آنتالیا بریم یا استانبول؟ مقایسه کامل دو مقصد محبوب

4.7
از 12 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
آنتالیا بهتر است یا استانبول؟
08 تیر 1402 08:00
1

استانبول یا آنتالیا، کدام‌یک را برای سفر انتخاب کنیم؟ این سؤالی است که ذهن بسیاری از مسافران را در مرحله انتخاب مقصد سفر، درگیر می‌کند. بیشتر افراد، قبل از سفر به این دو شهر و بررسی تورهای استانبول و تورهای آنتالیا، به این فکر میفتند که یک شهر را انتخاب کنند تا با معیارهای سفرشان هم‌خوانی داشته باشد. اما چطور می‌توانیم بفهمیم کدام‌یک از این شهرهای ترکیه برای سفر ما مناسب‌تر هستند؟ قبل از هرچیز باید خواسته‌هایتان را از سفر و درواقع هدفتان را از آن مشخص کنید. بررسی کنید که برای چه چیزی می‌خواهید سفر کنید. بازدید از جاذبه‌های تاریخی و قدم زدن در دل شهر برایتان مهم‌تر است یا استراحت کنار ساحل و چشم‌انداز دریایی فیروزه‌ای؟ 

با اینکه بسیاری از مسافران در مرحله مشخص‌شدن هدف سفر، شهر مورد نظرشان را انتخاب می‌کنند، عده‌ای ترجیح می‌دهند اطلاعات بیشتری را از این دو شهر به دست آورند تا انتخاب بهتری داشته باشند. در این مطلب از لست سکند، دو شهر استانبول و آنتالیا را از جوانب مختلف بررسی می‌کنیم و مقایسه‌ای مختصر میان آن‌ها انجام می‌دهیم تا در انتخاب هرکدامشان، با دید بهتری تصمیم بگیرید.

آنتالیا یا استانبول؟ کدام بهتر است؟

هر یک از این شهرها ویژگی‌های خاص خودشان را دارند، یکی از نظر طبیعت نسبت به دیگری برتری دارد، یکی از نظر فضای تاریخی و موزه. در مقام مقایسه اینکه آنتالیا یا استانبول، کدام بهتر هستند، باید بگوییم که فضای تاریخی، موزه‌ای و شهری استانبول، کمی غنی‌تر از آنتالیا است. در عوض، هتل‌های آنتالیا و امکاناتی که ارائه می‌دهند، تنوع بسیار بیشتر و چشمگیرتری دارند. نتیجه قیاس این دو شهر از نظر طبیعت هم این است که آنتالیا از نظر سواحل و تفریحات آبی امکانات بیشتری دارد؛ اما استانبول از نظر پارک‌های جنگلی جذاب‌تر است. با خواندن این مطلب از مجله لست‌سکند، می‌توانید این‌گونه تفاوت‌ها و جزئیات مختلفی را که دارند، به‌خوبی متوجه شوید و با توجه به آن‌ها سفرتان را انتخاب کنید.

مقایسه آنتالیا و استانبول از نظر موقعیت جغرافیایی

استانبول، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای کشور ترکیه است که هم در قاره اروپا و هم در آسیا واقع شده. این شهر در ساحل دریای مرمره، رو به شاخ طلایی و تنگه بسفر قرار گرفته و از نظر چشم‌انداز، مقصدی بسیار دیدنی است. استانبول یکی از توریستی‌ترین شهرهای ترکیه به‌خصوص برای ایرانیان محسوب می‌شود و همچنین بزرگ‌ترین شهر اروپا از نظر جمعیت است. اگر بخواهیم از نظر جغرافیایی موقعیت مکانی آن را بررسی کنیم، باید بگوییم که استانبول در شمال غربی کشور ترکیه واقع شده و تقریباً یکی از شهرهای دور این کشور به مرزهای ایران است.

