بهترین موزه های آنتالیا + قیمت بلیط و ساعت بازدید

4.4
از 9 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
معرفی بیش از 10 موزه دیدنی آنتالیا + عکس
04 شهریور 1401 08:00
0

آنتالیا همواره یکی از گزینه‌های اصلی مقصد سفر برای ایرانیان است و این انتخاب هم دلایل زیادی دارد که ساحلی بودن آنتالیا یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. با وجود این ویژگی، باید در نظر بگیرید که جاهای دیدنی دیگر و متفاوتی هم در آنتالیا هستند که موزه های آنتالیا از برجسته‌ترین این جاهای دیدنی‌اند و از جنبه‌های مختلفی مثل تاریخی، باستانی، سرگرمی، آداب و رسوم و... برای گردشگران جالب است. شناخت این جاهای دیدنی به شما کمک می‌کند در تور آنتالیا تجربه بهتری رقم بزنید.

در این مطلب از بلاگ لست سکند، سعی کرده‌ایم موزه‌های آنتالیا را به شما معرفی کنیم و مهم‌ترین و جذاب‌ترینشان را برای شما بیاوریم. به این شکل می‌توانید با خواندن معرفی اجمالی آن‌ها، اطلاعات مفیدی به‌دست آورید و برای سفرتان برنامه‌ریزی کامل‌تری داشته باشید.

lastsecond.ir-cover-antalya-museums.jpg

موزه آنتالیا (Antalya Müzesi)

موزه آنتالیا یکی از مهم‌ترین موزه های ترکیه است و علتش هم باارزش بودن آثاری است که در آن به نمایش گذاشته‌اند، به همین خاطر نه فقط در آنتالیا، بلکه در کل کشور ترکیه، موزه آنتالیا بسیار مهم است و پیشنهاد می‌کنیم حتما از آن بازدید کنید. البته این پیشنهاد برای آن‌هایی که دوست دارند از گذشته آنتالیا و ترکیه و تاریخش اطلاعاتی به‌دست آورند، مناسب‌تر است. با این حال با توجه به فراوانی آثار این موزه، بازدیدش برای همه مسافران و گردشگران جالب است.

در این موزه که یکی از با ارزش‌ترین موزه های آنتالیا است، آثار مختلفی مانند مجسمه، تابوت، سکه (حتی از یونانی‌ها) به نمایش در آمده‌اند. این آثار از بخش‌های مختلف کشور ترکیه و شهر آنتالیا جمع‌آوری شده‌اند و در این موزه قابل مشاهده هستند. این نکته هم لازم به ذکر است که آثار از دوره‌های مختلف تاریخی هستند و نشانگر فرهنگ‌ها و تمدن‌های متفاوتی از زمان‌های گوناگونند. گفتنی است که برخی از آن‌ها بیش از 3000 سال قدمت دارند و همگی‌شان را می‌توانید در فضای 30000 متر مربعی موزه ببینید. یک باغ مجسمه هم در فضای بیرونی موزه وجود دارد که دیدنش خالی از لطف نیست. اگر با تور آنتالیا سفر می‌کنید، حتما از اینکه برای بازدید این موزه برنامه‌ای وجود دارد یا نه، مطلع شوید و در صورت نبودن آن در بازدیدها، پیشنهاد می‌کنیم خودتان آن را جای دهید.

  • قیمت بلیط موزه آنتالیا: حدود 90 لیر ترکیه 
  • ساعت‌ بازدید از موزه آنتالیا: همه‌روزه از ساعت 8:30 تا 20:00 

لیست قیمت تورهای آنتالیا

Lastsecond.ir-antalya-museums-Antalya-Müzesi.jpg
نمای داخلی از موزه آنتالیا

موقعیت دقیق موزه آنتالیا روی نقشه

موزه قوم نگاری آنتالیا (Antalya Etnografya Müzesi)

موزه قوم نگاری، یکی دیگر از موزه های آنتالیا است که در آن راحت‌تر می‌توانید گذشته مردم شهر را لمس کنید و برای مثال از وسایلی آگاه شوید که در زمان قدیم از آن‌ها استفاده می‌کردند. آثار این موزه را می‌توانیم به بخش‌ها و دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی کنیم که شامل ظروف قدیمی، سلاح‌های جنگی قدیمی، تابلوها، لباس‌های سنتی، سازهای گوناگون، ابزار مختلفی مانند ابزار گلیم‌بافی و... می‌شوند. در مجموع با بازدید از این موزه، نحوه زندگی مردم در گذشته را بهتر درک می‌کنید و آشنایی شما با آن‌ها به حد کامل‌تری می‌رسد.

