موزه‌های مناسب کودکان را بشناسید

4.5
از 4 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
موزه‌های جذابی که حوصله بچه‌ها را سر نمی‌برند + تصاویر
08 فروردین 1400 07:00
2

موزه‌‌ها یکی از دیدنی‌های جذاب هستند که در سفرهایمان برای دیدن آن‌ها وقت می‌گذاریم. ولی اگر همراه بچه‌ها سفر می‌کنید، شاید آنها از همه موزه‌ها خوششان نیاید و حوصله‌شان سر برود. معمولا کودکان موزه‌هایی با موضوع حیات وحش، عروسک، آناتومی بدن و حتی ماشین را دوست دارند. در بسیاری از کشورهای دنیا، موزه‌های مخصوص کودکان ساخته شده تا بچه‌ها بدون اینکه خسته شوند، ساعت‌‌ها از یادگیری در موزه‌ها لذت ببرند. در ایران هم چندین موزه وجود دارد که بعضی از آنها الزاما مخصوص کودکان نیست، ولی بچه‌ها از دیدن آثار موجود در آن لذت بیشتری می‌برند و نکات زیادی یاد می‌گیرند. در ادامه، چند نمونه از بهترین موزه‌های مناسب کودکان در ایران و خارج از کشور را معرفی می‌‌کنیم.

بیشتر موزه‌های مناسب کودکان در شهر تهران قرار دارند. به همین خاطر از معرفی موزه های تهران شروع می‌کنیم.

موزه‌های تهران

  • هیومن پارک

هیومن پارک یک مجموعه تفریحی و علمی است. هیومن پارک بزرگترین پارک موضوعی با موضوع بدن انسان در خاورمیانه است. در این مرکز جذاب و دیدنی می‌توانید سفری اسرارآمیز به درون بدن انسان را تجربه کنید.  محتوای علمی هیومن پارک توسط اساتید برجسته دانشگاه تهیه شده است و متخصصین شما را از ابتدای این سفر همراهی می‌کنند. در هیومن پارک، بچه‌ها می‌توانند چیزهای زیادی در مورد بدن انسان و کارکرد اندام‌ها یاد بگیرند. البته این بخش فقط مخصوص کودکان نیست و بزرگسالان نیز از دیدن آن لذت می‌برند.  

هیومن پارک
عکس از وبسایت موزه دارآباد
  • موزه علوم و فناوری

موزه علوم و فناوری در خیابان سی تیر قرار دارد. این موزه جذاب و دیدنی همانطور که از اسم آن پیداست به علم و فناوری‌های مختلف اختصاص یافته است. این موزه چندی گالری دارد که هر کدام از آنها دریچه‌ای رو به علم و دانش روز است.

در بعضی از گالری‌ها امکان آزمایش کردن و دست زدن به اشیای موزه هم وجود دارد در نتیجه می‌توان گفت که یک موزه تعاملی است و بچه‌ها از موزه‌هایی که در آن بتواند شخصا چیزی را تجربه کنند، لذت می‌برند.

 

  • موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

موزه تاریخ که به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان احداث شده، یکی از جذاب‌ترین موزه‌های ایران برای آموزش تاریخ به کودکان است. این موزه در میدان شهدا و ابتدای خیابان پیروزی واقع شده است.

ساختمان موزه، قدیمی و زیبا و وسعت آن ۶۰۰ متر مربع است و با الهام از معماری سنتی طراحی شده است. در این موزه، خبری از اشیای تاریخی نیست و بچه‌ها با شیوه‌های خلاقانه‌ای مثل عکس، ویدیو، مولاژ، تابلوهای نقاشی و با کمک راهنمای موزه، با تاریخ کشورمان آشنا می‌شوند.

  • موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد

یکی از موضوعات جذابی که بچه‌ها اصلا از آن خسته نمی‌شوند، طبیعت و حیات وحش است. موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد در میدان نیاوران و خیابان دارآباد واقع شده است.

در این موزه، گونه‌های زیستی متنوع ایران و جهان از خزنده و پستاندار گرفته تا انواع پرندگان مهاجر و بومی به نمایش گذاشته شده است. از نمونه‌های قابل توجه و کمیابی که به مجموعه جانوری موزه اضافه شده، پوست ببر منقرض شده ایران است.