آنتالیا، شهری در ساحل دریای مدیترانه است که در جنوب غربی ترکیه و خلیج آنتالیا قرار دارد. این شهر به‌عنوان یک مقصد ساحلی لوکس، مملو از هتل‌های مجلل و مراکز تفریحی ساحلی است. آنتالیا بزرگ‌ترین تفرجگاه دریایی بین‌المللی کشور ترکیه است که در منطقه ریویرای ترکیه واقع شده و بسیاری از گردشگران ایرانی این شهر را برای گذراندن تعطیلاتی رویایی، همراه با تفریحات ساحلی انتخاب می‌کنند. سواحل آنتالیا یک نقطه برجسته و عامل مؤثر در انتخاب مقصد بسیاری از مسافران میان استانبول یا آنتالیا است.

lastsecond.ir-istanbul-or-antalya-1234.png
موقعیت آنتالیا و موقعیت استانبول در نقشه

مقایسه آنتالیا و استانبول از نظر آب‌و‌هوا

یکی از ویژگی‌هایی که در یافتن پاسخ سؤال سفر به استانبول بهتر است یا آنتالیا، می‌تواند مؤثر باشد و تا حدودی به تصمیم مسافران مردد میان این دو شهر کمک کند، اطلاع از آب‌و‌هوای این دو شهر ترکیه است. در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم و با توجه به آن می‌توانید تصمیم‌گیری بهتری انجام دهید.

به‌دلیل موقعیت جغرافیایی، آب‌وهوای آنتالیا کمی گرم‌تر از استانبول است. به‌طور معمول، دمای هوای آنتالیا در تابستان، در ماه جولای (اواسط تیر تا اواسط مرداد) حدود 28 درجه سانتی‌گراد و در استانبول حدود 24 درجه سانتی‌گراد است. به همین دلیل بسیاری از افرادی که قصد دارند از گرمای هوا در کنار ساحل لذت ببرند و آب‌تنی یا تفریحات ساحلی انجام دهند، سفر به آنتالیا را در اولویتشان قرار می‌دهند. به‌طور کلی آب‌وهوای آنتالیا مدیترانه‌ای است. زمستان‌ها نسبتاً معتدل است و دمای هوا به‌طور متوسط ​​حدود 15 درجه است. بارش‌ها در فصول سرد، یعنی از اواسط اکتبر (اواسط مهر) تا اواسط آوریل (اواخر فروردین) عموماً فراوان و گاهی سیل‌آسا است. در نتیجه باید آب‌و‌هوای این شهر را برای تاریخ مورد نظرتان بررسی کنید تا درگیر سرما و باران در این شهر نشوید. بین ماه‌های ژوئن تا سپتامبر (حدوداً از اواسط خرداد تا اواخر شهریور)، میزان بارندگی این شهر تقریباً صفر است. بنابراین تور آنتالیا تیر بهترین گزینه برای شمایی است که از بارندگی فراری هستید.

آب‌و‌هوای استانبول به‌طور کلی شبیه به منطقه مرمره است. ماه‌های تابستان، به‌خصوص بین جولای تا آگوست (اوایل تیر تا اوایل شهریور) گرم و مرطوب است و بارش باران بسیار کم است. آب‌وهوا در فصول زمستانی می‌تواند سرد و مرطوب با مقداری برف باشد، اما به‌اندازه برخی مناطق دیگر کشور ترکیه آن‌قدر شدید نیست. بهار و پاییز استانبول معتدل است و این فصول بهترین زمان برای بازدیدکنندگان این شهر محسوب می‌شود.

استانبول به‌عنوان یک منطقه بسیار بزرگ، تنوع آب‌وهوایی درخور توجهی دارد، به‌طوری که می‌توانید چندین آب‌وهوای مختلف را در یک شهر تجربه کنید؛ به‌عنوان مثال، تنگه بسفر و اطراف آن تحت سلطه آب‌و‌هوای مدیترانه‌ای (تابستان‌های خشک و زمستان‌های معتدل و بارانی) است؛ اما در شمال شهر می‌توانید آب‌و‌هوای دریای سیاه را که بیشتر بارانی است تجربه کنید و درعین‌حال می‌توانید در غرب استانبول آب‌وهوای منطقه بالکان را داشته باشید که زمستان‌های سرد و برف بسیار دارد. در شرق آن آب‌و‌هوای قاره‌ای آناتولی (تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد) وجود دارد. در سفر به استانبول حتی می‌توانید آب‌و‌هوای کاملاً متفاوتی را در یک روز تجربه کنید. درحالی‌که در یک منطقه برف می‌بارد، می‌توانید شاهد تابش خورشید در قسمت دیگری از شهر باشید.

