شهر پایدار چیست؟ پایدارترین شهر‌های جهان در 2021

4.1
از 7 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
تمیز ترین، سرسبزترین و پایدارترین شهرهای جهان + تصاویر
03 تیر 1400 09:00
0

 اگر بخواهیم توسعه یافته‌ترین و پیشرفته‌ترین شهرهای جهان را برای کسی نام ببریم احتمالا نیویورک سیتی، لندن، سیدنی، پاریس و سایر شهرهای شناخته شده در خاطرمان مجسم می‌شوند. البته که اشتباهی هم در کار نیست و شهر‌های نامبرده جزو برترین شهرهای جهان شناخته می‌شوند، اما امروزه توسعه یافته بودن یک شهر به عوامل متعددی وابسته است که باتوجه به جوامع امروزی می‌تواند بسیار متفاوت‌تر از آنچه در ذهن شما نقش بسته است تعریف شود.

شهر پایدار چیست؟

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که امروزه برای شهرهای توسعه یافته در نظر گرفته می‌شود، میزان پایداری (Sustainability) آن است. یک شهر پایدار، شهر محیط زیستی یا به انگلیسی Sustainable City به شهری گفته می‌شود که در کنار پیشرفت اقتصادی دارای محیطی باشد که نیاز تمامی ساکنان خود را اعم از انسان، گیاه و حیوان بر طرف سازد و شرایط زندگی پایداری را برای موجودات فراهم کند.

به طور آرمانی، شهر پایدار شهری است که در 4 حیطه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و بوم شناسی یک شیوه زندگی پایدار ایجاد کند. در ادامه متن به معرفی 6 تا از بهترین شهرهای پایدار جهان در سال 2021 خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

 

singapore.jpg

 

سنگاپور

اغلب سنگاپور به عنوان یکی از پایدارترین سرزمین‌های جهان شناخته می‌شود. در سال‌های اخیر جمعیت سنگاپور روند صعودی داشته و تراکم آن در حال افزایش است. یکی از معضلاتی که شهر و کشورهای کوچک اما پر جمعیت با آن سر و کار دارند تولید انبوه زباله است. طبیعتا مناطق بسیاری به روش‌های سنتی مانند سوزاندن و دفن کردن زباله و ضایعات سعی در حذف آن در جوامع خود دارند، اما با روش غیر استاندارد تنها ضایعات از محیط‌های شهری دور شده و با انباشته شدن آن در مناطق غیر مسکونی به محیط زیست آسیب‌های جبران ناپذیری می‌زند.

اما موضع سنگاپور نسبت به آنچه گفته شد بسیار متفاوت است و هیچ آلاینده یا مواد زائدی را وارد مناطق خود نمی‎‌کند. پیشنهاد می‌دهیم با دیدن ویدئوی زیر با نوآوری فوق العاده سنگاپور در این راستا آشنا شوید.

 

 

کپنهاگ، دانمارک

همه ما تعریف و تمجید متعددی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی، از جمله دانمارک شنیده‌ایم. این که شادترین مردم جهان هستند، جاذبه‌های طبیعی استثنایی دارند، نرخ جرایم در آن پایین است و... . . خب اگر حقیقت را می‌خواهید واقعا هم همینطور است. اگر نگاهی به پایتخت دانمارک، کپنهاگ بیاندازیم متوجه پایدار بودن این شهر می‌شویم.

گفته می‌شود کپنهاگ تا سال 2025 به نخستین شهر جهان تبدیل می‌شود که هیچ آلاینده‌ای از کربن در آن وجود نخواهد داشت و در حال حاضر نیز درصد آلاینده‌های کربنی بسیار پایین است. در کپنهاگ تنها 2 درصد از زباله و ضایعات دفن می‌شوند و 98 درصد آن در مرکز انرژی کپنهیل (Copenhill) بازیافت شده و به انرژی تبدیل می‌شوند. علاوه بر این کپنهاگ مملو از پارک و محیط‌های سبز است، سوخت قایق‌ برقی و اتوبوس‌های به ترتیب از انرژی خورشیدی و برق تامین می‌شود و ده‌ها ویژگی دیگر که همگی سبب شده تا کوپنهاگ یکی از پایدارترین شهرهای جهان باشد.  

