سفرنامه اروپا، ایتالیا (رم) - قسمت چهارم

سفرنامه اروپا، ایتالیا (رم) - قسمت چهارم

عظمت درب های ورودی آن از تصویر پیداست.نسبت آدمها به درب ها رو مقایسه کنید.درون بنا واقعا تمیز بود .انگار نه انگار این بنا 2000 سال قدمت دارد.سیل جمعیتی که به درون آن آمده نشان از اهمیت و ارزش بالای آن دارد.گروه گروه دانش آموزان و دانشجویانی از سراسر اروپا برای بازدید آمده بودند.

سفرنامه رم

این معبد اگر چه محلی برای ارتش و امپراطوری روم بود، ولی بعد ها بدل به مکانی برای کلیسا وعبادت شد.

مقبره رافائل و همسرش ماریا بی بینا دقیقا در زیر مجسمه مادونا Madonna اثر لورنزتو قرار دارند.این مقبره به دستور پاپ گریگوری شانزدهم ساخته شده است.

مقبره رافائل

سفرنامه رم

بعد از بازدید از این معبد بسیار زیبا و عجیب را ه خروج را در پیش گرفتیم. درست در مقابل پانتئون یک فواره قرار دارد.مکان مناسبی بود برای نشستن در کنار آن و دیدن توریست های دیگر و لذت بردن از منظره های اطراف . به مانند کلوسئوم تعداد زیادی درشکه در آنجا بود که توریست ها را سوار میکردند.همانطور که گفتم باید تمام مکان های دیدنی رو در شب هم ببینید.برای همین یکی از شب ها دوباره اومدیم و عکس گرفتیم.

بعد از گردش و پیاده روی در شهر مجددا به هتل برگشتیم و استراحتی کردیم تا برای شب گردی انرژی کافی داشته باشیم .نزدیک غروب به سمت معبد هادریان حرکت کردیم معبدی که در نقشه به نام Tempio Adriano دیده می شود .برای رفتن به معبد بازهم از ترمینی خط 64 را سوار شدیم و در ایستگاه Argentina پیاده شدیم.و از طریق خیابان dei Cestari ،پیاده به سمت معبد حرکت کردیم این خیابان دقیقا از کنار معبد پانتئون عبور می کند و از آنجا از طریق خیابان del Seminario به معبد می رسید.ازخیابان via del Corso هم میتوانید به معبد برسید ولی به نظر من این مسیر راحت تر بود .به هر طریق به معبد رسیدیم.ستون های یونانی معبد به دلیل اینکه به وسیله نورپردازیهایی زیبا مزیین شده بودند جلوه خاصی داشتندو از دور خودنمایی میکردند.این معبد یکی از معابد بسیار قدیمی و باستانی روم است که توسط آنتونیوس پیوس یکی از امپراطور های روم در 145 سال بعد از میلاد ساخته شده است و دلیل آن یادبود هادریان همان امپراطور جاه طلب روم است .این معبد یکی از اماکن با ارزش باستانی برای مردم ایتالیا به حساب می آید.

انصافا ستون های زیبایی داشت.جلوی ستون ها یک خندق کوچک بود با نرده که اجازه نمیدهد به ستون ها نزدیک شوید.مسیر بعدی ما فواره تروی بود.فواره ای که از معبد هادریان در حدود 10 دقیقه پیاده روی داشت.این فواره در نزدیک خیابان دل کوروسو است Via Del Corso . . حتی از خیابان Via Del Tritone هم میتوانید به چشمه برسید .

سفرنامه رم

شما کافیه به نزدیکی چشمه برسید.سیل جمعیت شمارا راهنمایی خواهد کرد.مطمئن باشید انها به چشمه عشاق میروند.بالاخره رسیدیم.جمعیت زیادی که در محل جمع شده بودند نوید از اثری جذاب میدادند.خیلیها پشت به فواره ایستاده بودند و عکس یادگاری میگرفتند و خیلی ها هم درون چشمه سکه پرتاب میکردند.همانطور که میدونید بر طبق روایات و داستان ها کسانی که به رم می آیند پشت به چشمه ایستاده و با دست راست خود از طرف چپ به درون چشمه سکه پرتاب میکنند . طبق داستان ها گفته میشه مسافرانی کهدرون چشمه سکه پرتاب کنند دوباره به رم بازخواهند گشت. جالبه بدونید در پایان هر روز سکه هارو که مبلغ قابل توجهی هم هست جمع میکنند و صرف امور خیریه میکنند