lastsecond.ir-istanbul-or-antalya-999.png
آنتالیا در فصل تابستان و استانبول در فصل زمستان

مقایسه آنتالیا و استانبول از نظر طبیعت

ترکیه با آب‌وهوایی که دارد، از نظر طبیعت و جاذبه‌های این‌چنینی، فضاهای مختلفی را برای گردشگران ایجاد کرده و این جاذبه‌ها در شهرهای مختلفش پراکنده شده‌اند. آنتالیا یکی از شهرهایی است که طبیعت بکر و مبهوت‌کننده‌ای دارد و از دلایل اصلی سفر برخی از گردشگران، بهره‌مندی از همین طبیعت است. سواحلی که در آنتالیا وجود دارند، زبانزد هستند و بسیاری از آن‌ها پرچم آبی از اتحادیه اروپا گرفته‌اند که این نشان از تمیزی و استاندارد کیفی مناسبشان دارد. مجموع این ویژگی‌ها در کنار تنوع فراوان تفریحات آبی، سبب شده تا آنتالیا از نظر جاذبه‌های طبیعی، مخصوصاً سواحلش، در جذب گردشگر بسیار موفق عمل کند.

استانبول هم از نظر طبیعی، بسیار غنی است، اما تفاوتی که با آنتالیا دارد، در نوع طبیعتش است. در استانبول هم سواحل گوناگونی وجود دارند، اما از نظر تفریحی به پای سواحل آنتالیا نمی‌رسند. در این سواحل، می‌توانید کافه‌ها و رستوران‌های متعددی را پیدا کنید و غذاهای ترکیه‌ای و دریایی در آن‌ها میل کنید. اما نکته‌ای که در این میان باید به آن توجه کنیم، پارک‌های جنگلی استانبول است که برای گردشگران، بسیار جذاب هستند و طبیعت بکرشان، چشم‌ها را به خود خیره می‌کند.

lastsecond.ir-istanbul-or-antalya.jpg
سواحل آنتالیا و پارک‌های جنگلی استانبول

مقایسه آنتالیا و استانبول از نظر قیمت تور

بیشتر مسافران برای سفر به استانبول یا آنتالیا از راه هوایی و رزرو تور اقدام می‌کنند، چون این راه بهترین و آسان‌ترین روش موجود برای سفر به این دو شهر است. اما در ارتباط با قیمت، همه‌چیز بستگی به زمان سفر شما، هتل مورد نظر، پرواز و شب‌های اقامتتان دارد. اگر تصمیم دارید در فصول پر سفر یا مناسبت‌های مهم به یکی از این دو شهر سر بزنید، باید هزینه بیشتری هم برای رزرو تور آنتالیا یا استانبول در نظر بگیرید.

در تابستان و بهار، به‌تبع قیمت تورهای استانبول یا آنتالیا، به‌دلیل آب‌وهوای مناسب، افزایش می‌یابد. اگر تصمیم دارید یک تور آنتالیای خوش‌قیمت پیدا کنید، باید در زمستان تصمیم به سفر بگیرید. هرچند دیگر در این فصل خبری از سواحل آرام، آفتاب گرم، شنا در استخرهای روباز و تفریحات آبی آنتالیا نیست، اما هزینه‌ها بسیار اقتصادی هستند.

گردشگران اما همیشه از استانبول استقبال می‌کنند و تغییرات در قیمت تورهای آن زیاد نیست. فقط در زمان‌هایی که این شهر با افزایش توریست رو‌به‌رو می‌شود، مانند ژانویه (اوایل دی تا اوایل بهمن) یا مناسبت‌های مهم دیگر، با کمبود محل اقامت و در پی آن با افزایش قیمت تورها مواجه می‌شوند. به‌طور کلی، اگر تورهای دو شهر را در یک فصل و موقعیت یکسان در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که معمولاً مجریان تورهای آنتالیا، مدت 6 شب اقامت را برای مسافران در نظر گرفته‌اند، در حالی که تورهای استانبول معمولاً 3 شب، 4 شب، 5 شب، 6 یا 7 شب اقامت در هتل دارند. این تنوع در انتخاب شب‌های اقامت، قیمت این تورها را متنوع‌تر کرده و دست شما را در انتخاب باز می‌گذارد.

