با بهترین پارک‌ های ملی اروپا آشنا شوید

3.3
از 3 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
زیباترین پارک‌های ملی کشور‌های اروپایی + تصاویر
23 اردیبهشت 1400 09:00
1

همانطور که سفر به کشورهای آفریقایی تنها به سافاری خلاصه نمی‌شود، اروپا نیز فراتر از پاریس، رم و وین است. در واقع بنا به دلایل مختلفی از جمله موقعیت جغرافیایی و پوشش گیاهی مطلوب، قاره اروپا دارای بهترین پارک‌های ملی و مناطق محافظت شده در جهان است. پارک‌هایی که تنوع بسیار بالایی دارند و میزبان گونه‌های مختلف جانوری، دریاچه و جنگل‌ها است.  پیش‌تر در لست سکند به معرفی 10 پارک ملی معروف در اروپا پرداخته بودیم و اکنون در همین راستا به معرفی 10 پارک ملی شناخته شده دیگر در اروپا می‌پردازیم.

 

1. پارک ملی یوتونهیمن، نروژ

پارک ملی یوتونهیمن (Jotunheimen) که در زبان نروژی به معنای خانه غول‌ها است، مناظری همانند فیلم‌ و کتاب‌های فانتزی دارد. این پارک که در جنوب نروژ واقع شده از تعداد زیادی کوه تشکیل می‌شود که در مرز آن رود‌های منجمد و یخچال‌های طبیعی آلپ دیده می‌شود. در پارک ملی یوتونهیمن رودخانه، درخت‌های متراکم، حیواناتی نظیر گوزن شمالی، گرگ و سیاه‌ گوش را می‌توان مشاهده کرد، اما بیش از هر چیزی این پارک مناسب کسانی است که به کوه‌ نوری و پیمودن مسیر‌های چالش برانگیز علاقه دارند. پس اگر با تور اروپا به نروژ سفر می‌کنید حتما از این پارک دیدن کنید.

 

پارک ملی یوتونهیمن

 

2.پارک ملی واختنایوکوت، ایسلند

ایسلند کشور بزرگی نیست اما دومین پارک ملی بزرگ اروپا، یعنی واختنایوکوت (Vatnajokull) را در جنوب شرقی خود جای داده است. این پارک ملی شهرت خود را به دلیل غار‌های یخی، یخچال‌های طبیعی، دریاچه‌های منجمد و کلاهک یخی خود به دست آورده است. در این پارک 7700 کیلومتر مربعی با جهانی سرد و یخی همراه می‌‌شوید. اما سرزمین یخی به هیچ‌ عنوان نمی‌تواند نام این پارک را به تنهایی یدک بکشد. چرا که در این پارک 7 کوه آتشفشانی تزیر توده‌هایی از برف پوشیده‌ شده‌اند و امکان فوران کردن دارند. بی‌دلیل نیست که ایسلند را سرزمین آتش و یخ (Land of Ice and Fire) می‌نامند.

 

پارک ملی واختنایوکوت

 

3. پارک ملی لوچ لوموند و تروساچس، اسکاتلند

لزوما برای مطرح شدن یک پارک ملی در جهان، نیازی به جنگل‌های سرسبز و کوهستان‌های کوتاه و بلند نیست. لوچ لوموند و تروساچس پارک ملی 165 کیلومتر مربعی است که علاوه بر داشتن جنگل‌ و کوهستان بکر، شهرت خود را مدیون دریاچه بزرگی است که در مرکز آن واقع شده. بنابراین توریست‌هایی که خواهان تفریحاتی چون جت اسکی، کایاک سواری و حتی ماهی‌گیری هستند، می‌توانند از پارک دیدن کنند. علاوه بر آن کوه‌نوردی و دوچرخه سواری نیز در تپه‌های اطراف پارک ملی لوچ لوموند از محبوبیت‌ بالایی برخورد دار هستند.

 

پارک ملی لوچ لوموند و تروساچس

 

4. پارک ملی اسنودونیا، ولز

زمانی که مردم به ولز فکر می‌کنند به یاد طبیعت بی‌نظیر آن میفتند و پارک ملی اسنودونیا (Snowdonia). این پارک دقیقا همان تصویری است که می‌توان از زیبایی‌های ولز متصور شد. دو ویژگی پارک ملی اولانکای ولز را خاص می‌کند: نخست اینکه در پارک ملی اسنودونیا می‌توانید شاهد جنگل‌های انبوه، رودخانه‌، کوهستان و...  طیف وسیعی از مناظر طبیعی باشید. و دوم اینکه در عین تنوع بالا می‌توانید به تفریحات مختلفی مانند کوهنوری، راه‌پیمایی و قایق‌سواری بپردازید .

 

پارک ملی اسنودونیا

 

5. پارک ملی ساکسون سوئیس، آلمان

پارک ملی ساکسون سوئیس برخلاف نامش در جنوب غربی ایالت ساکسونی آلمان دیده می‌شود. این پارک 93 کیلومتر مربعی به دلیل دره، کوهستان و صخره‌های منحصر به فرد خود، شهرت بالایی دارد. یکی از مهم‌ترین چشم اندازهای پارک ملی ساکسون سوئیس پل  Bastei  است که به صورت طبیعی دو صخره را به یک دیگر متصل می‌کند. پارک ملی ساکسون سوئیس از امکانات مناسبی برخوردار است و یکی از بهترین مقاصد برای افراد دارای معلولیت محسوب می‌شود.

 

پارک ملی ساکسون سوئیس

 

6. پارک ملی گرن پارادیسو، ایتالیا

اگر بگوییم پارک ملی گرن پادیسو از لحاظ تاریخی و حیات وحش اهمیت بسیار بالایی در اروپا دارد، اغراق نکرده‌ایم. پارک ملی گرن پارادیسو که نخستین پارک ملی ایتالیا محسوب می‌شود، از سال 1922 به منظور حفظ جانداران حاضر آن به ویژه نوعی بز وحشی به نام ibex مورد حفاظت قرار گرفت. نام این پارک ملی همانطور که مشخص است از کوه   4000متری گرن پارادیسو (gran paradiso) گرفته شده است. این پارک زیستگاه 1.124 گونه جانوری است و در آن 59 یخچال طبیعی و183 دریاچه دیده می‌شود.

 

پارک ملی گرن پارادیسو

 

7. پارک ملی دورمیتور، مونته نگرو

پارک ملی دورمیتور (durmitor) یکی از زیباترین مقاصدی است که هر ماجراجویی باید در زندگی‌اش تجربه کند. در پارک ملی دورمیتور امکانات لازم تدارک دیده شده‌است تا بازدید کنندگان بتوانند تا حد ممکن از چشم انداز پارک لذت ببرند و به راه پیمایی، کوهنوردی، کایاک سواری و ... بپردازند. ضمن اینکه حدود یک سوم از سال کوهستان‌های دورمیتور پوشیده از برف هستند و مکانی ایده‌آل برای ورزش‌های زمستانی به شمار می‌روند. دریاچه سیاه واقع در بخش شمالی این پارک یکی از پرطرفدارترین بخش‌های این پارک محسوب می‌شود.

 

پارک ملی دورمیتور

 

8. پارک ملی اوردیسا، اسپانیا

در پارک ملی اوردیسا یا با نام کامل اوردیسا و مونته پردیدو (Ordesa y Monte Perdido National Park) گردشگران می‌توانند با هر آنچه که از پارک انتظار دارند مواجه باشند. چرا که این پارک با داشتن یخچال‌های طبیعی، آبشار، کوهستان، دریاچه، جنگل حیات وحش غنی یکی از متنوع‌ترین‌ پارک‌های ملی در اروپا شناخته می‌شود. پارک ملی اوردیسا در رشته کوه پیرنه و میان مرز اسپانیا و فرانسه واقع شده است. آبشار کولا د کابایو و رودخانه آرازاس که تا دره اوردیسا امتداد یافته است از محبوب‌ترین مناطق این پارک 156 کیلومتر مربعی به شمار می‌رود.

 

 پارک ملی اوردیسا

 

9. پارک ملی پندا – گرس، پرتغال

ممکن است برخلاف پارک‌های معرفی شده در این فهرست پارک ملی پندا – گرس (Peneda-Gerês) مشهور نباشد، اما بدون شک از زیباترین پارک‌های ملی اروپا محسوب می‌شود. پندا – گرس تنها پارک ملی است که در پرتغال وجود دارد و مساحت آن بالغ بر 702 کیلومتر مربع است. موردی که پندا – گرس را خاص می‌کند بی انتها بودن آن است. به این معنی که بازدید کنندگان با طیف وسیعی از انتخابات برای گردش در این پارک رو به رو می‌شوند. زیرا علاوه بر حیواناتی مانند گرگ و اسب وحشی، آبشار و طبیعیت زیبا می‌توانند به بازدید روستاهای کوچکی بروند که قدمت خانه‌های آن به قرن 12 میلادی باز می‌گردد.

 

 پارک ملی پندا گرس

 

10. پارک ملی ریلا، بلغرستان

ریلا (rila) علاوه بر اینکه نام شهری در جنوب غربی بلغارستان باشد، نام بزرگ‌‌ترین پارک ملی این کشور نیز است.  پارک 810 کیلومتر مربعی ریلا دارای کوهستان‌های رنگارنگی است که شبیه آن را در جای دیگر نمی‌توان دید. علاوه بر آن، از جهتی که بلند‌ترین قله رشته کوه بالکان یعنی قله موسالا در این پارک واقع شده است، می‌تواند شاهد یخچال‌های طبیعی نیز در ارتفاعات آن بود. تا کنون اشاره‌ای به کوهستان، جنگل و یخچال‌های پارک ملی ریلا شد، اما باید بدانید یکی از اصلی‌ترین دلایل جذب گردشگران به این پارک، دریاچه زیبایی است که در مناطق مختلفش جای گرفته‌اند.

 

پارک ملی ریلا

 

منبع: Roadaffair

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.