این فواره بزرگترین فواره دوران باروک با ارتفاع 26 متر است .ماکت این فواره رو قبلا در مینی سیام در شهر پاتایا در تایلند دیده بودم . طراحی و ساخت این آبنما هنرمندان زیادی را درگیر خودش کرده است.اما نیکولا سالوی در اوایل قرن 17 به دستور پاپ کلمنت دهم مسئول ساخت این آبنما شد.سالها بعد از مرگ سالوی این آبنما تکمیل شد.مجسمه خدای تمامی آب ها یعنی اوکئانوس را پیترو براچی بعد ها به آن اضافه کرده است .حتی قبل از ساخت این پروژه به برنینی هم پیشنهاد داده شد اما پاپ وقتی درگذشت پروژه متوقف شد.این پروژه یک بارمرمت هم شده .اگر چه در ایتالیا رسم شده که شرکت های مد برای آثار تاریخی اسپانسر شده اند. Picture rome247

همانطور که می بینید مجسمه میانی نپتون که خدای دریاها ،سوار بر روی یک صدف است که 2 اسب در حال کشیدن او هستند.اسبی که رم کرده در سمت راست او و یک اسب که آرام به نظر می رسد در سمت چپ او قرار دارند که نشانه تغییرات دریا هستند.در پشت سر اینها پالازو پولی قرار دارد .در 2 طرف نپتون بر روی طاقچه ها 2 زن وجود دارند که به نظر میرسد یکی در حال پاشیدن آب باشد که نماد سلامتی است و آن یکی ظرفی در دست دارد که ماری در حال نوشیدن از آن است که نشانه فراوانی نعمت است. ودر بالای پالازو پولی 4 عدد مجسمه فرشته قرار دارند که نشانه 4 فصل سال هستند .

سفرنامه رم

این مکان با فیلم بسیار معروف La Docle Vita یا همان زندگی شیرین ،شهرت 2 چندانی گرفت . نه فقط این فیلم ،چندین و چند فیلم دیگر هم گذرشان به این مکان افتاده است . مکان پر بود از زوج های جوان ، یا افرادی که با معشوقه خودشان به اینجا آمده بودند.واقعا دل انگیز بود و رمانتیک .قبل از ترک چشمه جلو رفتم و به امید اینکه روزی دوباره به رم برگردم یک سکه 50 سنتی به داخل چشمه انداختم و به پیشنهاد دوستم برای شام محل رو ترک کردیم.طبق برنامه قرار شد بعد از شام برای پیاده روی آماده بشیم و کلا بعد از یک روز باستانی قدمی در شب بزنیم.

نمایی از میدان ونزیا که در شب گرفتیم

نمایی دیگر از میدان از سمتی دیگر

سفرنامه رم

میدان باربرینی و نمایی از فواره تریتونFountana Del Tritone در مرکز میدان که ساخته لرنزو برنینی است.

هواپیمایی ایران رو اتفاقی دیدیم. آدرسشم نزدیک میدان باربرینی و خیابان Leonida Bissolati بود.

میدان زیبای ریپابلیکا Piazza Della Repubblica

سفرنامه رم

کلیسای سانتا ماریا دگلی انجلی با معماری میکل آنجلو.این کلیسا دقیقا دور میدان ریپابلیکا است.Santa maria Degli Angeli. فاصله میدان ریپابلیکا تا ترمینی 2دقیقه پیاده روی بیشتر نیست .هتل ما هم نزدیک ترمینی بود.راستی یادم رفت بهتون بگم که مسئول هتل از درب اصلی هتل هم به ما کلید داده بود!! درب هتل بسته بود و هر مسافر یک کلید داشت .خوب خسته و کوفته به هتل رفتیم .به هر بار شب سوم هم گذشت .فردای آن روز باید یه کار مهمی انجام میدادم.اونم خرید بلیط سن سیرو شهر میلان و بازی لیگ اروپا برای تیم فوق العاده و مورد علاقه ام اینتر میلان که از سالهای سال هوادارش بودم و برای دینش لحظه شماری میکردم رو تهیه میکردم.من کارت اعتباری نداشتم که اینترنتی خریداری کنم اما قبل از مسافرت یک پرینت ازآدرس جاهایی که در شهر رم بلیط مسابقه تیم اینترمیلان رو میفروشن گرفته بودم و با خودم آورده بودم.یکی از جاهایی که وسط شهر هست و دسترسی به آن آسان تر است گالری La Feltrinelliمی باشد.که شعبه 1 اون در خیابان جولیو سزار Viale Giulio Cesare است و شعبه 2 این گالری در خیابان Largo di Torre Argentinaاست.در اصل اینها باکس افیس های باشگاه هستند ولی کار اصلی آنها محصولات فرهنگی وگالری هنری است .