  • ساعت‌ بازدید موزه قوم نگاری آنتالیا: همه‌روزه از ساعت 8:00 تا 20:00
Lastsecond.ir-antalya-museums-Antalya-Etnografya-Müzesi.jpg
نمای بیرونی از موزه قوم نگاری آنتالیا

موقعیت دقیق موزه قوم نگاری آنتالیا روی نقشه

موزه روزی روزگاری در آنتالیا (Bir Zamanlar Antalya Müzesi)

قطعا یکی از جذاب‌ترین موزه های آنتالیا همین موزه، یعنی «روزی روزگاری در آنتالیا» است. در این موزه هم می‌توانید نحوه زندگی مردم را از گذشته تا به امروز ببینید؛ اما با سبکی متفاوت و بسیار جذاب که هرکسی را درگیر می‌کند. برای مثال در این موزه، فروشگاه‌های مختلفی را ساخته‌اند که کسب و کارها را نشان می‌دهد و چگونه کار کردن مردم و تعاملشان با یکدیگر را به نمایش در آورده است.

در موزه روزی روزگاری آنتالیا، شما با زندگی اجتماعی شهری مردم، فرهنگ غذایی، روند تغییر سنت و صنعت، کشاورزی و... آشنا می‌شوید. موزه قسمت‌های گوناگونی دارد که هر کدام به نوبه خود جذابیت خاصشان را دارند. یکی از این بخش‌های جذاب، مربوط به عکس‌های قدیمی مردم ترکیه است که خود آن‌ها به موزه اهدا کرده‌اند و به این ترتیب گنجینه‌ای زیبا را ایجاد کرده‌اند. با این بررسی، در می‌یابیم که موزه روزی روزگاری از بهترین موزه های آنتالیا است.

  • ساعت‌ بازدید موزه روزی روزگاری در آنتالیا: همه‌روزه به‌جز دوشنبه‌ها، از ساعت 9:30 تا 18:00 
Lastsecond.ir-antalya-museums-Bir-Zamanlar-Antalya-Müzesi.jpg
برخی از قسمت‌های موزه روزی روزگاری در آنتالیا

موقعیت دقیق موزه روزی روزگاری در آنتالیا روی نقشه

موزه باستان‌شناسی آلانیا (Alanya Arkeoloji Müzesi)

آلانیا که یکی از پر اهمیت‌ترین بخش‌های آنتالیا از نظر توریستی است، جاذبه‌های مختلفی برای جذب گردشگران دارد که تنها یکی از دسته‌های آن‌ها سواحلش هستند که پرچم آبی دارند و از نظر زیبایی بسیار چشم‌نوازند. جدای از این معیار برای جذب گردشگران، باید بگوییم که آلانیا تاریخی غنی هم دارد که به قرن چهارم پیش از میلاد بر می‌گردد.

در موزه باستان شناسی آلانیا بخش‌های مختلفی وجود دارد که برای شما امکان مشاهده تاریخ و تمدن‌های گوناگون را فراهم کرده است. پس رفتن به این موزه را از دست ندهید، مخصوصا اگر به تاریخ و باستان‌شناسی علاقه دارید.

  • قیمت بلیط موزه باستان شناسی آلانیا: حدود 20 لیر ترکیه 
  • ساعت‌ بازدید از موزه باستان شناسی آلانیا: همه‌روزه از ساعت 8:00 تا 20:00 
Lastsecond.ir-antalya-museums-Alanya-Arkeoloji-Müzesi.jpg
موزه باستان شناسی آلانیا

موقعیت دقیق موزه باستان‌شناسی آلانیا روی نقشه

موزه باستان‌شناسی سیده (Side Arkeoloji Müzesi)

اینکه بتوانید در حال حاضر، خرابه‌های یکی از شهرهای باستانی را ببینید، به خودی خود جالب است، همین مسئله موزه باستان‌شناسی سیده را بسیار مشهور کرده است. موزه سیده که از بهترین موزه های آنتالیا محسوب می‌شود، در عین اینکه ساده است و ساختار اعجاب‌انگیزی ندارد، شما را به خوبی جذب زیبایی‌اش می‌کند.