این موزه چندین سالن دارد که هر کدام به موضوعی اختصاص یافته است؛ از جمله سالن حشرات، سالن آفریقا، سالن زمین شناسی، سالن آبزیان و خزندگان، کارگاه تاکسیدرمی. از دیگر امکانات آن می‌توان به سینمای شش بعدی، بخش تحقیقات زنبور عسل، کلبه عکس و رویا پارک اشاره کرد.

موزه دارآباد
عکس از وبسایت موزه دارآباد
  • موزه حیات وحش هفت چنار

موزه حیات وحش هفت‌چنار نیز در محله بریانک قرار دارد. غیر از نمایش حیات وحش، بنای این موزه هم دیدنی و جذاب است و قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد.

این موزه تلفیقی از نمایشگاه‌های زمین‌شناسی، آثار طبیعی و نمونه‌های زنده و غیرزنده بی‌مهرگان، مهره‌داران، آبزیان، خزندگان، پرندگان و پستانداران است. ساختمان موزه چندین سالن متعدد دارد. دارای غار، آکواریوم، کارگاه تاکسیدرمی، کتابخانه، قهوه‌خانه و سفره‌خانه سنتی است.

 

  • موزه اتومبیل‌های سلطنتی

ماشین‌ها یکی از موضوعات جذاب برای بزرگترها و کودکان (به خصوص برای پسربچه‌ها) است. موزه اتومبیل‌های سلطنتی،یکی از جذاب‌ترین موزه‌های مجموعه سعدآباد است. همه ماشین‌هایی که در این موزه می‌بینید، ماشین‌های سلطنتی هستند.

این موزه دو بخش اصلی دارد؛ یکی گالری رولزرویس و دیگری گالری بنز و  بین این دو گالری، سالن اختصاصی مرسدس بنز اس ال 300 واقع شده که که یکی از زیباترین و کمیاب‌ترین خودروهای کلاسیک دنیا است.

 

  • موزه عروسک و فرهنگ ایران

موزه عروسک و فرهنگ ایران یک موزه خصوصی است که در دروازه دولت و ابتدای سعدی شمالی واقع شده است. این موزه بهترین فرصت برای آشنایی با عروسک‌های مناطق مختلف ایران و همینطور آشنایی با مراسم، آیین‌های سنتی، پوساک سنتی، صنایع دستی، میراث فرهنگی اقوام مختلف ایران است. همچنین یکی از اهداف این موزه، ترویج قصه‌ها و داستان‌های بومی است.

در این موزه عروسک‌های قومی، لباس‌های سنتی از نواحی گوناگون ایران از دوره عیلامی تا قاجر و مجموعه عروسک‌هایی از پدیدآورندگان ادبیات کودک و نوجوان ایران به نمایش گذاشته شده است.

این موزه با سایر موزه‌هایی که تا به حال دیده‌اید متفاوت است. راهنماهای موزه مثل یک قصه‌گو شما را همراهی می‌کنند و اطلاعات تخصصی را در قالب داستان و روایت به مخاطبان ارائه می‌کنند. به مناسبت‌های مختلف، کارگاه‌های متعددی  با موضوع آداب و رسوم بومی در این مجموعه برگزار می‌شود.

 

دیگر موزه‌های مناسب کودکان در ایران

غیر از تهران، در سایر شهرهای ایران نیز موزه‌هایی وجود دارد که موضوع آنها مورد علاقه بچه‌ها است. در ادامه چند مورد از موزه های مناسب کودکان در سایر شهرهای ایران را معرفی می‌کنیم.

  • موزه تاریخ طبیعی اردبیل

در این موزه گونه‌های حیات وحش اردبیل به شکل تاکسیدرمی به نمایش درآمده است.

  • موزه حیات وحش سبزوار

هدف موزه حیات وحش سبزوار، معرفی گونه‌های جانوری و گیاهی این منطقه است. برخی از گونه‌های مهاجر مثل پلیکان‌ها به شکل تاکسیدرمی در این مجموعه وجود دارد.

  • موزه کارتون تبریز

موزه کارتون تبریز، اولین موزه کارتون در آسیا و پنجمین نمونه در دنیا است. این موزه دیدنی در محوطه باغ گلستان قرار دارد. موزه کارتون تبریز دو گالری دارد و ۶۰ اثر از آثار اصل بزرگترین کارتونیست‌های جهان را به نمایش گذاشته است. یک کتابخانه تخصصی و کلاس و امور اداری هم دارد. در مخزن این موزه 20 هزار اصل از حدود صد کشور جهان نگهداری می‌شود.