در مجموع، تورهای آنتالیا به‌دلیل کیفیت بالای هتل‌ها و خدماتشان، از جمله صبحانه و ناهار و شام رایگان در زمان اقامت، از تورهای استانبول گران‌ترند و این اختلاف قیمت در فصل تابستان بیشتر نمایان می‌شود. با وجود تور اقساطی آنتالیا، می‌توانید هزینه‌هایتان را برای این سفر هم برنامه‌ریزی کنید و آن‌ها را سرشکن کنید. به این ترتیب، با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی و هزینه‌هایی که پیش رو دارید، باید ببینید که انتخاب کدام گزینه برای شما به‌صرفه‌تر و منطقی‌تر است.

lastsecond.ir-istanbul-or-antalya-11.png
فرودگاه آنتالیا و فرودگاه استانبول

مقایسه آنتالیا و استانبول از نظر جاذبه‌ها

تعداد زیادی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی ترکیه، در استانبول و آنتالیا قرار دارند. آنتالیا موزه‌ها و جاذبه‌های دیدنی تاریخی و طبیعی منحصر‌به‌فردی را در خود جای داده است، که بازدید از آن‌ها سفری به یاد ماندنی برای شما رقم می‌زند. این شهر، تاریخ را با یک تعطیلات تفریحی آرام ترکیب می‌کند. از جاهای دیدنی آنتالیا می‌توانیم به موزه آنتالیا و مناره یولی اشاره کنیم، هرچند بسیاری از گردشگرانی که این شهر را مقصد سفر خود قرار می‌دهند، کمتر از هتل محل اقامتشان خارج می‌شوند و به امکانات تفریحی آن بسنده می‌کنند. جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آنتالیا در فواصل نسبتاً زیادی از هم قرار دارند و این موضوع هزینه‌های رفت‌و‌آمد مسافران را افزایش می‌دهد، شاید به همین دلیل است که بسیاری از آن‌ها از نظر گردشگران دور می‌مانند.

مسافرینی که به مجموعه‌ای متنوع از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و تفریحی علاقه دارند، شهر استانبول را بیشتر می‌پسندند. جاهای دیدنی استانبول به‌قدری متنوع‌اند که شاید یک سفر چندروزه نتواند فرصت کافی برای بازدید از آن‌ها را به شما بدهد. خوشبختانه این جاذبه‌ها در فواصل کمی از هم قرار دارند و با وجود سیستم کارآمد حمل‌ونقل عمومی در استانبول، دسترسی به آن‌ها از هرجای شهر امکان‌پذیر و البته اقتصادی است. استانبول با تاریخی غنی و متنوع، موزه‌ها، مساجد، کلیساها و بناهای باستانی زیادی دارد که می‌توانید در طول اقامتتان در این شهر از آن‌ها دیدن کنید. پس اگر علاقه‌مند به گردش در شهر و بازدید از جاذبه‌ها هستید، استانبول انتخاب بهتری برای شما است.

lastsecond.ir-istanbul-or-antalya789.png
جاهای دیدنی آنتالیا و جاهای دیدنی استانبول

مقایسه آنتالیا و استانبول از نظر تنوع غذایی و رستوران‌گردی

شما از آن دسته مسافرانی هستید که به رستوران‌گردی، کشف طعم‌های جدید و تجربه غذاهای خیابانی مقصد مورد نظرتان علاقه‌مندید؟ یا ترجیح می‌دهید غذایتان هرروز در رستوران هتلتان سرو شود و نیازی به جست‌وجو میان رستوران‌های شهر نداشته باشید؟ اگر خودتان را جزو دسته اول می‌بینید باید به شما بگوییم که شهر استانبول، شهر کافه‌ها، رستوران‌ها و غذاهای خیابانی متنوع است. امکان ندارد که در خیابانی قدم بزنید و با تعداد زیادی رستوران محلی یا بین‌المللی رو‌به‌رو نشوید. در این شهر زنده و شلوغ، تنوع زیادی از غذاها به چشم می‌خورد که شاید طعم آن‌ها را تاکنون نچشیده باشید. از غذاهای خیابانی و رستوران‌های محلی خیابان استقلال گرفته تا لوکس‌ترین و بهترین رستوران‌های استانبول، همه در دسترس شما خواهند بود. نگران بودجه خود نباشید، با توجه به هزینه‌های سفرتان و قیمت غذا در ترکیه، می‌توانید بهترین انتخاب را برای صرف یک وعده غذایی لذت‌بخش در این شهر داشته باشید.