در این موزه سازه‌های باستانی مختلفی وجود دارند که هرکدام جداگانه ارزشمندند، حال در این میان باید به این نکته اشاره کنیم که حمام‌ها همیشه بخش مهمی از شهر و خانه بوده‌اند که در این موزه می‌توانید حمام «آگورا سیده» را مشاهده کنید که قدمتی 2000 ساله دارد. این حمام در حال حاضر، کلکسیونی از آثار ارزشمندی است که از نقاط مختلف جمع‌آوری شده‌اند و درون آن به نمایش درآورده‌اند. جواهرات، سکه‌های قدیمی و... بخشی از این آثار هستند که می‌توانید آن‌ها را در موزه باستان شناسی سیده ببینید. سیده از موزه های معروف آنتالیا برشمرده می‌شود.

  • قیمت بلیط موزه باستان شناسی سیده: حدود 50 لیر ترکیه 
  • ساعت‌ بازدید از موزه سیده: همه‌روزه از 8:30 تا 20:00 
Lastsecond.ir-antalya-museums-Side-Arkeoloji-Müzesi.jpg
موزه باستان شناسی سیده

موقعیت دقیق موزه باستان شناسی سیده روی نقشه

موزه سونا و اینان کراچ کاله‌ایچی (Suna and Inan Kiraç Müzesi)

این موزه، در مقایسه با بسیاری از موزه های آنتالیا خیلی ابعاد بزرگی ندارد، اما تجربه بازدید از آن، حتما به گردشگران توصیه می‌شود و یکی از بهترین جاهای دیدنی آنتالیا است. این موزه را سونا و اینان کراچ تاسیس کرده‌اند و هدفشان از این کار، حفظ فرهنگ و تاریخ بوده است. کارشان باعث شده است سنت و هنر در موزه به خوبی به نمایش دربیاید.

موزه سونا و اینان به سبک یک خانه قدیمی در منطقه کاله‌ایچی و کلیسای جورج مقدس یونانی ارتودکس است. آثار این موزه شامل نقاشی، عکس، نقشه‌های کم‌یاب و... است. یکی از آثاری که بسیار جلب توجه می‌کند، سیستم تهویه هوای سنتی آن است که نشان‌دهنده جدال همیشگی مردم همه نقاط دنیا برای فرار از گرما است.

  • ساعت‌ بازدید از موزه سونا و اینان کراچ: همه‌روزه از ساعت 9:00 تا 18:00
Lastsecond.ir-antalya-museums-Suna-and-Inan-Kiraç-Müzesi.jpg
موزه سونا و اینان

موقعیت دقیق موزه سونا و اینان کراچ روی نقشه

خانه موزه آتاتورک (Ataturk House and Müzesi)

اگر تابه‌حال به ترکیه رفته باشید و کمی به نام محله‌ها و کوچه و خیابان‌ها دقت کرده باشید، حتما بارها با نام «آتاتورک» برخورده‌اید. آتاتورک یکی از افرادی است که در شکل دادن بخشی از تاریخ ترکیه، نقش پر رنگی داشته است. خانه و موزه آتاتورک، محلی است که وی هنگام بازدید از آنتالیا در آنجا سکونت داشته است.

یکی از نکات مثبت این خانه، حفظ حس و حال گذشته آن است که به محض ورودتان می‌توانید این حس را درک کنید، به‌طوری که انگار خود آتاتورک هم همراه شماست. آثاری که در این موزه قابل مشاهده هستند، شامل برخی وسایل شخصی آتاتورک می‌شوند و بخش‌هایی از روزنامه‌ها و مجلاتی را نشان می‌دهند که درباره بازدید آتاتورک از آنتالیا تهیه شده بودند. خانه موزه آتاتورک اتاق‌های مختلفی هم دارد و اکثر اطلاعاتی که در این موزه پیدا می‌کنید به زبان ترکی هستند، بنابراین شاید نتوانید از جزئیات همه بخش‌ها سر در بیاورید. با این حال، دفترچه‌های راهنمای انگلیسی زبانی در این خانه موزه وجود دارند که می‌توانید از راهنمایی قابل قبول آن‌ها استفاده کنید.

  • ساعت‌ بازدید خانه موزه آتاتورک: همه‌روزه از ساعت 8:30 تا 20:00
Lastsecond.ir-antalya-museums-Ataturk-House-and-Müzesi.jpg
خانه و موزه آتاتورک در آنتالیا

موقعیت دقیق موزه و خانه آتاتورک روی نقشه

موزه مولوی خانه (Antalya Mevlevihane Müzesi)

این موزه در کاله‌ایچی قرار دارد که بخشی از منطقه مراد پاشا است و یکی از بهترین مناطق آنتالیا برای رزرو هتل به حساب می‌آید. ساختمان مولوی خانه (به تعبیری همان خانقاه) مربوط به دوران سلجوقی است و توسط سلطان عطاءالدین کی‌قباد ساخته شده است. ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که از نقشه و ابعادش گمان می‌برند اینجا را در قرن 13 و با کاربری حمام ساخته‌اند.