به هر شکل وقتی به اونجا رفتم و درخواست بلیط کردم گفتند فقط سری آ رو میفروشن ولی من گفتم لیگ اروپا رو میخوام و امکان خرید اینترنتی ندارم راهنمایی کنید.خانومی که در اونجا کار میکرد به باشگاه تماس گرفت و اونا گفتند لیگ اروپا رو باید فقط ازبانک خریداری کنید.بانک هایی در رم به نام بانکا پوپولاره میلانو با نام اختصاری BPM در رم شعبه داشتند که انها هم با باشاگاه اینترمیلان قرارداد همکاری داشتند .

آدرس بانک رو گرفتم و به اونجا رفتم.وقتی نوبتم شد بهم گفتن باید برید شعبه مرکزی.آدرس شعبه مرکزی رو گرفتم و وقتی وارد بانک شدم یه خانم بسیار بسیار مودب به سمت من اومد و گفت کارتون چیه و من رو به یه باجه راهنمایی کرد و من به باجه گفتم بلیط میخوام و گفت باید پاسپورتتون باشه!!! و من این همه راه رفتم پاسپورت خودم و دوستمو از هتل آوردم و تحویل دادم و بعد از کلی داستان بلیط رو خریدم .بلیطی که تو خوابمم نمیدیدم حالا گرفته بودم و توی دستم بود.خیلی هیجان زده بودم .موقع خروج از بانک همون خانوم دوباره اومد سمت من و گفت آیا همه کارهاتو انجام دادن و من گفتم بله همه چیز خوب بوده و تشکر کردم و به سمت هتل رفتم تا مدارک و بلیط هارو بذارم و آخرین روز اقامت در شهر رم رو بگذرونیم و جاهایی که توی برنامه بوده ببینیم.

سفرنامه رم

بلیط بازی اینترمیلان و پارتیزان بلگراد در ورزشگاه سن سیرو به قیمت 55 یورو در سکوهای طبقه پایین استادیوم

اون روز صبح به پیشنهاد دوستم برای اینکه تمام روزهای اقامت در رم تاریخی نباشد و تنوعی هم در کار باشد به دیدن مغازه ها و مراکز خرید رفتیم تا از شهر رم برای خودمان یادگاری ببریم.رم پر است ازبرندهای معروفی مثل زارا،آرمانی،بولگاری ،ورساچه ،کاوالی وتیفانی و برندهای بیشماری که واقعا چشم نوازند.چون قبلا خوانده بودم که خرید اجناس تقلبی و خرید از دستفروش ها جرم است دور دسفروشها و این اجناس را خط کشیدیم. دیدن خیابان دل کورسو را برای شب گذاشتیم .

اگه به دنبال خرید جنس های شیک و گران قیمت هستید پشینهاد من خیابان Condotti که شامل برندهایی مثل آرمانی ،هارمس،کارتییر،باتیستونی و براگامو،آتلییر،بولگاری و خیابان Borgognona که فندتی و بیاجیوتی و متیولوئ دولکه و کابانا را شامل می شود و همچنین خیابان Frattina که برندهای تیفانی و ورساچه در داخل آن است .3 خیابانی که در موازات هم هستند و همگی از پله های اسپانیا شروع شده و به خیابان دل کورسو del Corso ختم میشوند. اگه دنبال مارکت های ازران تر هستید Via Sannio رو مد نظر قرار بدید.

با خط A مترو و ایستگاه Sant Giovani به راحتی به اون میرسید.اگه وقت داشتید به Parco Leonardo سر بزنید .یک مال بزرگ هستش که در نزدیکی فرودگاه فیومیچینو هست و نزدیک به 215 تا فروشگاه داره و بزرگترین سینمای ایتالیا داخل این مال است .من یک مجسمه از کلوسئوم و پیزا و کلیسای سنت پیتر خریدم .مقصد بعدی ما بعد از ظهر نزدیک غروب بعد از استراحت به سمت پله های اسپانیا حرکت کردیم.برای رفتن به پله های اسپانیا کافیه در هرجا که بودید خط A مترو رو سوار شده و در ایستگاه SPAGNA پیاده شوید .

با یک دقیقه پیاده روی پله هایی زیبا به همراه یک قایق رو میتونید بینید. Spanish Stairsکه البته ایتالیاییها به اونScalinata della Trinita dei Montiهم میگن یکی از رومانتیک ترین مکان های دیدنی در شهر رم است و عریض ترین پله های اروپا به شمارمی آیند .پله ها که به تعداد 135 عدد هستند از میدان اسپانیا آغازشروع شده و تا کلیسای ترینیتا دی مونتی Trinita dei Monti که یک کلیسای فرانسوی است ادامه پیدا میکنند. در بالای پله ها مقابل کلیسا یک ستون ابلیسک نیز وجود دارد.طراح این پله ها اگه اشتباه نکنم فرانچسکو دی سانتیس است.

