاک شماره دو این کوچه، بوتیک هتل حنا با قدمتی 90 ساله واقع شده است. این بوتیک هتل شامل 7 اتاق و فضاهای جانبی است. معماری این بوتیک هتل تلفیقی از سبک معماری معاصر ایران و جهان است.
    (تصویر شماره 14)
بوتیک هتل حنا
عکس از سایت هتل
  • بوتیک هتل نظامیه، همان باغ نظامیه است که بعد از تقسیم شدن آن کاظم خان فتاحی نوری، مدیر تشریفات سفارت آلمان در آن زندگی می‌کرد. ساختمان این بوتیک هتل مربوط به دوره پهلوی اول است. درون این هتل دکوراسیونی تلفیقی از سنت ایرانی با مدرنیته غربی اجرا شده که با تاریخ این خانه و صاحب قبلی آن، فتاح نوری، همخوانی دارد. این بوتیک هتل مانند هتل‌های دیگر نیست و بخشی برای پذیرش ندارد. در واقع پیش از ورود مراحل پذیرش مهمانان انجام می‌شود و در درون هتل تنها تطبیق اطلاعات صورت می‌گیرد.

 

  • بوتیک هتل درب شازده در یکی از خانه‌های قاجاری شهر شیراز ایجاد شده. این بوتیک هتل، یک کافه‌ی کوچک، یک باغ خصوصی و حمام سنتی دارد. این بوتیک هتل شامل هشت اتاق 2، 3 و 4 تخته است. این بوتیک هتل در سال 2019 جایگاه نخست وبسایت تریپ ادوایزر را به خود اختصاص داد.
هتل درب شازده
عکس از سایت هتل

 

  • عمارت بوتیک هتل سوریجان بنایی با قدمت بیش از 250 سال است که در محله سوریجان قرار گرفته است. این بوتیک هتل شامل 8 فضای اقامتی، شامل 4 سوییت می‌باشد. این بوتیک هتل تورهای متنوعی را هم با موضوعات مختلف برای سرگرمی گردشگران برگزار می‌کند.
عمارت بوتیک هتل سوریجان
عکس از سایت هتل
  • بوتیک هتل خانه منوچهری مربوط به یکی از خانه‌های قدیمی شهر کاشان است. بنای این بوتیک هتل مربوط به دوران صفویه است. در سال 1778 میلادی بر اثر زلزله این خانه تا حد زیادی تخریب شد. بازسازی اولیه این ساختمان به دوره قاجار بازمی‌گردد. این در فهرست آثار ملی ثبت شده است. این خانه از معدود خانه‌هایی بوده است که دارای آب انبار بوده‌اند.
بوتیک هتل خانه منوچهری
عکس از آرشیو لست‌سکند | پوریا اقتداری
  • بوتیک هتل قصر منشی در اصفهان، در واقع یکی از خانه‌های فتحعلی شاه قاجار بوده است. این بنا در فهرست آثار ملی ثبت شده و در سال 1394 به طور کامل بازسازی شده است. این بوتیک هتل حیاطی پرگل و زیبا در دارد که با اتاق‌ها احاطه شده است. اتاق‌هایی که با شیشه‌های رنگی و گچبری تزئین شده‌اند.
بوتیک هتل قصر منشی
عکس از سایت هتل
  • بوتیک هتل جویبار خانه‌ای قدیمی و مربوط به دوره قاجار است. این بوتیک هتل برگزیده جایزه معمار سال ۱۳۹۸ بود. ویژگی خاص این بوتیک هتل دوستدار طبیعت بودن آن است. در این بوتیک هتل صابون‌های دست‌ساز به مهمان‌ها ارائه می‌شود و تلاش می‌شود تا استفاده از پلاستیک را به حداقل ممکن برسانند.
بوتیک هتل جویبار
عکس از سایت توایران

هرچند که اولین بوتیک هتل ایران در کندوان و به علت موقعیت طبیعی آن بنا شد، اما بیشتر بوتیک‌ هتل‌های فعلی موجود در ایران، خانه‌های سنتی هستند.

در سال‌های اخیر احداث بوتیک هتل‌ها در ایران سرعت بیشتری گرفته و بوتیک هتل‌هایی که طراحی ویژه و خاصی دارند نیز به بوتیک هتل‌های ایرانی افزوده شده‌اند.

 همان‌طور که ایده‌ اولیه‌ی بوتیک هتل بر اساس نیاز‌های افرادی که به دنبال تجربه‌ای متفاوت بودند و به عنوان انعکاسی از علائق و سبک زندگی آن‌ها شکل گرفت، امروزه هم با توجه به نیازها و سلائق مردم هر منطقه بوتیک هتل‌ها شروع به فعالیت می‌کنند. شما کدام یک از انواع بوتیک هتل را ترجیح می‌دهید؟

 

تألیف: لست‌سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.