در موزه مولوی خانه، بخش‌های مختلفی وجود دارند که در مجموع می‌توانید از آن‌ها اطلاعاتی در رابطه با مولوی به‌دست آورید. بعضی از لباس‌ها و برخی از وسایل شخصی مولوی از جمله آثاری هستند که می‌توانید در این موزه مشاهده کنید. غیر از این‌ها، آثار مختلف دیگری هم که مربوط به دوره‌های گوناگون هستند در این موزه به نمایش درآمده‌اند. در مولوی خانه، مراسم مختلف، سمینارها، مثنوی‌خوانی و کارهای مختلف دیگری هم انجام می‌شود.

  • ساعت‌ بازدید موزه مولوی خانه: همه‌روزه از ساعت 8:30 تا 20:00 
Lastsecond.ir-antalya-museums-Antalya-Mevlevihane-Müzesi.jpg
نمایی داخلی از موزه مولوی‌خانه

موقعیت دقیق موزه مولوی خانه روی نقشه

موزه کلاس هابابام (Hababam Sinifi Müzesi)

کشور ترکیه یک فیلم سینمایی کمدی بسیار معروف به نام «کلاس هابابام» دارد که تقریبا همه مردم ترکیه آن را می‌شناسند. در آنتالیا موزه‌ای با همین نام وجود دارد که مجسمه بازیگران، عکس‌های آن‌ها، وسایلشان و... در این موزه قرار داده شده‌اند و مردم می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند. اگر شما هم این فیلم را دیده‌اید، حتما پیشنهاد می‌کنیم که بازدید موزه هابابام را از دست ندهید.

  • قیمت بلیط موزه کلاس هابابام: حدود 5 لیر 
  • ساعت‌ بازدید موزه کلاس هابابام: از ساعت 9:00 تا 18:00 
Lastsecond.ir-antalya-museums-Hababam-Sinifi-Müzesi.jpg
نمای داخلی از موزه کلاس هابابام

موقعیت دقیق موزه کلاس هابابام روی نقشه

موزه سرزمین شنی (Sandland)

موزه سرزمین شنی از موزه‌های معروف آنتالیا است و احتمالا یکی از متفاوت‌ترین موزه های آنتالیا هم محسوب می‌شود که حتما بازدید از آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این موزه یک فضای باز دارد و محتوایش، مجموعه مجسمه‌ها و شکل‌های مختلفی هستند که همگی از شن و ماسه ساخته شده‌اند. برای هر کدام از این مجسمه‌ها و اشکالی که در این موزه وجود دارد، مشخصات و توضیحاتی هم آورده شده تا بازدیدکنندگان بتوانند اطلاعاتشان را دربیاورند.

در این موزه، فیلم و کلیپ‌هایی هم از هنرمندانی که این مجسمه‌ها را خلق کرده‌اند، وجود دارد و شما می‌توانید تلاش آن‌ها را به خوبی متوجه شوید. بهتر است به این نکته هم اشاره کنیم، هنرمندانی که این مجسمه‌های شنی را می‌سازند یا ساخته‌اند، از کشورهای مختلفی هستند. موزه سرزمین شنی آنتالیا در کنار ساحل لارا است، در نتیجه می‌توانید از تفریحات دیگری هم که در این منطقه وجود دارد نهایت استفاده را ببرید. توصیه می‌کنیم که برای بازدید از این موزه فضای باز، بعد از ظهر اقدام کنید تا آفتاب شدید شما را اذیت نکند.

  • قیمت بلیط موزه سرزمین شنی: حدود 60 لیر
  • ساعت‌ بازدید موزه سرزمین شنی: همه‌روزه از ساعت 9:00 تا 23:00

انواع تفریحات آنتالیا

Lastsecond.ir-antalya-museums-Sandland.jpg
موزه سرزمین شنی آنتالیا

موقعیت دقیق موزه سرزمین شنی روی نقشه

موزه بیولوژی دنیز (Deniz Biyolojisi Müzesi)

این موزه، اولین موزه‌ای است که در آن نمونه‌های نادر و در خطر موجودات دریایی مدیترانه را به نمایش گذاشته‌اند. در این موزه می‌توانید گونه‌های مختلفی از آبزیان را ببینید و تنوع آن‌ها را هم بهتر درک کنید. از اهدافی که برای ساخت این موزه در نظر داشته‌اند، این بوده که درک بهتری از آبزیان و تلاش برای نگهداری از آن‌ها در مردم ایجاد شود. یکی از نکات مهم موزه بیولوژی دنیز این است که آثارش در مدت زمان 15 سال جمع‌آوری شده‌اند. فضای خود موزه هم به شکلی طراحی شده که مانند یک کشتی غرق شده از دزدان دریایی است.