 

دانمارک

 

پورتلند، ایالات متحده آمریکا

شهر پورتلند واقع در در ایالت اوگانِ آمریکا برای کسانی ایجاد شده است که عاشق فضای باز و گشت و گذار در شهر هستند. پورتلند شهر هوشمندی است که دارای جاذبه‌های طبیعی و پارک‌های درون شهری بسیاری است. پیاده‌رو‌های مناسبی در سرتاسر شهر ساخته است و به لطف مسیرهای مناسب، دوچرخه سواری در پورتلند بسیار پر طرفدار است.

البته اگر به خاطر داشته باشید گفته شد که یک شهر پایدار باید نیاز تمامی ساکنین خود را برطرف کند و صرفا با ایجاد محیط سبز نمی‌توان گفت که یک شهر پایدار است. پورتلند در جهت تبدیل شدن به یک شهر پایدار دارای یک کتابخانه رایگان است، رستوران‌های مخصوص گیاهاه خواران در آن وجود دارد و برای سایر اقلیت‌های جامعه خود شرایط لازم را در نظر گرفته‌اند.

 

پورتلند آمریکا

 

لیسبون، پرتغال

برای قرار دادن لیسبون به عنوان یکی از پایدارترین شهرهای جهان در سال 2021 دلایل کافی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها برگزیده شدن لیسبون از جانب کمیسیون اتحادیه اروپا به عنوان «پایتخت سبز 2020» است. در سال گذشته 121 هکتار پارک به شهر لیسبون اضافه شد و این به این معنی است که 85 درصد از ساکنین شهر لیسبون در شعاع 300 متری‌شان دارای فضای سبز هستند. همچنین استفاده از ماشین‌های برقی در این شهر رو به افزایش است و به طور کلی از قایق و موتور گرفته تا خودرو و اتوبوس‌ها در حال تغییر سوخت خود از سوخت‌های فسیلی به سوخت‌های سالم و تجدید پذیر است.

 

پرتغال

 

بنگالورو، هند

شاید انتظار دیدن نام شهری از هند درباره پایدارترین شهرهای جهان کمی شک برانگیز باشد، اما آنچه از آلودگی هوای دهلی یا کثیفی رود گنگ سراغ دارید را به بنگالورو تعمیم ندهید. در حال حاضر شهر بناگالورو بیش از 12.5000.000 میلیون نفر جمعیت دارد و به عنوان یکی از متراکم‌ترین شهرهای جهان شناخته می‌شود، اما در همین حین که جمعیت رو به رشد است، نهاد و سازمان‌های مختلفی در حال ایجاد راه حل‌های مختلف هستند. شرکت‌های مختلف برای پاک نگه داشتن هوا و کاهش ترافیک صدها اسکوتر برقی را برای کرایه در دسترس عموم مردم گذاشتند که تا حد امکان استفاده از وسایل نقلیه دیگر کاهش پیدا کند. همچنین با وجود افزایش جمعیت و نیاز به مسکن بیشتر، شهر بنگالوروی ایالت کارناتاکا گسترش فضای سبز را فراموش نکرده است.

 

هند

 

ونکوور، کانادا

با داشتن جنگل، کوهستان، دریا و ساحل ونکوور یکی از کامل‌ترین شهرهای جهان از لحاظ جاذبه‌های طبیعی است. اما این موضوع دلیل نمی‌شود تا ونکوور از ایجاد فضاهای سبز دست بکشد. طی یک هدف بلند مدت ونکوور قصد دارد تا به یکی از پایداترین شهرهای جهان تبدیل شود که تا کنون مسیر بسیار خوبی را طی کرده است. از سال 2010 بالغ بر 122.000 درخت در این منطقه ساخته شده است و قرار است تا این رقم به 150.000 درخت افزایش پیدا کند. همچنین پیشبینی می‌شود تا سال 2040 ونکوور فارغ از هرگونه آلاینده و زباله باشد. ایجاد روف گارن، استفاده از پنل‌های خورشیدی جهت تامین انرژی برق و ایجاد یک مسیر شبکه‌‍ای سبز 24 کیلومتری از دیگر اقدامات ونکوور جهت تبدیل شدن به یک شهر محیط زیستی به شمار می‌رود.

  

کانادا

 

منبع: lonelyplanet

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.