در میدان اسپانیا یا همان Piazza spagna یک قایق قرار داره که یک فواره داخل اون قرار داره که به ایتالیایی به نام Fontana della Barcaccia یا همان فواره قایق زشت شناخته میشه که اثر پیترو برنینی پدر هنرمند مشهور تر از خودش یعنی جیان لورنزو برنینی استکه به مدت 3 سال در سال 1627 ساخته شد.گفته میشه خود لرنزو برنینی هم در ایناثر کمک دست پدرش بوده .داستان ساخت این قایق هم به این شکل هست که در داستان ها آمده که در جریان سیلی که سالیان سال پیش در رم آمده قایقی برا اثر طغیان رودخانه تیبر به اینمحل آمده بود و پاپ اربان هشتمدر سال 1623 تحت تاثیر این داستان قرار میگیره و دستور ساخت این قایق رو صادر میکنه. در یکی از گوشه های میدان منزل جان کیتس یکی از شاعرای معروف انگلیسی قرار داره که در اینجا زندگی میکرده و بعد از مرگش الان موزه شده .

از پله ها بالا که برید به کلیسا میرسید. کنار کلیسا پر است از هنرمندان و نقاشانی که مثل میدان ناوانا در قبال دریافت مبلغی یک پرتره از شما میکشند .

سفرنامه رم

این هم دوست من که 10 یورو داد و نشسته تا صورتشو با مداد بکشن و یادگاری با خودش ببره.منم تو این مدت از فرصت استفاده کردم و چند تا دوست خوب پیدا کردم و در مورد مسافرت و نحوه سفر کردن ما ایرانیا با اونا صحبت کردم .و اونا از اینکه ما بدون کارت اعتباری یا ویزا کارت به مسافرت اومده بویدم به شگفت اومده بودند و.خیلی مهربان بودند.اسم یکیشون کرول بود و خیلی مهربان بود و آی دی فیس بوکشو بهم داد و گفت در ارتباط باشیم و گفت اگه به آمریکا اومدی حتما به دیدن ما بیا.منم گفتم من تا همینجاش با 1000 تا ضمانتنامه اومدم چه برسه به آمریکا!

این پله ها با کارهای هنری و فیلم های معروف شهرتی چندین برابر پیدا کردند.فیلم ویلیام وایلر تعطیلات در رم یا همان Roman Holiday و آهنگ باب دیلان که در شعرش هم به پله های اسپانیا وهم کلوسئوم اشاره میکنه و همچنین گای کلارک توی یکی از آهنگاش میگه من عاشقت بودم وقتی روی پله های اسپانیا بهم گفتی خداحافظ.و خیلی دیگراز هنرمندانی که من اصلا خبر ندارم.حتی سال 2008 یه هنرمند ایتالیایی به نام کچینی پله ها رو با صد ها هزار توپ پلاستیکی رنگی تزیین میکنه و او این کار رو برای جلب توجه مردم جهان به وضعیت کارن ها در میانمار انجام میده و همچنین اعتراض به وضعیت زندگی هنرمندان در ایتالیا .

نمایی ازفواره قایق در روز

به دلیل نزدیکی به میدان دل پوپولو Piazza Del Popolo ،این مکان هدف بعدی ما شد.برای رفتن به میدان پوپولو هم میتوانید پیاده بروید واز پیاده روی لذت ببرید و هم میتوانید به مترو خط A در ایستگاه FlAMINIO پیاده شوید .

مسیر حرکت به سمت میدان پوپولو از پله های اسپانیا

میدان دل پوپولو روبروی پل مارگریتا و تقریبا در شمال شهر قرار دارد.در اصل میشه گفت دروازه خروجی خیابان معروف ویا دل کورسو Via Del Corso است.این میدان یکی از معروف ترین میدان های شهر رم به حساب می آید.این میدان به نام میدان مردم نیز شناخته میشود و Del Popolo یعنی. of People اما گفته میشود که وجود یک درخت در نزدیکی میدان به نام Populus و یک کلیسا باعث این نام گذاری شده است.وارد میدان که شدید در سمتچپ شما یک کلیسای کوچک به نام سانتا ماریا دل پوپولو وجود دارد.این همان کلیسایی است که گفتم.گفته میشه این کلیسا توسط پاپ پاسکال دوم برای مریم مقدس ساخته است و این کلیسا بر روی مقبره ای از خانواده دومیشاها ساخته شده.دومیشاها جن بودند. دلیل ساخت این کلیسا این بوده که گفته میشه این مکان پاتوق شیطان و روح نرو امپراطور سابق روم بوده که به شکل کلاغی سیاه در میامده است.برای همین ،پاپ درختی که در آن کنار قرار داشت و پناهگاهی برای کلاغ بود را تکه تکه کرد و کلیسای مذکور به نام سانتا ماریا دل پوپولو را در آن مکان بنا نمود.