  • ساعت‌ بازدید موزه بیولوژی دنیز: همه‌روزه از ساعت 9:00 تا 18:00، غیر از دوشنبه‌ها
Lastsecond.ir-antalya-museums-Deniz-Biyolojisi-Müzesi.jpg
بخش‌هایی از موزه دنیز آنتالیا

موقعیت دقیق موزه بیولوژی دنیز روی نقشه

موزه اسباب بازی (Antalya Toy Museum)

موزه اسباب بازی آنتالیا در منطقه کاله‌ایچی قرار دارد و شما هم می‌توانید به‌تنهایی و هم با کودکان از این موزه دیدن کنید. اسباب‌بازی‌های فراوانی در این موزه هستند که با مواد اولیه مختلفی ساخته شده‌اند و محل ساختشان مربوط به نقاط مختلف دنیاست. همین نکات، باعث شده موزه اسباب بازی، یکی از بهترین موزه ها در آنتالیا باشد.

وقتی از اسباب‌بازی‌ها دیدن می‌کنید، شاید توضیحات خیلی زیادی را درباره آن‌ها پیدا نکنید، یکی از احتمالاتی که برای نبود این توضیحات وجود دارد، این است که کم بودن توضیحات، حس نوستالژیک شما را بیشتر درگیر می‌کند، برای اینکه کمتر درگیر خواندن می‌شوید. همچنین در این موزه، متصدیان اسباب‌بازی‌ها را به‌صورت موضوعی تفکیک کرده‌اند و این برای روند بازدید بهتر است.

  • ساعت‌ بازدید موزه اسباب بازی: شنبه و یک‌شنبه از 11:00 تا 18:00 و دیگر روزهای هفته از 9:00 تا 18:00 
Lastsecond.ir-antalya-museums-Antalya-Toy-Museum.jpg
موزه اسبا بازی در آنتالیا

موقعیت دقیق موزه اسباب بازی روی نقشه

موزه اسباب بازی آنادولو (Anadolu Oyuncak Müzesi)

یکی دیگر از موزه های آنتالیا، موزه اسباب بازی آنادولو است که بزرگ‌ترها و کوچک‌ترها را به دنیایی دیگر می‌برد. در این موزه می‌توانید حتّی اسباب‌بازی‌های عصر حجر و اسباب بازی چوبی پینوکیو را ببینید. بخشی هم برای کودکان وجود دارد که در آن، تاریخ جهان را با وجود تعدادی اسباب بازی یاد می‌گیرند. یکی دیگر از ویژگی‌های این موزه، امکان شنیدن قصه است، البته برای فهمیدنش، لازم است ترکی بلد باشید.

  • ساعت‌ بازدید از موزه اسباب بازی آنادولو: روزهای هفته از 9:30 تا 18:00 و آخر هفته‌ها از 9:30 تا 19:00، دوشنبه‌ها تعطیل
Lastsecond.ir-antalya-museums-Anadolu-Oyuncak-Müzesi.jpg
موزه اسباب بازی آنادولو

موقعیت دقیق موزه اسباب بازی آنادولو روی نقشه

سخن پایانی

موزه های معروف آنتالیا کم نیستند و تعداد آن‌ها بسیار است. در این مطلب هم سعی کردیم بهترین موزه های آنتالیا را به شما معرفی کنیم و موقعیت دقیق آن‌ها را روی نقشه بیاوریم که اگر قصد بازدید از آن‌ها را داشتید، بتوانید بهتر برنامه‌ریزی کنید. موزه های آنتالیا به عنوان یکی از جاهای دیدنی آنتالیا، بسیار جالبند و آثارشان هم در شاخه‌های مختلفی قرار می‌گیرد، پس پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را از دست ندهید. شما کدام یک از این موزه‌ها را دیده‌اید؟ دیگر کدام موزه می‌تواند در این لیست قرار بگیرد؟

لیست بهترین جاهای دیدنی آنتالیا 

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

منابع:

 muze.gov.tr، gezilmesigerekenyerler.com

 Tripadvisor، biletantalya، oyuncakmuzesi.antalya.bel.tr

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!