  • موزه تاریخ طبیعی تبریز

موزه تاریخ طبیعی تبریز در بلوار آزادی قرار دارد. پیکرهای تاکسیدرمی جانوارن مختلف متعلق به آذربایجان و سایر نقاط ایران در این موزه جمع‌آوری شده است؛ از جمله پرندگان، چرندگان، حشرات و خزندگان که بعضی از آن‌ها متعلق به گونه‌های نادر هستند.

  • موزه تاریخ طبیعی همدان

این موزه در دانشگاه کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینا، در انتهای چهارباغ آزادگان قرار دارد. مجموعه‌ای کم‌نظیر از انواع گونه‌های حیوانی، گیاهی و طبیعی اقلیم ایران و اقصی نقاط کره خاکی در این موزه به نمایش درآمده است. هزاران نمونه زنده، فسیل و تاکسیدرمی شده از گونه‌های گیاهی و جانوری در این موزه وجود دارد.

 موزه‌ های مناسب کودکان

موزه‌ های مناسب کودکان در سایر کشورهای دنیا

این روزها که به خاطر شیوع کرونا تقریبا همه مردم دنیا در قرنطینه هستند، بسیاری از موزه های سراسر دنیا امکان بازدید مجازی و آنلاین از موزه را فراهم کرده‌اند. این امکان، فرصت خوبی است تا با خیال راحت و از آرامش منزل بتوانید از مشهورترین و دیدنی‌ترین موزه‌های دنیا دیدن کنید. در ادامه موزه های مناسب کودکان را معرفی می‌کنیم که همین الان می‌توانید از آنها دیدن کنید.

  • موزه بریتانیا

موزه بریتانیا یکی از بزرگترین و جذاب‌ترین موزه‌های دنیا است. با تورهای مجازی این موزه می‌توانید به گوشه و کنار آن سر بزنید. منابع آموزشی آن هم به شکل آنلاین در اختیار مردم قرار گرفته و به قدری تنوع دارد که به راحتی روزها شما را سرگرم می‌کند.

  • موزه لوور

موزه لوور را همه می‌شناسند. در تور مجازی این موزه می‌توانید از گالری آپولون و آثار دوران مصر باستان دیدن کنید. با کامپیوترتان نمای نزدیکی از تابلوی مشهور مونالیزا را ببینید.

  • موزه کودکان ایندیاناپولیس

موزه کودکان ایندیاناپولیس بزرگترین موزه کودکان در دنیا است. این موزه در ایندیانای آمریکا قرار دارد، دارای پنج طبقه و سالن نمایش است و بیش از یک میلیون بازدید کننده در سال دارد. در وب سایت این موزه بخشی به نام موزه در خانه وجود دارد که تورهای مجازی برای بازدید از موزه و آشنایی با آن را می‌توانید در آن پیدا کنید.

  • موزه ملی هوافضای اسمیتسونین

یکی از موضوعات جذاب برای کودکان، فضانوردی است. در این موزه جذاب و دیدنی بچه‌ها می‌توانند با موضوعات مرتبط با هوا فضا آشنا شوند. این موزه هم تور مجازی دارد و با گوگل استریت ویو می‌توانید این موزه را تماشا کنید. وب‌سایت موزه ملی هوافضای اسمیتسونین هم پر از ویدیو و منابع جذاب برای یادگیری است.

  • موزه آکروپولیس

یکی دیگر از موزه‌های مشهور دنیا، موزه آکروپولیس است که در آتن، کشور یونان قرار دارد. تور آنلاین بازدید از موزه فرصتی فراهم می‌کند تا با راحتی و آرامش خانه در کنار بچه‌ها به گالری‌های مختلف از جمله گالری پارتنون سر بزنید. ساعت‌ها می‌توانید روی عکس‌ها کلیک کنید و بدون اینکه خسته شوید، بخش‌های مختلف موزه را ببینید.

tyrzinnr0bzniiytaam8.jpg

این روزها به لطف اینترنت، لازم نیست برای دیدن موزه‌های دنیا و یادگیری در مورد موضوعات مختلف، به سفرهای طولانی بروید. حالا که به خاطر شرایط فعلی، همه اعضای خانواده مدت بیشتری در کنار هم هستند، از فرصت استفاده کنید و بهترین موزه‌های دنیا را از طریق صفحات نمایش داخل خانه ببینید. بعد از اینکه شرایط سفر مهیا شد، بار سفر ببندید، به شهرهای مختلف کشورمان سفر کنید و موزه‌های مناسب کودکان را تماشا کنید.

 

 تألیف: لست‌سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.