ورودی میدان از سمت فلامینو درشب

سفرنامه رم

ورودی میدان از سمت فلامینو در روز که در ایتالیایی بهش میگن پورتا دل پوپولو Porta del Popolo

نمایی از کلیسای سانتا ماریا دل پوپولو

یک ابلیسک مصری که به نام ابلیسکو فلامینیو Obelisco Flaminio یا The Popolo Obeliskنیز مشهور استوبا ارتفاع 24 متر بدون ستون و 34 متر با ستون در میانه میدان قرار دارد و یکی از بلندترین ستون های مصری رم است دومین ستون از لحاظ قدمت به حساب می آید و 10 سال قبل از میلاد مسیح به دستور آگوستوس به رم آورده شده استولی به مکان سیرکوس ماکسیموس برده شده بود.بعد ها به وسیله یک مهندس معمار به نام دومنیکو فونتانا در حدود 420 سال پیش در این مکان بنا شد. 4 عدد فواره به شکل شیر و استایل مصری نیز در اطرف ستون قرار دارند.

سفرنامه رم

میدان مثل سایر مکان های رم پر از نوازنده ای جوان است.این میدان همیشه محلی برای اجتماع نیز به حساب می آید.آخرین بار در حدود 1 سال پیش زنان شهررم به اعتراض به برلوسکونی نسبت به رفتار وی در مورد زنان در این مکان جمع شده بودند .

فواره نپتونFontana Del nettuno یا همان Fountain of Neptune که در قسمت غربی میدان قرار دارد که نپتون با یک نیزه 3 شاخ است و 2 عدد تریتون در کنار او هستند.

از طرف میدان به سمت ویا دل کورسو که نگاه کنید 2 عدد کلیسا را مشاهده میکیند که به کلیساهای 2 قلو معروف شده اند . تقریبا شبیه به هم هستند که در نگاه اول متوجه تفاوت های آنها نمی شوید.کلیسای سمت چپ به نام Santa Maria di Montesanto سانتا ماریا دی مونتسانو است و قدمت ان به سال 1679 می رسد و کلیسای سمت راستی Santa Maria dei Miracoliسانتا ماریا دی میراکولی می باشد و در سال 1681 ساخته شده است که کار ساخت آنها به وسیله کارلو رینالدی آغاز شد ولی به وسیله برنینی و کارلو فونتانا تکمیل شد.

نمای میدان در روز

بعد از یک ساعتی که در میدان نشستیم و استراحت کردیم و به ساز و آواز چند نفر گوش دادیم به سمت خیابان ویادل کورسو حرکت کردیم .دراین خیابان فقط تاکسی و اتوبوس رفت و آمد میکنند.یکی از معروف ترین خیابان های رم هستش.همانطور که گفتم برندهای زیادی در این خیابان قرار دارن و همان 3 خیابان معروف که قبلا گفتم به نام های کوندوتی Condotti ،بورگوگنونا Borgognona و فراتینا Frattina از این خیابان شروع می شوندو به پله های اسپانیا ختم می شوند.واقعا خیابان قشنگی بود.طول خیابان زیاد است.ازمیدان دل پوپولو تا میدان ونزیا ادامه دارد.ما تمام این مسیر رو پیاده رفتیم.ولی اصلا به چشم نیامد.چون مسیر اصلا خسته کننده نیست.

نحوه بسته بندی زعفران رو ببینید و با زعفران ایران مقایسه کنید!

شب به هتل برگشتیم و صبح زود ساعت 6 اتاق رو تحویل دادیم.و به سمت ترمینی حرکن کردیم.ساعت 7 قطار به سمت میلان حرکت کرد و ما شهر رم رو با تمام تاریخش ترک کردیم و به سمت شهری رفتیم که پایتخت مد جهان است .به راستی رم شمارو وابسته خودش میکنه.دل کندن از رم واقعا سخت بود.اما باید طبق برنامه به میلان میرفتیم.

قسمت پنجم

نویسنده : مسعود کرامتی

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت بانک تور و گردشگری مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمیگیرد.