با مفرح‌ ترین موزه‌ های کودکان در سراسر دنیا آشنا شوید

3.7
از 3 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
موزه‌هایی که کودکان عاشقش می‌شوند + تصاویر
31 خرداد 1400 10:00
0

کم نیستند تعداد افرادی که بازدید از موزه‌ها را کسالت‌آور می‌دانند. در واقع اگر اطلاعات دقیقی از کلکسیون یک موزه نداشته باشید و به بازدید آن بروید، ممکن است آثار موزه را اشیاء قیمتی فرض کنید که احتملا ارزش زیادی داشته است که اکنون در داخل موزه نگه داری می‌شوند. اگر هم بخواهید بروشورهای آن‌ها را در کنارشان مطالعه کنید، ممکن است وضعیت خسته کنند‌ه‌تر نیز به نظر برسد.

اکنون چنین موقعیتی را برای  کودک خردسال خود یا دیگران تصور کنید. طبعا به همراه داشتن کودکان در موزه‌هایی که مناسب سن‌شان نیست ممکن است علاوه بر اینکه تاثیر مثبتی روی آن‌ها نداشته باشد و اطلاعات جدیدی نیاموزند، بلکه یک ذهنیت منفی نیز درباره موزه‌ها برایشان ایجاد شود. از این جهت ساخت و اختصاص دادن موزه‌هایی تنها با محوریت کودکان یا ایجاد بخش‌هایی ویژه کودکان در موزه‌های استاندارد می‌تواند اقدام بسیار شایسته‌ای جهت درک و تعلیم کودکان باشد. پیش‌تر در لست سکند به معرفی بهترین موزه‌های کودکان در ایران پرداختیم و در همین راستا قرار است تا بهترین موزه‌‎های مناسب کودکان در جهان را به شما معرفی کنیم.

موزه کودکان ایندیاناپولیس، ایالات متحده آمریکا

موزه ایندیاناپولیس واقع در ایالت ایندیانای آمریکا بزرگ‌ترین موزه مخصوص کودکان در جهان است که در آن بیش از  120.000 شئ، سرگرمی و ... برای افراد خردسال قرار گرفته است. مساحت این موزه حدود 44.000 کیلومتر مربع بوده و مناسب‌ سنین 8 سال به بالا است. در موزه ایندیاناپولیس کودکان فرصت خوبی برای کسب اطلاعات از عصرهای دور کره زمین و حیواناتی که منقرض شده‌اند، هوا فضا، هنر، علوم و ورزش خواهند داشت.

 

indiana2.jpg

indiana.jpg

 

موزه آلمان، آلمان

موزه آلمان (Deutsches Museum) واقع در مونیخ، بزرگ‌ترین موزه علم و فناوری در جهان است که بیش از 100 سال قدمت دارد و در سال 1.5 میلیون نفر بازدید کننده دارد. در موزه آلمان 28.000 اثر در معرض نمایش است که در  50 شاخه مرتبط با علم و فناوری طبقه بندی می‌شوند. این موزه برای تمامی سنین بوده اما سرتاسر آن می‌تواند برای کودکان بسیار جذاب باشد، ضمن اینکه بخش‌هایی از موزه به طور اختصاصی برای کودکان ایجاد شده است.

 

موزه آلمان.jpg

موزه آلمان 2.jpg

 

موزه فریدا و فردی، اتریش

کودکان امروز آینده سازان فردا هستند. سازندگان موزه فریدا و فردی (FRida & freD) گرتز اتریش به خوبی اهمیت این جمله را می‌دانستند و اقدام به ساخت مکانی کرده‌اند در یک فضای جذاب ذهن کودکان را برای گوناگونی جهان و اهداف بزرگ‌تر آماده می‌سازد. موزه فریدا و فردی ایده‌آل برای بچه‌های 3 تا 12 سال خواهد بود.

 

FRida & freD2.jpg

FRida & freD.jpg

 

موزه کودکان بوستون، ایالات متحده آمریکا

موزه کودکان بوستون دومین موزه قدیمی با موضعیت کودک و نوجوان در آمریکا است که بیش از 50.000 آثار مناسب کودک در آن قرار داده شده است. هدف این موزه آموزش و سرگرم کردن کودکان است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد موزه کودکان بوستون در نظر گرفتن رویدادهای روزانه متقاوت است که در این مکان برگزار می‌شود.

 

موزه بوستون.jpg

موزه بوستون 2.jpg

 

موزه شکلات،  فرانسه

شاید موزه شکلات پاریسِ فرانسه سالم‌ترین و آموزنده‌ترین موزه ممکن برای فرزندتان نباشد، اما بدون شک تجربه‌ کردن دنیایی شبیه شبیه به فیلم کارخانه شکلات سازی تیم برتون می‌تواند رویای هر کسی باشد. موزه شکلات پاریس دارای سه بخش مجزا است. در نخستین بخش با قدمت شکلات و نخستین تمدن‌هایی که 4000 سال پیش شکلات مصرف می‌کردند آشنا می‌شوید، سپس در بخش بعدی با شکلات‌های مدرن‌تر آشنا می‌شوید و در آخر هم طبعا با شکلات‌های امروزی. همچنین این موزه دارای کارگاه‌های شکلات‌سازی برای کودکان است.

 

موزه شکلات پاریس 2.jpg

موزه شکلات.jpg

 

موزه کودکی V&A، انگلیس

موزه کودکی V&A ( V&A Museum of Childhood) یکی از شعبه‌های موزه ویکتارو اند آلبرت است که سال 1872 تاسیس شد. این موزه در ابتدا مکانی برای به نمایش گذاشتن محصولات غذایی، آثار هنری و غیره بود، سپس در سال‌های جنگ جهانی اول بخش‌ مختص به کودکان این موزه گسترش یافت تا اینکه از سال 1974 به طور تخصصی به یک موزه کودک تبدیل شد. در حال حاضر نیز قرار است تا سال 2022 این موزه بر کلکسیون خود بیافزاید و محیط جذاب‌تری را برای کودکان بوجود بیاورد.

V&A Museum of Childhood.jpg

V&A موزه.jpg
کانسپت دیزاینی از تصویر موزه V&A در 2022

 

موزه رویال تایرل، کانادا

موزه رویال تایرل واقع در استان آلبرتای کانادا مکانی ایده‌ال برای سفر به عصر ژوراسیک است. این موزه 12500 متر مربعی حدود 35 سال قدمت دارد و با داشتن 160.000 فسیل فهرست بندی شده، 350 هولوتایپ و 800 فسیلی که در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار داده‌‌اند برای هرکسی می‌تواند سرگرم کننده باشد، به ویژه بخش‌هایی از موزه که با ماکت‌هایی از دایناسور فضای منحصر به فردی را ایجاد کرده است.

 

royal tyrell.jpg

موزه تایرل.jpg

 

منبع: .amexessentials

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.