و اما آنتالیا، این شهر هم از نظر کافه و رستوران غنی است، اما شاید نتوانیم آن را هم‌سطح شهر استانبول در نظر بگیریم. در شهر آنتالیا و مرکز تاریخی آن کاله ایچی، تنوع رستوران‌ها و کافه‌ها بسیار زیاد است؛ اما در خارج از این منطقه، تنوع کاهش می‌یابد و رستوران‌ها در فواصل زیادی از هم قرار دارند.

به‌طور کلی بیشتر مسافرینی که به شهر آنتالیا سفر می‌کنند، معمولاً با پکیجی از صبحانه، نهار، میان‌وعده و شام مواجه می‌شوند که در رستوران‌های هتل سرو می‌شود و البته هزینه آن در تورشان حساب شده است (این مورد در تمام تورها صدق نمی‌کند و این پکیج بستگی به خدمات هتل مورد نظرتان دارد.) این غذاها ترکیبی از غذاهای محلی و بین‌المللی است و به‌نسبت درجه هتل، تنوع و کیفیت آن‌ها متغییر است. پس در مقایسه میان استانبول یا آنتالیا برای کشف طعم‌ها و رستوران‌های جدید، استانبول برنده میدان است. اما اگر علاقه‌ای به جستجو برای غذا و تنوع در محل صرف غذا ندارید و ترجیح می‌دهید وعده‌های غذاییتان آماده و در ساعت مشخصی در هتلتان سرو شوند، آنتالیا بهترین انتخاب برای شما به حساب می‌آید.

lastsecond.ir-istanbul-or-antalya-56.png
رستوران در آنتالیا و رستوران در استانبول

مقایسه آنتالیا و استانبول از نظر خرید

آنتالیا منحصراً شهری برای خرید نیست، اما خرید هم می‌تواند بخشی از سفر به این شهر باشد. این شهر ترکیبی از مراکز خرید مدرن و سنتی است که رضایت عاشقان خرید را جلب می‌کند. از برندهای لوکس در مراکز خرید آنتالیا گرفته تا سوغاتی و زیورآلات محلی در بازارهایش، می‌توانید هر چیزی را که مد نظر دارید، بیابید. ممکن است که قیمت‌ها در برخی از مناطق کمی بالاتر از شهری مانند استانبول باشد، اما خرید از اوت لت های متنوع آنتالیا می‌تواند تا حدودی هزینه‌هایتان را کاهش دهد. به‌طور کلی به‌دلیل پراکندگی و محدودیت مراکز خرید در آنتالیا، خرید در این شهر کمی گران و زمان‌بر خواهد بود.

اما استانبول، شهری بسیار محبوب برای عاشقان خرید و گشت‌و‌گذار در بازارها است. این شهر پایتخت فرهنگ و مد ترکیه است و به همین دلیل مناطق خرید زیادی در آن وجود دارد که انواع برندهای داخلی و خارجی را می‌توانید در آن‌ها بیابید. سراسر استانبول مملو از فروشگاه‌های پوشاک، زیورآلات و سوغاتی است و در هر محله می‌توانید خریدکردن در میان تنوع خوبی از کالاها را با قیمت‌های متفاوت، تجربه کنید. از نظر قیمت و کیفیت، استانبول مهم‌ترین شهر ترکیه برای خرید لباس است، چون در این شهر قیمت‌ها مناسب‌تر و حراجی‌ها پررنگ‌تر هستند و رقابت میان فروشندگان به این تنوع دامن می‌زند. در کنار مراکز خرید استانبول، خیابان استقلال یکی از مهم‌ترین خیابان‌های خرید است که تقریباً تمام گردشگران این شهر از آن بازدید می‌کنند. مراکز خرید سنتی‌تر مانند بازار ادویه هم از توریستی‌ترین بازارهای ترکیه محسوب می‌شوند. در بین بازارهای سنتی، بازار بزرگ استانبول برجسته‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود.

lastsecond.ir-istanbul-or-antalya-4546.png
مراکز خرید آنتالیا و مراکز خرید استانبول

مقایسه آنتالیا و استانبول از نظر تفریحات و زندگی شبانه

آنتالیا یک مقصد تفریحی است، به همین علت، تعداد زیادی مکان تفریحی شبانه هم دارد. شب‌زنده‌داری در این شهر رواج دارد و بسیاری از گردشگران تا نیمه‌های شب تفریح و کافه‌نشینی می‌کنند. اغلب هتل‌های لوکس آنتالیا هم به همین دلیل خدمات آل و یوآل را ارائه می‌دهند تا مسافران بتوانند شب‌های خوشی را در مدت اقامتشان تجربه کنند. درکل، بیشتر شب‌زنده‌داری‌ها در آنتالیا در هتل‌ها اتفاق می‌افتد. کسانی که در شهر آنتالیا و مرکز تاریخی آن اقامت دارند، می‌توانند در خیابان‌های پرشور و سرزنده آن قدم بزنند یا در کافه‌ای، شب خود را خاطره‌انگیز کنند. اگر خوردوخوراک برای شما درجه اهمیت بسیار زیادی دارد یا معمولاً زمان زیادی را در هتل می‌گذرانید، تور آنتالیا UALL مناسب‌ترین گزینه برای سفر شما است.

استانبول شهر زنده‌ ترکیه، به شب‌های بی‌نظیرش معروف است. خیابان‌های مملو از جمعیت، کافه‌ و رستوران‌های شلوغ در ساعات پایانی شب، نمی‌گذارند خستگی گشت‌و‌گذار روزانه شما را از پای بیندازد و هتل‌نشینتان کند. در این شهر خواب معنی ندارد، به‌خصوص در اطراف مهم‌ترین خیابان آن، یعنی استقلال، هرگز ساعت‌های پایانی شب را حس نمی‌کنید. بنابراین اگر به‌دنبال تفریحات شبانه هستید، هر دو شهر آنتالیا یا استانبول می‌توانند مقصد سفر شما باشند.

lastsecond.ir-istanbul-or-antalya-879.png
شب در آنتالیا و شب در استانبول

مقایسه استانبول یا آنتالیا از نظر حمل و نقل عمومی

به‌طور کلی در کشور ترکیه، مهم‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی محلی، دولموش (dolmuş) یا مینی‌بوس ترکی است. این اتوبوس‌ها در مسیرهای ثابت در شهرها و همچنین بین مناطق در رفت‌و‌آمد هستند. درحال‌حاضر، در شهر آنتالیا، دو خط تراموا مکان‌های مهمی مانند فرودگاه آنتالیا را به مرکز شهر آنتالیا متصل می‌کند. اتوبوس‌های عمومی بزرگ‌تری هم در آنتالیا فعالیت می‌کنند. پرداخت هزینه حمل‌ونقل عمومی در این شهر با آنتالیا کارت انجام می‌شود. در نظر داشته باشید که هیچ قطار یا خط ریلی در آنتالیا وجود ندارد و تاکسی‌های آنتالیا معمولاً در مقایسه با سایر گزینه‌های حمل‌ونقل، کمی گران هستند. ترانسفرهای فرودگاهی که از قبل رزرو شده باشند، معمولاً ارزان‌تر از تاکسی‌هایی هستند که از فرودگاه به هتل می‌گیرید. گزارش‌ها حاکی از آن است که به‌دلیل سفر اروپایی‌ها به این شهر، بسیاری از تاکسی‌ها کرایه خود را به یورو درخواست می‌کنند.

اما اوضاع در استانبول چگونه است؟ این شهر یک سیستم حمل‌ونقل عمومی کارآمد و کامل دارد که می‌تواند شما را با ارزان‌نترین روش به هر نقطه از شهر برساند. سیستم حمل و نقل عمومی استانبول، جامع و متنوع است و شامل اتوبوس، تراموا، مینی‌بوس، کشتی و فونیکولار است. برای استفاده راحت و بدون دردسر از تمامی وسایل حمل‌ونقل عمومی در این شهر نیاز دارید که استانبول کارت تهیه کنید. می‌توانید آن را در کیوسک‌های کوچک نزدیک تمام ایستگاه‌های مترو، اسکله‌ها و همچنین ایستگاه‌های اتوبوس پیدا کنید. به‌طور کلی در رقابت بین دسترسی به حمل‌‌ونقل آسان و ارزان، استانبول پیروز میدان خواهد بود و خیلی راحت می‌توانید بین محله های استانبول جابه‌جا شوید.

lastsecond.ir-istanbul-or-antalya-456.png
حمل و نقل عمومی در آنتالیا و استانبول

مقایسه استانبول و آنتالیا از نظر سفر با خانواده

قصد دارید یک سفری خانوادگی را با رزرو تور ترکیه تجربه کنید و با این سؤال مواجه شدید که برای این نوع سفر، آنتالیا بهتر است یا استانبول؟ به‌طور کلی اگر همراه با کودکانتان به یکی از شهرهای استانبول یا آنتالیا سفر می‌کنید، باید مواردی را برای سرگرمی آن‌ها در نظر بگیرید.

در آنتالیا و البته در هتل‌های این شهر، سرگرمی‌های متنوعی برای کودکان وجود دارد، این موارد شامل سالن بازی، استخر و پارک آبی، سینما و انواع سرگزمی‌های دیگر است که به نسبت درجه هتل، این امکانات افزایش یا کاهش پیدا می‌کنند. همچنین آنتالیا سواحل زیبا و هتل‌های خانوادگی فراوانی دارد که آرامش و شادی خانواده‌ها را تامین می‌کند.

تفریحات استانبول برای بچه ها هم وجود دارد، اما همان‌طور که می‌دانید، استانبول شهر پیاده‌روی و قدم‌زدن است، کاری که کودکان زیاد از آن لذت نمی‌برند. استانبول چندین موزه مناسب برای کودکان، چند آکواریوم و پارک‌های موضوعی سرگرم‌کننده دارد که می‌تواند لحظاتی خوش را برای خانواده‌ها رقم بزند. اما درکل برای یافتن جواب سؤال «برای سفر خانوادگی آنتالیا بریم یا استانبول؟» گزینه مناسب آنتالیا خواهد بود.

lastsecond.ir-istanbul-or-antalya25.png
تفریحات خانوادگی در آنتالیا و استانبول

مقایسه آنتالیا و استانبول از نظر هزینه‌های سفر

تعداد زیادی از مسافرانی که به فکر سفری اقتصادی هستند، میان دو شهر استانبول یا آنتالیا مردد می‌شوند. در آنتالیا علاوه بر هتل‌های لوکس، تعداد زیادی مهمان‌پذیر و هاستل هم وجود دارد که برای سفرهای مجردی یا اقتصادی مناسب است. برخی از هتل‌های این شهر قیمت مناسبی را برای مسافران در نظر گرفته‌اند، اما به نسبت آن خدماتشان هم کمتر خواهد بود. با توجه به اینکه آنتالیا یک شهر تفریحی و توریستی است که اکثر اروپاییان به آن سفر می‌کنند، قیمت تفریحات، خوردوخوراک و همچنین رفت‌وآمد در آن کمی بیشتر از استانبول است.

استانبول شهری برای کوله‌گردها و مسافران اقتصادی است. هاستل‌ها و گزینه‌های اقامتی مقرون‌به‌صرفه زیادی در این شهر دیدنی وجود دارد. بسیاری از هاستل‌ها در منطقه سلطان احمد، پذیرای مسافرانی هستند که می‌خواهند سفری اقتصادی را تجربه کنند. همچنین در سطح شهر، هتل‌های خوش‌قیمتی هم پیدا می‌شوند که رضایت این افراد را جلب کنند. به‌طور کلی به‌دلیل قیمت مناسب خوردوخوراک، وجود غذاهای خیابانی متنوع و حمل‌ونقل عمومی ارزان در نبرد میان استانبول یا آنتالیا در این قسمت، استانبول پیروز میدان خواهد بود.

lastsecond.ir-istanbul-or-antalya459.png
هاستل در آنتالیا و استانبول

مقایسه استانبول و آنتالیا از نظر اقامت

در انتخاب میان استانبول یا آنتالیا برای سفر، هتل یکی از عواملی است که در تصمیم‌گیری نقش مهمی دارد. محل اقامت برای برخی از افراد اهمیت بسیاری دارد و در مقابل برخی فقط به‌عنوان جایی برای خواب به آن نگاه می‌کنند. البته که مقصد سفر هم مهم و درخور توجه است.

در سفر به آنتالیا، یکی از مهم‌ترین مسائل، هتل است. زیرا اغلب مسافران این شهر، بیشتر زمان خود را در هتل می‌گذرانند و تمایلی به خروج از آن ندارند. شاید به‌این‌دلیل که آن‌ها آنتالیا را برای گذراندن یک تعطیلات آرام و استراحت در کنار سواحل زیبا انتخاب کردند. درکل، هتل‌های آنتالیا اغلب بسیار بزرگ و به‌صورت مجموعه‌هایی هستند که تمام امکانات تفریحی را در خود جای داده‌اند. کیفیت این هتل‌ها از باقی شهرهای ترکیه بیشتر است و برخی از آن‌ها در کل کشور بی‌نظیر هستند. معمولاً بهترین هتل‌ های آنتالیا با پارک آبی، توجه مسافران این شهر را به خود اختصاص می‌دهند. هرچند هتل‌های معمولی‌تر را هم می‌توانید رزرو کنید، اما تجربه اقامت در این مجموعه‌های غول‌آسا بهترین بخش سفر به آنتالیا است.

ماجرا در استانبول کمی متفاوت است. با اینکه هتل‌های استانبول امکانات خوبی دارند، اما نباید از آن‌ها انتظار داشته باشید تا خدماتی در حد هتل‌های آنتالیا ارائه کنند. در سفر به استانبول، بهترین هتل‌ های منطقه تکسیم یا مناطق اطراف آن، مورد توجه مسافران هستند. چون این هتل‌ها به بیشتر مراکز توریستی مهم این شهر دسترسی خوبی دارند. برخی از این اقامتگاه‌ها کوچک هستند، ولی بسیاری از گردشگران، اقامت در آن‌ها را ترجیح می‌دهند. استانبول مقصدی است که هتل‌نشینی در آن رواج ندارد و اغلب مسافران از هتل تنها به‌عنوان «جایی برای خوابیدن» استفاده می‌کنند. اگر به‌طور کلی، استانبول یا آنتالیا را در زمینه هتل مقایسه کنیم و بخواهیم یک مقصد خوب که هتل‌های با کیفیت و بی‌نظیری را دارد، انتخاب کنیم، آنتالیا انتخاب بهتری است.

lastsecond.ir-istanbul-or-antalya.png
هتل‌های آنتالیا و هتل‌های استانبول

 سخن آخر 

سفر به آنتالیا بهتر است یا استانبول؟ باید بگوییم که درنهایت همه‌چیز به هدف شما از سفرتان بستگی دارد. این دو شهر کاملاً متفاوت هستند و هرکدام جاذبه‌های خودشان را دارند. اگر میان استانبول یا آنتالیا مردد شدید، به هدف سفرتان فکر کنید. اهل پیاده‌روی و کشف جاهای جدید هستید یا می‌خواهید زیر آفتاب درخشان در استخر هتل یا دریای فیروزه‌ای شنا کنید؟ پاسخ این سؤال می‌تواند کمک خوبی برای انتخاب میان استانبول یا آنتالیا باشد.

درنهایت، در این مطلب از جوانب مختلف این موضوع را بررسی کردیم تا تصمیم‌گیری میان شهرهای استانبول یا آنتالیا برای سفر، آسان‌تر شود؛ هر کدام از تور استانبول یا تور آنتالیا را که انتخاب می‌کنید، می‌توانید در صفحه تور لست سکند، علاوه بر مقایسه و بررسی قیمت‌ها، تورتان را از آژانس‌های مسافرتی معتبر بخرید.

غزاله مظلوم پرست
غزاله مظلوم پرست

وقتی یک رشته تحصیلی نامرتبط با شغل، ذوق دانستن، عشق به نوشتن و علاقه به گردشگری درون من به هم رسید، تبدیل به ترکیب عجیبی با عنوان «زیست‌شناس نویسنده در حوزه گردشگری» شدم! وقتی که می‌نویسم، روحم همراه نوشته‌هایم سفر می‌کند. آنچه من را دست به قلم می‌کند، عشق به سفر است. اکنون با هر نوشته، نقطه جدیدی از جهان را کنکاش می‌کنم که شاید هیچگاه موفق‌ به دیدنش نشوم!